J Josth skrev:
Det finns en del varmvatten i toppen av tanken/beredaren. Nertill i tanken kan det bara vara framledningstemperaturens börvärde för att maxa verkningsgraden/COP. Kolla beräknad framledningstemperatur.
Beräknad framledning i nuläget ligger runt 24-26 grader. Då kanske det beror på detta alltså.
Min gamla luft/vatten hade jag bra koll på men det här med frånluft känns betydligt mer komplicerat. Men man lär väl sig allteftersom.
Stort tack alla för inlägg. Otroligt uppskattat
 
Den går ner rätt lågt i förångningtemp. Får den tillräckligt med luftflöde?
Är filtret rengjort? Friskluftsventiler öppna
 
L lordi skrev:
Den går ner rätt lågt i förångningtemp. Får den tillräckligt med luftflöde?
Är filtret rengjort? Friskluftsventiler öppna
Helt nytt filter insatt igår. Rengjorde också innan frånluftsventilerna. Friskluftsventilerna fullt öppna på alla ställen.
Kanske testa att justera fläkthastigheten från dagens 56%?
 
Ventilationsnormen är 0,35 lit/sek&m², dvs all luft i huset ska bytas ut inom 2 timmar. Går att hyra luftflödesmätare om man är osäker på inställningen.
 
  • Gilla
n_berthilsson
  • Laddar…
N n_berthilsson skrev:
Helt nytt filter insatt igår. Rengjorde också innan frånluftsventilerna. Friskluftsventilerna fullt öppna på alla ställen.
Kanske testa att justera fläkthastigheten från dagens 56%?
Det borde inte behövas om flödet är korrekt injusterat från början. Hur många kvadratmeter är huset?
 
L lordi skrev:
Det borde inte behövas om flödet är korrekt injusterat från början. Hur många kvadratmeter är huset?
Eftersom vi är hyfsat nyinflyttade vet vi inte om det är rätt gjort eller ägaren innan gjort egna justeringar. Ska se om jag hittar dokumentation.
Huset är 128 kvm, två plan i Staffanstorp, Skåne. Stenhus från 1997 som jag tror är rätt välisolerat, men lär visa sig i vinter. Golvvärme på båda våningsplanen.
Stora fönsterpartier från golv till tak i ena hörnet som visserligen är energiglas men ger ju kallras ändå.
 
Ser att värdet för Varmvatten laddning redan sjunkit med 4 grader på en timme till 44 grader.
Men detta är kanske helt normalt med anledning av detta med skiktningen?
 
  • Skärm med temperaturavläsningar; medel-, utomhus, varmvattenladdning och topp på svenska, angivna i grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja efter en varmvattenkörning så sjunker ju temperaturen i nedre delen av tanken ner mot framledningstemperaturen som går ut till huset istället och värmer detta.
 
J Josth skrev:
Ja efter en varmvattenkörning så sjunker ju temperaturen i nedre delen av tanken ner mot framledningstemperaturen som går ut till huset istället och värmer detta.
Nu börjar jag så sakteliga att förstå hur detta fungerar. Stort tack för svar med så nyttig information.
 
Hur är inställningar för eko drift på varmvattnet? Har de ändrats? BT6 varmvattnet laddning ska inte visa 25c. Laddning av varmvattnet eko mode ska redan påbörjar när den visa typ 44c och sluta vid 48c. Om den har ändrats så att den är för låg så kommer den aldrig upp i önskat temp efter som det brukar vara 30min på drift prioritering.
 
Redigerat:
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Efter det att jag höjde temperaturgränsen för tillsatsen igår kväll håller sig varmvatten laddning i rätt intervall. Elen går in lite då och då märker jag, kompressorn går hela tiden. Temp ute ca 8-9 grader och inne ca 20.
Inställningarna för varmvattnet i servicemenyn känns rätt. Skickar med lite bilder.
Om någon ser något annat som verkar tokigt så tas tacksamt tips emot vad jag ska göra. Lär mig om pumpen och känner mig inte trygg med att den jobbar och är inställd på rätt sätt.
 
  • Digital display med varmvatteninställningar, olika lägen, temperaturer, verktygsikon. Grön lysdiod indikerar status.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel med inställningar för värme och filtreringstid, Svenska språket, grön ljusindikator nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display som visar temperaturstatus för uppvärmningssystem, inklusive vattenladdning och extern temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display med temperaturdata och status för systemkomponenter, grönt ljus nederkant, suddig, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar värmeanläggningens temperaturer och inställningar på svenska, med grönt ljus nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
N n_berthilsson skrev:
Nu börjar jag så sakteliga att förstå hur detta fungerar. Stort tack för svar med så nyttig information.
Nja, vv temperaturer har ingen samband med temperaturer i värmesystemet. Det är bara att pumpen antigen gör värme till värmesystemet eller till varmvattenberedare. Pga de låga temperaturer den jobbar med kan det tar lång tid att värma varmvatten. När det tar för lång tid för er finns det möjligheter att ändra några inställningar.
Högre stoptemperatur ger mer vv.
Högre starttemp. gör så att värmepumpen startar varmvattenberedning tidigare.
Högre temperatur för att tillåta elpatronen kan ge mer effekt till varmvattenberedare ( lite osäkert om det ens går in när varmvattenberedare inte står på lyx).
Det går även att prioritera varmvatten över värmesystemet.

Sista steget är att montera en extra varmvattenberedare (tank) för att få mer volym.
 
Mer volym behövs inte då vi gör av med väldigt lite varmvatten. Bara snabba duschar och en annan duschar alltid med enbart kallvatten för att bli härligt pigg.
Så att varmvattnet sjönk så mycket berodde inte på mycket nyttjande.
 
N n_berthilsson skrev:
Mer volym behövs inte då vi gör av med väldigt lite varmvatten. Bara snabba duschar och en annan duschar alltid med enbart kallvatten för att bli härligt pigg.
Så att varmvattnet sjönk så mycket berodde inte på mycket nyttjande.
Ok, du skrev att du hade problem med att få pumpen att värma vatten. Jag antog då att du ville ha mer.
Om du inte behöver mer då är det mest ekonomisk att bara låta kompressorn värma varmvatten. Det tar lång tid, men det är kanske inget problem. Det finns (på f750 iaf) även möjligheter att skemalägga varmvattenproduktion ifall man vill ha varmare/mer på fasta tider.
 
  • Gilla
Anders Strid1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.