M Markarbetaren skrev:
Kan man ana att ditt hjärta slår lite extra för Tesla?😆
Jag skulle inte heller betala 600k för en Kia.
Njae inte specifikt så. Men Tesla bilarna är ju väldigt kompletta. Effektiva, Rymliga och otroligt smidigt med snabb laddning och navigering etc.

Kia Niro laddar ju fortfarande bara 80kW och har begränsad dragvikt. En 2019 för 250' känns mer rimligt.

EV6 vs Model Y är ju en hyffsat jämn fight om priset är samma.
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kia Niro laddar ju fortfarande bara 80kW och har begränsad dragvikt. En 2019 för 250' känns mer rimligt.
Men det generella resonemanget är ju att man i princip aldrig laddar "ute". ALLA ekonomiska ronder osv. utgår från hemmaladdning, så hur fort den laddar känns helt oväsentligt, eller? Jag blir lite förvirrad🙄
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Njae inte specifikt så. Men Tesla bilarna är ju väldigt kompletta. Effektiva, Rymliga och otroligt smidigt med snabb laddning och navigering etc.
Dock vansinnigt dyra att försäkra (iaf. för mig) när man ska teckna helförsäkring på en 3 år gammal bil. Men annars håller jag med dig, Tesla ligger lite före dom andra verkar det som.
 
M Markarbetaren skrev:
Men det generella resonemanget är ju att man i princip aldrig laddar "ute". ALLA ekonomiska ronder osv. utgår från hemmaladdning, så hur fort den laddar känns helt oväsentligt, eller? Jag blir lite förvirrad🙄

Dock vansinnigt dyra att försäkra (iaf. för mig) när man ska teckna helförsäkring på en 3 år gammal bil. Men annars håller jag med dig, Tesla ligger lite före dom andra verkar det som.
Om jag kollar på 2019 modeller så kostar en Model 3 10' mer per år i försäkring än en Niro.

Niro är lite för mig som "minsta möjliga som gör jobbet" den har ok räckvidd och laddar stabilt om än lite halvlångsamt. Får plats ok i den också. Dragkrok finns, men duger mest bara till cykelhållare.

Model 3 har större batteri, laddar snabbare, får dra 1000kg på kroken, rymligare

+ riktigt bra infotainment, nyckelfri etc. men det är mest en parentes
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om jag kollar på 2019 modeller så kostar en Model 3 10' mer per år i försäkring än en Niro.

Niro är lite för mig som "minsta möjliga som gör jobbet" den har ok räckvidd och laddar stabilt om än lite halvlångsamt. Får plats ok i den också. Dragkrok finns, men duger mest bara till cykelhållare.

Model 3 har större batteri, laddar snabbare, får dra 1000kg på kroken, rymligare

+ riktigt bra infotainment, nyckelfri etc. men det är mest en parentes
För mig kostar första M3 standard range 2019 som kommer upp på Wayke 14,328kr/år.
Kia E-niro 2019 kostar 7,464kr/år.
Förutsättningar 50+ år, villa, under 1000mil/år, helförsäkring stor.

Jag upplever inte att en Tesla M3 SR från 2019 är så speciell att det motiverar en försäkringskostnad på nästan 15,000kr/år. Jag har dom senaste åren i princip alltid legat kring 5-7000kr/år för mina vanliga svennebilar, det är överkomligt. Men Tesla kanske är såpass premium (även en 5 år gammal M3 SR) att det är värt dubbla försäkringskostnaden för många, men inte för mig.

Och ja, jag vet att det är individuell prissättning, skiljer mellan bolag, att det finns många som betalar 5000kr/år för en Tesla. Men det verkar inte gälla för mig, uppenbarligen.
 
M Markarbetaren skrev:
För mig kostar första M3 standard range 2019 som kommer upp på Wayke 14,328kr/år.
Kia E-niro 2019 kostar 7,464kr/år.
Förutsättningar 50+ år, villa, under 1000mil/år, helförsäkring stor.

Jag upplever inte att en Tesla M3 SR från 2019 är så speciell att det motiverar en försäkringskostnad på nästan 15,000kr/år. Jag har dom senaste åren i princip alltid legat kring 5-7000kr/år för mina vanliga svennebilar, det är överkomligt. Men Tesla kanske är såpass premium (även en 5 år gammal M3 SR) att det är värt dubbla försäkringskostnaden för många, men inte för mig.

Och ja, jag vet att det är individuell prissättning, skiljer mellan bolag, att det finns många som betalar 5000kr/år för en Tesla. Men det verkar inte gälla för mig, uppenbarligen.
Så här ser det ut för mig. försäkring från Trygg hansa, räknat på 2500mil/år. Skiljer marginellt ner till 1500mil/år
Tabell över bilar, årsmodell, pris, försäkring och total månadskostnad. Färgkoder indikerar kanske kostnadsklass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Min tes när det gäller försäkring är typ skatteverkets generiska "pristabell" för bilarna och avräkning för årsmodell som i huvudsak sätter priset på försäkringen
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Så här ser det ut för mig. försäkring från Trygg hansa, räknat på 2500mil/år. Skiljer marginellt ner till 1500mil/år
[bild]
Ja du ser själv hur dyra Teslorna är att försäkra jämfört med andra!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jag betalar 620kr/m för EQE och 640kr/m för EQS.

Villa, reggade på frun, storstad. 2000mil/år och alla extra tillägg.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag betalar 620kr/m för EQE och 640kr/m för EQS.

