Jag ska försöka ta tag i att energioptimera min värme inför stundande vinter. Förra vintern installerade vi i preventivt syfte en billig Jula luft-luft-VP - om BVP skulle gå sönder vill jag inte vara helt utan värme och eftersom BVP funkar perfekt känns det fel att byta den i förtid.

Vi har en äldre IVT Greenline BVP som är snart 20 år. Jag har timpris på elen.

Min tanke är att styra båda pumparna från HomeAssistant så att jag kör båda när det är lågt elpris.

Men luft-luft lär ha mycket sämre COP värde när det är riktigt kallt ute. Samtidigt tänker jag att den mycket väl skulle kunna ha bättre COP en än BVP när det är ungefär som nu, ca 5-15 grader ute.

Jag tror också att om jag drar ned BVP på dagen, när elpriset är högt, är det systemet troligen något underdimensionerat för att köra ikapp på natten.

Så, min fundering på kontrollstrategi;

Köra både LLVP och BVP när elpriset är lågt, styra mot en något högre innetemp än jag vill ha vid billigt elpris.

Ställa ned börvärdet på LLVP till tex 18 grader om utetemp är under säg -15 grader (när COP troligtvis är väldigt dåligt relativt en BVP). Om jag når under 18 och BVP inte har orkat, så får LLVP stödja trots dålig COP. Annars kommer den sannolikt knappt köras och BVP får värma.

När det är riktigt kallt ute (tyvärr säkert korrelerat med dyrt elpris) så innetempen går ned under 18-19 grader får jag köra BVP även under dyra timmar, men det räknar jag med att den isåfall kommer styra på själv. Är jag hemma kommer jag dock komplettera med att elda i kamin dessa dagar.

Jag behöver få till en styrning där jag lurar min BVPs innegivare att det är varmare eller kallare än vad det egentligen är för att lyckas styra denna gamla skorv, idag styr jag bara varmvattenproduktionen via HomeAssistant. Behöver också börja mäta innetemp, men LLVP har en givare och kanske bör jag också sätta en givare på övervåningen (där jag har möjligheten att elda). LLVP sitter på nedervåning, så eldar jag behöver BVP backa av, men det kan mycket väl bli lite kallt på nedervåning, så att LLVP kan behöva stödja. Har gamla sektionsradiatorer med slottsvred, så finns inga termostater på radiatorerna.

På lång sikt ska jag försöka få in en kakelugn på nedervåningen, alt fixa så öppna spisen nere får nån slags kassett, att elda i den är att elda för kråkorna.

Säkert går att göra nåt väldigt avancerat system, men jag vill bara inledningsvis sätta upp enkla gränser, typ att är utetemp under -15 så sänk börvärde på LLVP. Systemet har ju funkat bra helt utan LLVP, så gör jag bara inte styrningen för brutal, dvs att jag bara sänker 2-3 grader på börvärde på BVP när elen är dyr och har den något varmare än jag önskar övriga tider, så tror jag jag når rätt långt. Om elen är 2-3 gånger dyrare dagtid och jag kan minska värmeproduktionen med säg 50% under dessa dyra timmar blir det ändå ett par tusenlappar på en vinter skulle jag tro.

Tankar kring detta?
 
B
-15 minus inträffar ju i princip aldrig i Stockholm. Och då borde väl din LLvp vara bättre än elpatronen, om den kan ge värme även vid -15? Just gränsen tror jag du tänker lite fel -men jag vet inte vad du har för cop på bergvärmen vs llvp, det beror ju på din framtemp med mera, jag tror brytgränsen går vid varmare temperaturer utomhus.

Du borde försöka hitta gränsen när elpatronen går in. Är du i närheten av den gränsen så måste skillnaden i elpris vara väldigt stor för att det ska löna sig att Backa någon av värmepumparna. Jag har min elpatron av helt manuellt, för att undvika detta driftfall.

