Jag har nyligen graderat upp batteri från 9.6 kW till 16 kW kopplat till checkwatt. Kan man se i energyinbalance websida/telefonapp att batteriet blivit uppgraderat? Tänkte inte på det tidigare då jag hade 9.6 kW batteri. Det som gör det lurigare är ju att 16 kW batteriet har 9.6 kW tillgängligt för checkwatt.

På websidan står det på batterilager Max 10 kW
I appen står det 9.6 kW på charge och discharge.

Är det korrekt mtp 16 kW batteri borde det stått 5.76 kW tidigare men det noterade jag inte.

Någon som har uppsättning och kan bekräfta?
 
E
Hocke Hocke skrev:
Har fått i princip samma pris för en Sungrow 10kW och Sungrow batterier 16kWh.
Går också att köra stand-alone, men kommer ändå byta ut min nuvarande VR och sälja den för att få ner investeringkostnaden lite till. Då detta ger 10kW uteffekt, kommer återbetalningen var kortare än för homevolt trots högre pris (och är leveransklart nu istf nån gång i Q4 för Homevolt))
Vad fick du för pris?
Här skulle bara installation gå på över 110000:- + ca 190000:- i matrl kostnad om man kollar priserna i olika butiker.
 
  • Bild på prislista för energisystem, solceller, och batterilager med svensk text och prisuppgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Elsamimmi skrev:
Vad fick du för pris?
Här skulle bara installation gå på över 110000:- + ca 190000:- i matrl kostnad om man kollar priserna i olika butiker.
Betalade 98.000kr efter avdrag på 2x50kkr
 
  • Gilla
Elsamimmi
  • Laddar…
Jag hakar på tråden här lite, intresset har dykt upp för mig också även om jag har en befintlig solcellsanläggning.

Jag har en vanlig strängväxelriktare, 15kw. Fungerar det då att komplettera med en hybridväxelriktare (utifrån Checkwatts lista över kompatibla växelriktare) och köra den separat med batteri för Checkwatt ? Har 20A huvudsäkring idag.

Ni som har Checkwatt lösning, hur har ersättningen varit från checkwatt resp. år som ni haft detta ?
Ersättningen som man kan få fram från checkwatts sida baserar sig ju på ersättning från år 2020, alltså inkl.de höga elpriserna som rådde under 2022.

Gör ni avdrag för energiskatten för såld el från batteriet i deklarationen ?

Är det någon här som kör två parallella system ?
 
D djac skrev:
Fick en offert nu på följande:
Growatt Hybrid mod 10
Growatt APX batter 20kWh

Pris före teknikavdrag 195', efter avdrag 100', som jag förstod det så skulle jag kunna installera denna som en Homevolt, dvs jag behöver inte röra befintlig växelriktare.
Får man fråga vilken Checkwatt partner du haft kontakt med och vad du har för befintlig växelriktare och anläggning?
 
Hocke Hocke skrev:
Betalade 98.000kr efter avdrag på 2x50kkr
Hur har det fungerat efter din installation?
 
Mortimer,
Skattereduktionen på 0,60 kr per utmatad kWh ut på allmänna elnätet, är en kompensation solcellsägaren får för att när han köper nödvändig ström tvingas betala energiskatt(0,392 kr/kWh), elnätsavgift(ca 0,30 kr/kWh) och 25 % moms på dessa. Det blir ju då totalt 0,865 kr/kWh.

Rätteligen skulle skattereduktionen därför höjas med ca 0,25 kr/kWh till 0,85 kr/kWh.
Det är ju tänkt att solcellsägeren(som inte själv har lagringsbatteri) använder allmänna elnätet som ett slags jättebatteri. När han hämtar tillbaka sin lagrade energi från det jättebatteriet, ska han inte behöva skinnas på energiskatt, elnätsavgift och dyr moms.

Elnätsbolaget är tvingade att rapportera till skattemyndigheterna antal utmatade kWh som elnätskunden har haft. Därför kommer antalet kWh automatiskt förifyllt på deklarationsblanketten. Även antal förbrukrade kWh är förifyllt.
 
A Arnodt skrev:
Mortimer,
Skattereduktionen på 0,60 kr per utmatad kWh ut på allmänna elnätet, är en kompensation solcellsägaren får för att när han köper nödvändig ström tvingas betala energiskatt(0,392 kr/kWh), elnätsavgift(ca 0,30 kr/kWh) och 25 % moms på dessa. Det blir ju då totalt 0,865 kr/kWh.

Rätteligen skulle skattereduktionen därför höjas med ca 0,25 kr/kWh till 0,85 kr/kWh.
Det är ju tänkt att solcellsägeren(som inte själv har lagringsbatteri) använder allmänna elnätet som ett slags jättebatteri. När han hämtar tillbaka sin lagrade energi från det jättebatteriet, ska han inte behöva skinnas på energiskatt, elnätsavgift och dyr moms.

