Undrar om ni som idag har byggnader i tomtgräns har ngt slags servitut för underhåll?
Om detta saknas skulle granne (teoretiskt) kunna hindra underhåll genom att vägra tillträde på hans mark? Eller kanske finns det ngt lagrum som ändå ger rättighet att underhålla sin byggnad.
Det borde finnas mängder av byggnader i sverige som ligger i tomtgräns, speciellt i större städer och tex fiskelägen. Tvivlar på att alla dessa har servitut för underhåll.
 
Underhållsfrågan glöms nästan alltid bort i servitutfrågor. Har man däremot servitut på nyttjade av någonting så har man ju automatiskt tillträde även för att underhålla.
Problement brukar snarare frågan om vem som skall underhålla. Praxis är oftast att det är nyttjare som får underhålla, vilket ofta vållar problem när man är flera nyttjare, tex vägservitut. Om man inte har en samfällighet, förstås.
 
Är det ingen som har byggnad i/nära tomtgräns? Undrar ju hur det är löst med underhållsrättigheter i dessa fall. Kan granne vägra mig att tassa på hans mark för att måla väggen eller resa stegen en bit in om servitut saknas?
 
Ja, grannar kan hindra sådant. Därför godkänner man ofta inte byggnader närmare än 1m från tomtgräns.
 
Det händer ofta att en byggnad, t.ex. ett garage, ligger i tomtgräns. I vissa fall sticker t.o.m. takutsprånget in på granntomten vilket definitivt är fel. I båda dessa fall måste ju underhållet av vägg/takfot mot grannen ske innifrån dennes tomt.
Ett lämpligt sätt att försäkra sig om tillträde till granntomten för detta underhåll är att tala med berörd granne och be att få ett servitut för tillträde att kunna utföra detta underhåll.
Lydelsen i ett sådant servitutsavtal kan vara enkel. Helt enkelt bara förklara att innehavaren av fastigheten med garaget (den härskande fastigheten) har rätt att beträda grannfastigheten (den tjänande fastigheten) för att kunna utföra erforderligt underhållsarbete på garaget. Avtalet skall undertecknas av båda parter. Ett så litet "intrång" finns ingen anledning att begära ersättning för.
Det är sedan enkelt att få servitutet noterat i fastighetsregistret genom att begära detta hos registreringsmyndigheten.
 
Fast så mycket problem som man kan få med ett servitut tror jag att många skulle vara skeptiska till att "skänka bort" ett sådant servitut om man inte är tvungen. Själv skulle jag vägra att ge ett sådant servitut, men jag skulle gladeligen låta grannen använda tomten till att utföra underhåll på sin byggnad.
 
Ylva_P skrev:
Fast så mycket problem som man kan få med ett servitut tror jag att många skulle vara skeptiska till att "skänka bort" ett sådant servitut om man inte är tvungen. Själv skulle jag vägra att ge ett sådant servitut, men jag skulle gladeligen låta grannen använda tomten till att utföra underhåll på sin byggnad.
Varför skulle du vägra servitut? Det är ju för allas bästa att saker finns nedskrivna så att det inte blir tjafs om vad som har lovats o inte lovats. Ofta beror grannfejder på att grannar i många år har varit överens om något som inkräktar på en annans mark. Så byter det ena huset plötsligt ägare och då är det inte längre självklart att alla är överens...... Bättre då om rättigheter o skyldighter är nedskrivna i ett servitut. Sedan kan man alltid 'döda' ett servitut om alla parter äre överens om det.
 
Sommartorparn skrev:
Varför skulle du vägra servitut? Det är ju för allas bästa att saker finns nedskrivna så att det inte blir tjafs om vad som har lovats o inte lovats.
Om grannen varit dum nog och bygga så nära min tomt, så skulle inte jag heller vara så sugen på att dessutom skriva ett servitut på att han får nyttja min fastighet för sitt underhåll. Allt sådant påverkar dessutom värdet (negativt) på min fastighet, samt att grannens byggnad förhindrar mig att sälv bygga nära/lika nära tomtgränsen.

Småsint, ja kanske.

Mvh/abbe
 
Ett servitut hindrar mig från att använda marken som jag vill. Även att odla lita rabarber kan bli svårt om grannen sedan kräver att ha sin byggnadställning stå där i fyra månader medans de då och då reparerar taket.

