K karlmb skrev:
Alltså, det jag talar om är Constant Current led med separat driver.
Verkar som elektriker är så okunniga o lata numera att det mest säljs rena utbytes spottar för 230 eller 12V.. Hittade inte en enda CC led på Hide-a-lite ens...
(Så de sätter in 230V spottar med inbyggda "dimbara" drivers i varenda enhet, och sedan får de problem med dimmningen. Och det är då de väljer Plejd för att de erbjuder så bra plåster för eländet..)

Nej, det är såna här det ska vara: [länk]
Denna typ kostar under 250 kr st för hög kvalitets downlights/spotlights.
Man behöver sedan en driver för en grupp av leds som ska styras ihop.
Vill man ha möjlighet till bra dimmning så kan man välja en sådan driver: [länk]
Hide-a-lite har även drivers med både 0-10V och push-dim.
Vill man kunna dimma den med hemautomation sätter man en sån här enhet till 0-10V ingången:
[länk]
Och vill man ha ett bekvämt vred att dimma med på väggen eller på soffbordet så köper man ett som går via Zigbee som detta:
[länk]

Detta upplägg ger alltså perfekt dimning utan störningar och med högsta energeffektivitet om man vill, med billiga högkvalitetsleds av valfri typ och fabrikat så länge det är constant current.
Och till detta kan man styra via hemautomation on/off och-eller dimning, eller på väggen även ifall hela hemautomationen går ner.
Samtliga komponenter kan dessutom bytas separat ifall någon skulle gå sönder eller behöva uppgraderas.

Till en bråkdel av kostnaden för en massa plejdspottar av viss specifik typ som kanske inte heller passar 100% i alla lägen.
I LED-spottarnas begynnelsen kring 2011 så fanns det inget annat än konstantström-spottar som krävde ett externt drivdon. Hide-a-lite hade bara sådana spottar, men pga låg maxeffekt på drivdon och hög effekt på spottar så blev installationen så krånglig när man behövde göra flera slingor med några få spottar per drivdon så när spottar med medföljande 230V drivdon kom kring 2014 så började dom flesta gå över till det i stället.

När det kommer till fönsterspottar och LED-lister så gör man dock på ditt sätt fortfarande.

Så det du förespråkar är gammal teknik som vi redan haft och passerat. :)
Det som däremot växer mer och mer är DALI och att man går ifrån fasdimringsbara drivdon.

//Patrik
 
  • Gilla
elmontören och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du tar ofta upp pengar, det absolut billigaste är att inte automatisera över huvudtaget, har du funderat på det?
Jo, därför håller jag inte på med Plejd- o ifrån-skit.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är på många prylar en verklighet. Jag tror jag har bättre koll på det än vad du har.
Knappast. Och då har jag ändå rätt lite koll. Du vill bara käbbla.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
I LED-spottarnas begynnelsen kring 2011 så fanns det inget annat än konstantström-spottar som krävde ett externt drivdon. Hide-a-lite hade bara sådana spottar, men pga låg maxeffekt på drivdon och hög effekt på spottar så blev installationen så krånglig när man behövde göra flera slingor med några få spottar per drivdon så när spottar med medföljande 230V drivdon kom kring 2014 så började dom flesta gå över till det i stället.

När det kommer till fönsterspottar och LED-lister så gör man dock på ditt sätt fortfarande.

Så det du förespråkar är gammal teknik som vi redan haft och passerat. :)
Det som däremot växer mer och mer är DALI och att man går ifrån fasdimringsbara drivdon.

//Patrik
Dali är ju liknande det jag förespråkar. Mer industriellt och där finns det liksom med Zigbee idag många rejäla drivdon som kan driva de flesta grupper så stora som msn vill ha dem. Det är mkt riktigt fasdimring man ska undvika, samt en massa små drivers för varenda LED. Att det inte fanns så många smådrivers 2014 ändrar inte på detta.
 
  • Haha
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Dali är ju liknande det jag förespråkar. Mer industriellt och där finns det liksom med Zigbee idag många rejäla drivdon som kan driva de flesta grupper så stora som msn vill ha dem. Det är mkt riktigt fasdimring man ska undvika, samt en massa små drivers för varenda LED. Att det inte fanns så många smådrivers 2014 ändrar inte på detta.
Ja, både och. Det är fortfarande takspott med medföljande drivdon som gäller, även när man har DALI.
Gäller det fönsterspottar och dyl. så har man ett separat drivdon även med DALI, men det är pga. platsbrist.

