G Gillar att bygga skrev:
Utöver ovanstående så får privatkunder ingen som helst hjälp från IVT centralt om du har frågor etc. Deras kundsupport är instruerade att inte svara utan istället hänvisar till återförsäljaren. Om du har en dålig eller okunnig ÅF så står du där utan hjälp.

Detta samt det du skriver om din ÅF gör att jag råder dig till att byta leverantör och produkt trots en viss väntetid och en del besvär just nu.
Precis så är det! IVT är några riktiga skitstövlar där dom låst in sig i sin borg likt en sekt och vägrar kontakt med verkligheten där utanför. Deras samarbetspartners kan vara av precis samma skrot och korn. Men måste inte vara det så klart men dessa partners byts ständigt ut till andra då IVT och de som är partners inte alltid är så nöjda med varandra. Räkna inte med att din partner vid installationen finns kvar under garantitiden eller hjälper dig med problem efteråt. Mig var dom bara intresserade av att skicka en saltad faktura till. I mina två hus blir det aldrig någonsin mer en värmepump från IVT så länge jag får bestämma.
 
  • Gilla
NSS och 2 till
  • Laddar…
B Bujin skrev:
Nu vet jag inte förutsättningarna i ditt fall. Det skiljer cirka 1 kW i värmeeffekt mellan värmepumparna som det handlar om. Det jag reagerar mest på är att dessa värmepumpar använder syntetiska köldmedier som inte är framtidssäkra utan sjunger på sista versen. Det är kraftiga växthusgaser och PFAS-ämnen (evighetskemikalier) som mycket sannolikt kommer att börja fasas ut inom en snar framtid. Redan nu finns det minst en lite mindre markvärmepump som använder framtidssäkra R290 som köldmedium. Kompletterat med en luftvärmepump kommer du upp i en högre värmeeffekt och får även redundans om ditt vattenburna värmesystem går ner.

Finns det planer på att tilläggsisolera i framtiden?

Är en markvärmepump det bästa alternativet?

Har du funderat på luftvattenvärmepump kompletterat med luftvärmepump för mer redundans?
En god vän försökte lura mig att köpa en luftvattenvärmepump för 11 år sedan. Efter noggrann analys blev det en Nibe bergvärmepump. Kunde inte ha blivit bättre. Vi har luftvärmepump i två fritidshus och skulle aldrig kunna tänka mig en sådan i villan. Ständigt brus, hur tyst den än sägs vara. Finns absolut inget alternativ till en riktig bergvärmepump. Bara man borrar tillräckligt djupt!. Tyst, lättskött. Senare års modeller kan även automatiskt anpassa driften till elprisets variation under dygnet.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
En god vän försökte lura mig att köpa en luftvattenvärmepump för 11 år sedan. Efter noggrann analys blev det en Nibe bergvärmepump. Kunde inte ha blivit bättre. Vi har luftvärmepump i två fritidshus och skulle aldrig kunna tänka mig en sådan i villan. Ständigt brus, hur tyst den än sägs vara. Finns absolut inget alternativ till en riktig bergvärmepump. Bara man borrar tillräckligt djupt!. Tyst, lättskött. Senare års modeller kan även automatiskt anpassa driften till elprisets variation under dygnet.
Haha, det har hänt en hel del på 11 år. Om man borrar djupt till en högre kostnad klarar man sig fint med bergvärme. Det finns många exempel där man inte gjort det och borrhålen är otillräckliga. Elpatronen får då gå in mycket. Varvtalsstyrda luftvattenvärmepumpar och luftvärmepumpar går med högre värmefaktor än en vanlig bergvärmepump när utetemperaturen är högre än i borrhålet. Kombinationen markvärmepump och luftvärmepump ger redundans. De flesta nya värmepumpar går att få med styrning efter timpris. Hursomhelst att i dagsläget investera i en dyr markvärmepump med syntetiskt köldmedium blir som att sitta med svarte Petter om cirka fem år.
 
