30 350 läst · 67 svar
30k läst
67 svar
Osnygg lösning på ny kamin
Blir en telefon på måndag förmiddag. Hade nog klarat att göra det bättre själv och det är ju inte rätt 😂Hep skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Ring den lokala smeden och fixa till ett par längre ben är nog snyggaste lösningen. Sen kanske vedkorgen kan förvaras under?
Kapa av benen och mura upp under kaminen? Kan bli snyggt med kakel eller liknande.herr.emil skrev:Hej, fick en kamin installerad idag men tycker inte det blev speciellt bra.
En Jøtul som nu står på fyra "tärningar" pga att ingången i murstocken inte passade med måtten kaminen. Muraren tog således den kortaste vägen.
Så söker inspiration för en snyggare lösning som inte blir för klumpig i rummet.
Sista alternativet är väl att fixa nytt hål men muraren menade det var svårt med stålrör i skorstenen.
Tacksam för inspirerande svar 🙂
Ser ut som hemmapul. No offense. Längre ben eller mura en plattform under.herr.emil skrev:Hej, fick en kamin installerad idag men tycker inte det blev speciellt bra.
En Jøtul som nu står på fyra "tärningar" pga att ingången i murstocken inte passade med måtten kaminen. Muraren tog således den kortaste vägen.
Så söker inspiration för en snyggare lösning som inte blir för klumpig i rummet.
Sista alternativet är väl att fixa nytt hål men muraren menade det var svårt med stålrör i skorstenen.
Men gisses. Hur kan man ens med att lämna det så.herr.emil skrev:Hej, fick en kamin installerad idag men tycker inte det blev speciellt bra.
Tvivlar på att någon smed fixar ny ben som kan ersätta de benen och vara i närheten så nätta och passa stilen på kaminen. Borde ju gå att få till en ny stos. I annat fall är någon typ av stensättning en nödlösning.
Det är ju alltid svårt att säga något när bara en part har kommit till tals Kollade installatören på plats innan eller beställde du kaminen och en installation bara? Det kan mycket väl vara som han säger att det inte går att borra upp ett nytt hål? Det ser dessutom ut som att där inte är bygghöjd nog för en utanpåliggande böj mellan vägg och spis. Men snyggt är det inte! Nytt stativ under är nog att föredra i detta fallet, men man kan nog inte lasta installatören för detta.
Täljsten är mjukt, repkänsligt.
Jag skulle plocka bort benen och mura en smidig fotlåda med öppning frammåt.
Ladda öppningen med tändved.
Snitsa till det med t ex rappad yta eller skifferskivor.
Så som jag gjort på min skorsten.
Jag skulle plocka bort benen och mura en smidig fotlåda med öppning frammåt.
Ladda öppningen med tändved.
Snitsa till det med t ex rappad yta eller skifferskivor.
Så som jag gjort på min skorsten.
Redigerat:
Hade väl varit bättre att dra ut kaminen från väggen och satt ett rör emellan.
Detta var snyggt. Vad för bruk (lim?) och fog har du använt för att få till detta?H Hybro skrev: