Hej
Går det att mäta hur mycket värme luftvärmepumpen egentligen ger? Visst blåser det "ljummet" men skall det inte vara mer? Även det rum där utsläppet är tycker jag har svårt att hålla rätt temperatur. Och nu är det ändå bara runt nollan ute.

När vi inte är i rummet kör vi fläkten på full fart.

Bidragande orsak är förstås att huset är gammalt och dåligt isolerat. Men ändå.....

Innan jag beställer service skulle jag gärna vilja ha en lite tydligare uppfattning själv
 
Vad har du för inställning? Lägg ut en bild på fjärrens display ,
 
Vad för pump! Är maskinen ny, eller är det en gammal? Hur ser det ut på utedelen, är hela kylbatteriet frostigt, eller är bara delar av det frostigt/isigt?
 
Ingen synlig frost alls på utedelen.

Installerad våren 2019. Rätt mycket problem i början. Dåligt isolerad genomföring i vägen störde termostatens funktion.
 
  • Mitsubishi Electric luftkonditioneringsetikett med modellinformation, specifikationer och tillverkningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fjärrkontroll med knappar för luftkonditioneringsfunktioner, temperaturinställning, tid, fläkthastighet och energisparläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir det skillnad om du ökar temp?
Var sitter fjärren normalt på dagarna?
 
Drog upp till 24 grader nu. Får återkomma om det gör någon skillnad. Från tidigare skulle jag dock spontant säga att det inte gör skillnad. Men du kan ha rätt - det kan vara en brist i kalibrering.

Liten störning i mätresultat är att jag tände kakelugn i samma rum i morse.
 
Har svårt att se ngt vettigt sätt att mäta. Man skulle behöva mäta skillnadstemperatur på rör mellan ute och innerdel, men även flödet i rören. Alltså hur mycket köldmedium passerar in eller ut ur innerdelen, och hur mycket kyls det av. Skillnadstemperaturen är inte så svår att mäta, men flödet.

Ett annat sätt skulle kunna vara att jämföra elförbrukning från elradiator som får värma med pumpen avstängd med förbrukning från bara pumpen. Men då behöver det vara samma utomhustemperatur, och uppvärmning till samma temp. inomhus. Vilket blir svårt för värmepumpen sprider värmen på ett annat sätt än radiatorn.
 
M
Skaffa en energimätare, finns för under 200 spänn. En mellankontakt som mäter förbrukningen. Sänk rummet till typ 20gr och värm upp det till 25gr med en 2kW värmefläkt. Kolla energiåtgången. Sedan gör du samma med värmepumpen. Då kan du enkelt se vilket cop-värde pumpen har. Helt ovetenskapligt naturligtvis.
 
M Markarbetaren skrev:
Skaffa en energimätare, finns för under 200 spänn. En mellankontakt som mäter förbrukningen. Sänk rummet till typ 20gr och värm upp det till 25gr med en 2kW värmefläkt. Kolla energiåtgången. Sedan gör du samma med värmepumpen. Då kan du enkelt se vilket cop-värde pumpen har. Helt ovetenskapligt naturligtvis.
I princip har du rätt. Frågan är hur stor mätosäkerhet de skulle bli pga olikheter som jag inte kan påverka.

Dessutom tvivlar jag på att jag lyckas få upp den till så hög temp med värmepumpen. Då skulle det istället få bli tex 15->20 grader och det blir lite kallt när provet pågår.....
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har svårt att se ngt vettigt sätt att mäta. Man skulle behöva mäta skillnadstemperatur på rör mellan ute och innerdel, men även flödet i rören. Alltså hur mycket köldmedium passerar in eller ut ur innerdelen, och hur mycket kyls det av. Skillnadstemperaturen är inte så svår att mäta, men flödet.

Ett annat sätt skulle kunna vara att jämföra elförbrukning från elradiator som får värma med pumpen avstängd med förbrukning från bara pumpen. Men då behöver det vara samma utomhustemperatur, och uppvärmning till samma temp. inomhus. Vilket blir svårt för värmepumpen sprider värmen på ett annat sätt än radiatorn.
jo, jag har inte heller sett någon enkel metod. Om den inte alls fungerar så vore det lättare.
 
