F fsn skrev:
Hur kan vinsten bli 40öre/kWh när bara skatten är 53öre? Som stor debattör mot 60-öringen så förutsätter jag att du lämnar tillbaka den till staten på nåt sätt.
Jag betalar 49 öre ink moms i elskatt. Var kostar det 53 öre,?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej,

Inte bara Tyskland har behov att, för stora kostnader för elanvändarna, bygga om de elnät som finns, som byggdes för kanske tiotalet är sedan, men som nu måste förstärkas (byggas om). Mycket beroende på det förändrade sättet med elgenerering och elanvändning. Det pågår idag ett omfattande arbete med förstärkning och ombyggnad av befintliga elnät.

När vi idag vänder effektriktningen i distributionsnäten till våra villor genom solcellsinstallationer, så innebär även det ibland ett behov av förtida ombyggnation (förstärkning) av elnäten, i många fall till en stor kostnad. Att byta ut transformatorer till större och att gräva ned nya kraftigare kablar (byta ut befintliga kablar i mark) är mycket kostsamt speciellt i tätbebyggda områden med t.ex. asfalt.

Denna kostnad skall enligt energimarknadsinspektionen belasta de som orsakar kostnaderna;

” I mars 2023 informerade Energimarknadsinspektionen (Ei) om att myndigheten bedömer att alla som äger en produktionsanläggning ska betala en nätavgift (inmatningstariff) som speglar de faktiska kostnaderna för inmatning av el. Ägare av mindre produktionsanläggningar ska därmed inte få en reducerad nätavgift. Här kan du ta del av frågor och svar.”
[länk]

Vi får räkna med att elnätskostnaderna rimligen kommer att öka framöver, bland annat på grund av förtida ombyggnationer (förstärkning) av distributionsnät där vi investerat i solceller. Det tar ett tag innan vi ser dessa kostnadsökningar eftersom elnätsbolagen nu håller på med mängder av ombyggnationen och justering av elnätskostnader sker efter godkännande av (Ei).

Tar de som idag satsar på solceller, och som får besked att det krävs ombyggnationer i elnätet innan de får driftsätta sin solcellsinstallation och mata in elenergi, med i beräkningen att rimligen så ökar elnätskostnaden?
Jag räknar med att marknaden sätter priset, och i det scenariot blir det inga stora avgiftsökningar. Om ett nätbolag får möjlighet att köpa lokal energi billigt mot att de förstärker sitt nät så är det bara en enkel investeringskalkyl.
Inga konstigheter i det. Det kan innebära att konsumenten får betala mer eller mindre. Jag ser nog att det faktiskt gynnar konsumenten i långa loppet.
 
F fsn skrev:
Dra ner eller stänga av? Du är helt befriad från ekonomisk känsla? Du kan ju fundera på hur mycket pengar som rullar in under den tiden man drar ner eller stänger av. Extremlåga priser är ett bekymmer. Det betalar inte av inveteringarna som är gjorda och det underminerar intresset att invetera i pålitlig baskraft.
Kan nog påstå att jag har en gedigen känsla och kunskap om gungor
 
lilytwig lilytwig skrev:
Kan nog påstå att jag har en gedigen känsla och kunskap om gungor och karuseller. Det är inte på något sätt ett problem med negativa priser om det ochså innebär att du kan kompensera det med högre priser vid ett annat tillfälle. Det är helt upp till marknaden att avgöra vad något kostar. Vi kan ta en annonskampanj som exempel. Den kan kosta åtskilliga miljoner. Ändå kör man på. Pengar förväntas trilla in från ett annat håll.
 
F fsn skrev:
Om nån funderar över mina problem att stava till investera och investeringarna så har jag ingen annan förklaring än att jag dricker på jobbet.
Det är inte fan jag som är onyktr. Det är ju den dära Google.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
lilytwig

Låga elpriser är naturligtvis mer fördelaktigt för elanvändare, den energiberoende industrin och privatpersoner, än för de som skall bygga elgenerering.

Du skriver ”Inte ens negativa priser torde vara något problem för producenterna. Det går att dra ner eller stänga av”

Det verkar inte som det fungerar så enkelt. De som t.ex. har solceller på huset (och som ingår i gruppen producenterna du nämner här) de stänger ju inte av när det blir negativt elpris. Har du möjligtvis missat det?


