Det är så annorlunda i Sverige mot utomlands. Där man sätter priset i annonsen efter värdering och praxis är att det förhandlas ner därifrån.

Kanske det ändras nu till utgångspris +-10%?
 
Som många andra redan skrivit, att lägga en tidsgräns då ni säger att ni är intresserade även av andra objekt och vill kunna vara seriösa och inte bjuda på flera objekt samtidigt. Det är inget hot, det är att visa att man är seriöst och att det bud ni lagt också är något ni står för.

Om en säljare inte behöver sälja nu, utan kan vänta i månader eller år så tror jag att låga bud inte är så lockande. Tex om vi pratar tex om en sommarstuga som nyttjas mindre och där kanske åldrande innehavare har lessnat på underhållet men inte alls är i behov av pengar eller att sälja för att bekosta ett nytt köp. Ofta är väl sommarstugor lägre belånade och man har lägre kostnader för driften och har varit van vid att ha de utgifterna.

Har säljaren köpt en ny villa och haft lån på gamla huset så kostar det på mer att behålla det. Om det finns pantbrev, det är ett permanentboende och de som bor där redan köpt nåt nytt så är min tro att man inte behåller huset i flera år utan hellre prutar på priset.
 
  • Gilla
Kronblom65
  • Laddar…
N Nyatag skrev:
Tror du har mycket rätt där - kollade upp statistiken både för mäklaren och för området och senaste 2 åren har allt sålts under eller på utgångspriset. Mitt bud var samma som booli's värdering för huset och mer än andra hus sålt för i år
Du får ursäkta, det är inte min mening att vara spydig.
Men du lägger alltså ett bud i förrgår eftermiddag. Sen startar du den här tråden nästa dag, och undrar varför det tar sådan tid.
Hade det gått en vecka hade jag kunnat börja förstå litegrann, om du var otålig. Men just för att du är enda budgivaren, som dessutom lagt ett bud under begärt. Är det snarast självklart att säljaren vill vänta.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ofta så finns det ju intresserade spekulanter, som väljer att inte starta någon budgivning/förhandling, i hopp om att övriga ev. intresserade skall försvinna. När det då kommer ett bud, så kommer givetvis mäklaren att starta en ny runda bland andra intresserade för att se om det inte går att få igång fler.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du får ursäkta, det är inte min mening att vara spydig.
Men du lägger alltså ett bud i förrgår eftermiddag. Sen startar du den här tråden nästa dag, och undrar varför det tar sådan tid.
Hade det gått en vecka hade jag kunnat börja förstå litegrann, om du var otålig. Men just för att du är enda budgivaren, som dessutom lagt ett bud under begärt. Är det snarast självklart att säljaren vill vänta.
Som jag förstår var det snarare en fråga hur man snabbar på det, och det finns ju några svar på. Inte kul om man inte får feedback alls...

Kan nog tycka det är rimligt att budet antingen "läggs upp" som ett officiellt bud, dvs att budgivning är igång och ev andra då reagerar och lägger fler bud... Eller att man specar att det är ett bud endast giltigt en viss tid och därmed inte läggs ut offentligt på hemsida. För i det sistnämnda kan jag förstå att säljaren inte vill lägga ut det. Och därmed använda den tid budet är giltigt att tänka på om det ska accepteras eller ej. Det kan ju även vara så att säljaren inte ens accepterar att det är ett bud, under en viss gräns så kanske det inte beaktas alls. Om jag tex bjuder 1kr för ett hus som är ute för 1MSEK så är det ju inte seriöst (kanske).
 
J JohanLun skrev:
Som jag förstår var det snarare en fråga hur man snabbar på det, och det finns ju några svar på. Inte kul om man inte får feedback alls...

