I Ironside skrev:
Det är givetvis en kalkylerad siffra baserat på en sammanställning av riskerna.
Och tar man hänsyn till andra alternativa orsaker/påverkan etc, så kan siffran 1000 personer/år som skrivits vara försumbar i helheten av att leva i snittålder 81-85 år i Sverige. Både i hälsomässigt avseende och ekonomiska.
Undrar om det finns en siffra på hur många som lever längre och friskare tack vare fysisk aktivitet med arbetet kring ved, från skog till kamin. Fysisk aktivitet har också forskarrapporter som som visar på förbättrad hälsa.😉

Det är inte lätt att vara vanlig människa och följa alla forskarrapporter.😎
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
För den som bor intill en granne som inte kan elda på rätt sätt eller eldar med surved rekommenderar jag kontakt med denne för att åstadkomma en förändring istället för att dra alla över en kam och kräva stopp eller förbud.

Jag har själv sedan 10 år bergvärme som primär källa för värme och varmvatten, främst för att jag då insåg att jag inte blev yngre med åren och vedhantering är fysiskt tungt men ack så nyttigt för både själ och kropp.
Definitivt en livsförlängande hantering.

Bergvärmen är dockad till vedpanna och acktank med automatik och jag eldar när det är riktigt kallt eller när jag känner för det, ca 6 m3 årligen.
Ingen, jag upprepar ingen, skall komma och tala om för mig att jag inte ska vedelda för att jag inte måste, det bestämmer jag och allenast jag själv!
 
  • Gilla
Jehu och 2 till
  • Laddar…
Allt går att vrida till med statistik. Åtminstone var det budskapet jag fick med mig dag ett när jag läste statistik en gång i tiden.

Man kanske ska försöka hitta eller göra en studie där man tittar på ökad livslängd hos vedeldare just för att de är ute i skogen, får motion genom att regelbundet hugga och hämta ved osv. Inte att förglömma välbefinnandet som uppstår när man njuter av en sprakande eld.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo eldar man med torr riktig ved så är det svårt att misslyckas.

Sen kan man ju alltid fråga en granne varför det röker så förbannat när det eldas?
Enligt NV så minskar man utsläppen med ca 50% genom att elda rätt. Det är en minskning som äts upp direkt om tex en till granne börjar elda, eller eldarna börjar elda mer. Många områden förtätas och många nyinstallerar kaminer. Det finns alltså massa ställen där elda rätt snacket i själva verket bidrar till försämrad luftkvalitet.

Det är grovt missvisande att prata om att utsläppen är små bara för att man eldar rätt. I jämförelse med i princip alla andra utsläpp så är vedröksutsläppen extrema.

Ps. Fantastiskt morgon i morse, sol och vacker himmel. Tyvärr luktar det sunkig eldrök så fort man öppnar dörren. Och ingen som eldar sur ved i sikte.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
A AndersS skrev:
Och tar man hänsyn till andra alternativa orsaker/påverkan etc, så kan siffran 1000 personer/år som skrivits vara försumbar i helheten av att leva i snittålder 81-85 år i Sverige. Både i hälsomässigt avseende och ekonomiska.
Undrar om det finns en siffra på hur många som lever längre och friskare tack vare fysisk aktivitet med arbetet kring ved, från skog till kamin. Fysisk aktivitet har också forskarrapporter som som visar på förbättrad hälsa.😉

Det är inte lätt att vara vanlig människa och följa alla forskarrapporter.😎
Försumbar? Du verkar ha svårt att ta till dig information. Det finns omfattande forskning som pekar på att vedeldning är skadlig och man behöver som sagt inte dö för att det ska vara ett problem. Men detta har vi pratat om säkert 10 gånger i denna tråden nu. Det finns som sagt mycket på webben inom ämnet och jag har redan postat en del länkar(som i sin tur innehåller länkar till forskningsartiklar).

Det är för övrigt inga problem att motionera utan att bidra till vedeldning.
 
I
tensiden tensiden skrev:
Allt går att vrida till med statistik. Åtminstone var det budskapet jag fick med mig dag ett när jag läste statistik en gång i tiden.

