Hep Hep skrev:
Ett förtydligande. Jag vill inte håna TS på något sätt, utan hålla med de andra om att installatören, eller vad man ska kalla honom, borde få bakläxa och komma och göra något som ser vettigt ut.
Blir en telefon på måndag förmiddag. Hade nog klarat att göra det bättre själv och det är ju inte rätt 😂
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ser ju ut som en nyfriserad pudel , där får installatören tänka ett varv till
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Ring den lokala smeden och fixa till ett par längre ben är nog snyggaste lösningen. Sen kanske vedkorgen kan förvaras under?
 
  • Gilla
Svisse45 och 2 till
  • Laddar…
E
Jag hade byggt in benen så att det inte syns, typ med en plåt som redan föreslagits. Billigaste lösningen, och ändå snygg.

Ok min bild är inte så snygg, men du fattar, plåt runtom.
 
  • Svart gjutjärnskamin framför vit vägg, brinnande eld synlig genom glas, står på grå platta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
@
herr.emil herr.emil skrev:
Hej, fick en kamin installerad idag men tycker inte det blev speciellt bra.
En Jøtul som nu står på fyra "tärningar" pga att ingången i murstocken inte passade med måtten kaminen. Muraren tog således den kortaste vägen.

Så söker inspiration för en snyggare lösning som inte blir för klumpig i rummet.

Sista alternativet är väl att fixa nytt hål men muraren menade det var svårt med stålrör i skorstenen.

Tacksam för inspirerande svar 🙂
Kapa av benen och mura upp under kaminen? Kan bli snyggt med kakel eller liknande.
 
  • Gilla
linneac och 7 till
  • Laddar…
herr.emil herr.emil skrev:
Hej, fick en kamin installerad idag men tycker inte det blev speciellt bra.
En Jøtul som nu står på fyra "tärningar" pga att ingången i murstocken inte passade med måtten kaminen. Muraren tog således den kortaste vägen.

Så söker inspiration för en snyggare lösning som inte blir för klumpig i rummet.

Sista alternativet är väl att fixa nytt hål men muraren menade det var svårt med stålrör i skorstenen.

Tacksam för inspirerande svar 🙂
Ser ut som hemmapul. No offense. Längre ben eller mura en plattform under.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Varför ska du göra något alls det borde vara klåparet som installera som borde göra de
 
  • Gilla
Millman och 3 till
  • Laddar…
herr.emil herr.emil skrev:
Hej, fick en kamin installerad idag men tycker inte det blev speciellt bra.
En Jøtul som nu står på fyra "tärningar" pga att ingången i murstocken inte passade med måtten kaminen. Muraren tog således den kortaste vägen.

Så söker inspiration för en snyggare lösning som inte blir för klumpig i rummet.

Sista alternativet är väl att fixa nytt hål men muraren menade det var svårt med stålrör i skorstenen.

Tacksam för inspirerande svar 🙂
Men gisses. Hur kan man ens med att lämna det så.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tvivlar på att någon smed fixar ny ben som kan ersätta de benen och vara i närheten så nätta och passa stilen på kaminen. Borde ju gå att få till en ny stos. I annat fall är någon typ av stensättning en nödlösning.
 
  • Svart rörkrök mot vit bakgrund, mobilskärmdump med tid, batteriindikator och webbplatsnamn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J
Det är ju alltid svårt att säga något när bara en part har kommit till tals :) Kollade installatören på plats innan eller beställde du kaminen och en installation bara? Det kan mycket väl vara som han säger att det inte går att borra upp ett nytt hål? Det ser dessutom ut som att där inte är bygghöjd nog för en utanpåliggande böj mellan vägg och spis. Men snyggt är det inte! Nytt stativ under är nog att föredra i detta fallet, men man kan nog inte lasta installatören för detta.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Täljsten är mjukt, repkänsligt.

Jag skulle plocka bort benen och mura en smidig fotlåda med öppning frammåt.
Ladda öppningen med tändved.

Snitsa till det med t ex rappad yta eller skifferskivor.
Så som jag gjort på min skorsten.
 
  • En skorsten klädd med stenimitation ovanpå ett hustak, grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 13 till
  • Laddar…
PeterFalun
ett fundament av tegelsten kan bli snyggt
 
  • Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
Hade väl varit bättre att dra ut kaminen från väggen och satt ett rör emellan.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Täljsten är mjukt, repkänsligt.

Jag skulle plocka bort benen och mura en smidig fotlåda med öppning frammåt.
Ladda öppningen med tändved.

Snitsa till det med t ex rappad yta eller skifferskivor.
Så som jag gjort på min skorsten.
Detta var snyggt. Vad för bruk (lim?) och fog har du använt för att få till detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.