B Bujin skrev:
Haha, det har hänt en hel del på 11 år. Om man borrar djupt till en högre kostnad klarar man sig fint med bergvärme. Det finns många exempel där man inte gjort det och borrhålen är otillräckliga. Elpatronen får då gå in mycket. Varvtalsstyrda luftvattenvärmepumpar och luftvärmepumpar går med högre värmefaktor än en vanlig bergvärmepump när utetemperaturen är högre än i borrhålet. Kombinationen markvärmepump och luftvärmepump ger redundans. De flesta nya värmepumpar går att få med styrning efter timpris. Hursomhelst att i dagsläget investera i en dyr markvärmepump med syntetiskt köldmedium blir som att sitta med svarte Petter om cirka fem år.
Det för lite väl långt att i detalj jämföra olika uppvärmningssystem, men det har hänt mycket på marknaden och det råder ingen tvekan om att en rätt dimensionerad bergvärmepump med tillräckligt djupt hål, och med inverterstyrning, dvs en form av varvtalsreglering, ger oerhört mycket bättre ekonomi än en störande luftvärmepump. Det är mindre intressant om en lutfvärmepump ger högre COP-tal än en bergvärmepump då utetemperaturen är högre än i borrhålet. Höst, vår och vinter är temperaturen som högst i borrhålet. Allra högst mitt i vintern. Varierar normalt mellan plus 3 och 7 grader. Då är normalt inte utetemperaturen högre än i borrhålet. Och det är ju då man behöver mest värme. Rått ointressant att en luftvärmepump är effektivare på sommaren 😉
En leverantör skriver på sin hemsida, vilket nog får anses vara objektivt sant, att livslängden för en luftvärmepump är 12-15 år medan en bergvärmepump håller i ca 20 år! Och det dyra borrhålet har naturligtvis mer eller mindre oändlig livslängd.
 
D daVinci skrev:
[länk]
Här kan man läsa följande:

"Det är också viktigt att notera att CTC nu har valt att det är leveransdagens pris som gäller, vilket kan leda till prisjusteringar på redan lagda ordrar."

Sedan kan du hoppa och skrika och vifta med knytnävarna som du vill. Det blir leveransdagens pris som gäller om du skall få dig en pump. (Eventuellt kan du hitta någon som går med på fast pris och gör ett 25% påslag på priset, för att säkra sig mot prishöjningar. Men det kanske du menar är bättre).
Du kan hoppa och studsa hur du vill.
Allt beror på hur du skriver offerten. Lämnar du ett fast pris är det fast pris. Det är lagen som säger det. Å andra sidan så om vp blir billigare så spelar det ingen roll.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
En god vän försökte lura mig att köpa en luftvattenvärmepump för 11 år sedan. Efter noggrann analys blev det en Nibe bergvärmepump. Kunde inte ha blivit bättre. Vi har luftvärmepump i två fritidshus och skulle aldrig kunna tänka mig en sådan i villan. Ständigt brus, hur tyst den än sägs vara. Finns absolut inget alternativ till en riktig bergvärmepump. Bara man borrar tillräckligt djupt!. Tyst, lättskött. Senare års modeller kan även automatiskt anpassa driften till elprisets variation under dygnet.
Tja. luft vatten är absolut ett vettigt alternativ till bp. Som jag förstår det hela så är det lika nra nästan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag har skaffat en billig luftvärmepump, för att kunna kyla på sommaren och för att jag inte vill byta bergvärmepump i preventivt syfte (den är snart 20 år gammal tror jag) och jag inte vill stå helt utan värmekälla om den går sönder (pga de långa leveranstiderna som varit och att man aldrig får det bästa priset om man "måste" ha en pryl "imorgon"). Med luftvärmepump och kamin så (tror jag att) jag kan värma huset med dräglig ekonomi. Dessutom kan jag styra så jag värmer med både BVP och LLVP på natten när det är billiga elpriser. Det har sensate två vintrarna nästintill lönat sig med dirketverkande el om man kör de på de billigaste tiderna mot en värmepump med COP 3, pga elen kostat 1kr på natten och 5 på dagen (typ).

