Vi delade abonnemang med en granne redan för 20 år sedan. Vi hyrde en stuga och fick en wifi- dongle som ingick i hyran. Det var innan hemmafiber var vanligt men grannen hade en luftburen koppling via jobbet med bra skjuts i med den tidens mått. Internet var väl lite mer oskyldigt på den tiden. Idag behöver man nog ha stort förtroende för varandra för att köra på gemensamt abonnemang med grannen. Men det är fullt möjligt.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
TRJBerg
Du kan bara på verka fibern på din fastighet/tomt. Allt utanför som t ex ett "skåp" eller "brunn" som fiberleverantören använder för fibern får du inte röra. Om det mot förmodan finns motvarande utrustning på din fastighet tillhör även den med all sannolikhet fiberleverantören.
Vad du har - som bäst - tillgång till är fibern som går in i ditt hus och medieomvandlaren.
I praktiken är det ditt eget nätverk efter medieomvandlaren som du kan dela upp till dina två hus.
(Andra lösningar är mycket dyrare och ger ingen ökad funktionalitet.)
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Jag har svårt att sålla bland alla offtopic svar.
Har TS svarat hur han vill bära trafiken mellan husen?
Och det är detta som är kärnfrågan?

Om de själva bekostat fibernätet (via förening tex) och enbart hämtar upp stadsnät/operatörer någonstans så känns det väl rimligt att sätta en switch i fastighet A där båda termineras, och betalande abbonemang levereras. Sen har varsitt hus en egen router med publik ip från operatören.
Alla operatörer lär ju tillåta minst två macadresser per port.

Men det vore ju bra om TS kunde förtydliga förutsättningarna.
För varför man betalat två anslutningar till två hus på samma tomt förstår jag inte eller så är det inte så i verkligheten.
 
Den som levererar ditt bredband brukar bara tillåta en IP-adress på fibern. Om du kopplar in två routrar på mediaomvandlaren så måste de ha varsin IP, så det fungerar inte att dela. Du kan ansluta en router till mediaomvandlaren och sedan en ytterligare till första routern. Då får du två separata Wifi-nät. Men utåt har de ändå samma IP.
 
P Peter787 skrev:
Har de skrivit på ett avtal som anger t.ex. 1 Gbit upp/ner är de nog tvingade att leverera, annars finns ju ARN eller domstol som jag tidigare skrivit.
Varför skulle andra regler gälla just bredbandsoperatörer jämfört med t.ex. bensinmackar ?
Du har avtalat om en hastighet, inte en volym. På macken är det tvärtom. Både macken och ISPn uppfyller avtalet. Du däremot bryter sannolikt avtalet med din ISP om du kontinuerligt skyfflar data med 1 Gbit/s.

Ur Bahnhofs avtal (andra brukar ha likartade formuleringar):
Tjänst är avsedd för normalt privat bruk och normal användning av Kunden och personer i Kundens hushåll.
Vad som är "normalt" är naturligtvis subjektivt men jag tror knappast du har framgång hos ARN eller domstol om du hävdar att du har rätt att fylla din lina till max kapacitet kontinuerligt,
 
  • Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
A alfista skrev:
Du har avtalat om en hastighet, inte en volym. På macken är det tvärtom. Både macken och ISPn uppfyller avtalet. Du däremot bryter sannolikt avtalet med din ISP om du kontinuerligt skyfflar data med 1 Gbit/s.

Ur Bahnhofs avtal (andra brukar ha likartade formuleringar):

Vad som är "normalt" är naturligtvis subjektivt men jag tror knappast du har framgång hos ARN eller domstol om du hävdar att du har rätt att fylla din lina till max kapacitet kontinuerligt,
Är just det där som skulle vara kul veta vad är normalt och inte. Men det kanske är hemligt eller så är det ett tomt hot mot t ex att företag inte ska använda billiga hemmalösningar.