Är vi hemma om det är väldigt kallt ute, så är det I regel någon som tänder en brasa om inte värmen skulle räcka till från värmepumpen hos oss. Men jag har en väl tilltagen dimensionering på värmepumpen också.

Vill du påverka värmepumpens framtemp kan du fixa en ohmigo + snickra egen styrning i home assistant. Eller ngenic, färdig styr men inte så mycket att justera där, den sköter sig lite mer själv.

är du inne i home assistant träsket så kan du så klart lägga till en tempgivare på övervåningen och låta den påverka framtempen också, tror även ngenic stödjer flera inomhustempgivare men jag minns inte hur flera inomhustempgivsre påberkar framtempen, t.ex. ifall du eldar. Men homeassistant kräver ju mer av den som sätter upp systemet helt klart. Inte helt plug and play!

Jag tror du kan snegla på sensibo air (+home assistant) om du vill styra din LLVP.
 
B BSOD skrev:
-15 minus inträffar ju i princip aldrig i Stockholm. Och då borde väl din LLvp vara bättre än elpatronen, om den kan ge värme även vid -15? Just gränsen tror jag du tänker lite fel -men jag vet inte vad du har för cop på bergvärmen vs llvp, det beror ju på din framtemp med mera, jag tror brytgränsen går vid varmare temperaturer utomhus.

Du borde försöka hitta gränsen när elpatronen går in. Är du i närheten av den gränsen så måste skillnaden i elpris vara väldigt stor för att det ska löna sig att Backa någon av värmepumparna. Jag har min elpatron av helt manuellt, för att undvika detta driftfall.

Är vi hemma om det är väldigt kallt ute, så är det I regel någon som tänder en brasa om inte värmen skulle räcka till från värmepumpen hos oss. Men jag har en väl tilltagen dimensionering på värmepumpen också.

Vill du påverka värmepumpens framtemp kan du fixa en ohmigo + snickra egen styrning i home assistant. Eller ngenic, färdig styr men inte så mycket att justera där, den sköter sig lite mer själv.

är du inne i home assistant träsket så kan du så klart lägga till en tempgivare på övervåningen och låta den påverka framtempen också, tror även ngenic stödjer flera inomhustempgivare men jag minns inte hur flera inomhustempgivsre påberkar framtempen, t.ex. ifall du eldar. Men homeassistant kräver ju mer av den som sätter upp systemet helt klart. Inte helt plug and play!

Jag tror du kan snegla på sensibo air (+home assistant) om du vill styra din LLVP.
Bra tankar.

Ang styrningen.

LLVP hade redan wifi så den var bara att trycka in i HA. Den har en tempsensor som om jag minns rätt har både ute och innetemp läsbar i HA. Och går att styra börtemp.

Jag tycker ngenik är för dyr för min gamla BVP, nästa modell har säkert styrning inbyggd.

Idag styr jag VV genom ext-ingången på BVPn via shelly från HA, jag har tänkt sätta aningen 2 olika resistorer eller en digital potentionmeter på innetempgivaren. Har inte riktigt bestämt.

Troligen sätter jag strömbrytare på dessa styrningar, så att man OM det hänger sig, även utan datorkunskap kan gå in och slå av all styrning.

Ja, vilken utetemp som LLVP blir nästintill som direktverkande el vore intressant att veta.
Jag skulle kunna kolla drifttiden på elpatronen i min BVP. Är den väldigt låg så tyder ju det på att BVP utan att man styr på billiga timmar orkar. Målet vore ju att elpatron aldrig går in annat än på billiga timmar... (om elpriset är 3-4 ggr dyrare på dagen så går det ju på ett ut att köra den på natten istället - jag tror inte jag kommer bygga nåt så avancerat att jag kan kontrollera om den går in).
 
Jag har haft en Greenline HT-C9.

