Vi bor på en tomt med två hus, det går en varsin fiber in till husen vilket innebär att vi måste ha dubbla abonnemang, går det att dela fibern redan ute i ”skåpet” och sätta in en varsin mottagare/router i husen på samma abonnemang?
 
V Viking66 skrev:
Vi bor på en tomt med två hus, det går en varsin fiber in till husen vilket innebär att vi måste ha dubbla abonnemang, går det att dela fibern redan ute i ”skåpet” och sätta in en varsin mottagare/router i husen på samma abonnemang?
Enklast borde vara att bygga ett eget nät inom fastigheten. Lägg ett tomrör och dra en färdigkontakterad fiber mellan husen.
 
  • Gilla
Hellwiz och 16 till
  • Laddar…
V Viking66 skrev:
Vi bor på en tomt med två hus, det går en varsin fiber in till husen vilket innebär att vi måste ha dubbla abonnemang, går det att dela fibern redan ute i ”skåpet” och sätta in en varsin mottagare/router i husen på samma abonnemang?
Rent fysiskt är det nog redan så. Men ska du dela abonnemang med grannen så får ni dra en egen kabel.
Obs. Jag tror inte nån leverantör tillåter att du gör så dock. Kolla deras avtal/villkor.
Ingen som koller kolla dock.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 6 till
  • Laddar…
V Viking66 skrev:
Vi bor på en tomt med två hus, det går en varsin fiber in till husen vilket innebär att vi måste ha dubbla abonnemang, går det att dela fibern redan ute i ”skåpet” och sätta in en varsin mottagare/router i husen på samma abonnemang?
Vad avser du med skåpet?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
T Tjalve_85 skrev:
Rent fysiskt är det nog redan så.
Hur delar du en fiber fysiskt gällande villafiber?😉
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
Delar fiber när med grannen.
Visslingen en fritidsboende men ville inte lägga 40´ på att dra in fiber.
Vi kör trådlöst med denna model. Helt klockren inga problem

[länk]
Ska vi vara petiga, så har en av er en fiberanslutning, sedan har ni byggt ett eget nätverk.
Troligtvis inte tillåtet enligt avtal, men samtidigt en gråzone att installera en trådlös/wifi utrustning som någon kan ansluta mot.
 
A AndersS skrev:
Hur delar du en fiber fysiskt gällande villafiber?😉
Det går en fiber till skåpet och från skåpet går det en till resp hus.
 
Walle85
A AndersS skrev:
Ska vi vara petiga, så har en av er en fiberanslutning, sedan har ni byggt ett eget nätverk.
Troligtvis inte tillåtet enligt avtal, men samtidigt en gråzone att installera en trådlös/wifi utrustning som någon kan ansluta mot.
Jag äger fibern Men kan väll inte va förbjudet att vem som helst får vara på min lina?
Så kommer någon gäst hem så får dom inte använda mitt närverk?
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
T Tjalve_85 skrev:
Det går en fiber till skåpet och från skåpet går det en till resp hus.
Och så är det inte. Däremot om det är ett fiberskåp/FOS så är det multifiber ( vanligt med 12 fiber upp till flera hundra) till skåpet och sedan plockas fiber ut från multifibern som svetsas mot varje villafiberanslutning.
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 2 till
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
Jag äger fibern Men kan väll inte va förbjudet att vem som helst får vara på min lina?
Så kommer någon gäst hem så får dom inte använda mitt närverk?
Inga problem inom din egen fastighet och enfamiljshus, däremot om du bygger nätverk till kringliggande fastigheter eller flerfamiljshus brukar det finnas skrivningar i fiberavtalet att det inte är tillåtet, speciellt om de får betala. Och Internetmässigt blir du ISP (Internet Service Provider) men nu är jag kanske lite petig😉.
Bara en fråga, äger du verkligen fibern eller har du fått betala en anslutningsavgift men fibern är inte din egendom utan fibernätägarens, vilket är det vanliga.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
Jag äger fibern Men kan väll inte va förbjudet att vem som helst får vara på min lina?
Så kommer någon gäst hem så får dom inte använda mitt närverk?
Gör du verkligen det, den brukar ägas av nätbolaget.

Normalt sett är det två fibrer i varje abonnent. Men ledningen har fyra. Så ofta går det i teorin att dela upp den till 2*2. Men det man betalar för är ju anslutningen, inte fibern. Så att dela en fiber för flera anslutningar leder inte till lägre kostnad, om man inte gör det bakom ryggen på leverantören.

Att fysiskt dela en fiber är inte möjligt.
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 2 till
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
Jag äger fibern Men kan väll inte va förbjudet att vem som helst får vara på min lina?
Så kommer någon gäst hem så får dom inte använda mitt närverk?
Givetvis kan alla som är hemma hos dig använda linan. Men du får nog inte dela din lina med ett annat "hushåll". Kollade upp villkoren för Bahnhofs villagfiber lite snabbt och där står följande.
Sen är det väl alltid lite av en tolkningsfråga. Men du får nog inte dra vidare till grannen och "ta betalt" för det.

"Tjänst är avsedd för normalt privat bruk och normal användning av Kunden och personer i Kundens hushåll. Kunden får inte använda eller upplåta Tjänster i syfte att vidareförsälja Tjänsten eller annars för kommersiella ändamål."
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Gör du verkligen det, den brukar ägas av nätbolaget.

Normalt sett är det två fibrer i varje abonnent. Men ledningen har fyra. Så ofta går det i teorin att dela upp den till 2*2. Men det man betalar för är ju anslutningen, inte fibern. Så att dela en fiber för flera anslutningar leder inte till lägre kostnad, om man inte gör det bakom ryggen på leverantören.

Att fysiskt dela en fiber är inte möjligt.
Du brukar ju vara noga med sanningen 😂😂
D Daniel 109 skrev:
Gör du verkligen det, den brukar ägas av nätbolaget.

Normalt sett är det två fibrer i varje abonnent. Men ledningen har fyra. Så ofta går det i teorin att dela upp den till 2*2. Men det man betalar för är ju anslutningen, inte fibern. Så att dela en fiber för flera anslutningar leder inte till lägre kostnad, om man inte gör det bakom ryggen på leverantören.

Att fysiskt dela en fiber är inte möjligt
Vad är då DWDM?
https://images.app.goo.gl/Z9wzKtvcBrnPr4Ns6

WDM-teknikdiagram: multiplexer kombinerar, en fiber bär, demultiplexer separerar ljussignaler med olika våglängder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.