Kan nog tycka det är rimligt att budet antingen "läggs upp" som ett officiellt bud, dvs att budgivning är igång och ev andra då reagerar och lägger fler bud... Eller att man specar att det är ett bud endast giltigt en viss tid och därmed inte läggs ut offentligt på hemsida. För i det sistnämnda kan jag förstå att säljaren inte vill lägga ut det. Och därmed använda den tid budet är giltigt att tänka på om det ska accepteras eller ej. Det kan ju även vara så att säljaren inte ens accepterar att det är ett bud, under en viss gräns så kanske det inte beaktas alls. Om jag tex bjuder 1kr för ett hus som är ute för 1MSEK så är det ju inte seriöst (kanske).
Exakt! Var mer kring att jag inte ville sitta och rulla tummarna utan att veta vad och hur saker flyter på. Kände mig osäker då när jag köpt och sålt tidigare har det gåt väldigt snabbt

Uppskattar verkligen folks olika svar, fått mig att känna mig mycket lugnare med att saker tar lite tid - och som bonus har mäklaren återkopplat. Hon insisterar på att det finns en annan intressent som funderar på vilket bud dom ska lägga... Kring priset säger hon att ägaren har svårt att komma ned till min nivå men säger sig kunna skriva på vid en viss summa (som ligger under deras utgångspris). Ska titta på huset igen och sen tänka igenom om jag vill lägga något högre
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ofta så finns det ju intresserade spekulanter, som väljer att inte starta någon budgivning/förhandling, i hopp om att övriga ev. intresserade skall försvinna. När det då kommer ett bud, så kommer givetvis mäklaren att starta en ny runda bland andra intresserade för att se om det inte går att få igång fler.
Bra info! Och tror du har rätt det rings runt ganska friskt nu
 
A AG A skrev:
Du får ursäkta, det är inte min mening att vara spydig.
Men du lägger alltså ett bud i förrgår eftermiddag. Sen startar du den här tråden nästa dag, och undrar varför det tar sådan tid.
Hade det gått en vecka hade jag kunnat börja förstå litegrann, om du var otålig. Men just för att du är enda budgivaren, som dessutom lagt ett bud under begärt. Är det snarast självklart att säljaren vill vänta.
Inte spydigt, dock antar du att alla kan denna sorts marknad.

Har varit med i flera omgångar tidigare och då har saker gått mycket snabbare - den gången en vän "kom överens men väntade på lite papper innan påskrivning" blev det strul så blev lite nervös av inte veta vad jag ska förvänta mig och hur jag bäst ska agera. e.g. en gång köpte jag och då var det verkligen ett "såg det på hemnet, sms'de mäklaren samma kväll, privat visning nästa morgon, la ett bud kl2 den accepterades kl 5 och vi skrev på kl 9 nästa morgon" så detta är ju helt annorlunda
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N Nyatag skrev:
Exakt! Var mer kring att jag inte ville sitta och rulla tummarna utan att veta vad och hur saker flyter på. Kände mig osäker då när jag köpt och sålt tidigare har det gåt väldigt snabbt

Uppskattar verkligen folks olika svar, fått mig att känna mig mycket lugnare med att saker tar lite tid - och som bonus har mäklaren återkopplat. Hon insisterar på att det finns en annan intressent som funderar på vilket bud dom ska lägga... Kring priset säger hon att ägaren har svårt att komma ned till min nivå men säger sig kunna skriva på vid en viss summa (som ligger under deras utgångspris). Ska titta på huset igen och sen tänka igenom om jag vill lägga något högre
När vi köpte vårt nuvarande, första och enda hus, så var vi just i denna situation. Enl mäklare var det nån som ville ha offerter för renovering innan de la bud, nån annan som skulle värdera sitt nuvarande hus och nån tredje som inte hade färdigt lånelöfte. Vi ville inte låta dem hinna före eftersom vi förlorat budgivningar tidigare, så vi diskuterade och lade utgångspriset men med en tidsfrist. Frugan tyckte vi skulle lägga oss lite lägre, men jag tror vi gjorde rätt, kanske betalade vi ett par hundra tusen för mkt men vi fick affären i hamn . säljaren valde det mer säkra kortet och fick utgångsbudet. Jag tror inte han släppt det om vi försökt pruta några hundra tusen. Vårt objekt hade (och har fortfarande) endel renoveringsbehov som gjorde det svårare att jämföra än med "färdigrenoverade" hus, samtidigt fanns andra uppsidor bla läget till det priset, de flesta andra hus runt vårat var antingen inte sekelskifteshus (utan modernare) eller rejält mkt större eller dyrare pga att de ligger vid vatten. Vårt hus hade mer renoveringsbehov, lite mindre och något sämre läge i området, men kostade hälften av många andra sekelskifteshus kring oss (och 1/3 av de som ligger nära vattnet). Säljs bara nåt enstaka om året, om ens det. Sen har det sålts hus jag hellre köpt både före och efter vi köpte vårt hus, men beroende på vilken situation man är i så kan man ju vilja ha flytten avklarad. Vi hade ett barn som skulle börja förskoleklass och ett annat vi hade ett år föräldraledigt kvar och sen förskola. Det kändes rätt tajming för dem att komma in på en skola, vilket nog var det mest avgörande för oss.

