Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här finns domen T1337-11 att läsa.

[länk]

Sammanfattning av domen:

Talgoxens Bygg och Förvaltning AB äger två fastigheter och tar initiativ till att Norrtälje kommun ska planlägga den. Kommunen planlägger marken och får under arbetet med detaljplanen information av länsstyrelsen om att trävaruhantering har skett på marken. Kommunen gör en bristfällig utredning av den risken och nöjer sig med detta. Detaljplanen vinner laga kraft i början av 2005.

2006 hittar Länsstyrelsen pentaklofenol som förorening i marken. Markägaren Talgoxens Bygg och Förvaltning AB åläggs av miljödomstolen att provta och sanera. Nu stämmer Talgoxens Bygg och Förvaltning AB kommunen för att PBL ger kommunen ett ansvar för att bedöma om den aktuella marken var lämplig för bebyggelse av bostäder i samband med detaljplanebeslutet. Talgoxens Bygg och Förvaltning AB vinner i tingsrätt och hovrätt.

Jag vet inte om domen är så intressant för TS. I TS fall så handlar det ju mer om att det är stridigt att det ens finns en förorening som är av den grad att den utgör skada för TS.

T ex som i domens fall gör marken olämplig för bebyggelse eller på annat sätt skadar TS t ex att TS har betalt för mycket för den förorenade marken - att om föroreningen hade varit känd vid köpet hade marknadspriset på fastigheten varit påtagligt lägre (dolt fel). TS måste alltså först visa att det ens finns en skada av någon betydelse.
Håller helt med. Nu verkar också kommunen gjort undersökningar och genomfört en sanering.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Gör en tillsynsanmälan hos Länsstyrelsen; ”Det finns anledning att anta…osv!
 
B VillaKalmar2016 skrev:
Hej,

Vi har i början av året köpt en mark av kommunen i nytt detaljplanerat område för 20 tomter. Vi gjorde en geoteknisk undersökning som först påvisade dåligt bärande material, och i ett av borrhålen noterades stark tjärlukt. Den jorden testades på labb och visade sig vara kraftigt förorenad. PAH-M och PAH-H i höga halter.
Området har fram till 70-talet använts dom deponi för rivnings- och schaktmassor.

Kommunens svar är att vi ska gräva försiktigt, då föroreningen var på ett djup av 1,7-2 meter. Men jag tycker de minsta vi kan begära är ytterligare tester? Har vi någon kunnig här? All input tas tacksamt emot!!
Hej! Vem inom kommunen har du talat med (förvaltning)? Om jag var som dig skulle jag ta kontakt med miljö & hälsa i kommunen och be dem göra en utredning. Det kan längre fram visa sig att man måste sanera och om tillräckligt med tid har gått kan ni bli skyldiga att göra detta. https://www.lansstyrelsen.se/jonkop...den/ansvar-for-undersokning-och-sanering.html läsa denna länken det är från länsstyrelsen från Jönköping men det samma gäller alla Länsstyrelser.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
En anmälan, utredning och eventuell efterföljande sanering lär ta flera år. Om TS är orolig för hälsan och eventuellt framtida värde på huset så är nog det snabbaste och smidigaste alternativet att försöka häva köpet. Kommunen kanske har tomter i något annat område man kan byta till?
 
  • Gilla
il_duce och 1 till
  • Laddar…
B VillaKalmar2016 skrev:
Hej,

Vi har i början av året köpt en mark av kommunen i nytt detaljplanerat område för 20 tomter. Vi gjorde en geoteknisk undersökning som först påvisade dåligt bärande material, och i ett av borrhålen noterades stark tjärlukt. Den jorden testades på labb och visade sig vara kraftigt förorenad. PAH-M och PAH-H i höga halter.
Området har fram till 70-talet använts dom deponi för rivnings- och schaktmassor.

Kommunens svar är att vi ska gräva försiktigt, då föroreningen var på ett djup av 1,7-2 meter. Men jag tycker de minsta vi kan begära är ytterligare tester? Har vi någon kunnig här? All input tas tacksamt emot!!
Har kommenterat tidigare. Tycker att du utifrån egna kunskaper i ärendet, läser om fallet i Jönköping. Googla också mer info om Mariebo. Det har skrivits en hel del.

Paret kan inte skiljas – är fast i förorenade huset​

https://sverigesradio.se/artikel/7559657
 
  • Wow
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
R Risarvaren skrev:
Inte bara tomtvärdet, hela fastigheten inklusive hus blir ju svårsålt.
Ett nybyggt hus tappar ju halva värdet om sådant blir allmänt känt.
Vem vill köpa ett hus då man vet att det står på otrevliga förorenat avfall?
Jag skulle ALDRIG ens överväga en sådan fastighet.
Sant!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Marken kan ju i en planprocess bedömas som lämplig att bebygga men fastigheten kan ändå ha faktiska fel i jordabalkens mening vid en fastighetsaffär. Helt olika lagrum.

Det verkar ju vara fallet här, marken är i stort lämplig att bebygga utifrån kraven för att upprätta en detaljplan men innehåller vissa kvarvarande föroreningar i form av tjäroljeasfalt som kräver fördyrande utsortering av dessa vid schaktningen.
Vilket då är en överraskning för en fastighetsägare som betalt fullt pris för sin tomt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tack alla för engagemang! Har bytt namn, hoppas det inte förvirrar!