Villa, reggade på frun, storstad. 2000mil/år och alla extra tillägg.
Det är inom vagnsskadegarantin. Kolla de nya Teslorna i min kalkyl så är dom humana de första 3 åren.

BMW 7 serie och Tesla model S har ungefär samma försäkringskostnad. Samma med Tesla model 3 och motsvarande BMW 4-serie
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är inom vagnsskadegarantin. Kolla de nya Teslorna i min kalkyl så är dom humana de första 3 åren.

BMW 7 serie och Tesla model S har ungefär samma försäkringskostnad. Samma med Tesla model 3 och motsvarande BMW 4-serie
Att man får glädjekalkyler på helförsäkring för bilar med vagnskadegaranti är ganska logiskt då bolagen vet att dom inte behöver betala skadorna😉
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är inom vagnsskadegarantin. Kolla de nya Teslorna i min kalkyl så är dom humana de första 3 åren.

BMW 7 serie och Tesla model S har ungefär samma försäkringskostnad. Samma med Tesla model 3 och motsvarande BMW 4-serie
Tesla står ut när det gäller försäkringen.

Dyra delar, långa väntetider till verkstäderna drar upp kostnaderna för försäkringsbolagen.

Jobbets M3 fick vi vänta 3mån på tid för att fixa en skärm och lite lack på vagnskada. Självrisk 9500kr!!
 
  • Gilla
  • Wow
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
sunnis
R Robert-san01 skrev:
Tesla står ut när det gäller försäkringen.

Dyra delar, långa väntetider till verkstäderna drar upp kostnaderna för försäkringsbolagen.

Jobbets M3 fick vi vänta 3mån på tid för att fixa en skärm och lite lack på vagnskada. Självrisk 9500kr!!
Självrisk på 9500kr är lågt om det är en företagsförsäkring. Här får man hålla isär privat och företag om man ska diskutera försäkringar.

I övrigt är Tesla dyra att försäkra.
 
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är inom vagnsskadegarantin. Kolla de nya Teslorna i min kalkyl så är dom humana de första 3 åren.

BMW 7 serie och Tesla model S har ungefär samma försäkringskostnad. Samma med Tesla model 3 och motsvarande BMW 4-serie
Tesla är dyra i försäkring, vi får väl se om det håller i sig eller normaliseras, nu är ju försäkring bara en del av kostnaderna för bilägandet, en del elbilar ska ju in och välsignas en gång om året, (det utförs ju ingen service), hittills är detta avgiftsbelagt hos de gamla märkena.
 
sunnis
D djac skrev:
Tesla är dyra i försäkring, vi får väl se om det håller i sig eller normaliseras, nu är ju försäkring bara en del av kostnaderna för bilägandet, en del elbilar ska ju in och välsignas en gång om året, (det utförs ju ingen service), hittills är detta avgiftsbelagt hos de gamla märkena.
Tur det finns märkesoberoende kyrkor. Min ID.4 fick sin smörjelse för 2800kr, ÅF ville ha drygt 6000kr i kollekten.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Kia Niro Hybrid 1,6 Advance, 375.200kr
Kia Niro EV Advance, 560,500kr
Jag har inte grottat ned mig i utrustningen men Kias bilar brukar ju vara utrustad med olika paket så jag förutsätter att det inte skiljer nämnvärt när samma modell har samma paketnamn.

Med sedvanliga 50% första 3 åren i värdeminskning vid normala 2% inflation så kostar Kiro EV Advance 92,000kr mer i värdeminskning. 8% nettoränta (efter skatteavdrag) på mellanskillnaden blir ca. 30,000kr på 3 år. Då är vi uppe i 122,000kr mer för den eldrivna Niron på 3 år. Åker vi 2000 mil per år så kostar den eldrivna Niron 20,30kr mer per mil i bara kapitalkostnad.

Nu ska ju bilarna köras också. Niro hybrid drar 0,48L/mil enligt specen, 20kr kostar bensinen idag. Det ger 10kr/mil. Är jag stygg så jämför jag elbilens "ladda på stan-pris" så kostar det ungefär lika per mil. Men jag är snäll och tar ett villapris i t.ex. SE3. Idag kan man teckna elpris med allt för 187öre/kWh. Niro EV har en uppgiven förbrukning på 1,57kWh/mil. Det ger 2,94kr/mil i "bränsle" vid hemmaladdning.

Med lite avrundning nedåt så kostar Kia Niro EV Advance 13kr mer per mil att köra i 3 år än sin bensindrivna brorsa. Eller 2166kr/mån om man så vill.

Så jag vet inte, men nog känns det som att en elektrisk driven modellvariant kostar lite mera än en likadan fossildriven.
Jag tror att antagandet att en elbil tappar lika snabbt i värde som en avgasbil är ett felaktigt antagande. Eftersom att dyra drivlinereparationer inte kommer behövas lär priset hålla sig betydligt bättre jämfört med en ny bil av motsvarande modell. Å andra sidan lär elbilar bli billigare i framtiden än nu, medan avgasbilar knappast lär ha den utvecklingen.

Så vad man kan vänta sig i restvärde när man säljer en tre eller fem år gammal E-Niro är något som lär vara omöjligt att säga idag. Raka jämförelser med avgasbilar skulle dock i alla fall jag hålla mig borts från som underlag. Det lär inte förutspå framtiden särskilt väl.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.