P
B Boan skrev:
Tyvärr är det detta beteendet som leder till höga anslutningsavgifter, skulle alla göra på detta sätt skulle det vara vara hälften som delar på hela nätets kostnader. Så det som att tjuvåka på kollektivtrafiken och säga att din kompis har ju köpt biljett…
Tror du själv på vad du skriver ?
Om du abonnerar på 100Mbit eller 1Gbit, använder du 100% ?
Om inte, varför inte låta grannen använda en del ?
 
Därför att du betalar för ett hushålls användning. Inte 100Mb/s kontinuerligt.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P
U ullak40 skrev:
Har du nog stark signal på routern är det ju bara dela på den. 😊 Skulle lätt kunna dela med grannar, stark signal från deras routrar.
Du blandar ihop router och accesspunkt.
De kan vara delar i samma 'burk' men är 2 olika funktioner
T.ex. jag har en router men fyra accesspunkter.
Routern ser till att trafiken hittar rätt (väldigt förenklat).
Accesspunkten ger dig trådlöst nät (för de som önskar detta) men har inget direkt med routern att göra.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Därför att du betalar för ett hushålls användning. Inte 100Mb/s kontinuerligt.
Det beror på ditt avtal, jag har 1Gbit upp och ner (100% av tiden om jag vill det)
 
Nej, nu missförstår du. Att det står så i avtalet gör inte att du faktiskt betalar för det. Om du skulle utnyttja det skulle du med stor säkerhet bli avstängd. De debiterar och bygger nät efter vad folk i snitt förbrukar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
P Peter787 skrev:
Det beror på ditt avtal, jag har 1Gbit upp och ner (100% av tiden om jag vill det)
jo, visst är det så, men här pratar vi ju om att ansluta bara en fastighet, istället för två. Alla i ett område ska ju bära hela områdesnätet, så då går ju anslutningskostnaden upp på sikt om alla delar.

Sen är det ju så att villkoren i tjänsten är för ett hushåll, det finns ju tjänster du kan köpa som är gjorda för att vara flera på men det är helt andra priser..
 
V Viking66 skrev:
Vi bor på en tomt med två hus, det går en varsin fiber in till husen vilket innebär att vi måste ha dubbla abonnemang, går det att dela fibern redan ute i ”skåpet” och sätta in en varsin mottagare/router i husen på samma abonnemang?
Enklast är att låta grannen logga in på din router via WIFI :)
 
P
D Daniel 109 skrev:
Nej, nu missförstår du. Att det står så i avtalet gör inte att du faktiskt betalar för det. Om du skulle utnyttja det skulle du med stor säkerhet bli avstängd. De debiterar och bygger nät efter vad folk i snitt förbrukar.
Det är operatörens problem, säljer de 1Gbit får de vara beredda på att leverera 1Gbit.
Finns massor av trådar här på Byggahus om leverantörer som tror att de kan leverera mindre än vad som avtalats, alla lär förlora i ARN och/eller domstol.
 
  • Gilla
islander
  • Laddar…
I avtalet är det i allmänhet tydligt att det är för ett hushåll och ingen vidareförsäljning eller kommersiell verksamhet.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
I avtalet är det i allmänhet tydligt att det är för ett hushåll och ingen vidareförsäljning eller kommersiell verksamhet.
Även ett hushåll kan utnyttja 1Gbit kontinuerligt.
Skulle du argumentera på samma sätt om bensinmacken bara gav dig 5 liter bränsle men tog betalt för 10 liter ?
 
kisumisu
V Viking66 skrev:
Vi bor på en tomt med två hus, det går en varsin fiber in till husen vilket innebär att vi måste ha dubbla abonnemang, går det att dela fibern redan ute i ”skåpet” och sätta in en varsin mottagare/router i husen på samma abonnemang?
Som redan några sagt. Gör eget nätverk.

Det är gråzon olagligt etc men inget som någon ser. Så länge ni håller er till eget nätverk och inte blandar in befintliga fiberuttag.

Enklast är köra trådlöst eller så trådar man med vanlig nätverkskabel mellan husen. Tänk bara på att det får inte bli längre än 100 meter.
Finns även egna fiberlösningar mellan två punkter.