M
B berraX skrev:
I princip har du rätt. Frågan är hur stor mätosäkerhet de skulle bli pga olikheter som jag inte kan påverka.

Dessutom tvivlar jag på att jag lyckas få upp den till så hög temp med värmepumpen. Då skulle det istället få bli tex 15->20 grader och det blir lite kallt när provet pågår.....
Hur stor säkerhet behöver du?
Som jämförelse när vi jämför bränsleförbrukningen i våra bilar så kör vi vägmätarställningen (som diffar upp till 10%) mot vad man fyller tanken på tappen.

Hur varmt vill du ha i rummet då? 22gr? Värm till 22gr isf. Jag ser det som en ganska enkel metod att jämföra 2 saker som blåser varm luft med hjälp av en fläkt. Den ena ger 1:1 och den andra (förhoppningsvis) mera.
 
H hempularen skrev:
Har svårt att se ngt vettigt sätt att mäta. Man skulle behöva mäta skillnadstemperatur på rör mellan ute och innerdel, men även flödet i rören. Alltså hur mycket köldmedium passerar in eller ut ur innerdelen, och hur mycket kyls det av. Skillnadstemperaturen är inte så svår att mäta, men flödet.

Ett annat sätt skulle kunna vara att jämföra elförbrukning från elradiator som får värma med pumpen avstängd med förbrukning från bara pumpen. Men då behöver det vara samma utomhustemperatur, och uppvärmning till samma temp. inomhus. Vilket blir svårt för värmepumpen sprider värmen på ett annat sätt än radiatorn.
Det går inte att mäta på det sätt du beskriver, köldmediet är inte som vatten utan åker ut som gas från värmepumpen och kommer tillbaka som vätska. Det är fasövergången som lämnar mest värme, inte temperaturskillnaden.

Vidare ger värmepumpen mer värme med hög fläkthastighet och "kall" luft än låg fläkthastighet och "varm" luft.

Det enklaste sättet att kolla om den funkar bra är att köra allt på MAX och sedan studera utedelen. Är det under 5-6 grader ute ska hela förångaren bli isig. Efter ca 45min ska den avfrosta och bli helt isfri. Uppfyller din maskin ovan så kan du slappna av.
 
Redigerat:
M
Jag blev lite nyfiken av detta och ett eventuellt utfall för egen del. I brist på annat (läs regn och +4 utomhus) så har jag nu kört min LLVP i källaren och inväntar att rummet ska kyla ned sig innan jag kör med värmefläkten. För att värma rummet från 20,6gr till 24gr krävdes det ganska precis 0,6kWh av värmepumpen som drar 1070W på max effekt och fläkten på max.

Använder mig av en Nedis mellanplugg som jag styr med en termopuck som jag placerade 1,7m över golvet 6m ifrån värmepumpen, denna bryter mellanpluggen vid 24gr. Värmefläkten har jag placerat bredvid värmepumpen så värmen ska komma från samma ställe på ett ungefär.

Misstänker att för att utesluta felvisningar så skulle värmeeffekten av både LLVP och värmefläkten vara identiska så tiden för uppvärmningen skulle bli lika lång, eller har jag fel? Jag får se utfallet av värmefläkten, annars får jag köra med ytterligare en för att tiden ska bli ungefär lika.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Blir det skillnad om du ökar temp?
Var sitter fjärren normalt på dagarna?
I den här sitter vad jag förstår INTE termostaten i fjärrkontrollen. Den sitter någonstans i innerdelen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Det går inte att mäta på det sätt du beskriver, köldmediet är inte som vatten utan åker ut som gas från värmepumpen och kommer tillbaka som vätska. Det är fasövergången som lämnar mest värme, inte temperaturskillnaden.

Vidare ger värmepumpen mer värme med hög fläkthastighet och "kall" luft än låg fläkthastighet och "varm" luft.

Det enklaste sättet att kolla om den funkar bra är att köra allt på MAX och sedan studera utedelen. Är det under 5-6 grader ute ska hela förångaren bli isig. Efter ca 45min ska den avfrosta och bli helt isfri. Uppfyller din maskin ovan så kan du slappna av.
Nu har jag kört ca 90 minuter med max inställning (31gr). Rumstemperaturen i andra änden av rummet är uppe på 21,7 grader. Inget stopp för avfrostning och ytterdelen är heller inte isig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.