É ÉlPon skrev:
Kan man tänka sig att 3mm hård board är bättre än ingen alls? Om nu en skarv skulle hamna på slangen. Kährs säger orsaken är för knarr och svikt. 6mm blir för mycket. Helst har vi dock ingen alls.
Jag skulle lagt något, 3 mm är bättre än inget såklart är det hårt så blir det inga problem heller tror jag
 
É
A Alfredsson-A skrev:
Jag skulle lagt något, 3 mm är bättre än inget såklart är det hårt så blir det inga problem heller tror jag
Med hårt menar jag ”hård board” där Beijers verkar billigast (10% rabatt)
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/byggskivor/board/hard-board

Kom på ännu mer jobb tillkommer då man nog måste kap gipsskivorna motsvarande mm så golvet kan expandera under 🙁
 
A Alfredsson-A skrev:
Jag skulle lagt något, 3 mm är bättre än inget såklart är det hårt så blir det inga problem heller tror jag
É ÉlPon skrev:
Med hårt menar jag ”hård board” där Beijers verkar billigast (10% rabatt)
[länk]

Kom på ännu mer jobb tillkommer då man nog måste kap gipsskivorna motsvarande mm så golvet kan expandera under 🙁
Ser rätt ut. Lycka till 🤞
 
Glad att se aktivitet i denna tråd..

Jag har ringt och sökt och ställt denna fråga till flera tillverkare i månader.

Det slutade med att jag efter mycket letande lyckats få tag i 4mm HDF-skivor i storformat direkt från grossist och nu håller på lägga på hela golvet.

Men jag får omgående bekymmer med hur de suger fukt som en svamp.

Nu har vi slagit stopp i hela golvläggningen på grund av detta.

Här är ett litet prov på hur en mindre pöl vatten påverkar skivan om den torkas upp efter 20minuter.

HDF höger och vanlig Masonite/oljehärdad board till vänster.

Jag trodde HDF skulle vara fukttrögt men grossisten som även säljer till flera golvtillverkare säger att det inte alls säljs som en fukttrög produkt.

Jag är rädd att jag kommer ångra dagen jag lägger dessa skivor och överväger nu att bryta upp alltsammans och antingen strunta i det helt eller lägga helt vanlig masonit..
Någon annan med tankar runt detta?
 
  • Två kartongbitar, handskrivna anteckningar, ljusfläck, troligen experiment med ljus och tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering, golvvärmeinstallation, verktyg, isolering, oskyddat fönster, byggnadsmaterial, skyddspapp, kablar, träreglar, ofärdigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D David_Berglund skrev:
Glad att se aktivitet i denna tråd..

Jag har ringt och sökt och ställt denna fråga till flera tillverkare i månader.

Det slutade med att jag efter mycket letande lyckats få tag i 4mm HDF-skivor i storformat direkt från grossist och nu håller på lägga på hela golvet.

Men jag får omgående bekymmer med hur de suger fukt som en svamp.

Nu har vi slagit stopp i hela golvläggningen på grund av detta.

Här är ett litet prov på hur en mindre pöl vatten påverkar skivan om den torkas upp efter 20minuter.

HDF höger och vanlig Masonite/oljehärdad board till vänster.

Jag trodde HDF skulle vara fukttrögt men grossisten som även säljer till flera golvtillverkare säger att det inte alls säljs som en fukttrög produkt.

Jag är rädd att jag kommer ångra dagen jag lägger dessa skivor och överväger nu att bryta upp alltsammans och antingen strunta i det helt eller lägga helt vanlig masonit..
Någon annan med tankar runt detta?
Jag har inte tänkt på det alls, men nu när du säger det så tänker jag varför ska det ens vara ett problem? Du kommer inte ha någon vatten/fukt där öht. Har du dessutom foam på denna så blir det ju riktigt bra. Jag tror hela grejen med mellangolv är att få ett jämt underlag, så att inter parketten bryts eller att det låter för mycket. Oavsett vad du sätter under så bör det fungera sålänge du får ett helt jämt underlag.
 
Vi skall bland annat ja samma mellangolv under heltäckningsmatta, där kommer vi inte ha möjlighet att torka upp alls.

Är oxå rädd att det inte bara blir ”svampar” utan oxå växer och bucklar sig.

En gång i gamla hade vi stopp i brunnen i kombination med ett barn som ställde kranen öppen.. då kunde vi lyfta på parketten, torka av spånskivan med trasa och sedan torka med fläkt.

I detta fallet hade det blivit helt buckligt.

Men självklart har du rätt i att det inte SKA vara vatten där.
 
A Alfredsson-A skrev:
Jag tror hela grejen med mellangolv är att få ett jämt underlag, så att inter parketten bryts eller att det låter för mycket. Oavsett vad du sätter under så bör det fungera sålänge du får ett helt jämt underlag.
Tror gör man i kyrkan ;).

En spårad golvspånskiva har väsentligt lägre hållfasthet än sin ospårade dito. Det säger sig självt när det bara är 5mm spånsiva kvar i botten av dalarna. Mellanskivans syfte är att öka bärigheten under klickgolvet och utjämna (kör man med tjockare trägolv (>13-14mm så behövs inte mellanskivan men golvet måste då läggas i samma riktning som golvvärmeslangarna). Med mellanskiva är man fri att lägga i vilken riktning som helst.

