Nissens Nissens skrev:
Att eliminera en inhemsk djurart kommer inte att hända. Till och med vargen klarar ju sig fint från det.
Avledande manöver 😏 ingen har öht nämnt att vildsvinen skall utrotas (elimeras?)

Såhär skrev jag;
A Abies koreana skrev:
När jag för mer än tjugo år sedan började söka information om vildsvin så var den offentliga siffran 300.000 grisar, om man tittar idag så är det ff samma siffra vilket jag inte tror på.
A Abies koreana skrev:
Det är jägarna som hittills inte accepterat någon statlig inblandning i vildsvinens utbredning. De har hela tiden hävdat att läget är under kontroll men etablerar sig grisarna i städerna då blir det svårt att utöva jakt.
Jag tvivlar nämligen på att vildsvinsstammen har minskat pga jägarnas mörkersikten. "Mycket tyder på" skriver du, nämn åtminstone en par saker av mycket.
Nissens Nissens skrev:
Mycket tyder på att antalet vildsvin sjunker, främst i de områden de funnits en längre tid.
Detta går att läsa i motionen till Riksdagen som jag länkade till.

"Den svenska vildsvinsstammen har ökat dramatiskt på 2000-talet. Enligt SLU är det utfodringen av vildsvin som delvis ligger bakom den exponentiella ökningen. God tillgång på mat leder nämligen till fler och större kullar. Experter bedömer att stammen nu växer med 15 procent årligen, trots att avskjutningen ökat från 20 000 djur år 2005 till knappt 115 000 förra året. Nu fälls fler vildsvin än älgar i Sverige. Jaktsäsongen 2017/18 sköts det 114 831 vildsvin och 84 758 älgar.

Till trots, en nästintill okontrollerbar ökning av vildsvin får allt fler att engagera sig för att det behöver tas ett omtag."

Vildsvin räknas idag som en del av den svenska faunan. Tyvärr är planer, sammanhållande grepp för att få till en god hållbar förvaltning av vildsvinsstammen, inte där. Det är klart att beslutet från maj 2019 om att tillåta mörkersikten, t ex, har förenklat för jägare att enklare kunna använda redskap för jakt. Men enstaka åtgärder, från enstaka, i all ära. Nu krävs krafttag kring helheten – samla ansvariga myndigheter, intresseorganisationer, försäkringsbolag, aktörer och engagerade – för ett helhetsgrepp. Viltolyckor, skador och kostnader blir alltmer omfattande.

Det är dags att få till en långsiktig helhet och därmed hållbar förvaltning. Den behöver omfatta en bredd av de som berörs.
 
Nissens
A Abies koreana skrev:
Avledande manöver 😏 ingen har öht nämnt att vildsvinen skall utrotas (elimeras?)
Du kan ju börja med att läsa tråden.
I meddelande #94 skrev @skogaliten :
”Det viktigaste är en vilja att eliminera vildsvinen i Sverige.

Någon sådan vilja finns inte hos jägarkåren.”
A Abies koreana skrev:
Såhär skrev jag;


Jag tvivlar nämligen på att vildsvinsstammen har minskat pga jägarnas mörkersikten. "Mycket tyder på" skriver du, nämn åtminstone en par saker av mycket.
En sak som tyder på det är att avskjutningen gick upp kraftigt direkt när mörkersiktena blev godkända 2019. Jag ser ju bara på mig själv, alla grisar jag fällt har varit med hjälp av mörkersikte.
A Abies koreana skrev:
Detta går att läsa i motionen till Riksdagen som jag länkade till.

"Den svenska vildsvinsstammen har ökat dramatiskt på 2000-talet. Enligt SLU är det utfodringen av vildsvin som delvis ligger bakom den exponentiella ökningen. God tillgång på mat leder nämligen till fler och större kullar. Experter bedömer att stammen nu växer med 15 procent årligen, trots att avskjutningen ökat från 20 000 djur år 2005 till knappt 115 000 förra året. Nu fälls fler vildsvin än älgar i Sverige. Jaktsäsongen 2017/18 sköts det 114 831 vildsvin och 84 758 älgar.
Detta är som du ser gamla siffror. Om du tittar på siffrorna till och med 21/22 så ser du något annat.

