Hade en firma här för att behandla taket för mossa. De har skrapat betongpannorna och applicerat kemikalier på huset. De har endast haft kemikalier på altantaket. Bifogar bilder på altantaket.

Efter att de va här igår så läcker nu taket på tre ställen när det duggar lite lätt. Pratade med firman och han var förvånad och menade på att inget de gör när de har på kemikalier borde göra att det börjar läcka. Är inte så insatt i hur konstruktionen fungerar så jag vet inte om han kan ha rätt i det eller inte.

Har någon varit med om något liknande?
Vad gör man när man har haft entreprenör och det blir följdfel? Antar att dom har någon försäkring?

Nu har jag ställt fram lite bunkar för att samla upp vattnet. Borde jag göra något mer?
 
  • Svart tak med hexagonala takplattor, träd i höstfärger i bakgrunden, dagsljus, några löv på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stegar topp på ett svart tak, höstträd i bakgrunden, gråmulen himmel, huskant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inglasad veranda med trämöbler, sittbänk, ljusslinga, utsikt mot grönskande trädgård, skymning, hemtrevlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inglasad veranda med trämöbler, soffa, fönster mot trädgård, kvällsljus, bekväm och hemtrevlig atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En inredd veranda med möbler, belysning och fönster som blickar ut mot en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust, luftigt rum med vitmålade takbjälkar, fönster i taket, glaspartier, två glödlampor, skymning, utsikt mot träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uteplats med takbelysning, vit träpanel, bänk med dynor, fönster, och dämpad belysning. Natur utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Ditt tak blir inte firmans ansvar bara för att dom behandlat det med anti mossmedel. Har dom förstört ditt tak med fel kemikalier eller mekaniskt så är det en annan sak så det är väl det du får undersöka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Ditt tak blir inte firmans ansvar bara för att dom behandlat det med lämpligt anti mossmedel. Har dom förstört ditt tak med fel kemikalier eller mekaniskt så är det en annan sak.
Så är det ju såklart. Det känns ju som en jävla otur om taket börjar läcka efter att någon jobbat på det utan att beror på att det har jobbats med. Sen är jag ju ingen expert här så jag vet ju inte helt 100 att de har gjort något fel. Jag har inte haft några problem med det innan de arbetade med det så det verkar ju som att det hör ihop med det.

Hur kan jag ta reda på om det är på grund av att de gjort något felaktigt?
 
  • Gilla
Tony Björnberg
  • Laddar…
Rickard.
Det är nog inte så enkelt men du borde kunna luska ut vad för kemikalie som använts och kolla om det är lämpligt mot taket. Har dom gått på taket kan du leta skador efter det, försök hitta läckorna först.
Är taket gammalt?

Skadorna kan mycket väl kommit på grund av dom utfört jobbet utan att dom gjort något fel om taket är gammalt eller felgjort.

I och med att läckaget kom direkt tycker jag väl nästan firman kan vara skyldiga att se över sitt eget jobb men det går inte bara att anta att det är deras ansvar var min poäng.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det är nog inte så enkelt men du borde kunna luska ut vad för kemikalie som använts och kolla om det är lämpligt mot taket. Har dom gått på taket kan du leta skador efter det, försök hitta läckorna först.
Är taket gammalt?

Skadorna kan mycket väl kommit på grund av dom utfört jobbet utan att dom gjort något fel om taket är gammalt eller felgjort.

I och med att läckaget kom direkt tycker jag väl nästan firman kan vara skyldiga att se över sitt eget jobb men det går inte bara att anta att det är deras ansvar var min poäng.
Jag har knappt bott i huset ett år nu och vet inte exakt när taket byggdes men det borde vara kring 8-9 år sedan.

Jag har fått databladet för kemikalien så det är A-delete PRO 2,5 % en biocid som består av Alkyl(C12-16)bensyldimetylammoniumklorid. Om det sen är lämpligt för taket i fråga vet jag inte riktigt hur jag tar reda på.

Det verkar som att allt vatten tränger in vid samma ställe eftersom det tränger igenom vid endast en spånt. Men helt ärligt är jag inte riktigt säker på hur jag tar reda på exakt vart det tränger in.
 
Verkar vara i alla fall två olika ställen det läcker igenom på vilket ännu mer får mig att tro att det hör ihop med att de har arbetat med taket.
 
Det tycks vara ett tillbyggt uterum med möjlig dåligt tätskikt. Fick TS någon konstruktionsritning tillsammans med bygglovet vid köpet?

Finns inga läckage i huvudhuset är problemet inte lika allvarligt. Vad finns under golvplanken?
 
  • Gilla
knostersson och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det tycks vara ett tillbyggt uterum med möjlig dåligt tätskikt. Fick TS någon konstruktionsritning tillsammans med bygglovet vid köpet?