Jag har sånt på min finska mobilabb (ska vara ärlig att jag inte läst villkoren för fiber så noga)...innan vi hade fiber användes den mycket flitigt. Mer än man "normalt" använder i mobil. Det var streaming, delning via hotspot, fildelning, molnlagring etc etc.... Men blev aldrig att det blev strypt. Däremot är dom väldigt tydliga att Roaming är begränsad till en viss mängd och jag har tom varnats för roaming missbruk (du får vara ca 4 månader på utländskt nät, sen anses det som missbruk).
 
Redigerat:
Fairlane
B Boan skrev:
jo, visst är det så, men här pratar vi ju om att ansluta bara en fastighet, istället för två
En tomt, så det är bara en fastighet också. Så är regeln en anslutning per fastighet så räcker det med en anslutning att dela på för båda husen.
 
B
imported_Benno imported_Benno skrev:
Att fysiskt dela en fiber är möjligt. Det kräver en fibersvets och rätt kunskap att svetsa in en optosplitter "bara". Jag köpte såna delar i slutet av 90-talet när opto var grejen inom telekom. Jag besökte också fabriker där de tillverkades. En fiber svetsas fast på en annan med speciella metoder för att effektivast avleda ljuset från den andra fibern. Det finns färdiga med optiska kontakter i ändarna om det skulle vara att föredra.
Vad som händer med datatrafiken i ett vanligt internetabonnemang om man skulle gå och göra så vet jag dock inte.
Fairlane Fairlane skrev:
En tomt, så det är bara en fastighet också. Så är regeln en anslutning per fastighet så räcker det med en anslutning att dela på för båda husen.
Nej, en anslutning per bostad.
 
B Boan skrev:
Nej, en anslutning per bostad.
”Vi bor på en tomt med två hus”
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Är just det där som skulle vara kul veta vad är normalt och inte. Men det kanske är hemligt eller så är det ett tomt hot mot t ex att företag inte ska använda billiga hemmalösningar.
Samtidigt ser ju en del en gräns som en utmaning så jag kan förstå att de inte har uttalade gränser, och så länge din användning inte innebär olägenhet för leverantör eller andra kunder så lär det inte bli några problem. Mindre företag där man i princip inte använder abonnemanget till mer än mail och lite spridd surf sitter säkert med privatabonnemang, deras trafik bleknar jämfört med en flitigt streamande barnfamilj så jag tror ingen leverantör skulle orka bråka om det.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Fairlane
B Boan skrev:
Nej, en anslutning per bostad.
Ok, inte en per fastighet som du skrev först alltså. Det är möjligt att du har rätt, att det är.så avtalet på platsen är, men det vet vi faktiskt inte.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F
S sjoelund skrev:
Jag skulle inte vilja stå på internetabonnemang som grannen använder. Vem vet vad grannen pysslar med på darknet?
Eller för den delen vara grannen vars trafik blir övervakad.

Men vi gjorde så när jag var yngre och mina föräldrar bodde granne med mig. Men vi hade bara en ethernet kabeln mellan husen. Men idag finns det ju trådlösa lösningar som tydligen ska funka ganska bra.
 
Uniquiti har bra mesh lösningar med utomhus moduler så skulle hyfsat lätt kunna prata mellan 2 byggnader. Skulle också isf kunna dela upp systemet med separata lösenord etc.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
P PeGeCo skrev:
Uniquiti har bra mesh lösningar med utomhus moduler så skulle hyfsat lätt kunna prata mellan 2 byggnader. Skulle också isf kunna dela upp systemet med separata lösenord etc.
Varför skulle man vilja ha mesh mellan två punkter, då är Pt(m)P bättre.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
V Viking66 skrev:
Vi bor på en tomt med två hus, det går en varsin fiber in till husen vilket innebär att vi måste ha dubbla abonnemang, går det att dela fibern redan ute i ”skåpet” och sätta in en varsin mottagare/router i husen på samma abonnemang?
Hur nära är husen? Bygg ett meshnätverk som når till grannen. Antagligen inte helt ok avtalsmässigt men inget som någon kommer märka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.