Jag undrar hur det blir med vinstskatt och liknande om man säljer ett relativt nybyggt hus som man dessutom gjort nästan allt arbete själv på?

ett exempel skulle vara så här, om ett katalogshus motsvarande det du har byggt skulle kosta 2,5 miljoner och du har byggt det och fått lägga ut kanske 1,5 till 2 miljoner menas du har gjort väldigt mycket arbete själv.
sen om du säljer det för 2,3 miljoner till exempel??

blir det då vinstskatt på ovanstående eller räknas husets värde ut på annat sätt?
 
Du får inte "dra av" eget arbete utan skatten beräknas på skillnaden mellan det du lagt ner och det du säljer för.
 
tack för svaret men finns det inga schablon värde eller liknande att utgå från?
Men allvarligt, kommer verkligen ha gjort allt själv nästan och då kan det ju handla om insparade arbetskostnader på 600 000 kr, plus att man fått en hel del saker eller material från familjen.
säg att man säljer det 10 år senare och knappt har ett kvitto o visa, 2,3 miljoner kr i försäljning. får man då skatta på hela kostnaden? känns som en dålig affär om man gjort allt för mycket själv då ´på ett sätt ändå. även om man natutligtvis sparat in på det.
 
Japp, du ska betala skatt på alltihopa.
 
Mikael_L
Men om du investerat din tid på att löneslava som vanligt hade du trots allt åkt på betydligt mer skatt ! Så var glad att reavinstskatten är på "bara" 22% .
(visst är den 22%, nu efter årskiftet?)

39% arbetsgivaravgift + 32% kommunal skatt + ev statlig skatt , nåt sånt är det väl vi skattar bort från lönekronorna?
 
Ändå surare är det att skatta för det om man tagit ledigt från jobbet utan lön för att bygga åt sig själv....och sedan få skatta för det man sparat på eget arbete :(
 
stämmer verkligen detta ?
om jag bygger en pool helt själv så får jag göra avdrag för en schablonkostnad vad den egentligen skulle kostat mig
samma sak med en bergvärmeanläggning, om jag betalar den svart så har jag ändå möjlighet att dra av den vid en ev. försäljning bara kostnaden är rimlig.
det finn en dom om detta har jag för mig om.
 
ja kan det verkligen stämma? om man skulle slarva bort alla kvitton verkar det ju högst osannolikt att man skulle få skatta bort hela huset, nåja 22 %??

eller den som säljer ett hus han byggt för 30 år sen för 100 000 kr som inte var ovanligt, ska han skatta för 900 000 när han i år säljer det för 1 milj?
 
  • Gilla
Johj
  • Laddar…
Hemmakatten
Ja, ett hus man säljer får man skatta förmellanskillnaden mellan produktionskostnaden och försäljningspriset. Svarta pengar duger inte. Att tro att det finns en schablonskostnad att dra av är en chimär.

Dock, om man har ett hus byggt 1952 eller tidigare så får man ta upp ett fiktivt skattevärde för detta om man inte har faktiska kostnader.

Någon regel för schablonmässiga avdrag för hus byggda efter 1952 för svarta pengar finns inte. Så, både trackers och gb79's uppfattning stämmer inte med hur det verkligen förhåller sig.
 
Mikael_L
Så det gäller att hålla stenhårt i varenda kvitto fram till man säljer sitt hus då?
 
Jäpp! Varenda kvitto - glöm inte kvittot du stoppade i fickan när du var på byggmax och köpte en påse skruv ...

Glöm inte heller jord etc för trädgården. Buskar & träd och allt man pillar ner i marken - det blir sammanslaget stora kostnader. Samla dessa kvitton vid nybygget.

När man åren därefter samlar kvitton måste totalsumman per år uppgå till minst 5.000 SEK (hm ... tror det är detta som gäller idag) för att kunna utnyttja avdraget vid försäljning. Det är också skillnad på vad som är hänförbart till underhåll, som inte är avdragsgillt, jämfört med 'standardhöjning'. Därefter finns det tilläggsregler för de sista fem åren innan försäljning.

Kontentan är alltså: Spara alla kvitton och samla ihop dem år för år för framtiden och den dag huset säljs (eller går vidare till nästa generation/arv). Detta kan betyda en hel del för en framtida reavinstbeskattning.
 
Hemmakatten
Japp! (tio tecken)
 
Ja det var verkligen skumt det här, nu sitter jag inte och påstår att jag gör nåt svartbygge eller så :) men inte tror jag att alla sitter och sparar varenda kvitto som finns men tydligen måste det vara så ändå....

Men återigen tillexempel mina föräldrar, nu vet jag att de hade lite kvitton kvar och uppskattade att husets byggkostnader uppgick till 130 000 kr för 30 år sedan, de byggde huset själva.
Ska de skatta för 830 000 om de säljer det för 1 miljon idag? verkar sjukt ju ändå!
Blir 180 000 kr iaf, inte kul förstås.

Men att sen man skulle kunna samla på sig kvitton med skruvar o diverse för varje år låter ju ändå mer sjukt egentligen.
Skulle inte folk fuska då och dra ihop så mycket kvitton de hittar då och be folk att ge dem kvitton för att sen ljuga ihop en mycket högre summa än de egentligen lagt ut?

konstiga regler och skatter vi har
 
Det är väl inget konstigt med det? Om de bara har betalat 130000 kr kan de väl inte få avdrag för ett högre belopp?? Sedan gäller det att kunna visa att man betalat 130000 kr och det görs ju med kvittona.
 
Hemmakatten skrev:
Ja, ett hus man säljer får man skatta förmellanskillnaden mellan produktionskostnaden och försäljningspriset. Svarta pengar duger inte. Att tro att det finns en schablonskostnad att dra av är en chimär.

Dock, om man har ett hus byggt 1952 eller tidigare så får man ta upp ett fiktivt skattevärde för detta om man inte har faktiska kostnader.

Någon regel för schablonmässiga avdrag för hus byggda efter 1952 för svarta pengar finns inte. Så, både trackers och gb79's uppfattning stämmer inte med hur det verkligen förhåller sig.
jag vet inte om du har rätt och jag har fel, vet bara att jag läste i sunt förnuft som är skattebetalarnas tidning och där stod att det fanns en dom där dom fått igenom att göra "schablonavdrag" för ex. en bergvärmeanläggning.
jag menar den kan ju inte bara komma dit av sig självt.
hittar inte domen nu men fann en annan artikel, hoppas den duger.

http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/faktaRender.jsp?fno=0&major=1&minor=665682

MVH
Tracker som försöker att leva i verkligheten ;)

hittade ett utslag, bifogar i PDF för det var en utskriftslänk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.