Vi måste riva ut hela båttenvåningen ( ca. 75 kvm) golv och göra en syllbyte pga. fuskbygge.

Jag upplever att våra befintliga golv är väldigt kalla ( parkett och laminat).
Jag har börjat fråga nu min man om vi ändå skulle lägga in golvvärme ( vi har en vattenburen elvärme).

Han säger att det blir dyrt pga. att man måste isolera mycket för att inte värma bara plattan och att man egentligen skulle isolera under plattan för att det skulle fungera.

Vad säger ni? Vad skulle en golvvärmesystem kosta extra när man ändå river " allt" och bygger om ?
Hur mycket av värmen går till spillo =ner till marken.

Vilka system ska vi titta på om vi vill ha koll på bra produkter i marknaden ?
 
Ja, det försvinner tämligen mycket värme neråt i backen, om man inte isolerar. Inte bra!
Man bör isolera om det ska vara någon ide.
Det kanske går att bila ut det gamla golvet och gräva sig ner i backen, isolera och gjuta om golvet. Ingenting är omöjligt.
75m2 golv som ska gjutas om blir inte billigt!

Mats
 
ok, men måste alltså gräva ner till backen.. låter inget vidare.
Min man har rätt för det mesta, men jag envisas att ställa dumma frågor ändå.
Här funderade jag främst om tekniken skulle gått framåt och någon hade uppfunnit någon finurlig system som bara skulle fungera och isolera ;) !
 
Klart ni ska lägga in golvvärme och jag är säker på att det går att lösa. Jag har även lite svårt att köpa att värmen (bara) skulle gå neråt, naturlagarna säger faktiskt annat.
Jag har själv med mycket lyckat resultat fräst in golvvärme i ett gammalt oisolerat källargolv.

För Er tro jag att Wirsbo har lösningen, kolla på denna sida.
http://katalog.uponornordic.com/open/produktgrupp_visa.asp?lista=5
Kolla sedan under "02 Tillbehör".

Även om golvvärmen kan vara dyr att installera så är den mer ekonomisk än radiatorer, man kanske tom kan räkna hem installationen på längre sikt?

// Peter
 
Klart ni ska ha golvärme om ni ska gjuta nytt. Isolering är dock viktigt både för minska väremförluster och för risken med fukt i väggar (Markfukt transporteras underplattan ut mot kanterna, upp i väggarna). 20cm cellplast är absolut minimum tycker jag.
Om det nu blier en ny platta ska ni inte strula med skivor och kasetter. Rörhållarskenor direkt mot isolering räcker gott och blir absolut billigast.

Bor ni u huset idag? Tänk på torktiden för betongen och att ni inte kan sätta på golvärmen på ett antal veckor.

/H
 
peter.holm skrev:
Klart ni ska lägga in golvvärme och jag är säker på att det går att lösa. Jag har även lite svårt att köpa att värmen (bara) skulle gå neråt, naturlagarna säger faktiskt annat.
Jag har själv med mycket lyckat resultat fräst in golvvärme i ett gammalt oisolerat källargolv.

För Er tro jag att Wirsbo har lösningen, kolla på denna sida.
[länk]
Kolla sedan under "02 Tillbehör".

Även om golvvärmen kan vara dyr att installera så är den mer ekonomisk än radiatorer, man kanske tom kan räkna hem installationen på längre sikt?

// Peter
Du får gärna visa det lyckade resultatet !
Jag betvivlar inte alls att du har fått det snyggt och fungerande.
Men att det skulle vara energimässigt bra.......näää. Oisolerat källargolv = du värmer platta och delvis mark istället för huset.
Det finns ju en anledning att det i dag oftare och oftare byggs med 30 cm isolering, minsta man bygger med är väl 20 cm. Varför tror du att man gör det ?
 
nizze_putt skrev:
Du får gärna visa det lyckade resultatet !
Jag betvivlar inte alls att du har fått det snyggt och fungerande.
Men att det skulle vara energimässigt bra.......näää. Oisolerat källargolv = du värmer platta och delvis mark istället för huset.
Det finns ju en anledning att det i dag oftare och oftare byggs med 30 cm isolering, minsta man bygger med är väl 20 cm. Varför tror du att man gör det ?
Jag tror inte heller att detta är energimässigt BRA, men jag tror inte att det ger en sämre ekonomi än att värma motsvarande yta med radiatorer. Självklart skulle jag också velat haft 30 cm frigolit under min platta men att bila upp plattan, gräva ur 50 cm jord/sand och gjuta en ny platta är ett enormt projekt som jag dessutom inte tror man kan räkna hem ekonomiskt. Detta i jämförelse med att fräsa ner slangen direkt i plattan och vara medveten om att en del av värmen går till spillo.
Det jag menar är att om man sitter med ett gammalt hus får man ibland ta det för vad det är och göra det bästa man kan inom praktiska och ekonomiska ramar.

Detta tror jag många glömmer när man bara säger att "du MÅSTE göra si eller så" bara för att det är så man gör idag.

