M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att antagandet att en elbil tappar lika snabbt i värde som en avgasbil är ett felaktigt antagande. Eftersom att dyra drivlinereparationer inte kommer behövas lär priset hålla sig betydligt bättre jämfört med en ny bil av motsvarande modell. Å andra sidan lär elbilar bli billigare i framtiden än nu, medan avgasbilar knappast lär ha den utvecklingen.

Så vad man kan vänta sig i restvärde när man säljer en tre eller fem år gammal E-Niro är något som lär vara omöjligt att säga idag. Raka jämförelser med avgasbilar skulle dock i alla fall jag hålla mig borts från som underlag. Det lär inte förutspå framtiden särskilt väl.
Fast bland dom troende fossilbilsägarna så råder fortfarande det heliga uttrycket "batteriet kommer bli dyrt att byta". Så även hos denna församling finns övertygelser som gör att det fossilska fortlöpandes kommer höjas till skyarna.

Ingen som kikat på hur Kia Niros olika varianter har fallit ut? Dom har ju sålts sida vid sida i några år nu.

Edit: Kollade själv.
En Kia Niro DCT Advance Plus hybrid kostade 260,000kr ny 2019, idag 6000 mil senare kostar dom runt 210,000. Värdeminskning på 19,2%.

En Kia e-niro Advance Plus kostade 400,000kr efter bonus, 460,000kr annars. Idag kan man få en med 6000 mil på mätaren för 280,000kr. Värdeminskning 30%.
 
Redigerat:
Om Toyota uppfyller sina planer för solid-state batterier med stor kapacitet och lågt pris samt att dessa inte har felmoden brand så lär priserna på Li-Ion bilar falla kraftigt. Det är dock ganska långt till att det sker.
 
Jag tror att de troende i olika bilkyrkor är tätt få, så vad de tror bekommer mig inte så mycket.

Vad gäller andrahandsmarknaden vet jag inte nej, men jag har en kompis som börjat titta på begagnade elbilar som säger att flera objekt inte kommit upp till reservationspriset på KVD. Om det beror på att priserna håller på att sätta sig vet jag inte, men jag skulle tro det. Det ovant höga räntorna får nog många att dra sig för att betala mycket mer för en begagnas elbil än en avgasbil.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vad försäkringsbolagen tror har ju betydelse i form av vad det kostar att försäkra respektive objekt. Mina två fossilbilar kostar 2800 respektive 4800 kr per år för helförsäkring. Det indikerar samtidigt hur lite dom tänker betala i inlösen om någon större skada inträffar 😆
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Men det generella resonemanget är ju att man i princip aldrig laddar "ute". ALLA ekonomiska ronder osv. utgår från hemmaladdning, så hur fort den laddar känns helt oväsentligt, eller?
Så är det ju.
Men samtidigt så får man väl gissa att de som gör sin kalkyl och ser att elbilen blev ett bra val för vardagsåkandet åtminstone någon gång per år även tar bilen på en långresa, och då blev max laddeffekt plötsligt lite intressant igen.

Så att säga att det är ointressant är väl inte ärligt, men kanske inte det som helt förändrar spelplanen heller.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Fast bland dom troende fossilbilsägarna så råder fortfarande det heliga uttrycket "batteriet kommer bli dyrt att byta". Så även hos denna församling finns övertygelser som gör att det fossilska fortlöpandes kommer höjas till skyarna.

Ingen som kikat på hur Kia Niros olika varianter har fallit ut? Dom har ju sålts sida vid sida i några år nu.

Edit: Kollade själv.
En Kia Niro DCT Advance Plus hybrid kostade 260,000kr ny 2019, idag 6000 mil senare kostar dom runt 210,000. Värdeminskning på 19,2%.

En Kia e-niro Advance Plus kostade 400,000kr efter bonus, 460,000kr annars. Idag kan man få en med 6000 mil på mätaren för 280,000kr. Värdeminskning 30%.
Den trenden verkar hyffsat generellt på 10% per år oavsett typ med lite avvikelse för bra/dåligt rykte. Så det är vad jag har räknat med i kalkylen.

Niro är populär och håller sig bra i pris.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu är du här igen, har du några siffror att hänvisa till?

På vilket sätt har en elbil högre klimatavtryck?
Du kan ju inte bara se på tillverkningens utsläpp, du får ju se under hela bilens livslängd, dessutom så kan man återvinna batteriet vilket kommer göra ekvationen ännu mer fördelaktig för elbilen.