A Abies koreana skrev:
Till trots, en nästintill okontrollerbar ökning av vildsvin får allt fler att engagera sig för att det behöver tas ett omtag."

Vildsvin räknas idag som en del av den svenska faunan. Tyvärr är planer, sammanhållande grepp för att få till en god hållbar förvaltning av vildsvinsstammen, inte där. Det är klart att beslutet från maj 2019 om att tillåta mörkersikten, t ex, har förenklat för jägare att enklare kunna använda redskap för jakt. Men enstaka åtgärder, från enstaka, i all ära. Nu krävs krafttag kring helheten – samla ansvariga myndigheter, intresseorganisationer, försäkringsbolag, aktörer och engagerade – för ett helhetsgrepp. Viltolyckor, skador och kostnader blir alltmer omfattande.

Det är dags att få till en långsiktig helhet och därmed hållbar förvaltning. Den behöver omfatta en bredd av de som berörs.
Som sagt, detta är gamla texter.
 
Nissens Nissens skrev:
Detta är som du ser gamla siffror. Om du tittar på siffrorna till och med 21/22 så ser du något annat.
Nu förstår jag inte, motionen som jag hänvisade till är från 21/22

Enskild motion M1664Motion till riksdagen2021/22:3108av Cecilia Widegren (M)Explosiv ökning av vildsvin.
 
Nissens
A Abies koreana skrev:
Nu förstår jag inte, motionen som jag hänvisade till är från 21/22

Enskild motion M1664Motion till riksdagen2021/22:3108av Cecilia Widegren (M)Explosiv ökning av vildsvin.
Ja, och då lär inte siffrorna för jaktåret 22/22 funnits ännu…

Motionen är flera år gammal.
 
S skogaliten skrev:
Ingen jägarorganisation vill eliminera vildsvinen menar du.

LRF vill eliminera vildsvinen. En namninsamling därom pågår just nu.

Vadå ingen koll?

Jag har jagat, men hinner inte. Jag är upptagen med att lösa de problem som uppblåsta viltstammar orsakar.

Och nej, jag vill inte ha skjutkåta tyskar/danskar/ungdomar, eller halvblinda stadsbor med mörkersikten ute i markerna.
Jo det behövs nog "skjutglada" när man ser hotet mot alla grisbesättningar och att inte grisar längre ska kunna gå ute. Men den största utmaningen är nog att statens kassa sinar med rasande fart och hur man nu ska kunna betala jägarna en skälig ersättning för en rejäl avskjutning?
 
Nissens Nissens skrev:
Motionen är flera år gammal.
Den är inlämnad 2021-10-01 så särskilt gammal är den inte men du menar att på de två år som gått sedan dess har det hänt drastiska förändringar med vildsvinsstammen genom ökad avskjutning?
 
Nissens
A Abies koreana skrev:
du menar att på de två år som gått sedan dess har det hänt drastiska förändringar med vildsvinsstammen genom ökad avskjutning?
Ja, det är precis det jag menar, för det är precis så utvecklingen varit. Det började 2020 när man kunde börja se effekterna av att man tillåtit användning av mörkersikte vid grisjakt. Sedan under 21/22 minskade stammen pga jakt och en hård vinter.

Om du vill uppdatera dig kan du läsa denna artikeln från Februari 2023:

https://www.atl.nu/vandningen-vildsvinsstammen-minskar
 
  • Webbsida om vildsvinsstammen som minskar. Jaktvarningsskylt över snöig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
P paralun skrev:
Jo det behövs nog "skjutglada" när man ser hotet mot alla grisbesättningar och att inte grisar längre ska kunna gå ute. Men den största utmaningen är nog att statens kassa sinar med rasande fart och hur man nu ska kunna betala jägarna en skälig ersättning för en rejäl avskjutning?
Med "skjutglada" menar jag jägare som inte har koll på vare sig: hur de träffar viltet (skadskjuter = onödiga eftersök, onödigt lidande), inte har tillräcklig koll att de skjuter mot rätt djurslag och/eller rätt individer inom djurslaget, inte har tillräcklig koll på kulfång.