Om man har plats på höjden tror jag att frigolitplattorna med infrästa spår kan vara ett bra sätt att installera på.

ps. I mitt nya hus blir det 30 cm cellplast i plattan;) ds.

Nu kanske vi sabbade tråden lite, sorry:surprised:
 
Mikael_L
peter.holm skrev:
Klart ni ska lägga in golvvärme och jag är säker på att det går att lösa. Jag har även lite svårt att köpa att värmen (bara) skulle gå neråt, naturlagarna säger faktiskt annat.
Nu var du snubblande nära ett generalfeltänk, ett vanligt sådant.

Många tror att värme stiger, men så är det inte, punkt !!!!





Varm luft stiger, varm vätska stiger. (i en kallare miljö)
I fasta material leds värmen. Dvs exakt lika bra nedåt som uppåt. Sätter man golvärmerör i mitten av en oisolerad betongplatta så kommer man att värma marken under huset till en sisådar 25°C, för det är den temp man vill på ovansidan av golvet med. Sätter man dessutom trägolv eller klickgolv så kommer man att öka på värmen ännu mer, dvs ännu värre energiförluster.
Men hur långt ner i marken man värmer är ju en annan fråga. Har man torr och tät mark så kanske man bara värmer några dm ner, vilket kanske kan betraktas som ett större hus bara, samt trögare värmereglering.
 
Så inte ens naturlagarna kan man lita på längre ;)

Om vi backar tillbaka till frågan huruvida ytan blir dyrare eller billigare att värma med infräst golvvärme eller radiatorer, vad säger teorin då?

Vet bara att jag testat detta i verkligheten och jag är ypperligt nöjd, skulle aldrig välja radiatorer framför min lösning.
 
peter.holm skrev:
Om vi backar tillbaka till frågan huruvida ytan blir dyrare eller billigare att värma med infräst golvvärme eller radiatorer, vad säger teorin då?
Helt klart är att med samma innetemp och isolering kommer du att få större förluster med golvvärme än med radiatorer. Sen påstår golvvärmebranschen att man sänker innetempen så mycket att minskade förluster via tak och väggar är så stor att det blir en besparing trots större förluster via golvet. Fan trot, jag har då inte sänkt innetempen efter att jag installerat gv.

Det som talar för gv är väl högre komfort och inte energibesparing?
 
Matss skrev:
Helt klart är att med samma innetemp och isolering kommer du att få större förluster med golvvärme än med radiatorer. Sen påstår golvvärmebranschen att man sänker innetempen så mycket att minskade förluster via tak och väggar är så stor att det blir en besparing trots större förluster via golvet. Fan trot, jag har då inte sänkt innetempen efter att jag installerat gv.

Det som talar för gv är väl högre komfort och inte energibesparing?
Jag är inte så säker på att ditt resonemang stämmer här, inte i mitt fall iaf.
Jag byggde ut mitt hus med nästan dubbla ytan och installerade golvvärme i nästan hela huset utan att ha ökat min energiförbrukning särskilt mycket. Viss tilläggsisolering har skett i gamla husdelen men min övertygelse är att golvvärmen är överlägsen radiatorer inte bara komfortmässigt, utan även energimässigt.
 
peter.holm skrev:
Jag är inte så säker på att ditt resonemang stämmer här, inte i mitt fall iaf.
Jag byggde ut mitt hus med nästan dubbla ytan och installerade golvvärme i nästan hela huset utan att ha ökat min energiförbrukning särskilt mycket. Viss tilläggsisolering har skett i gamla husdelen men min övertygelse är att golvvärmen är överlägsen radiatorer inte bara komfortmässigt, utan även energimässigt.
Tilläggsisoleringen spelar säkert viss roll, men sen har du ju också bytt från ett Hög- till Låg-temperatur system vilkat minska energibehovet en viss del berorende på vilken värmekälla du har. Håller med ang. Golvvärme vs. Radiatorer.

//H
 
peter.holm skrev:
Om vi backar tillbaka till frågan huruvida ytan blir dyrare eller billigare att värma med infräst golvvärme eller radiatorer, vad säger teorin då?
Definitivt dyrare med golvvärme, vilket är ganska lätt att se. Har du golvvärme behöver du värma upp golvet till kanske 25-27 grader för att hålla lagom lufttemperatur inomhus. I och med att plattan då blir så varm kommer mycket energi att gå neråt. Har du istället radiatorer kommer luften fortfarande hålla samma temperatur, men plattan kommer vara kallare, alltså mindre förluster neråt. Samma förluster genom väggar (och tak i de fall det är en faktor) i de båda fallen. Alltså är isolering under plattan mycket viktigare om man har golvvärme än om man värmer med radiatorer.

Men med god isolering under plattan så blir energiläckaget en mindre faktor, och den temperatursänkning man kanske kan göra med golvvärme kan i så fall överväga. Då blir golvvärmen billigare.
 
blodpudding --> biff

radiator --> golvvärme
 
Det är nog ingen som motsäger dig, men nu handlade det ju om energiåtgång. Fast det kanske går åt mer energi att steka en biff än blodpudding..? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.