På vilket sätt kommer köpare av begagnade elbilar bli besvikna? Är det batterislitage du tänker på?
Allt visar idag på att batteriet kommer överleva bilens livslängd...
A AndersS skrev:
Äh, har ju alltid varit så sedan första bilen såldes, den som hade råd köpte i Sverige på 1890-talet.
Låt de som har ekonomi, kanske behov etc, köpa elbil men det behövs inte subventioner. Förändringen pågår och varje år skrotas fossilbilar och nya elbilar registreras. Finns inte förutsättningar och ekonomi idag att kunna forcera skiftet för personbilar.
De centrala delarna i Stockholm med ev. kommande förbud mot diesel/bensin är så försumbart litet att det inte ens behöver diskuteras och även utifrån kollektivutbudet.
Ett fåtal kommet att drabbas, men livet är inte alltid 100% rättvist.

Och bilar har alltid varit status för vissa och har du ekonomi (vissa utan ekonomi lånar även på marginalen har jag hört) är det väl bra, blir sedan begagnat.
Mycket bra svar.
 
G Guzzen1 skrev:
Mycket bra svar.
Nog har du råkat citera fel här?
 
Kretikos Kretikos skrev:
Tänkte precis tjata på att detta är avhandlat och klart, elbilars klimatavtryck är lägre än fossibilars. Men du har ju rätt! Fossil innan det blev fossil!
[bild]
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu är du här igen, har du några siffror att hänvisa till?

På vilket sätt har en elbil högre klimatavtryck?
Du kan ju inte bara se på tillverkningens utsläpp, du får ju se under hela bilens livslängd, dessutom så kan man återvinna batteriet vilket kommer göra ekvationen ännu mer fördelaktig för elbilen.

På vilket sätt kommer köpare av begagnade elbilar bli besvikna? Är det batterislitage du tänker på?
Allt visar idag på att batteriet kommer överleva bilens
Om du vill ha siffror så gå in på tuben och kolla på Björn Gillbergs Miljöcentrum klipp om miljö och klimat där även elproduktion avhandlas, 32 klipp. Han har siffror på detta. Han är en av Sveriges mest meriterade miljöforskare sedan 60 talet. Men han anses kontroversiell då han inte säger det "alla vill höra". Han
Men som jag tidigare sagt, den som vill köpa elbil, gör det, men kom inte dragandes med miljö och klimatkortet.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Om du vill ha siffror så gå in på tuben och kolla på Björn Gillbergs Miljöcentrum klipp om miljö och klimat där även elproduktion avhandlas, 32 klipp. Han har siffror på detta. Han är en av Sveriges mest meriterade miljöforskare sedan 60 talet. Men han anses kontroversiell då han inte säger det "alla vill höra". Han
Men som jag tidigare sagt, den som vill köpa elbil, gör det, men kom inte dragandes med miljö och klimatkortet.
Ah! En youtubeforskare 😂
Känns verkligen som ett seriöst inlägg i debatten 🤔

Edit:
Dessutom VD för sitt egna bolag som producerar etanol, kan vi ana en intressekonflikt? 😂
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 5 till
  • Laddar…
Etanol är bra synd bara att den etanol man kunde köpa vid pump var förstörd om man säger så...
 
G Greger_08 skrev:
Etanol är bra synd bara att den etanol man kunde köpa vid pump var förstörd om man säger så...
Etanol kan funka bra som komplement, jag skulle kunna tänka mig en hybrid med etanol om det inte vore för de dubbla drivlinorna, i så fall tror jag mer på en vätgashybrid.

Det man ska ha med sig om biobränslen är att det skulle gå åt enorma arealer för att ersätta fossila bränslen, och detta i det glest befolkade Sverige.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Etanol kan funka bra som komplement, jag skulle kunna tänka mig en hybrid med etanol om det inte vore för de dubbla drivlinorna, i så fall tror jag mer på en vätgashybrid.

Det man ska ha med sig om biobränslen är att det skulle gå åt enorma arealer för att ersätta fossila bränslen, och detta i det glest befolkade Sverige.
Inte bara det, utan även https://www.klimatfakta.info/article.php?m=1&i=3401
 
EdwinG84 EdwinG84 skrev:
Inte bara det, utan även [länk]
Om vi bortser från den tvivelaktiga källan så ja, att använda odlingsmark för det är ju inte önskvärt.
En del pratar om att använda slaktavfall och rester från skogsbruk, men det kan bara ge en bråkdel av vad att odla något som "direkt" kan nyttjas som bränsle.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Etanol kan funka bra som komplement, jag skulle kunna tänka mig en hybrid med etanol om det inte vore för de dubbla drivlinorna, i så fall tror jag mer på en vätgashybrid.

Det man ska ha med sig om biobränslen är att det skulle gå åt enorma arealer för att ersätta fossila bränslen, och detta i det glest befolkade Sverige.
Vätgas är ju ett ännu sämre alternativ.

Vettigt hade varit en bensin/etanol/metanol range extender till en elbil med mindre batteri som klarar 95% på direkt el. Så ca 30kWh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.