DennisCA DennisCA skrev:
Jag hittade 5l varianten faktiskt och den var en euro dyrare, så det var väl inte ett exempel på krympflation
I Sverige hittar jag ingen femlitersvariant så jag skulle absolut kalla det för krympflation.
 
galento galento skrev:
Det kan det vara värt för att känna big block power 😉😁 kommer ihåg när man tankade pickupen med 130l tank , flera mackar stoppade vid 1000kr så man fick börja om. Den drog ca 1,9 blandad körning.
Tja.. det behövs inte vara bigblock för att sörpla..
Hade en unimog 404 med 3-liters rak sexa på 120 hästar.. den drog aldrig under 3 liter milen..
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Bandvagn 206 med granatkastare bakom i djupsnö drog 1 liter per 250 meter med Fords bensin V6'a
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
hapazard och 5 till
  • Laddar…
galento
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja.. det behövs inte vara bigblock för att sörpla..
Hade en unimog 404 med 3-liters rak sexa på 120 hästar.. den drog aldrig under 3 liter milen..
Nej det finns nog en hel del törstiga fordon , man ser ju en del us bilar med 6,2 diesel och Mercedes dieslar . En bekant hade en Impala med 6,2 och den gick på litern. Man får väl försöka ha grejerna iordning så gott man kan för att hålla nere förbrukningen.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
nino nino skrev:
Provade trodo igår för första gången, multirem till V60, beställde fel men kryssade i att dom skulle kolla så fick förslag på passande remmar idag och redan notis i Postnord appen att paket på väg.
Är ju tydligen inte helt ovanligt att multiremmen trasslar in sig i kamremmen om den går av med ras som följd...
Vilken motor är det som multiremmen kan trassla in sig i kamremmen?
 
RoTe
Z ZipLock skrev:
Vilken motor är det som multiremmen kan trassla in sig i kamremmen?
Typ alla Volvos 5cyl dieslar?
 
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Köpt dessa viton sprayflaskor tidigare, från Clas Ohlson, den ena fick först lite bromsrengörare och dog av det, lyckades återuppliva den och lade sen ed's red i det (innehåller aceton) den dog efter några veckor igen. Den andra har rödsprit och funkar ännu. Så viton verkar inte gilla aceton eller bromsrengörare.
[bild]
Jag har denna till kallavfettning, men konstigt nog funkar den bara ibland. Då svär jag och ställer tillbaka den på hyllan. Två veckor senare provar jag igen och då funkar den. Nästa gång funkar den inte osv.
 
galento galento skrev:
Nej det finns nog en hel del törstiga fordon , man ser ju en del us bilar med 6,2 diesel och Mercedes dieslar . En bekant hade en Impala med 6,2 och den gick på litern. Man får väl försöka ha grejerna iordning så gott man kan för att hålla nere förbrukningen.
Jag hade en gång en Peugeot 205 junior. Var väl typ 1,2l motor eller något sådant den drog bara 30L/100km. Var visst något fel på den halvelektroniska förgasaren.
 
  • Wow
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Vilken motor är det som multiremmen kan trassla in sig i kamremmen?
D5 har jag, den med 205hk
Vet inte om det är alla 5or

Finns ett kamrems skydd att köpa
 
Vi har en släpvagn som jag funderar lite över inför besiktningen. Jag har aldrig funderat på bromsar, men nu så.. Parkeringsbromsen verkar bara ta på ena hjulet, om jag inte drar åt rejält då jag märker att det verkar ta lite på även det andra. Justeras den annorlunda än påskjutsbromsen?

Tycker det är lite povert med information på nätet om hur man ska fixa bromsarna. Hittade en instruktion om hur man kan justera påskjutsbromsen (tryck ihop 40% och se till att hjulen låser sig). Men hur är det med parkeringsbromsen?
 
C
F fsn skrev:
Men jag kommer att hålla mig till Trodo skulle jag tro, hittils passar allt.
Försöker i första hand handla på Trodo (Lettiskt) och Mekster (Svenskt?).

Upplevde Trodo som rätt fyrkantiga när jag hade köpt en A/C-kondensor och en o-ring saknades. Var då tvungen att skicka tillbaka hela kondensorn och vänta på att returen registrerats innan de skickade ut ett nytt komplett paket. Hade ju varit enklare att bara skicka ett kuvert med den saknade o-ringen...

Men bortsett från det har jag inte haft några negativa upplevelser.
 
tensiden tensiden skrev:
Vi har en släpvagn som jag funderar lite över inför besiktningen. Jag har aldrig funderat på bromsar, men nu så.. Parkeringsbromsen verkar bara ta på ena hjulet, om jag inte drar åt rejält då jag märker att det verkar ta lite på även det andra. Justeras den annorlunda än påskjutsbromsen?

Tycker det är lite povert med information på nätet om hur man ska fixa bromsarna. Hittade en instruktion om hur man kan justera påskjutsbromsen (tryck ihop 40% och se till att hjulen låser sig). Men hur är det med parkeringsbromsen?
Det är ju samma backar så funkar påskjutet så bör ju även parkeringsbromsen funka.
Dra ihop och kontrollera med momentnyckel på 5-10Nm att hjulen släpper precis vid klick, justera backarna för att få det lika.
Sen får du prova så parkeringsbromsen tar, men det bör den ju göra
 
tensiden tensiden skrev:
Vi har en släpvagn som jag funderar lite över inför besiktningen. Jag har aldrig funderat på bromsar, men nu så.. Parkeringsbromsen verkar bara ta på ena hjulet, om jag inte drar åt rejält då jag märker att det verkar ta lite på även det andra. Justeras den annorlunda än påskjutsbromsen?

Tycker det är lite povert med information på nätet om hur man ska fixa bromsarna. Hittade en instruktion om hur man kan justera påskjutsbromsen (tryck ihop 40% och se till att hjulen låser sig). Men hur är det med parkeringsbromsen?
Lyfft upp hjulen.
Dra in påskjutsbromsen till 2/3 med ett spännband.
Justera sedan varje sida så att du känner att bromsarna börja ta, klart.
Sedan brukar jag göra koll genom att dra åt handbroms max på kärran, då ska den bromsa och på båda hjulen.
Hitintills har det blivit utan anmärkning vid besiktning, peppar...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
galento galento skrev:
kommer ihåg när man tankade pickupen med 130l tank , flera mackar stoppade vid 1000kr så man fick börja om. Den drog ca 1,9 blandad körning.
Nu stoppar det vid 1500. Tog ett tag innan jag begrep att det inte blev full tank, utan att det var en ekonomisk spärr. I alla fall skönt att man än så länge klarar sig med en omstart 😉😁
 
  • Haha
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.