Det jag märkt är att luft-luft ju cirkulerar luften, ger snabbare justering av värmen. Och jag skulle inte förvånas om den vid denna tid på året, med 10 grader ute och 20 inne, faktiskt kan vara lika bra eller bättre än en bergvärmepump? Och jag tror den renar inneluften något också.
 
  • Gilla
Bujin
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Det för lite väl långt att i detalj jämföra olika uppvärmningssystem, men det har hänt mycket på marknaden och det råder ingen tvekan om att en rätt dimensionerad bergvärmepump med tillräckligt djupt hål, och med inverterstyrning, dvs en form av varvtalsreglering, ger oerhört mycket bättre ekonomi än en störande luftvärmepump. Det är mindre intressant om en lutfvärmepump ger högre COP-tal än en bergvärmepump då utetemperaturen är högre än i borrhålet. Höst, vår och vinter är temperaturen som högst i borrhålet. Allra högst mitt i vintern. Varierar normalt mellan plus 3 och 7 grader. Då är normalt inte utetemperaturen högre än i borrhålet. Och det är ju då man behöver mest värme. Rått ointressant att en luftvärmepump är effektivare på sommaren 😉
En leverantör skriver på sin hemsida, vilket nog får anses vara objektivt sant, att livslängden för en luftvärmepump är 12-15 år medan en bergvärmepump håller i ca 20 år! Och det dyra borrhålet har naturligtvis mer eller mindre oändlig livslängd.
Temperaturen i borrhålet sjunker under vinterhalvåret i och med att det högsta värmeuttaget sker då. Hur kan du påstå att temperaturen är som högst på vintern? Det låter som att köldbärartemperatursensorerna i din värmepump är dåligt isolerade och påverkas av omgivningstemperaturen. Jag har stött på flera fall av inkommande köldbärartemperatur runt 0 °C. Det kommer att ge en låg förångningstemperatur som sliter mer på kompressorn. Kollektorslangarna har långt ifrån oändlig livslängd. Vad gör man när det börjar läcka? Något som jag också stött på. Beroende på var i landet man bor och hur stort huset är avgör lite vad man bör välja. Landets årsmedeltemperaturer har en tydlig stigande trend. Milda vintrar kommer att bli vanligare. Det finns några markvärmepumpar med R32 som köldmedium. Det är ett syntetiskt köldmedium som ger högt tryck men är framtidssäkert i 10-15 år. Sedan finns det minst en mindre markvärmepump med R290. Det finns flera luftvattenvärmepumpar som använder R290. De tråkiga med dessa är att de är s.k. monoblocks med kondensorn i utedelen. I princip alla andra syntetiska köldmedier som R410A, R407C, R134a, R452B m.m. ska man hålla sig borta från. Glöm livslängden på tjugo år om du i nuläget väljer ett av dessa köldmedier. Om fem år kanske inte köldmediet finns att få tag på eller är mycket dyrt. En teknik som kan bli intressant i framtiden med markvärme är direktexpansionsystem med R744. Då slipper man helt köldbäraren men vi är inte där än.
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
F
S Saxdaling skrev:
Det för lite väl långt att i detalj jämföra olika uppvärmningssystem, men det har hänt mycket på marknaden och det råder ingen tvekan om att en rätt dimensionerad bergvärmepump med tillräckligt djupt hål, och med inverterstyrning, dvs en form av varvtalsreglering, ger oerhört mycket bättre ekonomi än en störande luftvärmepump. Det är mindre intressant om en lutfvärmepump ger högre COP-tal än en bergvärmepump då utetemperaturen är högre än i borrhålet. Höst, vår och vinter är temperaturen som högst i borrhålet. Allra högst mitt i vintern. Varierar normalt mellan plus 3 och 7 grader. Då är normalt inte utetemperaturen högre än i borrhålet. Och det är ju då man behöver mest värme. Rått ointressant att en luftvärmepump är effektivare på sommaren 😉
En leverantör skriver på sin hemsida, vilket nog får anses vara objektivt sant, att livslängden för en luftvärmepump är 12-15 år medan en bergvärmepump håller i ca 20 år! Och det dyra borrhålet har naturligtvis mer eller mindre oändlig livslängd.
Självklart är borrhålet varmare mitt i smällkalla vintern, det är sen gammalt. 😂
 