Artikeln jag länkade till i mitt tidigare inlägg #1 97, med rubriken ”Så sprider sig tysk elkris till grannländerna: ”Danmark ropar på hjälp”” beskrev hur problematiken vuxit där, ”Politikerna i Tyskland som lagt ned kärnkraften vill helt enkelt betala företagen mer än kärnkraftens produktionskostnad i elsubventioner. Det är helt absurt, säger den tyska energiexperten Staffan Reveman till TN.” [länk]

Den kärnkraft vi har i drift idag i Sverige är inte konstruerad för reglering upp/ner och de som eventuellt funderar på att bygga ny kärnkraft i Sverige behöver naturligtvis ett elpris som ger återbetalning på investeringen.

Till detta kommer bekymmer med transmissionen genom landet.; För att fortsätta ta in mer intermittent kraft i förhållande till baskraft måste det byggas stora nya transmissionssystem i Tyskland. Detta pågår delvis redan, inte minst mellan norr och syd. Men det går inte tillräckligt snabbt och dessutom är det både dyrt och svårt. En sak som förvärrar saken ytterligare är att Tyskland i motsats till Sverige bara har ett elområde. Detta innebär att marknaden inte själv skickar egna prissignaler utan detta hamnar på systemoperatörerna att lösa.– Tyskland har inte transmissionslinjer som kan hantera stora mängder ytterligare intermittent el. Det tar 10-20 år att bygga nya och det är särskilt svårt eftersom Tyskland har en stor population.
[länk]
Det lilla bidrag som en villaägare står för är ganska ointressant. Om jag tar in 25 000 per år på mina solceller och sedan måste "betala" 500 pga negativa priser så kan jag faktiskt inte se det som ett problem. Om däremot intäkterna sjunker dramatiskt samtidigt som kostnad för neg priser ökar så kan det ses som ett problem.

Kan ochså säga att om det vore så att jag realt skulle förlora på att sälja solel så stänger systemet automatiskt ner.
Det är inget trolleri, bara ren matematik.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej,

Inte bara Tyskland har behov att, för stora kostnader för elanvändarna, bygga om de elnät som finns, som byggdes för kanske tiotalet är sedan, men som nu måste förstärkas (byggas om). Mycket beroende på det förändrade sättet med elgenerering och elanvändning. Det pågår idag ett omfattande arbete med förstärkning och ombyggnad av befintliga elnät.

När vi idag vänder effektriktningen i distributionsnäten till våra villor genom solcellsinstallationer, så innebär även det ibland ett behov av förtida ombyggnation (förstärkning) av elnäten, i många fall till en stor kostnad. Att byta ut transformatorer till större och att gräva ned nya kraftigare kablar (byta ut befintliga kablar i mark) är mycket kostsamt speciellt i tätbebyggda områden med t.ex. asfalt.

Denna kostnad skall enligt energimarknadsinspektionen belasta de som orsakar kostnaderna;

” I mars 2023 informerade Energimarknadsinspektionen (Ei) om att myndigheten bedömer att alla som äger en produktionsanläggning ska betala en nätavgift (inmatningstariff) som speglar de faktiska kostnaderna för inmatning av el. Ägare av mindre produktionsanläggningar ska därmed inte få en reducerad nätavgift. Här kan du ta del av frågor och svar.”
[länk]

Vi får räkna med att elnätskostnaderna rimligen kommer att öka framöver, bland annat på grund av förtida ombyggnationer (förstärkning) av distributionsnät där vi investerat i solceller. Det tar ett tag innan vi ser dessa kostnadsökningar eftersom elnätsbolagen nu håller på med mängder av ombyggnationen och justering av elnätskostnader sker efter godkännande av (Ei).

Tar de som idag satsar på solceller, och som får besked att det krävs ombyggnationer i elnätet innan de får driftsätta sin solcellsinstallation och mata in elenergi, med i beräkningen att rimligen så ökar elnätskostnaden?
Likväl anser elnätsbolaget att det är värt att betala för den lokalt inmatade effekten. Om den skulle skapa kostnader så borde de väl kanske ta betalt. Men marknaden säger annat.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hur skall jag kunna ladda min laddhybrid och frugans elbil med sol? På dagtid är vi med bilarna på jobben våra...
Ladda på jobbet! I dag är det kanske inte så enkelt att få till. Kanske inte på din arbetsplats. Men det sätts upp många boxar på arbetsplatser i dag. Med tiden kommer det till dig också.
Tänk litet större och en bit in i framtiden.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Ladda på jobbet! I dag är det kanske inte så enkelt att få till. Kanske inte på din arbetsplats. Men det sätts upp många boxar på arbetsplatser i dag. Med tiden kommer det till dig också.
Tänk litet större och en bit in i framtiden.
Om du läser i tråden så laddar vi bägge på jobbet, poängen var att jag inte kan ladda bilen med min egen solenergi då den i huvudsak produceras då vi inte är hemma.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Likväl anser elnätsbolaget att det är värt att betala för den lokalt inmatade effekten. Om den skulle skapa kostnader så borde de väl kanske ta betalt. Men marknaden säger annat.
Det är skillnader på vinsten i form av minskade energiförluster i elöverföringen och ökade kostnader i elnätet. Två helt olika kostnadsställen i bokföringen
 
