Hej!
Jag behöver fixa droppande kran i blandaren på mitt tvättställ och därför stänga av vattnet. Huvudkranarna ser ut som på bilden. Jag försöker dra åt dom medsols men de sitter som berget. Hur hårt vågar jag ta i? Vrider jag åt rätt håll? Tänker att medsols brukar vara rätt när man ska dra och åt saker.

Bor i bostadsrätt.
 
  • Rör, ventil, skuggor, installation, blått, rött, vitt, oskarp, teknik, inomhus, koppar, säkerhetsutrustning, väggfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Ida Nachos skrev:
Hej!
Jag behöver fixa droppande kran i blandaren på mitt tvättställ och därför stänga av vattnet. Huvudkranarna ser ut som på bilden. Jag försöker dra åt dom medsols men de sitter som berget. Hur hårt vågar jag ta i? Vrider jag åt rätt håll? Tänker att medsols brukar vara rätt när man ska dra och åt saker.

Bor i bostadsrätt.
Våra ventiler stängs medsols, kika och se om du kan se motsvarande urtag i vredet. Om du har det går det bara att vrida ventilen åt rätt håll :)
 
  • Ett rörventil med rött handtag. Detaljbild. Industriellt föremål. Metallisk yta. Bakgrund med grov textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tips: Börja med kranen på din sida vattenmätaren, då har du en chans till om det går åt helvete.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
T Treutqvist skrev:
Våra ventiler stängs medsols, kika och se om du kan se motsvarande urtag i vredet. Om du har det går det bara att vrida ventilen åt rätt håll :)
Den har en motvarande spärr så medsols är rätt. Men hur hårt kan jag ta i? Är orolig att det ska börja spruta vatten överallt om jag tar i för hårt. Även om jag vill stänga av vattnet 😄
 
C cotillion skrev:
Tips: Börja med kranen på din sida vattenmätaren, då har du en chans till om det går åt helvete.
Ser ingen vattenmätare?
 
Det är inte säkert att du har en egen vattenmätare i lägenheten.

Exakt hur mycket du vågar ta i har jag svårt att svara på, men som en vardagsreferens: Den trögare av våra sitter som en kapsyl på en rejält åtdragen PET-flaska.
 
  • Gilla
Ida Nachos och 1 till
  • Laddar…
Jag har helt andra typer av handtag för att stänga av, lite längre. Ingen hade nog stängt av mina på många år så de satt också som berget (åtminstone den för varmvatten). Jag var tvungen att slå lite lätt med en hammare för att jag skulle kunna börja rucka.

Kanske är en jättedum idé, men bara så att du förstår hur hårt det kan sitta fast om ingen har använt handtagen på många år.

På mina handtag så fanns det en liten indikation på vilken som var att öppna, men det är medsols som öppnar mina.
 
  • Gilla
Ida Nachos
  • Laddar…
T Treutqvist skrev:
Det är inte säkert att du har en egen vattenmätare i lägenheten.

Exakt hur mycket du vågar ta i har jag svårt att svara på, men som en vardagsreferens: Den trögare av våra sitter som en kapsyl på en rejält åtdragen PET-flaska.
De här sitter hårdare än så. Får fundera. Ta hit en rörmokare för det känns som onödiga pengar.
 
I Ida Nachos skrev:
Ser ingen vattenmätare?
Det är kanske en lägenhet och då är det inte säkert att du har en, det såg ut som en vattenmätarkonsoll och då har man en kran på varje sida om vattenmätaren.

I en lägenhet så har du förmodligen en avstängning någonstans utanför lägenheten som det kan vara bra att lokalisera innan du börjar knacka.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Det är kanske en lägenhet och då är det inte säkert att du har en, det såg ut som en vattenmätarkonsoll och då har man en kran på varje sida om vattenmätaren.

I en lägenhet så har du förmodligen en avstängning någonstans utanför lägenheten som det kan vara bra att lokalisera innan du börjar knacka.
Stämmer att det är en lägenhet. Tack.
 
I Ida Nachos skrev:
De här sitter hårdare än så. Får fundera. Ta hit en rörmokare för det känns som onödiga pengar.
Vredet bör vara i metall, så du skulle kunna använda en skiftnyckel försiktigt för lite extra hävstång. Alternativt att knacka lite försiktigt på skaftet på skiftnyckeln med en hammare, bara för att lossa själva ventilen då det låter som att den kärvat fast efter att inte ha vridits om på väldigt länge.
 
  • Tång greppar en röd ventil på ett rör, smutsig texturerad vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Det enda du riskerar att dra sönder är den röda plastdetaljen. Ingen risk att du skulle få sprutande vatten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ha en tving redo så att du kan klämma ihop kopparrören om det skiter sig.
 
  • Gilla
Ida Nachos
  • Laddar…
T Treutqvist skrev:
Vredet bör vara i metall, så du skulle kunna använda en skiftnyckel försiktigt för lite extra hävstång. Alternativt att knacka lite försiktigt på skaftet på skiftnyckeln med en hammare, bara för att lossa själva ventilen då det låter som att den kärvat fast efter att inte ha vridits om på väldigt länge.
Tänkte på det men det är lite trångt utrymme så det är svårt att ”hävstånga”. Tog i ordentligt och lyckades vrida varmvattenkranen men den andra är omöjligt. Ser att det är rost på muttern som är i vredet på den blå som det inte var i den röda. Verkar som den rostat igen? Kan jag testa att knacka när det är rost?
 
I Ida Nachos skrev:
Kan jag testa att knacka när det är rost?
Risken är att du har sönder något eller så kommer rören bara skaka runt om det inte finns någon stumhet. Jag skulle ta en hävstång på varje sida så att det blir som ett fälgkors. Det blir ett renare moment då.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.