Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vätgas är ju ett ännu sämre alternativ.

Vettigt hade varit en bensin/etanol/metanol range extender till en elbil med mindre batteri som klarar 95% på direkt el. Så ca 30kWh
Beror på hur man ser det.
En vätgasbil baserad på bränslecell är ju i princip en elbil, så det är marginell ökning av komponenter i drivlinan.
Att vätgasen kräver mer el för tillverkningen håller jag med om, men den kan tillverkas vid överskott på el, och så använder man den de få gångerna batteriet inte räcker.

Men ja, en REX kan ju också vara intressant, borde gå att bygga som en enkel utbytbar modul.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Är det ingen här inne som tror på vätgasbilar i framtiden?
Här har en svensk grupp hittat en vätska att lagra H2 molekylen i och ger ungefär samma energitäthet som diesel om jag förstod det rätt..
https://carup.se/svensk-uppfinning-ar-en-revolution-for-vatgasbilar/

Fördelar:
+du får full tank direkt. Du slipper laddningen.
+Du slipper tillverkningen/brytningen för batterier.
+dagens system med tankstationer och liknande går att återanvända
+H2 tillverkningen går att placera i havet eller i öknen eller vart som. Sen kan den transporteras vid fordon som går på bränslet och allt blir väldigt miljövänligt. Vi kan då säkerställa att bränslet vi använder är miljövänligt.

Nackdelar:
-verkar behövas sällsynta jordartsmetaller för katalysatorn som kan få ut H2 molekylen ur vätskan..

Tycker hur som helst detta är ett minst lika intressant spår som batterier. Men i slutändan är ju allt sånt här politik.
 
  • Wow
13th Marine
  • Laddar…
Känns som det är ett tag bort i utvecklingen, då är elbilarna ännu bättre och infrastrukturen redan utbyggd.

Hemmaladdning mot ett betydligt ineffektivare system, jag tror inte det kommer bli någon större grej.

Vätgas mer för att långtidslagra enerni från sommar till vinter
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Om du istf att jämföra med en sex år gammal bil jämför med en ny bil, hur blir det då?
Varför inte istället jämföra två stycken 6 år gamla bilar?

För det är bara cirka 10% av bilköparna som köper ny bil, 90% av bilmarknaden är begagnade bilar.
 
N Nerre skrev:
Varför inte istället jämföra två stycken 6 år gamla bilar?

För det är bara cirka 10% av bilköparna som köper ny bil, 90% av bilmarknaden är begagnade bilar.
Det går bra det med. Eller ännu äldre.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Dina kollegor som skaffat elbil utan laddmöjlighet tänkte nog inte igenom det hela.
Exakt, huvudet på spiken, men det går inte hem när jag ifrågasätter det..förnekelse när den är som tydligast😆
 
M Markarbetaren skrev:
Du menar en Golf för 269,000 mot en id3 för 489,000?
Tips återigen.

Opel mokka. Skillnaden mellan bensin och el är 200 000 kr.
När kommer vinsten ?
 
R Rkarlsson skrev:
Tips återigen.

Opel mokka. Skillnaden mellan bensin och el är 200 000 kr.
När kommer vinsten ?
Aldrig!
 
  • Gilla
  • Haha
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
ingen /…/ som tror på vätgasbilar[?] /…/
i slutändan är ju allt sånt här politik.
Nej, i slutänden är det ekonomi. Det är klart att politiken kan snedvrida konkurrensen ett tag, men tids nog tränger ekonomiska fundamenta igenom.

Jag har svårt att tro att en energimässigt så ineffektiv lösning som vätgasbilar då har en chans.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Aldrig!
Helt rätt.
Då har vi jämfört exakt samma bil.

En bil för över 300 köper man för att man tycker det är kul eller vill ha något nytt.
Ekonomiskt så väljer man inte så dyr alls.
 
R Rkarlsson skrev:
Tips återigen.

Opel mokka. Skillnaden mellan bensin och el är 200 000 kr.
När kommer vinsten ?
Såg priset på Opel mokka el fy fan.
Kunde få en Mercedes EQA/EQB för samma eller Model Y standard för 10k mer….

Oavsätt så är man nog aldrig en vinnare i en Opel!
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Såg priset på Opel mokka el fy fan.
Kunde få en Mercedes EQA/EQB för samma eller Model Y standard för 10k mer….

Oavsätt så är man nog aldrig en vinnare i en Opel!
Jag kan inte svara på det. Det var rätt sjysst pris på leasing förr. Men de levererade aldrig bilen och hörde aldrig av sig till återförsäljaren. Det slutade med att de hotade sin återförsäljare om han hörde av sig en enda gång till. Alltså inte själva opel utan deras importör.

Jag åkte in och bad de riva kontraktet då det var kontraktbrott då jag hade ett datum på pappret =)
Och jag är väl rätt glad över det idag då det är mycket problem med den slarvigt ihopsatta bilen.
Id3 är ju inte bättre men jag har inga skador i lacken för att jag öppnar bagageluckan och jag har ändå mer räckvidd.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D
R Rkarlsson skrev:
Tips återigen.

Opel mokka. Skillnaden mellan bensin och el är 200 000 kr.
När kommer vinsten ?
Vad är vinsten med att ha en Opel Mokka öht?
 
  • Haha
  • Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vad är vinsten med att ha en Opel Mokka öht?
Det finns faktiskt folk som gillar opel vare sig du vill det eller ej.

Det är faktiskt en fräck bil och funkar alldeles utmärkt till ensamstående och gamlingar. Det är ungefär samma dumma fråga som varför i helvete finns Honda E, Bmw i3 och alla andra ryggsäcksbilar .)
 
D djac skrev:
Vad är vinsten med att ha en Opel Mokka öht?
Innan GM sålde Opel till grodätarna var det alldeles utmärkta bilar från ungefär 2011 till 2017. Jag har ägt flera Astra. När jag var ute och shoppade elbil förra året föll dock Mokka bort direkt då man fick för lite för pengarna så det fick bli en Hyundai Kona electric i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.