X xLnT skrev:
Varför skulle man vilja ha mesh mellan två punkter, då är Pt(m)P bättre.
Det är inte mesh om det är två punkter.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte mesh om det är två punkter.
Mesh i ena bostaden och klient i andra om det inte var uppenbart att det var förslaget jag kommenterade.
 
D Daniel 109 skrev:
Då är det inget meshnätverk.
[länk]
Förstår du på allvar inte hur lösningen ser ut som jag kommenterade?
Ett meshnät i bostaden A, vars täckning sträcker sig till bostad B där en klient ansluter.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då är det inget meshnätverk.
[länk]
Står det där att det måste vara fler än två noder?
 
Jag kör mesh med två burkar, det är en teknik för att bygga "självkonfigurerande/justerande" wifinät. Valde det för att jag var osäker på täckning i ett hus med källare, men har inte behövt burk tre ännu.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Nej, det tycks inte stå utryckningen i den beskrivningen. Det är väl så uppenbart att det inte ens nämns. Punkt till punkt uppkoppling är inte mesh.

Edit: Här står det rakt ut.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Meshnät
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte mesh om det är två punkter.
Jo
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Blir lite begreppsförvirring utifrån om du arbetet inom området eller som lekman försöker beskriva.
Du kan sätta upp två meshburkar med den teknologin, du kan sedan installera flera meshburkar i varje hus eller till ett garage/uthus/etc. Det bildar ett meshnätverk, kan vara wifi men även kabel.
För mig är en punkt till punkt teknisk lösning just det, två utrustningar som bara har till uppgift att kommunicera med varandra, vanligt som t.ex. radiolänk.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Och för att återgå till trådstartares fråga.
Går det att slippa en fiber för att kunna få samma internet abonnemang i 2 olika hus ute vid fiberskåpet. Är så jag tolkar frågan.
NEJ detta fungerar inte då din operatör bara kan prata med 1 enhet.
Själva internet tjänsten går att dela ut på samma sett som att flera inom samma hus kan använda denna tjänst men kan vara ett brott mot ditt avtal.

Och åter till OT.
Ja det går att göra massa konstiga svetsar på fiber med en massa special utrustning men inget som hjälper TS att slippa ett abonnemang. Då är det att dela ut själva tjänsten och inte att splitta en fiber till 2 fastigheter.
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
T Tjalve_85 skrev:
Det går en fiber till skåpet och från skåpet går det en till resp hus.
Ta en bild hur det ser ut i skåpet.
 
A A-Man_08 skrev:
Ta en bild hur det ser ut i skåpet.
Vi har frågat om vad "skåpet" är😎
Läs gärna tråden.
 
A AndersS skrev:
Vi har frågat om vad "skåpet" är😎
Läs gärna tråden.
Håller på har nått hälften.
 
V Viking66 skrev:
Vi bor på en tomt med två hus, det går en varsin fiber in till husen vilket innebär att vi måste ha dubbla abonnemang, går det att dela fibern redan ute i ”skåpet” och sätta in en varsin mottagare/router i husen på samma abonnemang?
Är det en fastighet med 2 hus på tomten som tidigare varit två separata fastigheter som slagits ihop och därav har vardin anslutning fmr fiber från operatör?

Om det bara är en fastighet med två hus på tomten så går det under samma hushåll.

Som sagt lite mer info och gärna bilder.
 
Nej, det är inte nödvändigtvis samma hushåll för att det är en fastighet. Bostadsrätter är ett tydligt exempel på när det inte är det.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.