Du borde ju känna rejäl varm luft nu.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B berraX skrev:
Nu har jag kört ca 90 minuter med max inställning (31gr). Rumstemperaturen i andra änden av rummet är uppe på 21,7 grader. Inget stopp för avfrostning och ytterdelen är heller inte isig.
Hur kallt är det ute?
 
D Daniel Kron skrev:
Du borde ju känna rejäl varm luft nu.
Visst blåset det varmt.....men borde det inte vara varmare?
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Hur kallt är det ute?
+3gr, blåsigt. Och huset är från 1800-talet och dåligt isolerat.
Men ändå....samma rum som utsläppet borde väl kunna bli varmare?
 
M
Mitt test av min LLVP är klart.

För att värma rummet från 20,6gr till 24gr krävdes det 630Wh.
För att värma med värmefläkt fick jag starta om testet då 2000W inte orkade värma till 24gr inom rimlig tid. Så jag fick köra med totalt 3500W för att hamna på ungefär samma tid som med LLVP, tog tom. lite längre tid. Då krävdes det 2520Wh.

Så om jag inte är helt ute i spenaten och ror så ger min värmepump 1:4 (2520/630=4) vid +4gr utomhustemperatur. Jag är fullt medveten om att den siffran kan vara lägre då troligtvis avfrostning inte ingick under mätperioden. Samtidigt sjunker väl Cop vid högre inomhustemperatur, jag brukar inte ha 24gr i källaren, snarare 20.

Effekten på VP'n är ca. 1070W, detta är vad den drar enligt min energimätare.
 
  • Gilla
  • Älska
Ulltand och 5 till
  • Laddar…
B berraX skrev:
+3gr, blåsigt. Och huset är från 1800-talet och dåligt isolerat.
Men ändå....samma rum som utsläppet borde väl kunna bli varmare?
Det känns som att den inte ger full effekt. Be en kyltekniker felsöka, du kan inte göra så mycket mer själv tyvärr.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B berraX skrev:
Nu har jag kört ca 90 minuter med max inställning (31gr). Rumstemperaturen i andra änden av rummet är uppe på 21,7 grader. Inget stopp för avfrostning och ytterdelen är heller inte isig.
Om du har 31 grader inställt och full fläkt med 4 staplar och ca 20-22 i insuget ovanför innerdelen så bör det vara
ca 48-53 grader precis framför utblåset om den gått i det läget ca 15 minuter och inte utedelen är på väg att närma sig en avfrostning.
ta tex en ugnstermometer och kolla temp ovanför innerdelen och precis framför utblåset.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Om du har 31 grader inställt och full fläkt med 4 staplar och ca 20-22 i insuget ovanför innerdelen så bör det vara
ca 48-53 grader precis framför utblåset om den gått i det läget ca 15 minuter och inte utedelen är på väg att närma sig en avfrostning.
ta tex en ugnstermometer och kolla temp ovanför innerdelen och precis framför utblåset.
Det blir faktiskt 50 grader. Slutsats av det? Värmepumpen är OK men huset släpper ut VÄLDIGT mycket värme?
 
Om den är Inställd som jag beskrev och temperaturen vid insuget ovanför var ungefär 20-22 så låter det ok
om det vore brist på köldmedia skulle den inte leverera den temperaturen ut vid Max fläkthastighet.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Tack alla.
Det är toppen med ett bollplank att testa tankar på och kanske få tillbaka något som man inte riktigt räknat med.

Om slutsatsen är bra eller dålig kan man ju fundera på. En defekt pump kan repareras eller bytas ut. Huset är nog som det är.....
 
Värma upp ett hus tar dygn, allt material i golv, väggar tak och möbler måste upp i temp innan man kan mäta.
 
Isakare Isakare skrev:
Värma upp ett hus tar dygn, allt material i golv, väggar tak och möbler måste upp i temp innan man kan mäta.
Sant, och i mitt fall är nog det en del i att jag upplever det som trögt. Det är ett fritidshus som är kallt i veckorna. Sedan slår jag på värmen torsdag morgon. Och det tar sin tid....
 
Det kan ta över två dygn innan ett fritidshus börja kännas 'varm och gosig' fast termometern står på samma grader och det har att göra med värmestrålningen mellan oss personer och väggarna - är väggarna kalla så känns det inte varmt även om luften mäter 22 grader C.

detta är också det som gör att en kamin som eldats ett tag känns väldigt 'hemtrevligt' i dess närhet pga. värmestrålning från dess hetare ytor.

Är det bara 1-2 dagars visit per vecka i fritidshuset och det blir kallt i mellantiden så skulle jag överväga att sätta upp infravärme-paneler inomhus på ställena man spendera mest tid på så att man känner av 'kvalitetsvärmen' under längre tid än just timmarna innan avresan på söndagen - det gör också att man kanske inte behöver ha så varmt inomhus sett på termometern.