Finns inga läckage i huvudhuset är problemet inte lika allvarligt. Vad finns under golvplanken?
Nope fick inget sådant tyvärr. Under golvet ligger det cellplast typ EPS. Inte öppnat upp tillräckligt mycket för att vet om det finns något mer, gissningsvis plast mot backen.

Det är endast uterummet/altanen som mycket riktigt är en tillbyggnad som har den här typen av tak. Upplever heller inte det som superallvarligt, men det ska ju inte läcka...
 
Det är ett shingeltak och jag behandlar sådana vid fritidshuset med taktvättmedel. Så det har ingen betydelse om det kommit takrengöringsmedel på det.
Det finns någon takläcka här och du måste leta upp var den eller de är.
Sedan får du gå vidare och försöka klura ut hur de uppstått.
Jag räknar en livslängd på minst 30-40 år på våra shingeltak, riktigt utfört och med underlagspapp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är ett shingeltak och jag behandlar sådana vid fritidshuset med taktvättmedel. Så det har ingen betydelse om det kommit takrengöringsmedel på det.
Det finns någon takläcka här och du måste leta upp var den eller de är.
Sedan får du gå vidare och försöka klura ut hur de uppstått.
Jag räknar en livslängd på minst 30-40 år på våra shingeltak, riktigt utfört och med underlagspapp.
Jag tror det är fel på konstruktionen. Firman har varit här och undersökt och han kunde inte hitta några uppenbara fel på taket. Verkar vara byggt med panel och inte med spåntat virke så det kan mycket väl vara orsaken. Verkar också som att det inte ligger underlagspapp under.

Han trode att det läckte kring nocken på något sätt och han tätade det enda han kunde hitta som kanske var orsaken.

Hur går jag tillväga för att hitta exakt vart läckan är om tätningen inte fungerar?
 
Om underlagstaket inte har spont och det saknas underlagspapp skulle jag till att börja med unvika att gå på det.
Börja med att få det bekräftat för då är det fel underlag för shingeltak (mitt påstående och med största säkerhet också tillverkarens).
Men du får avvakta och se om tättningen vid nock hjälper. Kan ju vara felgjort vid nock också. Jag har vikt underlagspapp över nock, sedan shingelövervikning och till slut shingelskivor avsedda för nock.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
S
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Jag tror det är fel på konstruktionen. Firman har varit här och undersökt och han kunde inte hitta några uppenbara fel på taket. Verkar vara byggt med panel och inte med spåntat virke så det kan mycket väl vara orsaken. Verkar också som att det inte ligger underlagspapp under.

Han trode att det läckte kring nocken på något sätt och han tätade det enda han kunde hitta som kanske var orsaken.

Hur går jag tillväga för att hitta exakt vart läckan är om tätningen inte fungerar?
Låter som att det är möjligt att mossan som tvättades bort agerat tätning i viss utsträckning. Det kan säkert ha läckt in lite tidigare men inte tillräckligt för att märkas undertill. Problemet är att det inte är en underlagspapp under shingeln (om det nu är så)
 
  • Gilla
  • Älska
RolfoHelena och 9 till
  • Laddar…
S Simno skrev:
Låter som att det är möjligt att mossan som tvättades bort agerat tätning i viss utsträckning. Det kan säkert ha läckt in lite tidigare men inte tillräckligt för att märkas undertill. Problemet är att det inte är en underlagspapp under shingeln (om det nu är så)
Mossan är kvar på shingeltaket enligt ts första inlägg och ingen mekanisk bearbetning har gjorts, titta på bilden.
 
A AndersS skrev:
Om underlagstaket inte har spont och det saknas underlagspapp skulle jag till att börja med unvika att gå på det.
Börja med att få det bekräftat för då är det fel underlag för shingeltak (mitt påstående och med största säkerhet också tillverkarens).
Men du får avvakta och se om tättningen vid nock hjälper. Kan ju vara felgjort vid nock också. Jag har vikt underlagspapp över nock, sedan shingelövervikning och till slut shingelskivor avsedda för nock.
Det är antagligen så att när dom har varit på taket så har det skiftat lite. Det är nog helt enkelt fel underlag för shingel.

Skulle något sådant kunna anses vara dolt fel? Vi har ju doldafel-försäkring och det står inget om det i besiktningprotokollet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Simno skrev:
Låter som att det är möjligt att mossan som tvättades bort agerat tätning i viss utsträckning. Det kan säkert ha läckt in lite tidigare men inte tillräckligt för att märkas undertill. Problemet är att det inte är en underlagspapp under shingeln (om det nu är så)
Taket har endast behandlats med kemikalier, ingen mekanisk tvätt är gjord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.