B bygges skrev:
Blandar du inte ihop det? Produkten ska ha DC skydd, därför kan Typ A JFB installeras med ex Zaptec laddbox. För säkerheten spelar det då mindre roll om det är 5 st laddboxar eller 1 laddbox under JFB. Däremot påverkas funktion märkbart om alla laddboxar går ned vid jordfel hos en enskild laddbox.
Bo blandar sällan eller aldrig ihop något när det gäller de här frågorna. DC-skydden övervakar normgränsen 6 mA som typ A ska kunna hantera och i snittet boxen är ansluten. Vid mer än en box under gemensam JFB typ A finns då möjligheten att summerat överstigs gränsen utan att någon individuell box löser ut. Samma med resonemanget Bo tog upp med annan utrustning på samma JFB som tex omformarstyrd VP etc.

Så du kan ringa verket igen och gå vidare med en utökad fördjupande frågeställning. Trodde knappast att det gick att ringa till och få något relevant ur dem i såna frågor så där lite lättvindigt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
B
GK100 GK100 skrev:
Bo blandar sällan eller aldrig ihop något när det gäller de här frågorna. DC-skydden övervakar normgränsen 6 mA som typ A ska kunna hantera och i snittet boxen är ansluten. Vid mer än en box under gemensam JFB typ A finns då möjligheten att summerat överstigs gränsen utan att någon individuell box löser ut. Samma med resonemanget Bo tog upp med annan utrustning på samma JFB som tex omformarstyrd VP etc.

Så du kan ringa verket igen och gå vidare med en utökad fördjupande frågeställning. Trodde knappast att det gick att ringa till och få något relevant ur dem i såna frågor så där lite lättvindigt.
Jag är nöjd med Elsäkerhetsverkets svar. Är ni osäkra kan ni ju själva ringa och ett tips är väl att ha en vänlig och positiv ton istället för besserwisseranda.
 
B bygges skrev:
Jag är nöjd med Elsäkerhetsverkets svar. Är ni osäkra kan ni ju själva ringa och ett tips är väl att ha en vänlig och positiv ton istället för besserwisseranda.
Du är nöjd för att du gillade svaret. Muntliga uttalanden av enskilda medarbetare på ESV i samtal med en privatperson innebär inte att det som sägs utgör ESVs officiella tolkning och ståndpunkt. Det är knappast rättsligt bindande och du kan inte hänvisa till en person på ESV som ev. "försvar" om någon ifrågasätter din anläggning.

Sen håller jag iofs med om att rekommendationen om separat JFB för laddbox istället för att dela med övriga huset är ett funktionssäkerhetskrav om det inte finns andra förbrukare som kan läcka DC på samma JFB.
Kravet på högst en laddbox per JFB är dock ett säkerhetskrav av det skäl som Bo anger.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
Här installerades en Zaptec GO utan separat jfb, elekrikern sa att man kunde göra det men att det inte är ett krav utan att den kunde installeras på redan existerande. Vi har dock inget annat spännande i centralen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Vad skulle jag ha för intresse att ljuga om vad Elsäkerhetsverket sa till mig i ett halvtimme långt samtal?
Hur får du det till att du skulle ljuga? Under en halvtimmes muntligt samtal har nog de flesta missat, missuppfattat, förvanskat och glömt typ 90 % av vad den andre sa. Jag skulle ha glömt minst 98 %.
B bygges skrev:
Jag är nöjd med Elsäkerhetsverkets svar.
Det är oroande. Du har fått ganska tydliga förklaringar vill kraven här och varför de finns. I din sits skulle jag lära mig av detta, tacka o ta emot. Jag avser verkligen inte mäta mina kunskaper mot dina.
B bygges skrev:
Är ni osäkra kan ni ju själva ringa och ett tips är väl att ha en vänlig och positiv ton istället för besserwisseranda.
Om du blev kränkt av mitt svar så ber jag om ursäkt. Jag blev bara ärligt talat rejält överraskad av svaret som du förmedlade. Jag tolkar det som en missuppfattning från endera sida. Nog om det.
 
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur får du det till att du skulle ljuga? Under en halvtimmes muntligt samtal har nog de flesta missat, missuppfattat, förvanskat och glömt typ 90 % av vad den andre sa. Jag skulle ha glömt minst 98 %.

Det är oroande. Du har fått ganska tydliga förklaringar vill kraven här och varför de finns. I din sits skulle jag lära mig av detta, tacka o ta emot. Jag avser verkligen inte mäta mina kunskaper mot dina.

Om du blev kränkt av mitt svar så ber jag om ursäkt. Jag blev bara ärligt talat rejält överraskad av svaret som du förmedlade. Jag tolkar det som en missuppfattning från endera sida. Nog om det.
Att du refererar till ditt egna minne och att du glömmer 98 % av vad som sägs får nog stå för dig.

Mitt samtal med Elsäkerhetsverket gällde en ansvarsfråga och elsäkerhetsfråga i en anläggning. Samtalet handlade om en fråga endast, om krav förelåg att installera en jordfelsbrytare per laddbox eller om det räcker med en per laddboxkrets eller en per anläggning, givet att laddboxar formellt saknar jordfelsbrytare. I detta förklarar elsäkerhetsverket för mig de två olika kraven enligt dem som gäller dels funktionssäkerhet och dels elsäkerhet. Jag har valt att lita på elsäkerhetsverket och jag litar trots allt mer på dem som myndighet än vad en medlem på ett forum för hemmafixare skriver.

Vi ska inte mäta våra kunskaper i detta då det som sägs på ett forum saknar juridisk relevans. Är man osäker rekommenderar jag, för tredje gången, att man själv ringer eller skriver till elsäkerhetsverket och frågar dem. Det kan självfallet vara så att den handläggare jag pratade med gav mig ett felaktigt svar. Jag brukar lita på svar och besked från myndigheter men är helt öppen för andra hållningar kring det.
 