Är detta objektet ni verkligen vill ha, höj budet något men lägg en ganska kort tidsfrist med motiv att ni är intresserade av andra objekt (det sade vi fast vi inte var det just då). Över tid, om vi talar om attraktiva områden, spelar +-200.000 inte nån roll, men psykologiskt kan det vara det som tippar över för säljaren.

Är detta ett objekt vilket som och det kommer 10 likvärdiga hus varje år och ni inte redan sålt ert nuvarande boende, ha is i magen.
 
  • Gilla
Övv och 2 till
  • Laddar…
N Nyatag skrev:
Inte spydigt, dock antar du att alla kan denna sorts marknad.

Har varit med i flera omgångar tidigare och då har saker gått mycket snabbare - den gången en vän "kom överens men väntade på lite papper innan påskrivning" blev det strul så blev lite nervös av inte veta vad jag ska förvänta mig och hur jag bäst ska agera. e.g. en gång köpte jag och då var det verkligen ett "såg det på hemnet, sms'de mäklaren samma kväll, privat visning nästa morgon, la ett bud kl2 den accepterades kl 5 och vi skrev på kl 9 nästa morgon" så detta är ju helt annorlunda
Det låter nästan som om du är mer erfaren kring husköp än jag. Men ändå vet jag att alla stora affärer tar tid. Även om man efter mycket om och fått ett bud långt, långt över det begärda. Där flera 3-4 budgivare varit med. Men då de andra sagt att de nu ger sig. Inte ens då säger man till budvinnaren att det ärt klart, förrän efter minst ett par dagar.
Jag har aldrig hört talas om en husförsäljning som avslutas dagen efter första bud. Huruvida man inte lagt ett enormt högt bud, som då bara sägs gälla ett dygn.
Det är väl dock lite så du får göra, om du har bråttom. Du får spela ett spel. Dock, som i alla spel, finns risken att du förlorar. Men du får i så fall säga att ditt bud bara gäller under vissa premisser. Att det exempelvis inte får vara ett offentligt bud. Eller att budet bara gäller en viss tid. Eller något annat som tvingar säljaren att fatta ett snabbt beslut.
Men risken finns alltså att säljaren inte gillar spel, och därför låter bli att sälja till dig. Även om du sen bjuder mest.
 
N Nyatag skrev:
Hej alla smarta,

Några tips eller råd på hur det funkar att köpa hus med få intressenter, särskilt i denna lite udda tid?

Situationen är den att jag lagt ett bud under det efterfrågade priset motiverat av nödvändiga åtgärder som säljarens egna överlåtelse besiktning påvisade (i annonsen var sagt att huset var i got skick, med nyare LVVP, ny tvättstuga, etc. och upptäckte sedan att det var elpanna som står för det mesta, med en ynka LL i vardagsrummet, tvättstugan är inte korrekt gjord varken när det gäller ventilation eller tätskikt och brunn, fasaden har ruttna brädor, etc.).