Jag ser två alternativ:
1. Man följer inte tillverkarnas monteringsinstruktioner och hoppas på det bästa. Blir det problem så har man inget att hämta hos tillverkarna alls. De kommer bara säga att "du har inte följt våra instruktioner och därför kan vi självklart inte ta något ansvar för den konstruktion du hittat på".

2. Man följer tillverkarnas monteringsinstruktioner och vet att om det blir problem så är det bara att lyfta luren och reklamera.

Jag har som gyllene grundregel att saker som är svåra eller dyra att byta ut, eller där ett fel får stora konsekvenser så används bara kända märken och monteringsinstruktionerna följs till punkt och pricka. Det är ju inte ens säkert att jag äger huset längre den dagen ett fel uppstår. Att i det läget tryggt kunna veta att allt är gjort enligt konstens alla regler istället för riskera att tvingas t.ex. tvingas betala omläggning av ett golv i ett hus man sålt för att man tagit en genväg är ett väldigt lätt val.
 
É
Varför HDF-skivor då? Bättre än hård board?

Jag ska rita hemma och se hur många skarvar som hamnar längs med en slang. Risken är att åtminstone någon gör det. Om det inte var mitt i gångstråk var det inget jätteproblem tyckte Kährs men det kan ju knarra, det är lite för säkerhet skull man ändå ska ha board.
 
HDF-skivor främst för att det är det Bjelin föreskrev i sin instruktion. I andra versioner står det HDF eller MDF.

HDF är samma sak, bara bakat med högre tryck = high density.

Fortfarande rådvill dock..

Känns som min ansats att göra det helt by the book har skapat en totalt sett sämre produkt. 😔
 
D David_Berglund skrev:
HDF-skivor främst för att det är det Bjelin föreskrev i sin instruktion. I andra versioner står det HDF eller MDF.

HDF är samma sak, bara bakat med högre tryck = high density.

Fortfarande rådvill dock..

Känns som min ansats att göra det helt by the book har skapat en totalt sett sämre produkt.
D David_Berglund skrev:
HDF-skivor främst för att det är det Bjelin föreskrev i sin instruktion. I andra versioner står det HDF eller MDF.

HDF är samma sak, bara bakat med högre tryck = high density.

Fortfarande rådvill dock..

Känns som min ansats att göra det helt by the book har skapat en totalt sett sämre produkt. 😔
I ditt fall funderar jag på om det inte är bättre att lägga foam med inbyggd ångspärr mellan HDF-skivan och matta/golv? Tejpa skarvarna också så blir det ännu bättre. Detta bör fungera utmärkt så länge du inte har för mycket fukt underifrån. Men det löser ju helt problemet med fukt ovanifrån då du i stort sett får ett tätt skikt mellan. Går ju dessutom att vika upp foam bakom golvlisterna för skydd även längs väggkanterna.

Bjelin skriver också HDF-skivor i sina instruktioner, men när jag ringde dem så sa de också att 6mm MDF går bra och de ändå ger garanti om något uppstår.

Ska tillägga att jag inte har någon som helst utbildning utan bara är hemmafixare.
 
Tack för svar.

Det där med fuktspärr är ju oxå intressant. I mitt fall handlar samtliga om mellanbjälklag då jag har en uppvärmd ventilerad botten/källarvåning under alltsammans.

Så argumentet att ha plast över huvud taget handlar mer om att fördröja expansions-fasen mellan torra/fuktiga årstider har jag fått förklarat för mig.

Jag blir dock skeptisk till plast i golvet eftersom jag redan har plast i taket, och i så fall skulle få en sluten volym mellan, och det känns inte bra.

För mig står nog valet mellan att köra på med dessa skivor, och slänga ut och ersätts med oljehärdad board som ursprungligen hade varit både billigare, mera lättillgängligt och enklare att hantera.

Men det bör ju finnas ett skäl till att man föreskriver just HDF eller MDF, och jag trodde i min enfald att det var fukttröghet.
 
Här är samma provbit med en vattenpöl som stått i 3h.

HDF helt absorberad och rest ca: 1mm.

Oljehärdad board efter torkning är mörk, och efter 30min ytterligare finns inget spår av vattnet.

Vad kan vara argumentet för HDF/MDF?

Är det någon annan nackdel med Masonite jag missar? Det har ju använts i golv i 100 år, så något skäl måste det ju vara att rekommendera annat? Delad bit kartong med påritade cirklar, markerade konturer, nummer och pilar, möjligen för mätning eller mall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på servetter med kafferingar på träyta, otydlig bakgrund, solljus, vardagligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av ett brutet, brunaktigt föremål mot suddig bakgrund, möjligen del av en bok eller anteckningsbok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
Har snart lagt hälften av mina 60m2, utan mellangolv 😮
Jag får väl återkomma i framtiden och varna andra om det blir dåligt. Är ju inget stort rum utan 3 rum och hall.
Man får tänka lite hur man börjar med bitarna. Efter 2,5-3m eller vad det var kommer man oundvikligen ändå på en slang men i övrigt så hamnar skarvarna i mellan. Med lite planering kanske man kan få den på ett ställe där det inte märks (om det nu kommer märkas).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.