Några av de som svarat i tråden, bla Bo, har tidigare uppvisat stor kompetens och saklighet. Därav väger deras ord ganska tungt, iallafall mot en post som upprepar en muntlig uppgift från ett telefonsamtal från en forummedlem med relativt få inlägg. Med det sagt så vill jag inte alls säga att du har fel, bara att hade jag behövt lita på någon av er hade jag valt att lita till Bo med den historik han har.

Givetvis ska man kunna lita på vad elsäkerhetsverket meddelar, men är det en muntlig fråga hos en handläggare så skulle jag iallafall kolla detta en gång till om "åldermännen" på forumet har en annan åsikt. Jag skulle be ESV om en skriftlig bekräftelse på det som du frågat muntligt, så att det står helt klart vad som gäller.
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
B
J JohanLun skrev:
Några av de som svarat i tråden, bla Bo, har tidigare uppvisat stor kompetens och saklighet. Därav väger deras ord ganska tungt, iallafall mot en post som upprepar en muntlig uppgift från ett telefonsamtal från en forummedlem med relativt få inlägg. Med det sagt så vill jag inte alls säga att du har fel, bara att hade jag behövt lita på någon av er hade jag valt att lita till Bo med den historik han har.

Givetvis ska man kunna lita på vad elsäkerhetsverket meddelar, men är det en muntlig fråga hos en handläggare så skulle jag iallafall kolla detta en gång till om "åldermännen" på forumet har en annan åsikt. Jag skulle be ESV om en skriftlig bekräftelse på det som du frågat muntligt, så att det står helt klart vad som gäller.
Du kan väga min uppgift hur lätt eller tungt du önskar. Jag återger endast den information som givits mig från Elsäkerhetsverket. Rekommenderar alla att ta eget ansvar och kontrollera sina förhållanden med relevant instans, ett forum är inte rätt källa för denna typ av frågor.
 
B bygges skrev:
Du kan väga min uppgift hur lätt eller tungt du önskar. Jag återger endast den information som givits mig från Elsäkerhetsverket. Rekommenderar alla att ta eget ansvar och kontrollera sina förhållanden med relevant instans, ett forum är inte rätt källa för denna typ av frågor.
Tvärtom är forumet här och just eldelen förvånansvärt lämpligt. Det finns som sagt en hel del aktiva av skilda fasoner och utgångspunkter här men i stort alla med bra teknisk grund.

Att du snarstucket drar ihop dig som en mussla och kommer med sedvanliga floskler av mer formellt intresse kan som tur är aldrig ändra den tekniska och i förlängningen fysikaliska realitet som ligger bakom Det är inget annat man kan använda för att bedöma och sätta råd, rekommendationer, standarder som ska ha bäring på tex elsäkerheten.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas ju att ESV och Easee snart landar vad vi med Easee-boxar kopplade helt utan JFB ska göra. Lägga in den under en bef. JFB eller sätta separat PSA/JFB för bara denna... Jag tycker det sistnämnda känns vettigast.
 
B bygges skrev:
om krav förelåg att installera en jordfelsbrytare per laddbox eller om det räcker med en per laddboxkrets eller en per anläggning, givet att laddboxar formellt saknar jordfelsbrytare.
Om ni pratade så som du beskriver det här så kan jag förstå att det blir missförstånd.
- Max en laddstation per JFB = säkerhetskrav.
- Huset uppdelat på flera JFBer = funktionskrav.
- Hela huset + laddstation på en JFB = lågt funktionskrav men kan vara en säkerhetsbrist.

Du ska inte sätta flera laddstationer under samma JFB typ A för då anmäler jag dig till ESV. Men typ B går bra.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B
GK100 GK100 skrev:
Tvärtom är forumet här och just eldelen förvånansvärt lämpligt. Det finns som sagt en hel del aktiva av skilda fasoner och utgångspunkter här men i stort alla med bra teknisk grund.

Att du snarstucket drar ihop dig som en mussla och kommer med sedvanliga floskler av mer formellt intresse kan som tur är aldrig ändra den tekniska och i förlängningen fysikaliska realitet som ligger bakom Det är inget annat man kan använda för att bedöma och sätta råd, rekommendationer, standarder som ska ha bäring på tex elsäkerheten.
Nej för frågor av juridisk karaktär lämpar sig sällan forum. Det är föga intressant för mig din åsikt som en medlem på ett forum. Är det någon som sysslar med floskler är det nog den som börjar prata om att dra ihop sig som mussla och "fysikaliska realitet". Rikta din kritik mot Elsäkerhetsverket istället.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om ni pratade så som du beskriver det här så kan jag förstå att det blir missförstånd.
- Max en laddstation per JFB = säkerhetskrav.
- Huset uppdelat på flera JFBer = funktionskrav.
- Hela huset + laddstation på en JFB = lågt funktionskrav men kan vara en säkerhetsbrist.

Du ska inte sätta flera laddstationer under samma JFB typ A för då anmäler jag dig till ESV. Men typ B går bra.
Släpp det här nu. Jag har inte pratat hus över huvud taget med elsäkerhetsverket utan det gäller anläggning. Och jag sätter inga laddboxar eller jordfelsbrytare själv i en anläggning.
 
Ska jag släppa något? Det var du som började med att förmedla en säkerhetsmässig felaktighet från ESV och dessutom framhärdar den. Det tänker jag aldrig låta stå emotsagt. Varför skriver du öht något på detta forum med din sura attityd? Du kanske borde flytta till fluxio.se - där finns bara proffs.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.