N Niq skrev:
Laga cc1200 så går det inte åt så många reglar. Kakel är styvt så det stagar upp gipset bra.
Dutta ut några klickar med silikon på baksidan av varje så behöver du inte köpa dyrt badrumsfix. Silikon håller ju för vatten. Sätt kaklen kant i kant så kan du spara på fogen också.
Jag gillar hur du tänker, men du har glömt en viktig grej, så jag hoppas vår byggande forumvän vill lyssna på mina smarta inpass. Klinkers på golvet är snyggt, och det stagar upp bra, men det känns så kallt att gå på! Jag föreslår att börja med att ta ett antal meter 1,5-kvadrat lampsladd (är hyfsat billigt) och lägga i snygg formation på golvgipset. Sedan får han skala lagom mycket, hälften av kabeln typ, så det leder ström utåt bra och sen på med klinkers med silikon. För att garantera go' golvvärme bör den vanliga säkringen ersättas med en avkapad M20-bult, 3-tumsspik är som vi alla vet för klent.
Hoppas vi får se bilder när det är klart!
 
  • Haha
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
S
N Niq skrev:
Laga cc1200 så går det inte åt så många reglar. Kakel är styvt så det stagar upp gipset bra.
Dutta ut några klickar med silikon på baksidan av varje så behöver du inte köpa dyrt badrumsfix. Silikon håller ju för vatten. Sätt kaklen kant i kant så kan du spara på fogen också.
Ja, bra ide. Jag ska börja så fort jag är klar fatta varför min el krånglar efter att jag färgsorterat alla kablar i min elcentral.
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S
F fribygg skrev:
Är det inte enklare och lättare att bara slå bort tröskeln och låta vattnet rinna ut under dörren?
Ja, men dörren är typ det ända stället det inte drar på nu. Så jag vill gärna behålla den
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S Screew skrev:
Ja, men dörren är typ det ända stället det inte drar på nu. Så jag vill gärna behålla den
Dörren ska såklart vara kvar, det är bara tröskeln som ska bort.
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Ja, men dörren är typ det ända stället det inte drar på nu. Så jag vill gärna behålla den
Ta bort tröskeln så ska du se att draget minskar eller försvinner nån annanstans i kåken.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Ja, bra ide. Jag ska börja så fort jag är klar fatta varför min el krånglar efter att jag färgsorterat alla kablar i min elcentral.
Har du olika färger på kablarna❓ Ser mycket bättre ut när alla är samma färg så jag tog bort det där fula plasthöljet.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Ta bort kåken så slipper du problemen med den helt. Glöm bara inte rivningslov, så jäkla trist när man får ”nej” på det när man söker det retroaktivt.
 
  • Haha
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ta bort kåken så slipper du problemen med den helt. Glöm bara inte rivningslov, så jäkla trist när man får ”nej” på det när man söker det retroaktivt.
Så onödigt att betala dyrbara penningar för ett rivningslov, följer man råden om en tretumsspik eller bult i elcentralen lär kåken brinna ner gratis.
 
F fribygg skrev:
Så onödigt att betala dyrbara penningar för ett rivningslov, följer man råden om en tretumsspik eller bult i elcentralen lär kåken brinna ner gratis.
Det är sant, sätter man den sedan med en ståltråd med gummihandtag kanske man kan komma undan med ett tjusigt bidrag från försäkringsbolaget. Ni har väl kommit ihåg att rätta skatteverkets siffror för byggnadsåret? Visst vad det inte 1912 utan 2012 som huset byggdes. Åldersavdrag år för losers!
 
  • Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det är sant, sätter man den sedan med en ståltråd med gummihandtag kanske man kan komma undan med ett tjusigt bidrag från försäkringsbolaget. Ni har väl kommit ihåg att rätta skatteverkets siffror för byggnadsåret? Visst vad det inte 1912 utan 2012 som huset byggdes. Åldersavdrag år för losers!
Det är nog straffbart, men att låta egen kåk brinna ner istället för att söka rivningslov borde väl funka.

Förövrigt är det väl försäkringar som är för losers, har man tur och lyckan står en bi behövs inga försäkringar.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Så onödigt att betala dyrbara penningar för ett rivningslov, följer man råden om en tretumsspik eller bult i elcentralen lär kåken brinna ner gratis.
Men sluta! Du bara sprider skrämselpropaganda! Du är säkert en sån som ringer elektrikern för att byta lysrör i badrumsskåpet. Och har hjälm när du är ute och går.
Den här behörighetshysterin börjar gå för långt! Klart inte kåken brinner ner för att någon sätter en ytte-pytte-liten M20 i proppskåpet. Man the f**k up!
Jag har dessutom läst att det brinner i ditt hus regelbundet, typ varje dag, verkar nästan som om du gör det med flit.
 
  • Gilla
  • Haha
Screew och 2 till
  • Laddar…
Nja, straffbart o straffbart. Beror ju på om man blir påkommen, typ. Där av dragtråden.. men att medvetet bränna ner kåken är ju straffbart det med i den grad att du rev den utan rivningslov, blir vite på det o då kostar det ju ändå. Mitt förslag är ju inte rivning eftersom det var en olycka, samt att med kreativ bokföring återbetalande. Klart bättre. Uppvärmningsfrågan är ju dock löst i båda fallen, om än kortvarigt men borde gå att slå ut över året som en del av energideklarationen. Bör även det vara värdehöjande o ge mer återbäring från försäkringen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men sluta! Du bara sprider skrämselpropaganda! Du är säkert en sån som ringer elektrikern för att byta lysrör i badrumsskåpet. Och har hjälm när du är ute och går.
Den här behörighetshysterin börjar gå för långt! Klart inte kåken brinner ner för att någon sätter en ytte-pytte-liten M20 i proppskåpet. Man the f**k up!
Jag har dessutom läst att det brinner i ditt hus regelbundet, typ varje dag, verkar nästan som om du gör det med flit.
Du måste förväxla mig med nån annan, jag är ingen certifierings och behörighetstroende småländsk batikhäxa.

Vill du ha värme i golvet är det nog bättre att du tar en lång klen kabel och gjuter in den ordentligt i betong.
 
F fribygg skrev:
Du måste förväxla mig med nån annan, jag är ingen certifierings och behörighetstroende småländsk batikhäxa.

Vill du ha värme i golvet är det nog bättre att du tar en lång klen kabel och gjuter in den ordentligt i betong.
Ambitiöst försök till förolämpning. Men sjukt amatörmässigt! Du pratar med en som blivit bannad från FlishBuck...

Men jag låter udda vara jämnt, vill inte bli bannad härifrån oxå. Bra förslag att gjuta in en kabel i betong! Faktiskt. Man kan armera med asbets också, för hållfastheten. Och det minskar brandrisken.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S
kashieda kashieda skrev:
Dörren ska såklart vara kvar, det är bara tröskeln som ska bort.
Jag var tvungen att göra om dörren lite för att den började skärva efter att jag tog bort tre plintar under två ytterväggar. Så tröskeln sitter numera fast i dörren, även delar av karmen är en del av dörren nu.
 
  • Haha
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.