Håller på att renovera tvättstugan och kommit så långt att det är dags att handla hem bänkskåp.
Det blir två tvättmaskiner på överskåp till kyl/frys men vet inte riktigt hur jag ska lösa det med avloppsslangarna? Som det är nu har jag en brunn i öppningen där det inte är några skåp, antar att det är lite långt att förlänga slangarna bort dit liggandes på golvet sedan upphängda på ett tvättmaskinsavlopp? Drar jag rör från golvbrunnen längs golvet under skåpen vet jag inte riktigt vart jag ska gå upp med det? Bakom tvättmaskinerna finns ingen plats. Vad är smartast? Strunta i hyllor i skåpet bredvid och gå upp med avloppet där?
Sedan får det väl inte vara för lågt mot maskinerna heller har jag för mig?
Måste dra fram vatten till maskinerna från diskhon med, ska man göra en fast installation och gå upp med det till skåpet bredvid med?
Behövs lite tips och idéer så lovar jag att uppdatera hur det blir med allt under byggandets gång.
 
  • Utskrift av IKEAs köksplaneringsverktyg, visar köksdesign, ligger på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
H hedstrom skrev:
Som det är nu har jag en brunn i öppningen där det inte är några skåp, antar att det är lite långt att förlänga slangarna bort dit liggandes på golvet sedan upphängda på ett tvättmaskinsavlopp? Drar jag rör från golvbrunnen längs golvet under skåpen vet jag inte riktigt vart jag ska gå upp med det? Bakom tvättmaskinerna finns ingen plats. Vad är smartast? Strunta i hyllor i skåpet bredvid och gå upp med avloppet där?
När det gäller Metod-kök så brukar man dra avloppet från diskhon bakom skåpen på vägen om det inte kan gå rakt ner. Det gäller väl även avloppet från hon i ditt fall. Men Ikeas köksplanerare kan ju hjälpa dig med vad som blir bäst.

Något särskilt tvättmaskinsavlopp behövs inte när det är en golvbrunn som slangarna ska ner i.'
Tvättmaskinsavlopp är bra när man låter avloppsröret gå direkt neråt och sen under golvet för att kopplas på avloppsröret från golvbrunnen någonstans.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller Metod-kök så brukar man dra avloppet från diskhon bakom skåpen på vägen om det inte kan gå rakt ner. Det gäller väl även avloppet från hon i ditt fall. Men Ikeas köksplanerare kan ju hjälpa dig med vad som blir bäst.

Något särskilt tvättmaskinsavlopp behövs inte när det är en golvbrunn som slangarna ska ner i.'
Tvättmaskinsavlopp är bra när man låter avloppsröret gå direkt neråt och sen under golvet för att kopplas på avloppsröret från golvbrunnen någonstans.
Det blir några meter från maskinerna till golvbrunnen så osäker på om jag vågar ha 2 långa slangar under skåpen bort till brunnen.
 
BirgitS
Under går nog inte så bra eftersom det bara är ungefär 8 cm under skåpen och slangarna bör väl luta lite hela tiden (så är det med avloppsrör i alla fall) och det är därför som jag skrev om bakom skåpen där det lär finnas ett installationsutrymme.
 
K
Blir lite omständigt när du väljer att placera dem långt ifrån vatten och avlopp. Bästa hade varit att dra avloppsrör 50mm under skåpen, men du behöver ca 1cm per meter i lutning så kan bli tajt.
8cm under skåp gäller om du kör Ikeas sockel, annars kan du öka höjden något. Vatten är väll enklast att dra med flex under skåpen.
 