Det finns alldeles för många som bär de äntligen kommer ut "i skogen" har alldeles för bråttom, och som struntar i jaktledares uppmaningar, eller jaktlagets målsättningar.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Med "skjutglada" menar jag jägare som inte har koll på vare sig: hur de träffar viltet (skadskjuter = onödiga eftersök, onödigt lidande), inte har tillräcklig koll att de skjuter mot rätt djurslag och/eller rätt individer inom djurslaget, inte har tillräcklig koll på kulfång.

Det finns alldeles för många som bär de äntligen kommer ut "i skogen" har alldeles för bråttom, och som struntar i jaktledares uppmaningar, eller jaktlagets målsättningar.
Jo men jag är helt säker på att man kan anordna vildsvinsjakt för tyska jägare på ett organiserat sätt, skjut så många ni vill och vi slipper betala med skattepengar.
Sen till Estland så har det i många år varit organiserade vildsvinsjakter.
Om svinpesten når svenska grisbesättningar så är det kört och vi kan inte ta en sedvanlig "grön" chansning.
 
Nissens
P paralun skrev:
Jo men jag är helt säker på att man kan anordna vildsvinsjakt för tyska jägare på ett organiserat sätt, skjut så många ni vill och vi slipper betala med skattepengar.
Sen till Estland så har det i många år varit organiserade vildsvinsjakter.
Om svinpesten når svenska grisbesättningar så är det kört och vi kan inte ta en sedvanlig "grön" chansning.
Tycker du att det är en bra idé att ta hit jägare från marker som är smittade med svinpesten?

Jag tycker att det är en väldigt dålig idé att riskera att få hit mer smitta.

Bättre tyskar håller sig där de ofta jaga vidsvin, i Ungern, Polen m.fl.

Och som sagt, vildsvinsstammen är på väg nedåt i Sverige mycket pga ändrad lagstiftning.
 
Nissens
A Abies koreana skrev:
Svårt att hitta tillförlitlig statistik men Svenska jägarförbundet redovisar för Skåne och jaktåret 2021/2022 ett minskande antal fällda grisar med 30% vilket utgör ca 6.000 färre skjutna grisar. Så ökad avskjutning har det inte varit i Skåne i alla fall.

[länk]
Du läste tydligen inte artikeln jag länkade till?

Du har inte funderat på vad den minskade avskjutningen beror på? Jo, på att vildsvinsstammen minskat. Avskjutningen ökade som sagt kraftigt 2019/2020 när mörkersiktena tilläts.

Vänligen läs artikeln jag länkade till.

Lägger in en bild som visar att vildsvinsstammen peakade 2020.

Den minskade avskjutningen 21 beror på att stammen minskat.
 
  • Linjediagram, visar fyra kategorier över tid, skarpa variationer i blå linje, trendanalys, Svenska Jägareförbundet logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Tycker du att det är en bra idé att ta hit jägare från marker som är smittade med svinpesten?

Jag tycker att det är en väldigt dålig idé att riskera att få hit mer smitta.

Bättre tyskar håller sig där de ofta jaga vidsvin, i Ungern, Polen m.fl.

Och som sagt, vildsvinsstammen är på väg nedåt i Sverige mycket pga ändrad lagstiftning.
Jo du har en minst sagt en konstig icke påläst argumentation.....
Sen är det då ett mer akutläge just nu! Så läs på!
 
Nissens
P paralun skrev:
Jo du har en minst sagt en konstig icke påläst argumentation.....
Sen är det då ett mer akutläge just nu! Så läs på!
Det är nog du som inte är påläst. Vildsvinsstammen minskar i Sverige och svinpesten smittar lätt om någon har med sig skor o annat från smittade områden

Vad är det jag inte är påläst på tror du?

Var är det akutläge förutom i riskområden vid Fagersta enligt dig?
 
Nissens Nissens skrev:
Du läste tydligen inte artikeln jag länkade till?
Jodå men, med all respekt tycker jag det är problematiskt att det inte finns tillförlitliga och redovisade siffror på den svenska vildsvinsstammen från annat håll än en dominerande intresseorganisation. Jägarkåren är säkert angelägna att visa på vilken effekt det blev av att tillåta mörkersikten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.