La budet igår kväll och ingen annan har lagt något, ägaren har inte sagt heller om han accepterar budet, etc. så stora frågan är hur ser jag till att denna process inte drar ut på tiden? Mäklaren säger att det finns en annan intressent men inga bevis på att det är en seriös sådan

Har tidigare bara köpt och sålt lägenheter vart det går väldigt snabbt, ofta innan officiell visning och kontrakt skrivs så fort budgivning är "klar" så detta med att sitta och vänta stressar mig rejält
Om du vill ha ett snabbt slut erbjud säljaren vad han begärt. Inte ens säkert att han kommer sälja under det priset uttan att han struntar i att sälja och bo kvar
 
N Nyatag skrev:
Inte spydigt, dock antar du att alla kan denna sorts marknad.

Har varit med i flera omgångar tidigare och då har saker gått mycket snabbare - den gången en vän "kom överens men väntade på lite papper innan påskrivning" blev det strul så blev lite nervös av inte veta vad jag ska förvänta mig och hur jag bäst ska agera. e.g. en gång köpte jag och då var det verkligen ett "såg det på hemnet, sms'de mäklaren samma kväll, privat visning nästa morgon, la ett bud kl2 den accepterades kl 5 och vi skrev på kl 9 nästa morgon" så detta är ju helt annorlunda
Det är aldrig bra att vara nervös eller stressad i en husaffär.

Det är ett pokerspel och om du visar för säljaren att du är jättepå och angelägen finns risken att de läser in att det finns mer pengar att mjölka ut.

Att du behöver vänta över natten utan att få återkoppling på ett bud är inget ovanligt eller konstigt.

Självklart kan du ringa mäklaren när du vill men tänk på att hen också läser av dig. Så om du är ivrig kommer de lägga in det som en parameter. Det riskerar alltså att uppstå en förväntan.

Med ovanstående sagt finns det en massa okända faktorer kring affären som inte vi eller du vet om. Så inte lätt att ge exakta råd.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Så hellre än att ta riktigt låga bud så får det ta sin tid tills marknaden återhämtar sig något. Att vi inte får vad det värderades till innan räntekrisen är helt klart.
Intressant hur man definierar "räntekris". Jag skulle säga att nollränta är mer av en kris än dagens mer normala läge.
Och att folk förväntar sig att man skall tillbaka till nollränta eller åt det hållet igen.
Hur många här skulle låna ut ett par/några miljoner utan att få något (vettigt) för det? Pengar är sällan gratis.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är så annorlunda i Sverige mot utomlands. Där man sätter priset i annonsen efter värdering och praxis är att det förhandlas ner därifrån.

Kanske det ändras nu till utgångspris +-10%?
”Utomlands ”?
Här i Norge var man långt före Sverige när det gäller budgivning vilket jag fick lära mig på 90talet då jag köpte min första lägenhet här.
På den tiden hade Sverige fortfarande acceptpriser dvs godtog man pris i annonsen var deal done. Minns den gången min förvåning över det ”norska systemet ” som nu alltså även finns i Sverige. I Norge är dock vinnande bud bindande (vilket borde vara en självklarhet)

Om det förhandlas upp eller ned från värdering har helt å göra med hur värdering ligger från marknadspris. Inte nån systematik som skiljer mellan länder men vid sjunkande priser hänger ” värderingen ” inte med så då blir det naturligare att sälja under utgångspriset/värdering.
 
Tack alla för era svar! Hjälpte verkligen att lugna ned mig vilket nog behövdes haha

Tänkte att jag skulle ge en liten uppdatering på läget. Säljaren har kommit ned en del i pris enl. mäklaren (inte uppdaterat på hemnet dock), mäklaren insisterar även på att det finns en annan intressent men so far inga andra bud. Frågan står väl nu om jag vill höja mitt bud, eller avvakta i hoppen på att säljaren kommer ned en bit till

För att öka svårigheten mentalt för mig är att det finns ett annat hus med dom flesta större renoveringarna gjorda, bergvärme, etc. som på kuppen är 500.000kr billigare. Föredrar tomten på huset jag budat på och själva huset är lite större men mentalt är det svårt att göra avvägningen

Funderar även på om man ska lägga ett högre bud men med kravet att något enklare som målning görs (tänkte att det blir billigare för ägaren att fixa iochmed rot avdrag)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.