Man kanske ska försöka hitta eller göra en studie där man tittar på ökad livslängd hos vedeldare just för att de är ute i skogen, får motion genom att regelbundet hugga och hämta ved osv. Inte att förglömma välbefinnandet som uppstår när man njuter av en sprakande eld.
Egentligen räcker det att läsa ett par forskningsrapporter på ämnet skulle jag tro?

De flesta vedeldare är inte ute i skogen och hugger ved, dessutom går det utmärkt att motionera på andra vis.
 
I
mikethebik mikethebik skrev:
Jag har själv sedan 10 år bergvärme som primär källa för värme och varmvatten, främst för att jag då insåg att jag inte blev yngre med åren och vedhantering är fysiskt tungt men ack så nyttigt för både själ och kropp.
Definitivt en livsförlängande hantering.

Bergvärmen är dockad till vedpanna och acktank med automatik och jag eldar när det är riktigt kallt eller när jag känner för det, ca 6 m3 årligen.
Ingen, jag upprepar ingen, skall komma och tala om för mig att jag inte ska vedelda för att jag inte måste, det bestämmer jag och allenast jag själv!
Det där är ju intressant, hur mycket beräknar du att du tjänar(rena pengar) på att pyssla med vedeldning när du har en effektiv bergvärmeanläggning?
 
Luftkvalitet i städer förr och nu.
För oss som minns.Och alla andra.
Jämförelse av Manhattan's skyline 1973 och idag, föroreningar kontra klar himmel och modern arkitektur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Det där är ju intressant, hur mycket beräknar du att du tjänar(rena pengar) på att pyssla med vedeldning när du har en effektiv bergvärmeanläggning?
Jag har en mycket effektiv bergvärmeanläggning som värmer drygt 250 m2 hus samt 50 m2 garage via kulvert utan några som helst problem.
Eftersom jag är ett freak när det gäller att effektivisera har jag mycket låga elkostnader generellt, har också solfångare som hjälper till.
Att elda för att tjäna pengar är inte huvudsyftet, att kunna elda vid strömavbrott eller vid sträng kyla är guld värt.
När berget får vila ett halvt dygn ökar effektivitet/verkningsgrad tydligt.
Vedspisen får också komma till nytta vid sträng kyla, 25 minus ute och 25 torra plusgrader inne är underbart och kan bara åstadkommas med booster.
Dock är den normala innetempen 20 grader.

Köpte 2 lass fin björkved i våras, 6000 kr, tillbringade ett antal timmar med att såga, hugga och lägga på lastpallar för torkning.
Har ett bra elavtal som löper till nästa höst, så tjäna pengar på ved just nu, nja, mera en livsstil likt alla andra hushåll i byn där det vintertid röker ur mer eller mindre varje skorsten där det finns folk.

Jag gillar inte heller sureldare, men har större problem med dessa som tycker det är nödvändigt att elda gräs på våren, eller ännu värre gamla höstlöv som förpestar hela nejden.
 
I
Inte "städer", Manhattan(och ett par andra amerikanska städer), dessutom är det en säkert 10 år gammal meme så "Today" får man ta med en nypa salt.

Det sägs att på denna tid var det vanligt att förbränna sina sopor inne i stan. 🤢

Men även om bilden är en sanning med modifikation så är det kul att se en förbättring. Runt 1970 grundades EPA(Environmental Protection Agency) vars primära syfte är att skydda människors hälsa och miljön genom att skapa och verkställa regler baserade på lagar som godkänts av den amerikanska kongressen. De har mycket troligt varit en bidragande faktor till att det blivit markant bättre i dessa städer sen dess. Regler och lagar kan uppenbarligen ha en positiv inverkan inte minst på medellivslängden, särskilt de senaste decennierna.

EPA kan kan liknas en aning med vårt Naturvårdsverket.
 
  • Arg
Tubes
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Inte "städer", Manhattan(och ett par andra amerikanska städer), dessutom är det en säkert 10 år gammal meme så "Today" får man ta med en nypa salt.

Det sägs att på denna tid var det vanligt att förbränna sina sopor inne i stan. 🤢

Men även om bilden är en sanning med modifikation så är det kul att se en förbättring. Runt 1970 grundades EPA(Environmental Protection Agency) vars primära syfte är att skydda människors hälsa och miljön genom att skapa och verkställa regler baserade på lagar som godkänts av den amerikanska kongressen. De har mycket troligt varit en bidragande faktor till att det blivit markant bättre i dessa städer sen dess. Regler och lagar kan uppenbarligen ha en positiv inverkan inte minst på medellivslängden, särskilt de senaste decennierna.