Elnätsbolaget är tvingade att rapportera till skattemyndigheterna antal utmatade kWh som elnätskunden har haft. Därför kommer antalet kWh automatiskt förifyllt på deklarationsblanketten. Även antal förbrukrade kWh är förifyllt.
Elnätsavgidten, är det detsamma som överföringsavgiften ? (här är den 16öre/kwh exkl. moms, iallafall för 2023)
Energiskatten höjs ju nästa år med drygt 3öre/kwh dessutom.
 
Mortimer,
Elnätsbolagen tar ut en avgift för att strömmen en kund köper rinner igenom deras elnätsledningar tydligen sliter på deras elledningar. Men det är den avgiften + fast abonnemangsavgift de lever på, de får inte stoppa energiskatten de driver in i egen fick, den tar staten.
Den avgiften är olika hög, beroende på hur girigt elnätsbolaget är. Den kallas väl också överföringsavgift. Kolla din faktura vad ditt elnätsbolag kallar den.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Mortimer,
Elnätsbolagen tar ut en avgift för att strömmen en kund köper rinner igenom deras elnätsledningar tydligen sliter på deras elledningar. Men det är den avgiften + fast abonnemangsavgift de lever på, de får inte stoppa energiskatten de driver in i egen fick, den tar staten.
Den avgiften är olika hög, beroende på hur girigt elnätsbolaget är. Den kallas väl också överföringsavgift. Kolla din faktura vad ditt elnätsbolag kallar den.
Tyckte 30 öre exkl. moms lät högt nämligen. Kärt barn har många namn. Elnätsbolaget här får betraktas som ett mindre bolag och inte lika giriga som de stora såsom EON 😁
 
Hade uppskattat väldigt om de som har checkwatt eller motsvarande tjänst vill berätta lite mer om storlek på sin batteribank samt vilken ersättning ni fått för detta per månad.
Utan att ha lagt mycket tid på detta så låter ersättningsnivåerna jag läser om väldigt bra?
Någon postade skärmdumpar här ovan och hade varit intressant att sett under en längre tid bakåt och fram till nutid.

Är ersättningen en funktion av elpriset? Spotpriset?

Edit: Ska man även räkna med att när utbyggnaden av batteribankar ökar så kommer ersättningen minska?

Helt grön på detta så ber om ursäkt om mina frågor är för dumma : )
 
D
M mortimer skrev:
Får man fråga vilken Checkwatt partner du haft kontakt med och vad du har för befintlig växelriktare och anläggning?
Detta var ifrån Sun4Energy, jag har en solanläggning med Fronius växelriktare, den vill jag behålla så tanken är att detta ska få leva sitt eget liv parallellt.
 
D djac skrev:
Detta var ifrån Sun4Energy, jag har en solanläggning med Fronius växelriktare, den vill jag behålla så tanken är att detta ska få leva sitt eget liv parallellt.
Jag har haft lite kontakt med de också, de verkar ha bra koll.
Jag har ju en anläggning med SMA växelriktare idag och den vill jag ju också behålla, iaf ett par år till.

Vad har du för huvudsäkring idag och vilken storlek på Fronius växelriktare har du ?
Vad har du beställt från Sun4Energy ?
 
D
M mortimer skrev:
Jag har haft lite kontakt med de också, de verkar ha bra koll.
Jag har ju en anläggning med SMA växelriktare idag och den vill jag ju också behålla, iaf ett par år till.

Vad har du för huvudsäkring idag och vilken storlek på Fronius växelriktare har du ?
Vad har du beställt från Sun4Energy ?
Jag har inte kommit till skott, beställde ju Homevolt ganska omgående och hoppas på leverans.

En sak som ställer till det lite för mig är att det verkar som att Growatt behöver kabelanslutning med mätarskåpet, jag vill sätta batteriet i ett garage, kopplat till en undercentral och det är för långt bort. Homevolt löser detta trådlöst och då är man mer fri i sin placering.

Jah har en 15kw växelriktare med 25A huvudsäkring.
 
D djac skrev:
Jag har inte kommit till skott, beställde ju Homevolt ganska omgående och hoppas på leverans.

En sak som ställer till det lite för mig är att det verkar som att Growatt behöver kabelanslutning med mätarskåpet, jag vill sätta batteriet i ett garage, kopplat till en undercentral och det är för långt bort. Homevolt löser detta trådlöst och då är man mer fri i sin placering.

Jah har en 15kw växelriktare med 25A huvudsäkring.
Så du tänker att om leverans av Homevolt drar ut på tiden så kör du på en anläggning från Sun4Energy ?

25A huvudsäkring innebär ju 17,3kw
Ska du köra din Fronius parallellt så kan du ju bara ta ut 17,3-15kw=2,3kw för Homevolt/Checkwatt som jag förstått det ? Eller räknar du med att säkra upp till 35A ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.