B Bujin skrev:
I princip alla andra syntetiska köldmedier som R410A, R407C, R134a, R452B m.m. ska man hålla sig borta från. Glöm livslängden på tjugo år om du i nuläget väljer ett av dessa köldmedier.
Du verkar vara installatör. Hur ofta får du fylla på köldmedia i en bergvärmepump?
 
  • Gilla
Saxdaling
  • Laddar…
Som många redan rekommenderat; häv köpet och välj en annan leverantör. Jag skulle aldrig i mitt liv köpa något av IVT med de erfarenheter jag har. Mycket oseriösa
 
  • Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Samtidigt måste de väl komplettera med en extern Vvb-installation, för det var ju därför de valde den andra pumpen med inbyggd VVB.
Beroende på om ivt listpris på 111K är för en E eller C modell. Så kan det ju motivera upp till ytterligare 5K utifrån mitt redonemang ovan. Men utifrån prissättningen hos IVT så är jag rätt säker på att det avser en C modell. E10 är 10K billigare än C10, som dessutom ligger unde 8C/E.
Så prisresonemanget om ca 10K som är vvs firmans absoluta netto merkostnad på material efter avskrivning är relevant. Det är en kostnad jag nog hade tagit personligen för att får en mycket bättre produkt. Firman är obotligt korkade om de inte skulle ta en sån upogörelse. Dom kommer få hanteringdkostnader med den fellevererade pumpen. Grinig kund. Och inte en enda krona i extra förtjänst mot om de tar hem HE pumpen. Är man generös så sockra med 5K till, så behöver inte firman tänka avskrivning för att gå ihop.
 
  • Mobilskärmsbild av en webbsida som visar jämförelse av värmepumpar med priser och energiklassificeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För ts del har jan rätt att få dem värmepump man beställt. Detta utan kostnad för ts. företaget verkar ja svårt att leverera. Ts ska inte behöva vänta 17mån till. Jag tycker det dags att säljaren inser att han nog måste installera dem dyrare pumpen utan extra kostnad. Om de inte lyckas fiska fram sen beställda pumpen
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
För ts del har jan rätt att få dem värmepump man beställt. Detta utan kostnad för ts. företaget verkar ja svårt att leverera. Ts ska inte behöva vänta 17mån till. Jag tycker det dags att säljaren inser att han nog måste installera dem dyrare pumpen utan extra kostnad. Om de inte lyckas fiska fram sen beställda pumpen
Nu är det väl ingen som vet om det tar några 17 månader att få fram rätt pump. Komponetkrisen som framför allt skapade stora problem på kompressor sidan är väl i princip över. Så det är ju inte säkerta tt det handlar om mer äne ett apr veckor heller.

en fundering, har inte leverantören skickat ut ett ordererkännade? Det brukar skickas ut en handling där man ombeds kolla att allt stämmer. Det tar inte bort VVS firmasn ansvar. men gör eventuellt att TS behöver vara ett snäpp mer förlåtande ang tidsaspekten om de skall ta hem ny pump, (Talar verkligen inga 17 månader)..