Där timstyrde jag till en början med en Shelly som kopplade in ett motstånd parallellt med utegivaren så pumpen trodde det var varmt ute, byte senare till en ngenic då jag inte pallade göra någon vettig styrning själv.
Du kan också stänga av eltillskott helt, det gjorde jag.
Sedan övervakade jag min med en "husdata" kopplad till serviceporten.
Bytte även en del i rördragningen i pumpen för att den inte skulle göra varmvatten så ofta.

Pensionerade pumpen för två månader sidan då den nog inte skulle överleva en säsong till.
 
B
Ohmigo är ju en digital potentiometer, så då är du inne på samma spår.

Jag har en fail-safe, jag har satt en bimetalltermostat på framledningen efter värmepumpen. Om framtempen går under ca 15c så drar ett relä som kopplar bort den digitala potentiometern som styr framtempen, och låter original styrningen via resistiv utomhustempgivare styra värmepumpen som vanligt.

Hittills har den aldrig behövts, men förr eller senare hänger sig väl något, spårar ur eller får problem pga felprogrammering eller trasig hårdvara antar jag. Då får man bara kallt i huset, men sönderfrysning borde man slippa i alla fall.
 
  • Gilla
Kennie91
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ohmigo är ju en digital potentiometer, så då är du inne på samma spår.

Jag har en fail-safe, jag har satt en bimetalltermostat på framledningen efter värmepumpen. Om framtempen går under ca 15c så drar ett relä som kopplar bort den digitala potentiometern som styr framtempen, och låter original styrningen via resistiv utomhustempgivare styra värmepumpen som vanligt.

Hittills har den aldrig behövts, men förr eller senare hänger sig väl något, spårar ur eller får problem pga felprogrammering eller trasig hårdvara antar jag. Då får man bara kallt i huset, men sönderfrysning borde man slippa i alla fall.
Jag har för mig, när jag läste om innegivare, att den bara kan påverka offsetten på värmekurvan rätt lite, dvs att även om innetemp visar 30 eller 15 grader så kommer den huvudsakligen att gå på utegivaren men dra ned eller upp tempen "något". Så inställningen för utegivarn ska vara viktigast, innegivarn bara justerar lite på slutet. Så jag tror inte det ska kunna frysa sönder med trasig innegivare eller felande logik.

Om man sätter nåt lite mer än en shelly går ju att bygga en logik i styrningen som lokalt kan koppla från all styrning om mätt temp är way off alternativt om man tappar kontakten med HA.
 
Attitudeswe
Kör LLVP så mycket du kan när det är över +5. Växla till BVP när det är kallare.

Förutsatt att båda har ungefär samma COP så har ju BVP en stabilare "ute" temperatur att jobba mot mem wnergin i berget kan ju räcka längre om man inte tömmer det i onödan när det är varmt ute...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Tror det är enklare att bara ställa ner önskad rumstemperatur som bergvärmen levererar till 19-20 grader och låta LLVP fixa topparna upp till 22. När solen lyser in stänger den av och du minskar då övervärmen vid soliga dagar.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tror det är enklare att bara ställa ner önskad rumstemperatur som bergvärmen levererar till 19-20 grader och låta LLVP fixa topparna upp till 22. När solen lyser in stänger den av och du minskar då övervärmen vid soliga dagar.
Jag vill ju nyttja att jag ofta har ett elpris som är flera gånger dyrare delar av dagen. Så någon form av aktiv strning vill jag ha...
 
J JohanLun skrev:
Jag ska försöka ta tag i att energioptimera min värme inför stundande vinter. Förra vintern installerade vi i preventivt syfte en billig Jula luft-luft-VP - om BVP skulle gå sönder vill jag inte vara helt utan värme och eftersom BVP funkar perfekt känns det fel att byta den i förtid.

Vi har en äldre IVT Greenline BVP som är snart 20 år. Jag har timpris på elen.

Min tanke är att styra båda pumparna från HomeAssistant så att jag kör båda när det är lågt elpris.

