Hade ett skydd för pipan på skorstenen som ändra sig efter vinden. Det lät bedrövligt.
Ni har inget liknande?
 
E Emanuel01 skrev:
Hade ett skydd för pipan på skorstenen som ändra sig efter vinden. Det lät bedrövligt.
Ni har inget liknande?
En risig skorsten som behöver fixas till o få en huv. Och antennen behöver tas bort. Precis flyttat in så inte hunnit så långt än..
Men nånstans kommer nåt i svängning när det blåser. Det kan låta både mer o mindre, längre o kortare..
 
  • Gammal skorsten och antenn på tak som behöver underhåll mot klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Används skorstenen?kanske lämpligt att konsults en sotare och kolla över den?
 
K Krux skrev:
Används skorstenen?kanske lämpligt att konsults en sotare och kolla över den?
Nej, inte mer än att det kan tänkas att behöva kopplas på frånluft från något badrum framöver. Men har ingen plan på braskamin eller så nu när pannan är borta.
Tänker också en sotare kanske kan kolla upp den..
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
sedär... Såhär hade vi i vår sommarstuga förr.. Det var ett konstigt lågt dånande ljud som kom och gick och det lät olika mycket i huset..
Vi hade inte kommunalt vatten och avlopp i stugan utan mulltoa och brunn..
Vissa kvällar kunde det vara fruktansvärt irriterande..
Det var så lågt och dovt att det kändes som 20HZ eller nåt bara..
Men man kunde nästan känna att våran nordvästra vägg liksom surrade/vibrerade lite.
Utomhus var det helt tyst.
Man hörde det mest på kvällen när allt annat var tyst..
Vi bröt hela centralen en gång men det lät ändå..
Efter mycket om och men kanske 3 år fick vi en idé vad det kunde vara..
Det fanns en stor kompressor som stod nere i fritidsbåtshamnen här på en båtverkstad som vi såg av en slump när vi var där på besök angående vår båt..
slangarna läckte väl lite så att det stod och pös och den startade lite då och då och byggde upp trycket.
Denna lät inte så mycket och den hördes knappt utanför byggnaden, men.......
Skickade ner farsan när han var på besök att stå utanför verkstaden en kväll och lyssnade och vi hade telefonkontakt med varandra..
Såg säkert inte alls skumt ut för folk som kanske åkte förbi :)
Och japp när kompressorn drog igång startade det brummande ljudet här hemma och när den stängde av blev det tyst hemma.
Detta lågfrekventa ljudet gick rätt över ängen 200m till vår sommarstuga som fungerade som en stor jäkla resonanslåda...
Nu har vi rivit sommarstugan och byggt ett hus här istället och problemet är bortbyggt...
Fast det var inte därför vi rev :p
Vi hade även pratat med grannar genom åren men ingen annan hade upplevt detta ljudet hemma..
Otrolig följetong! Att ni stod ut, och jäkligt bra jobbat att hitta ljudet. Det måste varit en fantastisk känsla när ni förstod vad det var som lät. Den här berättelsen är värdig en tv-serie :)
 
R
M Magnamagna skrev:
Idag låter det som attan (blåser ute) o när jag satte örat mot murstocken i mitt sovrum så fick jag ÄNTLIGEN kläm på att ja, det är här ljudet kommer från. När det blåser uppstår nåt tryck (ner?) i skorstenen.
Det skulle eventuellt kunna vara resultatet av samma effekt som demonstreras i den här videon, att luftpelaren i skorstenen sätts i rörelse av vinden. Ju längre pelare desto lägre tonhöjd:
 
Vi flyttade in en 50-tals villa för ca en månad sedan.
Frånluftsventilerna har varit helt igensatta, tills igår när vi hade en ventfirma ute som gjorde rent dom, här är heller ingen tilluft (någon som ska åtgärdas nästa vecka) - men till följd utav detta så blåser det in rätt friskt via frånluftskanalerna nu

hur som helst ikväll är det storm ute, det blåser 12m/s (22 i byarna)
I ena rummet på ovanvåningen låter det nästan som att någon borrar i väggarna när det kommer hårda vindar, jag har letat efter vart ljudet kommer ifrån men inte hittat det, det låter ifrån väggen :p

någon som har en idé

 
  • Gilla
fraslund och 1 till
  • Laddar…
B Bergets skrev:
Vi flyttade in en 50-tals villa för ca en månad sedan.
Frånluftsventilerna har varit helt igensatta, tills igår när vi hade en ventfirma ute som gjorde rent dom, här är heller ingen tilluft (någon som ska åtgärdas nästa vecka) - men till följd utav detta så blåser det in rätt friskt via frånluftskanalerna nu

hur som helst ikväll är det storm ute, det blåser 12m/s (22 i byarna)
I ena rummet på ovanvåningen låter det nästan som att någon borrar i väggarna när det kommer hårda vindar, jag har letat efter vart ljudet kommer ifrån men inte hittat det, det låter ifrån väggen :p

någon som har en idé

[video]
Kör grannen med planhyveln? 🤔😅
 
K
Nu vet du varför de tidigare ägarna hade täppt igen frånluftsventilerna.😊
 
  • Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Oskick Oskick skrev:
Kör grannen med planhyveln? 🤔😅
K K. L skrev:
Nu vet du varför de tidigare ägarna hade täppt igen frånluftsventilerna.😊
jag öppnade först balkongdörren och lyssnade ifall det var grannen 😂, men nej det var inne ifrån huset.

Det låter mest ifrån rummet i videon (andra våningen) rummet under låter det med, men betydligt lägre.

Jag funderar på ifall det kan vara tv-antennen på utsidan som fått sådan fart i vinden att vibrationerna låter in i väggen 🤔
 
Jag har också ett j-a märkligt ljud i huset, ett äldre hus med kombi panna (som dock går på eldrift bara nu). Jag misstänker att det kommer från den på nåt sätt ut i rören (?), är dock inte helt säker. Har inte haft dit en rörmokare än. Är otroligt svårt sova, öronproppar är ett måste, fast man hör ändå ljudet. Helt klart kommer det från källaren. Rummet bredvid panna hörs det mest i. Mycket märkligt fenomen. Ett dovt sjungande ljud som hörs i alla rum i huset. Mycket irriterande..😆
 
Sänk hastigheten på cirkulationspumpen ett hack eller två.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Sänk hastigheten på cirkulationspumpen ett hack eller två.
Om jag gör det blir inte värmen sämre i huset då ? Är nog klent med värme som det är, speciellt i elementen.
 
W Werner Wogel skrev:
Om jag gör det blir inte värmen sämre i huset då ? Är nog klent med värme som det är, speciellt i elementen.
Testa? Jag tänker att du vill lokalisera ljudet i första hand.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Testa? Jag tänker att du vill lokalisera ljudet i första hand.
Och det kan man göra som lekman utan att nåt händer ? Jag kan inget om såna där grejer. 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.