TS har absolut ingen automatisk rätt att få HQ installerad utan merkostnad. Han har dock all rätt att få det han beställt till det pris han beställt. Hade VOLVO råkat skicka en T8 till bilhallen istället för en T6 så hade ju kunden aldrig fått det gratis. men självklart hade man testat om kunden kan tänka sig lägga till för en bättre lösning. Det som blir anstötligt id etta fall, är att de begärt hela prisskillnaden mellan offerterna. Skall det vara ett bra upplägg för båda. Om TS inte är ett dugg intresserad av att lägga till något, så återstår Häva köp eller vänta in rätt pump. Finns ekonomin och firman går med på en medelväg, i min värld ca 15K tillägg, det är deras självkostnad. Så hade jag inte tvekat på att göra det. Snabbt och friktionsfritt. Firman kommer, även om dom knorrar lite nu och vill ha mer, vara ganska nöjda, mot vad alternativen innebär. Med tanke på att HQ verakr ha bättre COP, så kommer det troligen självfinansiera sig på lång sikt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Nu är det väl ingen som vet om det tar några 17 månader att få fram rätt pump. Komponetkrisen som framför allt skapade stora problem på kompressor sidan är väl i princip över. Så det är ju inte säkerta tt det handlar om mer äne ett apr veckor heller.

en fundering, har inte leverantören skickat ut ett ordererkännade? Det brukar skickas ut en handling där man ombeds kolla att allt stämmer. Det tar inte bort VVS firmasn ansvar. men gör eventuellt att TS behöver vara ett snäpp mer förlåtande ang tidsaspekten om de skall ta hem ny pump, (Talar verkligen inga 17 månader)..

TS har absolut ingen automatisk rätt att få HQ installerad utan merkostnad. Han har dock all rätt att få det han beställt till det pris han beställt. Hade VOLVO råkat skicka en T8 till bilhallen istället för en T6 så hade ju kunden aldrig fått det gratis. men självklart hade man testat om kunden kan tänka sig lägga till för en bättre lösning. Det som blir anstötligt id etta fall, är att de begärt hela prisskillnaden mellan offerterna. Skall det vara ett bra upplägg för båda. Om TS inte är ett dugg intresserad av att lägga till något, så återstår Häva köp eller vänta in rätt pump. Finns ekonomin och firman går med på en medelväg, i min värld ca 15K tillägg, det är deras självkostnad. Så hade jag inte tvekat på att göra det. Snabbt och friktionsfritt. Firman kommer, även om dom knorrar lite nu och vill ha mer, vara ganska nöjda, mot vad alternativen innebär. Med tanke på att HQ verakr ha bättre COP, så kommer det troligen självfinansiera sig på lång sikt.
Eftersom det nu verkar vara rätt lång leveranstid och nu börjat säsongen.
Jag misstänker säljaren har två alternativ. Det ena är att hitta rätt modell och få den levererad helst i förrgår. Det andra är att de tvingas montera den dyra. Det är inte helt förvånad om det skulle vara så. Det är inte såna pengar.
Om vi tar bilhandlaren om han råkar leverera en audi men du beställt en daccia. Men hade du beställt snik varianten, den som precis ingår ratt till. Medans handlar råkar beställa all lull som säten, hjul med däck. Då hade han säljaren riskerat att ta den dyrare. Men kan en ny pump komma på en vecka är det inget snack bara och vänta. En bil får säker 1månad på sig.
Själv hade haft en lite bättre kontakt från början med kunden. Skulle det visat sig att jag beställt fel hade försökt få fram rätt vp så fort som möjligt. Sen erbjudit lite plåster på såren. Kanske bjuda på någonting eller helt enkelt sänka priset på offerten. Är det så att det är 17mån. väntetid. Då hade kunden fått den dyrare maskinen. Man hade kunnat försöka med att få halva priset. Det är man måste tänka på att summan ts nämner är pris ut till kund.
Även om jag förlorat 30000:- Så har å andra sidan tjänat en kund. Den kunden kommer att rekommendera mitt företag till någon annan som man har tur. Om jag istället tar nån konstig och lyckas få fram på bara 6månader. Sen installerar den så har du precis lagt 30000:- på kontot förlorade kunder. Den kunden kommer berätta om sin upplevelse till flera. Så 30000:- Från reklamkontot eller 30000:- på kontor förlorade kunder? För min del är det enkelt.
Det är samma sak med bilen.

Här kommer det roliga. Alla kan sälja en vara men det är hur man löser problemet som är det intressanta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.