BirgitS
Vispen74 Vispen74 skrev:
Precis, ska sätta mig vid millimeterblocket och skissa vidare utifrån detta 👍
Du har inte funderat på att använda något datorprogram i stället så att det blir lättare att ändra?
Jag har använt Sweet Home 3D.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du har inte funderat på att använda något datorprogram i stället så att det blir lättare att ändra?
Jag har använt Sweet Home 3D.
Jo, ritade rubbet i sketchup förra husbygget, är superbra att göra, men tar tid. Smidigt att kunna maila filerna till husföretagen sen bara. Denna gång tänkte jag inte lägga så mycket tid själv eftersom ett husföretag och en arkitekt är med redan från början nu. Skillnad om man ska rita ett hus själv från blankt papper som sedan ska ut för offertförfrågningar dessutom.
Jag är för lat är det korta svaret 😊
 
BirgitS
Vispen74 Vispen74 skrev:
Jo, ritade rubbet i sketchup förra husbygget, är superbra att göra, men tar tid. Smidigt att kunna maila filerna till husföretagen sen bara. Denna gång tänkte jag inte lägga så mycket tid själv eftersom ett husföretag och en arkitekt är med redan från början nu. Skillnad om man ska rita ett hus själv från blankt papper som sedan ska ut för offertförfrågningar dessutom.
Jag är för lat är det korta svaret 😊
Sweet Home 3D är betydligt enklare än Sketchup och fungerar inte för ett helt husbygge med fasader, detaljer etc. men är utmärkt för planlösningar och möbleringar. Man ritar upp väggarna ungefär på samma sätt som man drar linjer i Paint, väljer dörrar, möbler etc. som man drar till rätt ställe.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
En arkitekt är redan inblandad. Men precis som när vi byggde förra gången så hjälper inte det helt (uppenbarligen).
Fel arkitekt?
 
  • Gilla
Johannes Hultman och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Fel arkitekt?
Haha, det är hustillverkarens, så vi väljer inte.
 
BirgitS
Vispen74 Vispen74 skrev:
Haha, det är hustillverkarens, så vi väljer inte.
Troligen ingen riktig arkitekt (5 års högskola i arkitektur) då utan typ byggingenjör med lite påbyggnadskurser. Det är stor skillnad på vad de kan.
 
  • Gilla
Johannes Hultman och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Troligen ingen riktig arkitekt (5 års högskola i arkitektur) då utan typ byggingenjör med lite påbyggnadskurser. Det är stor skillnad på vad de kan.
Det är en konsult som företaget hyr in. En riktig arkitekt från en riktig arkitekt byrå.
 
  • Gilla
Johannes Hultman och 1 till
  • Laddar…
Det är skillnad mellan att anlita egen arkitekt och en arkitekt som inhyrs och styrs av byggbolaget.

Jag var i samma sits - fick inte gehör för vad jag förväntade mig av byggbolaget, säljaren och den av byggbolaget anlitade arkitekten. Efter många månaders diskussioner och ritningar begärde jag att få köpa ut tomten. Man la på en del men detta godtog jag. Tog in egen arkitekt och byggde i egen regi. Det är det bästa jag någonsin gjort och det blev inte dyrare (och fick ett mycket bättre hus). Det var för 18 år sedan. Lever fortfarande mycket förnöjd i mitt hus!
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Vi har haft exakt så här i vårt förra hus, och det funkar fint. Dörren ut på långsidan står aldrig öppen från badrummet, utan öppnas bara när man ska in/ut från utebadet, och då är ingen på toa. Behöver nån gå på toan i sällskapet får man regla dörren under tiden helt enkelt så ingen kommer in av misstag, och att man kan inte se toan från bastun då duschväggarna skymmer är viktigt. Gaveln är framsidan så det vill man inte.
Men helt rätt, sånt här ska man tänka på så det inte blir knas sedan.
För mig låter det som att det vore bättre med en separat WC och inte ha någon toalett i stora badrummet.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Det är en konsult som företaget hyr in. En riktig arkitekt från en riktig arkitekt byrå.
Jag vet ju inte hur det läggs upp i detta fall och vem som betalar vad, men när jag har ritat åt vissa hustillverkare så är det ofta ett fast, alldeles för lågt pris. Det, och att jag inte alltid ens träffar kunden eller hinner besöka tomten gör att resultatet blir därefter - det tar tid att få in all information och göra bra hus efter kundens och tomtens förutsättningar, när det dessutom ska filtreras genom en säljare som inte alltid är kunnig och lyhörd kan det bli väldigt avigt. Sen är det ju skillnad på arkitekter och arkitekter även om vi har samma utbildning - tyvärr, eller som tur är.