K Kirre2021 skrev:
Blir lite omständigt när du väljer att placera dem långt ifrån vatten och avlopp. Bästa hade varit att dra avloppsrör 50mm under skåpen, men du behöver ca 1cm per meter i lutning så kan bli tajt.
8cm under skåp gäller om du kör Ikeas sockel, annars kan du öka höjden något. Vatten är väll enklast att dra med flex under skåpen.
Monterat första skåpet idag, valde högre ben som är 17cm istället. Min tanke är att dra 50mm avloppsrör med lite lutning under, men vet inte riktigt hur jag ska ansluta avloppsslangarna från maskinerna till det. Man skulle nästan behöva gå upp med avloppsröret i skåpet som kommer hamna bredvid och ansluta dem där?
 
  • Ofärdig möbelskåp montering, ligger på skyddande papp, inomhus på ett svartvitt kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Under går nog inte så bra eftersom det bara är ungefär 8 cm under skåpen och slangarna bör väl luta lite hela tiden (så är det med avloppsrör i alla fall) och det är därför som jag skrev om bakom skåpen där det lär finnas ett installationsutrymme.
Bakom skåpen blir det endast 10mm.
 
  • Gilla
Harri Czonstke
  • Laddar…
K
H hedstrom skrev:
Monterat första skåpet idag, valde högre ben som är 17cm istället. Min tanke är att dra 50mm avloppsrör med lite lutning under, men vet inte riktigt hur jag ska ansluta avloppsslangarna från maskinerna till det. Man skulle nästan behöva gå upp med avloppsröret i skåpet som kommer hamna bredvid och ansluta dem där?
Då finns det plats för rör under 👍 ja anslutningen vill man nog ha i ett skåp, men någon kanske vet en smartare lösning.
 
Jag ska dit med en bänkskiva men vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt i hörnet där avloppsröret går. Plocka bort det är inte aktuellt, var ett helvete att få dit det igen efter jag satte dit skåpet.
 
  • Vit dekorativ pelare nära en vägg med perforerad yta, och en skugga skapas av belysningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit pelare, hörna, hyllplan, skugga, neutral inredning, enkel design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MollyMoon och 1 till
  • Laddar…
Då är vatten och avlopp draget till maskinen, fick bli i skåpet bredvid. Även förberett för vatten och avlopp till kommande köksblandare och ho, måste bara en sväng till Ikea och köpa mera bänkskåp.
 
  • Tvättmaskin i ett tvättstuga, vita hyllor, svartvit inredning, fönster och kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skåpsinredning med synliga vvs-rör och anslutningar under diskbänk, tomma hyllor, ren och organiserad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vitt rum med svarta kakelgolv och synliga vattenledningar längs väggen under fönstret med vinterutsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia och 12 till
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Är det bara jag som nu tänker på det här eller är det bara en felbedömning av mig?!

Ni har maskinerna på själva hyllan, tål Ikea kök (eller för den delen andra moderna kök som byggd av moduler) vibrationerna från en tvättmaskin?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jag har byggt enliknande lösning, jag har dubbla lådor under maskinerna och den övre funkar som en hylla där man kan ladda ur tvätten mellan torktumlaren och tvätten.

Jag gjorde en small nisch mellan väggen och skåpen där jag drog avloppet
 
  • Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, skåp och kakelvägg. Vitt och grått dominerar. Modern och praktisk inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Är det bara jag som nu tänker på det här eller är det bara en felbedömning av mig?!

Ni har maskinerna på själva hyllan, tål Ikea kök (eller för den delen andra moderna kök som byggd av moduler) vibrationerna från en tvättmaskin?
Underskåpen är fästa i väggen bakom, fyra ben under varje skåp sedan förstärkt med bänkskiva.
Håller hur bra som helst, dock har jag bara en maskin än så länge 😀
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
H hedstrom skrev:
Underskåpen är fästa i väggen bakom, fyra ben under varje skåp sedan förstärkt med bänkskiva.
Håller hur bra som helst, dock har jag bara en maskin än så länge 😀
Ok det är ju bra att det håller.

Sen kanske det beror på vad man har för maskin också. Är väl så inne i min egen maskin som väger 105kg.

Okej tallrikar och glas väger ju också en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.