Men luft-luft lär ha mycket sämre COP värde när det är riktigt kallt ute. Samtidigt tänker jag att den mycket väl skulle kunna ha bättre COP en än BVP när det är ungefär som nu, ca 5-15 grader ute.

Jag tror också att om jag drar ned BVP på dagen, när elpriset är högt, är det systemet troligen något underdimensionerat för att köra ikapp på natten.

Så, min fundering på kontrollstrategi;

Köra både LLVP och BVP när elpriset är lågt, styra mot en något högre innetemp än jag vill ha vid billigt elpris.

Ställa ned börvärdet på LLVP till tex 18 grader om utetemp är under säg -15 grader (när COP troligtvis är väldigt dåligt relativt en BVP). Om jag når under 18 och BVP inte har orkat, så får LLVP stödja trots dålig COP. Annars kommer den sannolikt knappt köras och BVP får värma.

När det är riktigt kallt ute (tyvärr säkert korrelerat med dyrt elpris) så innetempen går ned under 18-19 grader får jag köra BVP även under dyra timmar, men det räknar jag med att den isåfall kommer styra på själv. Är jag hemma kommer jag dock komplettera med att elda i kamin dessa dagar.

Jag behöver få till en styrning där jag lurar min BVPs innegivare att det är varmare eller kallare än vad det egentligen är för att lyckas styra denna gamla skorv, idag styr jag bara varmvattenproduktionen via HomeAssistant. Behöver också börja mäta innetemp, men LLVP har en givare och kanske bör jag också sätta en givare på övervåningen (där jag har möjligheten att elda). LLVP sitter på nedervåning, så eldar jag behöver BVP backa av, men det kan mycket väl bli lite kallt på nedervåning, så att LLVP kan behöva stödja. Har gamla sektionsradiatorer med slottsvred, så finns inga termostater på radiatorerna.

På lång sikt ska jag försöka få in en kakelugn på nedervåningen, alt fixa så öppna spisen nere får nån slags kassett, att elda i den är att elda för kråkorna.

Säkert går att göra nåt väldigt avancerat system, men jag vill bara inledningsvis sätta upp enkla gränser, typ att är utetemp under -15 så sänk börvärde på LLVP. Systemet har ju funkat bra helt utan LLVP, så gör jag bara inte styrningen för brutal, dvs att jag bara sänker 2-3 grader på börvärde på BVP när elen är dyr och har den något varmare än jag önskar övriga tider, så tror jag jag når rätt långt. Om elen är 2-3 gånger dyrare dagtid och jag kan minska värmeproduktionen med säg 50% under dessa dyra timmar blir det ändå ett par tusenlappar på en vinter skulle jag tro.

Tankar kring detta?
Vad har du för ventilation?
Med en kåk från 1900 så är den ursprungligen byggd för självdrag genom skorstenen, men med BVP är det satt ur spel.
Det jag fiskar efter är att om du har (efterinstallerad) mekanisk frånuft har du inte så mycket för att dra upp innetemp eftersom den tämligen omgående är bortventilerad.

Radiatorer med termostater? Det vill säga, vem/vad styr rumstemeraturen, framledningstemp eller rumstermostater? Med andra ord, vitsen med att mäta temp på olika våningsplan för utifrån det mecka med BVPs temperaturkurva?

Jag "styr" vår äldre CTC Ecoheat BVP från HA genom att trigga ingången för nattsänkning - det var enklare för mig än att börja labba med att inne-/ute-temperaturer - där triggpunkt är ett vägt medianväde av dagens elpris. Alla rum har egna termostater, dvs pannans temperaturkurva ligger fast.
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Vad har du för ventilation?
självdrag, fortfarande.
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Radiatorer med termostater? Det vill säga, vem/vad styr rumstemeraturen, framledningstemp eller rumstermostater? Med andra ord, vitsen med att mäta temp på olika våningsplan för utifrån det mecka med BVPs temperaturkurva?
Inga termostater, ingen innegivare idag. Nu ställt hyggligt svalt så får LLVP och kamininsats stå för att höja tempen.