F fsn skrev:
Hur skulle egenanvändningen öka menar du? Det är höst och vår rätt lätt att få till 40% eller tom lite över det. Det är några ytterst få dagar då man ligger över eller långt över det men det är så låg produktion de dagarna att det försvinner i totalen. Det är ungefär 30% man mäktar med, kanske lite mindre om produktionen är lika stor som behovet på årsbasis.
Det är inte säkert att det är enkelt, eller ens lönsamt, men om du kan räkna hem en åtgärd (och jag menar då inte i morgon utan kanske om några år) så kör du nog på det. På 60-talet brydde nan sig inte så mycket om att isolera husen. Och så satte man in direkt-el. Det fanns liksom ingen anledning att göra annat. Sedan har priserna stigit och i dag kan det gå att räkna hem bergvärme för massor av pengar.
 
F
En reklamkanpanj är inte riktigt jämförbart. Det är ett problem med extremt låga priser. Det får precis de konsekvenser som beskrivits tidigare. Tekniskt sett visar det på bristen på icke väderberoende baskraft
lilytwig lilytwig skrev:
Det är inte säkert att det är enkelt, eller ens lönsamt, men om du kan räkna hem en åtgärd (och jag menar då inte i morgon utan kanske om några år) så kör du nog på det. På 60-talet brydde nan sig inte så mycket om att isolera husen. Och så satte man in direkt-el. Det fanns liksom ingen anledning att göra annat. Sedan har priserna stigit och i dag kan det gå att räkna hem bergvärme för massor av pengar.
är det ett svar på mitt inlägg eller svarade du på nåt helt annat? Extremt förvirrande.
 
  • Gilla
Danne76a
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om du läser i tråden så laddar vi bägge på jobbet, poängen var att jag inte kan ladda bilen med min egen solenergi då den i huvudsak produceras då vi inte är hemma.
Nja, även om du laddar på jobbet så använder du ju din egen energi, men visst är det svårt att plocka ut all solenergi hemma i huset. Med tiden kommer dock teknik som gör det enklare. Man anpassar sig till ändrade priser och kostnader, och investerar om det lönar sig. Du själv är ett bra exempel på det iom att du skaffat solceller och elbil. Det kommer nya möjligheter, även om man inte ser dem just nu.
 
  • Arg
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D
F fsn skrev:
En reklamkanpanj är inte riktigt jämförbart. Det är ett problem med extremt låga priser. Det får precis de konsekvenser som beskrivits tidigare. Tekniskt sett visar det på bristen på icke väderberoende baskraft

är det ett svar på mitt inlägg eller svarade du på nåt helt annat? Extremt förvirrande.
Alltså, det har diskuterats i cirklar, det anses vara ett problem när priset är högt och när det är lågt, det ska tydligen vara lite mittemellan för att vara bäst.. priset sätts på en av en del rosad marknad, andra tycker den är suboptimal. Att hålla på att klistra skulden på de som producerar elen utan att ens fundera på om denna skapad marknad verkligen är det bästa sättet att sätta priset på, som ju så ofta hamnar "fel" i vissas ögon, är närmast skrattretande.
 
F fsn skrev:
En reklamkanpanj är inte riktigt jämförbart. Det är ett problem med extremt låga priser. Det får precis de konsekvenser som beskrivits tidigare. Tekniskt sett visar det på bristen på icke väderberoende baskraft

är det ett svar på mitt inlägg eller svarade du på nåt helt annat? Extremt förvirrande.
Jag vet inget annat sätt än att trycka på svaraknappen under inlägget. Men jag ser att svaret i bland landar litet random. Ser inte att jag kan styra det tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.