Vi har som sagt inte en hel bild här, men jag skulle fundera på om jag verkligen behöver en gavelställd entré? Vad tjänar man egentligen på det? Är det så viktigt att slippa gå några meter ute för att gå dem inne istället? Ofta vill man ju ha nära till entrén från bilen och så, men om exempelvis köket ändå ligger där det ligger blir ju vägen med matkassarna lika lång oavsett var dörren sitter.

Sen tycker jag det är bra att ni vet vad ni vill ha! Jag ser inga problem med vissa av era idéer och detta är ju hela poängen med att bygga hus själv, att få det som man vill ha det. Synd bara att ni måste stressa och få sämre resultat utifrån det.
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Bygglovsritning med mått, husplan, markarbete och garage. Strukturerad, teknisk, detaljerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är situationsplanen, så blir det enklare att få grepp. Attefallshuset är vänt åt norr, men givetvis vänds det åt söder.

Entrén är okej som den är, men man vill inte ha in den ännu längre mot mitten tycker jag. Arkitekten föreslår att flyta huset till skuggar område för lite större avstånd mot garage vid entrén samt inåt en bit för att dra rumt ett trädäck på framsidan för kvällssolen, vilket verkar vettigt.

Har gjort ett försök att rita om med att flytta in trappan i huset med får lite nackdelar, men tyvärr nya utmaningar. Får inte ihop det bättre på totalen, vilket i och för sig är ett gott tecken. Fördelen på övre plan är i alla fall att föräldrsrrummet inte ligger vägg i vägg med något av barnens rum, vilket det blir när jag ritar om det.

Vi har haft arkitekten on site samt ett par timmar på kontoret och 100 Mail, haha, än så länge...
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
[bild]

Här är situationsplanen, så blir det enklare att få grepp. Attefallshuset är vänt åt norr, men givetvis vänds det åt söder.

Entrén är okej som den är, men man vill inte ha in den ännu längre mot mitten tycker jag. Arkitekten föreslår att flyta huset till skuggar område för lite större avstånd mot garage vid entrén samt inåt en bit för att dra rumt ett trädäck på framsidan för kvällssolen, vilket verkar vettigt.

Har gjort ett försök att rita om med att flytta in trappan i huset med får lite nackdelar, men tyvärr nya utmaningar. Får inte ihop det bättre på totalen, vilket i och för sig är ett gott tecken. Fördelen på övre plan är i alla fall att föräldrsrrummet inte ligger vägg i vägg med något av barnens rum, vilket det blir när jag ritar om det.

Vi har haft arkitekten on site samt ett par timmar på kontoret och 100 Mail, haha, än så länge...
Ok! Men då är alltså mat och vardagsrum mot nordöst? Jag hade nog vänt på det, om det inte var en fin utsikt åt det hållet eller så - de rummen används ju oftast på kvällen, så det är då man vill ha in ljus.. sen om man inte vill ha insyn från gatan så går det ju att lösa med planteringar och dylikt. Norrljus i sig är inget problem och kan vara väldigt underskattat, men just kvällssol är trist att vara utan, hur tänker ni där? Det är nog bra att flytta som er arkitekt säger, ni kan ju också flytta in hela paketet på tomten ännu lite mer för att få mer kvällsyta, men det är en liten höjd där mellan attefallshuset och huvudbyggnaden, eller är 30,4 något annat än höjdmarkeringar?

Ja så fort man ändrar något så sprider sig ändringarna, det går sällan att göra om bara en sak.
 