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Jag "styr" vår äldre CTC Ecoheat BVP från HA genom att trigga ingången för nattsänkning - det var enklare för mig än att börja labba med att inne-/ute-temperaturer - där triggpunkt är ett vägt medianväde av dagens elpris. Alla rum har egna termostater, dvs pannans temperaturkurva ligger fast.
Jag har bara en ingång, den styr jag varmvattnet med. Jag har nu satt nattsänkningens timer som en "natthöjning". Så jag har redan idag lite styrning så jag nyttjar att värma mer på billiga timmar, om det är billigare på natten. Men jag missar ju tex om det är billigt mitt på en dag.
 
Jag kör iofs FLVP och LLVP, samt timdebitering. Jag gör så här:
- Under 10 grader ute, då får FLVP tillverka så mycket värme den kan med kompressorn (COP=2), denna används sedan till både varmvatten och element/golvvärme i ett par rum (badrummen och ett sovrum). Över 10 grader, då tillverkas enbart varmvatten och då enbart under de timmar på dygnet som ligger under medeltemperaturen på natten (det räcker för nästa morgons konsumtion).
- Under 12 grader ute, men över 10 grader, då får LLVP jobba mot 22 gradig luft (inget eltillskott, bara kompressor) på natten och på dagen. Jag sänker till 20 grader de timmar då elpriset är över snittet på hela dygnet.
- Under 9 grader ute, som föregående, men då får LLVP jobba mot 25 gradig luft (inget eltillskott, bara kompressor) på natten.
 
  • Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör iofs FLVP och LLVP, samt timdebitering. Jag gör så här:
- Under 10 grader ute, då får FLVP tillverka så mycket värme den kan med kompressorn (COP=2), denna används sedan till både varmvatten och element/golvvärme i ett par rum (badrummen och ett sovrum). Över 10 grader, då tillverkas enbart varmvatten och då enbart under de timmar på dygnet som ligger under medeltemperaturen på natten (det räcker för nästa morgons konsumtion).
- Under 12 grader ute, men över 10 grader, då får LLVP jobba mot 22 gradig luft (inget eltillskott, bara kompressor) på natten och på dagen. Jag sänker till 20 grader de timmar då elpriset är över snittet på hela dygnet.
- Under 9 grader ute, som föregående, men då får LLVP jobba mot 25 gradig luft (inget eltillskott, bara kompressor) på natten.
OK, ja det var en smart strategi att ösa på högre värme inne på natten om utetemp är lägre, buffra mer värme inne när det sannolikt behövs mer.

Men jag har ju nån gräns när förmodligen LLVP närmar sig COP1 och då är det sannolikt bättre låta BVP jobba. Frågan är vad jag ska sätta för gräns när LLVP bara ska stödja med en rätt låg temp?
 
Attitudeswe
J JohanLun skrev:
OK, ja det var en smart strategi att ösa på högre värme inne på natten om utetemp är lägre, buffra mer värme inne när det sannolikt behövs mer.

Men jag har ju nån gräns när förmodligen LLVP närmar sig COP1 och då är det sannolikt bättre låta BVP jobba. Frågan är vad jag ska sätta för gräns när LLVP bara ska stödja med en rätt låg temp?
Värme läcker... Jag låter huset kylas till ca 3-tiden och buffrar tillbaka mha LLVP innan elen blir dyr...

Automatiserat med input från väderprognos och elpriser.

Mobilskärm visar grafer över temperatur och luftfuktighet, API-anrop styr enhet, tidslinje med inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag vill ju nyttja att jag ofta har ett elpris som är flera gånger dyrare delar av dagen. Så någon form av aktiv strning vill jag ha...
Ah ok. Jag har bara satt min LVVP så den kör det mesta på natten (varmvatten)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.