EPA kan kan liknas en aning med vårt Naturvårdsverket.
Du kanske är för ung. Jag var i LA och NYC på 70-talet och detta var vad man andades in.
Jag växte upp i Nyköping. E4an gick på Storgatan rakt genom centrum, på gatstenarna.
Luften var den sämsta i Sverige. Industrierna bolmade, och tvättmedelsfabriken Sunlight fick hela stan att ibland lukta parfym.
Även om vi inte hade smog som Manhattan och LA så är luften 95% renare idag De stora framstegen skedde för 40 år sedan. Att försöka få bort det sista har en tveksam cost/benefit.
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
I
J Jehu skrev:
Du kanske är för ung. Jag var i LA och NYC på 70-talet och detta var vad man andades in.
Jag växte upp i Nyköping. E4an gick på Storgatan rakt genom centrum, på gatstenarna.
Luften var den sämsta i Sverige. Industrierna bolmade, och tvättmedelsfabriken Sunlight fick hela stan att ibland lukta parfym.
Även om vi inte hade smog som Manhattan och LA så är luften 95% renare idag De stora framstegen skedde för 40 år sedan. Att försöka få bort det sista har en tveksam cost/benefit.
Nej, jag växte inte upp på 70 talet och att det varit illa även i Sverige tvekar jag inte på men har svårt att tro att det går att jämföra hur illa det var i Manhattan, LA och NYC innan EPA kom till. USA nådde sin luftförorening topp 1970, mycket på grund av den industriella utvecklingen som skedde efter andra världskriget.

Om det nu inte är lönt att förbättra Sveriges luftföroreningar trots att Naturvårdsverket(och många andra) anser det, då tycker jag att vi kan vända på det, ge oss länkar och fakta som styrker detta. Släng också in lite fakta\länkar om hur det inte påverkar naturen och den globala uppvärmningen negativt.
 
  • Arg
Tubes
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Luftkvalitet i städer förr och nu.
För oss som minns.Och alla andra.
[bild]
Och detta är för att dom förbjöd vedeldning i småhus? Eller vad var din poäng relaterat tråden?

Alla som legat bakom en bil från sjuttiotalet på sistone inser nog hur långt avgaskraven har lyckats få ner utsläppen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Försumbar? Du verkar ha svårt att ta till dig information. Det finns omfattande forskning som pekar på att vedeldning är skadlig och man behöver som sagt inte dö för att det ska vara ett problem. Men detta har vi pratat om säkert 10 gånger i denna tråden nu. Det finns som sagt mycket på webben inom ämnet och jag har redan postat en del länkar(som i sin tur innehåller länkar till forskningsartiklar).

Det är för övrigt inga problem att motionera utan att bidra till vedeldning.
Har inte tid att läsa all information om vedeldning, veden ska ju tas om hand från skog till kamin. Och när man tar en paus kolla Byggahus.🤣
Inte kan jag låta skogen förslyas, delar av det stormfällda i helgen ligga kvar och med lite otur även snöbrott i vinter.😎
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Du kanske är för ung. Jag var i LA och NYC på 70-talet och detta var vad man andades in.
Jag växte upp i Nyköping. E4an gick på Storgatan rakt genom centrum, på gatstenarna.
Luften var den sämsta i Sverige. Industrierna bolmade, och tvättmedelsfabriken Sunlight fick hela stan att ibland lukta parfym.
Även om vi inte hade smog som Manhattan och LA så är luften 95% renare idag De stora framstegen skedde för 40 år sedan. Att försöka få bort det sista har en tveksam cost/benefit.
Så har folk resonerat i alla tider.
Det var många som var emot katalysatorkrav, förbud att röka på arbetsplats, bussar, restaurang osv.

När det efter oändliga diskussioner genomförs är nästan alla positiva.

Det känns som det saknas helikopterperspektiv när man påstår att nu, just nu, är det bra nog.

(Dessutom i fallet med vedeldning så går det ju åt fel håll på många platser. Den som vill kan ju räkna på det totala framtida utsläppet i ett område orsakat av en nyinstallerad kamin. )
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.