J Grisbacka skrev:
Ok! Men då är alltså mat och vardagsrum mot nordöst? Jag hade nog vänt på det, om det inte var en fin utsikt åt det hållet eller så - de rummen används ju oftast på kvällen, så det är då man vill ha in ljus.. sen om man inte vill ha insyn från gatan så går det ju att lösa med planteringar och dylikt. Norrljus i sig är inget problem och kan vara väldigt underskattat, men just kvällssol är trist att vara utan, hur tänker ni där? Det är nog bra att flytta som er arkitekt säger, ni kan ju också flytta in hela paketet på tomten ännu lite mer för att få mer kvällsyta, men det är en liten höjd där mellan attefallshuset och huvudbyggnaden, eller är 30,4 något annat än höjdmarkeringar?

Ja så fort man ändrar något så sprider sig ändringarna, det går sällan att göra om bara en sak.
Nja, majoriteten av fönstren från matplatsen är ju sydost, och från vardagsrummet Nordväst. Det stora fönsterpartiet från matplatsen är placerat så det inte finns något grannhus i siktlinjen där, utan är allmänning och skog åt det hållet. Åt alla andra håll kommer det finns hus, vilket ger insyn och begränsad utsikt.

Precis, 30,4 är höjdmarkering. Det går dock att flytta in huset längre om man vill, klart att man vill ha en ordentlig uteplats i sydväst. Dock står det i detaljplanen att husen ska ligga vid gatan, så vet inte hur långt man kan stretcha det, ska laborera lite med det. En fördel som det är nu är att Attefallaren hamnar relativt avskilt.

Precis, allt följer med när man ändrar. Sedan det som verkar bra vid en snabb skiss blir betydligt knepigare när man sätter in exakta mått märker jag. Ska ändå knåda denna planlösning mer för att försöka effektivisera ytan mera, bastun är nog bra liten på 3 kvadrat till exempel utöver en massa saker som redan nämnts i tråden.
 
Har korrigerat nedervåningen lite för att få ett bättre kök, mindre instängd hall samt större plats i vardagsrummet. Det på bekostnad av öppningen mellan våningarna, det som stör är att vi tydligen behöver ha en pelare i hörnet av öppningen, vilket blir att passagen mellan "bardisken" och kontor/gästrum blir runt 1,1 - 1,2 m, alltså i trängsta laget:
Handritad skiss av en bostadsplan med möblering och areaangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ungefär så här blir fasaden med planlösning enligt ovan:
Arkitektoniska ritningar av ett hus; fasadvyer från entrén, sidan och trädgården med måttsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan håller jag på med en alternativ planlösning för att få trappan och öppningen mellan våningarna mer centralt placerade i huset med syfte att få bort korridoryta på övervåningen, efter tips i denna tråd:
Handritad skiss av lägenhetsplan med möbler, kök, badrum, och sovrum. Markerade ytor i kvadratmeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett tidigt stadie utan inritade fönster etc, och jag har inte fått till övervåningen på något bra sätt än med tre stora sovrum, varav två identiska, samt dusch/toalett och ett förråd/konor/extrarum.
Hallen saknar också klädförvaring i anslutning, men det är i och för sig inget krav utöver klädhängare och skohylla, vilket det finns plats för.
 
Nu har vi gjort några olika alternativ, och detta tror vi är vinnaren.

Nu har vi fått Entrén på gaveln, vilket passar bättre på den långsmala tomten. Det blir en stor hall, som kan bli delad så man får en klädkammare i anslutning till hallen i stället.

På det här alternativet som är gjort efter några av era synpunkter som vi håller med om så blir det mindre död yta, framförallt på övervåningen. Även om det blir lite lite tråkigare och mindre levande, så blir det mycket mer praktiskt än första alternativet.

Detta kan bli det som skickas in för bygglov, tiden börjar rinna ut. Har satt in lite möbler för att få någon uppfattning om storlek.

Fasader (fönstersättning):
Handritade skisser av ett hus från fyra olika väderstreck: söder, öst, norr och entré väst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övervåning:
Handritad planritning av en bostad med rumsmått, möblering och skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bottenvåning (Tvättstuga med groventré, kontor/gästrum till vänster om det):
Handritad planritning av en byggnad med möblerade rum och måttsatta utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bör vi ändra något mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.