Men det som jag skulle lyfta en varningens finger ☝️ som ingen verkar göra här. Det är att dela inte nät med vem som helst random granne. Då det är den som står för abbet som åker dit om det görs olagligheter på nätet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Även ett hushåll kan utnyttja 1Gbit kontinuerligt.
Skulle du argumentera på samma sätt om bensinmacken bara gav dig 5 liter bränsle men tog betalt för 10 liter ?
Tyvärr funkar det inte så i praktiken. I villkoren för bredbandet till ett privat hushåll brukar det stå att anslutningen är avsedd för "privat bruk och normal användning". Det är inte normalt att nyttja 1 Gb/s kontinuerligt och operatören kan och har rätt att stänga av dig eller strypa bandbredden om det inträffar.
Skulle operatören tillåta alla att utnyttja sin maximala bandbredd hela tiden vore man tvungen att bygga om nätet och ta avsevärt mycket mer betalt.
 
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
useless useless skrev:
Tyvärr funkar det inte så i praktiken. I villkoren för bredbandet till ett privat hushåll brukar det stå att anslutningen är avsedd för "privat bruk och normal användning". Det är inte normalt att nyttja 1 Gb/s kontinuerligt och operatören kan och har rätt att stänga av dig eller strypa bandbredden om det inträffar.
Skulle operatören tillåta alla att utnyttja sin maximala bandbredd hela tiden vore man tvungen att bygga om nätet och ta avsevärt mycket mer betalt.
Finns säkert gränser men sen är frågan var gränsen går.
När det gäller obegränsat surf hos Halebop 1vecka så fick jag att deras obegränsat "data kvar 5TB". Vilket ju är rätt mycket för en eller tom 2 hushåll på en vecka 😉

Beror ju helt vad man gör på nätet såklart.

Men skulle ju vara lite kul om fler bolag redovisade var deras "normalanvänding gräns" finns.
Men har inte sett det varken på fibret eller hos min finska mobiloperatör som kör obegränsat 4G/5G (enda gränsen dem är tydliga med är roaming, därav fick jag beställa "obegränsat" vecka hos Halebop på min semesterresa i södra Sverige).
 
P
useless useless skrev:
Tyvärr funkar det inte så i praktiken. I villkoren för bredbandet till ett privat hushåll brukar det stå att anslutningen är avsedd för "privat bruk och normal användning". Det är inte normalt att nyttja 1 Gb/s kontinuerligt och operatören kan och har rätt att stänga av dig eller strypa bandbredden om det inträffar.
Skulle operatören tillåta alla att utnyttja sin maximala bandbredd hela tiden vore man tvungen att bygga om nätet och ta avsevärt mycket mer betalt.
Har de skrivit på ett avtal som anger t.ex. 1 Gbit upp/ner är de nog tvingade att leverera, annars finns ju ARN eller domstol som jag tidigare skrivit.
Varför skulle andra regler gälla just bredbandsoperatörer jämfört med t.ex. bensinmackar ?
Jag har själv erfarenhet av teleoperatören Tre, som för en massa år sedan försökte att strypa trafikvolymen för trådlöst bredband under gällande avtalstid, ett solklart avtalsbrott, där de fick krypa till korset.
 
D Daniel 109 skrev:
Gör du verkligen det, den brukar ägas av nätbolaget.

Normalt sett är det två fibrer i varje abonnent. Men ledningen har fyra. Så ofta går det i teorin att dela upp den till 2*2. Men det man betalar för är ju anslutningen, inte fibern. Så att dela en fiber för flera anslutningar leder inte till lägre kostnad, om man inte gör det bakom ryggen på leverantören.

Att fysiskt dela en fiber är inte möjligt.
Att fysiskt dela en fiber är möjligt. Det kräver en fibersvets och rätt kunskap att svetsa in en optosplitter "bara". Jag köpte såna delar i slutet av 90-talet när opto var grejen inom telekom. Jag besökte också fabriker där de tillverkades. En fiber svetsas fast på en annan med speciella metoder för att effektivast avleda ljuset från den andra fibern. Det finns färdiga med optiska kontakter i ändarna om det skulle vara att föredra.
Vad som händer med datatrafiken i ett vanligt internetabonnemang om man skulle gå och göra så vet jag dock inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.