1m från tomtgränsen, annars kan de montera ned sin byggnad, underhålla den, och sedan smälla upp den igen.
 
Förstår inte resonemanget helt. Varför skulle man neka tillträde för underhåll på något som endast syns för en själv? Om jag nekar tillträde är det ju jag som får stå ut med synen av byggnaden. Visst, har jag ett horn i sidan till grannen, kanske det gläder mig att se elendet, men normalt sett?
Vi bodde i nästan 25 år i kedjehus, där grannens vardagsrumsvägg var i tomtgräns mot vår trädgård, och vår vardagsrumsvägg i gräns till nästa granne. Inga problem, kan man inte bo så, ska man inte flytta in i ett sådant område.

Är tomterna däremot större, är det säkert bättre att helt undvika att bygga i tomtgräns.

/EB
 
Det du skriver om är självklart, är det ett kedjehus - då vet man vart man har det. Och det finns säkert några föreskrifter som reglerar underhåll av vägg i tomtgräns.

Det är annat med fristående hus. Jag skulle inte tillåtta någon (om jag inte måste) att bygga så att han måste gå på min tomt - jag köper den ju för mig själv och inte för andra.
 
EB: Tanken är att man inte bygger i tomtgränsen alls. OK i "radhusområden" där man bor i något slags kollektiv, vare sig man vill eller inte, men för de som bygger hus med egna tomter kan det väl inte vara så knepigt att hålla någon meters avstånd till grannen?
 
För min del är det så här:
Har ett litet hus på en arrendetomt i ett område med rätt gamla hus. Jag har dragit igång en process att stycka av tomterna för att kunna bygga ut. Förr sa alltid grannen att det var ok att bygga ut mot honom. Men "tubbad" av sin son som på pappret äger hans hus har han nu tvärvänt. Om jag bygger ut enlig planerna så kommer han att förlora morgonsolen på en bänk, som han sällan sitter på. Och detta endast vår och höst.
Jag har vänt och vritt på planerna, men inte hittat ett bra sätt att bygga ut utan att gå mot hans håll. Så nära tomtgräns som möjligt, annars är det ingen ide att bygga. Alternativet är att sälja eller riva bygga nytt. Synd på ett annars fungerande hus, i ett underbart läge.
Bygglovshandläggaren är i sak positiv till mina planer, men hävdar att jag måste lösa servitut för byggnation/underhåll annars blir det svårt att få bygglov. Lantmäteriet har varit allt annat än smidiga, bla så har dom lagt över en del av "min" tomt till grannen för att han skall få bättre parkering. 1 meter till tomtgräns så kan jag bygga. 2 m tveksamt, 4,5 meter så kan jag glömma mina planer.
Jag har dragit hela lasset vid förhandlingarna med kommun och drivit frågan. Grannen har bara åkt med.
Så därför frågan om hur servitut vid tomtgräns fungerar. Eller om det fanns ngn generell lag/regel att man ändå har rätt att underhålla sina byggnader i tomtgräns även utan servitut. För jag kan inte tänka mig att varenda hus på tex gullholmen eller smögen har servtut för detta. Eller för den delen hyreshus i staden som ligger tajt.
 
Det finns ingen lag som tvingar en markägare att låta dig använda deras mark för att underhålla dina byggnader så länge inget servitut finns. Det är en lagfäst äganderätt.

Faktum är dock att det räcker med 1m till tomtgräns, så kan man som regel underhålla och bygga om det finns plats åt de andra hållen.

Jag tycker att man vid varje fundering på att nagga på avstånden för byggnader bör fundera på vad man skulle tycka om grannen gjorde likadant. Om de styckade av och byggde ett hus vid din tomtgräns, skulle det vara OK? Om de kom och ville ha servitut i all evighet på att få använda din lilla tomt att underhålla sitt hus, skulle det vara OK?
 
Swetrot:
Jag håller med dig till fullo, skulle någon försökt bygga dikt mot min tomtgräns även om det inte ens stört mig med utsikt eller liknande så skulle jag absolut INTE tyckt att det är ok. Det vore katten om man inte ens kan få ha sin egna mark i fred.

Kanske jag som är egoist, men så känner iaf jag!

Räkna med att bygger man dikt mot tomtgräns så blir det ändå ett takutsprång på kanske en halvmeter och då bygger man faktiskt på grannens tomt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.