Det är oerhört tidsbesparande att kunna decentralisera drivdonen i stället för att ha dom centraliserat i en onödigt stor elcentral eller på en vägg i en garderob som tar långt tid att koppla ihop med kabelkanaler, kopplingsdosor m.m.
Man slipper även långa dragningar av slang och RQUB som kostar pengar både i material och arbetstid.

//Patrik
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Knappast. Och då har jag ändå rätt lite koll. Du vill bara käbbla.
Ja, tydligt att du inte har nån koll alls. Men det har jag. Det är en realitet för vissa produkter.
 
Redigerat:
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D
P Peter Petterson skrev:
Just för att den är så tragisk. 200 sidor med ordbajseri om än det ena och det andra för att förklara att den ena inte fattar vad en andra menar osv
Jag antar att det är en vanlig känsla du ger ord för här, om något är för svårt för en, eller om man inte har intresse, så kan folk i den breda massan reagera som du, med aversion och förakt. Du ser samma reaktioner inför alla samhällsfrågor som diskuteras, som kräver mer än genomgått mellanstadium, populasen attackerar och kräver enkelhet, något de instinktivt kan förstå.

Välkommen till tråden förresten! 👐
 
  • Gilla
David Wallin och 5 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag vet inte ens vad jag ska svara. Fascination.
D djac skrev:
Jag antar att det är en vanlig känsla du ger ord för här, om något är för svårt för en, eller om man inte har intresse, så kan folk i den breda massan reagera som du, med aversion och förakt. Du ser samma reaktioner inför alla samhällsfrågor som diskuteras, som kräver mer än genomgått mellanstadium, populasen attackerar och kräver enkelhet, något de instinktivt kan förstå.

Välkommen till tråden förresten! 👐
För svårt 😂 eller totalt ointresserad är ju frågan.

Men att ge sig in en Plejd tråd för att tala om hur dåligt just Plejd är och sedan svamla vidare om andra produkter än hit än dit är ju beviset på strålande intelligens istället för att sköta snacket i tråd avsedd för den produkt man dyrkar så innerligt.

Men då gemene man inte imponeras av att du har möjlighet att styra tempen på frysen på distans genom en app så måste man in i en tråd och snacka ner en produkt som passar massan för att på något vis försvara sin nördighet och onödigt komplicerade produkt 99.5% inte har nytta eller intresse för!!

You go girl 👍🏼
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
R
P Peter Petterson skrev:
Men att ge sig in en Plejd tråd för att tala om hur dåligt just Plejd är och sedan svamla vidare om andra produkter än hit än dit är ju beviset på strålande intelligens istället för att sköta snacket i tråd avsedd för den produkt man dyrkar så innerligt.
Då var det tydligen dags att påminna om trådstartens innehåll igen:

"Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?"
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 10 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
För svårt 😂 eller totalt ointresserad är ju frågan.

Men att ge sig in en Plejd tråd för att tala om hur dåligt just Plejd är och sedan svamla vidare om andra produkter än hit än dit är ju beviset på strålande intelligens istället för att sköta snacket i tråd avsedd för den produkt man dyrkar så innerligt.

Men då gemene man inte imponeras av att du har möjlighet att styra tempen på frysen på distans genom en app så måste man in i en tråd och snacka ner en produkt som passar massan för att på något vis försvara sin nördighet och onödigt komplicerade produkt 99.5% inte har nytta eller intresse för!!

You go girl 👍🏼
Okej, så vi drar intelligenskortet. Behöver vi mäta penisar också?

På temat läsförståelse kan jag i så fall bidra med detta, från inlägg nr 1 i tråden: "Så dela nu med er av era erfarenheter! Och hur ni har gjort era smarta lösningar i hemmet. Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?"

Frågor på det?
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
...ge sig in en Plejd tråd för att tala om hur dåligt just Plejd är och sedan svamla vidare om andra produkter än hit än dit är ju beviset på strålande intelligens istället för att sköta snacket i tråd avsedd för den produkt man dyrkar så innerligt.
...och som frågeställningen är i inlägg #1:

Så dela nu med er av era erfarenheter! Och hur ni har gjort era smarta lösningar i hemmet. Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?

Utveckla gärna dina tankar kring "strålande intelligens".

















(You go girl 👍🏼)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
Vem f*n läser första inlägget innan man svarar? Omanligt...
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vem f*n läser första inlägget innan man svarar? Omanligt...
Vem f*n läser något inlägg innan man svarar? Synnerligen omanligt...
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Vår julgran har inte heller barrat nåt i år.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vår julgran har inte heller barrat nåt i år.
Håller med. Det skulle kunna vara asbest i plattorna. Svårt att avgöra.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.