---

Som det redan var inne på så kan man estimera värmeproduktionen med just bestämda fläkthastigheter och mäta in och utgående luftens temperaturer och räkna på diffen mellan dessa och av detta estimera värmeproduktion - inte jätteexakt men tillräckligt för att veta om maskinen underpresterar mycket.

I de flesta datablad för värmepumpen så finns det angivet i hur många m³/h som de olika fläktlägena ger och man kan räkna med ca 1 kJoule (1 kJoule = 1000 Wattsekunder) per grad per kg luft och 1 m³ luft vid 20 grader är ca 1.2 kg tung - dock varierar det en del med temperatur och det kan skilja sig mer än marginellt om luften är 16 grader eller 28 grader C och också om fläktrumman sitter före eller efter värmepaketet då det oftast är flödet genom trumma som bestämmer den faktiska volymen - dvs. är det 50 grader C luft genom trumma så bör man räkna med luftens densitet vid 50 grader C och kanske med luftvikt nedåt 1 kg/m³

märker man att temperaturen är betydligt varmare än förväntat kan det vara indikation att inomhusdelen behöver städas ur från damm och annat - flödet blir mindre med tiden och värmeväxlaren effektiviteten lägre och utblåstemperaturen högre pga. att damm drar ned genomströmmningshastigheten och därmed antal kilo luft per tid även om fläkten är på max och i värsta fallet också drar ned kompressorns varvtal/effekt just för att innerdelen har svårt att göra sig av med värme till rimlig temperatur.

---

Det andra är också att se hur mycket isbildning det blir på utedelens evaporatorn när man kör vid 20-23 grader C inomhus och det är minusgrader till några få plusgrader utomhus - om det är jämt snövitt (strax innan avfrostningen startar) eller om det blir band och ränder som saknar frostning.

Obs! LLVP som kör i underhållsvärme 10 grader C kan visa mycket isfria band och ränder på sin utedels evaporator utan att det är ett fel - är man osäker så får man ställa upp temperaturen invändigt till max temperatur och låta den gå minst 2-3 avfrostningscykler och det börja bli värme i utrymmet innan man gör bedömningen - då om utrymmet är kallt inomhus så är det inte säkert att det går med full effekt innan temperaturen gått upp en del - därför måste man vänta tills det är nära rumstemperatur innan man gör bedömningen även om det innebär flera avfrostcykler och väntande i timmar innan man kan avgöra...
 
Framgår att det är ”kallt” under Vardagar och innebär kallt att all värme är avstängd så gillar inte en luftvärmepump att starta om det är runt 0 gradigt inomhus om det nu mot förmodan är så.
och stänger man av värmepumpen under Några dagar så gör det via fjärren och inte via tex arbetsbrytare då utedelen bör vara strömsatt några timmar innan den ska börja värma.
tveksamt om det lönar sig att kallställla några dygn då värmepumpen vid start kommer behöva gå mycket hårdare för att nå upp till önskat börvärde och vid högt effektuttag så är det sämre effektivitet jämfört med att den ”bara” försöker hålla inställd börtemperatur.
men ni kanske har testat då ni haft den några och det blir betydligt dyrare att hålla snarlik temperatur även om ni inte är där några dagar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Framgår att det är ”kallt” under Vardagar och innebär kallt att all värme är avstängd så gillar inte en luftvärmepump att starta om det är runt 0 gradigt inomhus om det nu mot förmodan är så.
och stänger man av värmepumpen under Några dagar så gör det via fjärren och inte via tex arbetsbrytare då utedelen bör vara strömsatt några timmar innan den ska börja värma.
tveksamt om det lönar sig att kallställla några dygn då värmepumpen vid start kommer behöva gå mycket hårdare för att nå upp till önskat börvärde och vid högt effektuttag så är det sämre effektivitet jämfört med att den ”bara” försöker hålla inställd börtemperatur.
men ni kanske har testat då ni haft den några och det blir betydligt dyrare att hålla snarlik temperatur även om ni inte är där några dagar.
Vi sätter värmepumpen på 14gr när vi lämnar huset efter helgen. Drar man ner ändå mer kan det vara svårt att inom rimlig tid få upp tempen när nästa helg kommer. Elelementen i huset står något lägre ställda och tanken är att värmepumpen skall göra det mesta och elementen bara stötta.

Att sänka temperatur jämfört med att inte sänka kan man fundera på. Är det bara några få dagar är det tveksamt. Är det en hel vecka så tror jag att det är rätt. Men då att sänka måttligt om man skall hinna få upp temperaturen igen när helgen kommer.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.