Tänkte svara på några frågetecken: Att det funnits en deponi för rivnings- och schaktmassor på området visste vi vid köp, det nämns i detaljplanen i en mening sen berörs det inte mer. Det var ingenting som fick oss att misstänka förorenad mark eller reagera märkbart. Hade det stått gammal kemtvätt eller deponi för farlig avfall hade vi förmodligen reagerat mer avvaktande. Med facit i hand kanske man hade undersökt mer.

Nu är området sanerat av kommunen 2022 inför bebyggelse för bostäder, så en utredning och åtgärd är utförd. Inväntar all dokumentation på detta. Att det sanerats har vi inte fått information om innan köp och det går inte heller att hitta information om detta på nätet. Bör nämnas också att om det rör sig om tjärasfalt eller inte vet vi inte, det var mitt antagande! Enligt vår geoexpert kan det varit en tryckimpregnerad träbit som la i det provhålet med höga halter av PAH. Jorden som provats är i volym av en cylinder med diameter på ca 10cm och längd på 30cm.

Har kontaktat och dialog med de som utfört vår geotekniska undersökning, naturvårdsverket och kommunen i ärendet för att reda ut våran oro.
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Har kommenterat tidigare. Tycker att du utifrån egna kunskaper i ärendet, läser om fallet i Jönköping. Googla också mer info om Mariebo. Det har skrivits en hel del.

Paret kan inte skiljas – är fast i förorenade huset​

[länk]
Har läst vad jag kan hitta om fallet och lyssnat på intervjuer, tragiskt och läskigt!!
 
  • Gilla
FruNilsson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typiskt sett inte en del av undersökningsplikten. Men säljaren kommunen borde ju ha gjort en miljöutredning om man visste att marken har använts för deponi.
useless useless skrev:
En anmälan, utredning och eventuell efterföljande sanering lär ta flera år. Om TS är orolig för hälsan och eventuellt framtida värde på huset så är nog det snabbaste och smidigaste alternativet att försöka häva köpet. Kommunen kanske har tomter i något annat område man kan byta till?
Av nöd tvingad att bygga på just denna tomt?
Finns det inga fler till salu i området, som faller i smaken?


Jag skulle se till att få köpet hävt, med hänvisning till det som framkommit ovan.

Kan aldrig vara värt att köpa sig bekymmer. Kan också bli svårsålt...
Med ren förlust som följd.
Köpare kan kanske häva dolt fel mm. Då mot TS.

Sånt riskerar inte jag.


Anlita jurist.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
B ByggingenjörenByggerHus skrev:
Tack alla för engagemang! Har bytt namn, hoppas det inte förvirrar!

Tänkte svara på några frågetecken: Att det funnits en deponi för rivnings- och schaktmassor på området visste vi vid köp, det nämns i detaljplanen i en mening sen berörs det inte mer. Det var ingenting som fick oss att misstänka förorenad mark eller reagera märkbart. Hade det stått gammal kemtvätt eller deponi för farlig avfall hade vi förmodligen reagerat mer avvaktande. Med facit i hand kanske man hade undersökt mer.

Nu är området sanerat av kommunen 2022 inför bebyggelse för bostäder, så en utredning och åtgärd är utförd. Inväntar all dokumentation på detta. Att det sanerats har vi inte fått information om innan köp och det går inte heller att hitta information om detta på nätet. Bör nämnas också att om det rör sig om tjärasfalt eller inte vet vi inte, det var mitt antagande! Enligt vår geoexpert kan det varit en tryckimpregnerad träbit som la i det provhålet med höga halter av PAH. Jorden som provats är i volym av en cylinder med diameter på ca 10cm och längd på 30cm.

Har kontaktat och dialog med de som utfört vår geotekniska undersökning, naturvårdsverket och kommunen i ärendet för att reda ut våran oro.
Du vet att det ska finnas ärendekort med allt som finns i ärendet; handläggning, handläggare och SPÅRBARHET till alla beslut som myndigheter fattar och arkivet/diariet skall hållas ordnat för lätthet att söka. Myndigheter är skyldiga att följa och uppfylla lagstiftningen och ska inte göra partiska, osakliga eller egna tyckanden. Förvaltningslagen, kommunallagen, miljöbalken, miljötillsynsförordningen osv. Att inte vara opartisk kan vara brott mot grundlagen och det är väldigt bra att vara påläst när man har med myndigheter att göra; enligt nuvarande justitieminister Gunnar Strömmer.
 
  • Gilla
ByggingenjörenByggerHus
  • Laddar…
TS, jag har läst och följt, låter helt otroligt. Hur går det för er, har det hänt något sedan ditt senaste inlägg?
 
G Gesh skrev:
TS, jag har läst och följt, låter helt otroligt. Hur går det för er, har det hänt något sedan ditt senaste inlägg?
Hej! Ja vi har fått allt underlag från kommun på utförd sanering i hela bostadsområdet, samt att de låtit konsultfirman som sanerat sammanställa ett separat dokument enbart gällande vår fastighet precis vad som gjorts. Så vi har en bra övergripande bild av vad som gjorts och diverse provresultat som gjorts under saneringen på vår fastighet, det vi hittade var något avvikande. Vår oberoende miljöexpert har tryggat oss med att det inte är någon fara för vår hälsa eller miljön att bo där. Vi står dock fast vi att detta är ett dolt fel, även om det inte räknas som förorenat område om det inte föranleder någon fara för hälsa eller miljö.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Tack för snabb återkoppling, visste inte riktigt vad jag skulle svara... hoppas att miljöexperten har rätt, men hur kan han/hon veta utan att gräva upp tomten?
Kommer ni fortsätta kika på om det är möjligt att låta köpet återgå eller är ni trygga i att det inte är några problem?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.