S sinuslinus skrev:
Jag har aldrig förstått vitsen med att ha en grovingång genom tvättstugan. Varför ska man dra in smuts och skit där det hänger ren tvätt?
Hellre använda ytan till någon tvättlinelösning för torkning av tvätt.
Intressant. I vårt förra hus hade vi en liten hall, så då blev det naturligt att vi drog in barnvagnen den vägen. Det var också bra på vintern då den kunde stå och rinna av där. Vi använde den också alltid när vi höll på i trädgården för vaskens skull, samt att man hellre gick in där med leriga skor, så enkelt att bara spola av golvet sedan.
I det här huset är hallen stor och dörrarna blir brevid varandra, då är det ju mera tveksamt. Däremot är det näst intill standard att ha en ingång till tvättstugan, så den får nog vara där.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag hade nog tsgit en funderare på om det inte vore bättre att bara söka ett nytt bygglov, istället för att anpassa efter satta ramar.

I det stora hela lär merkostnaden vara försumbar.

Eftersom huset är gavelställt så hade jag placerat entren på den gaveln, dels för att det blir mer naturligt från gatan, men också för att man då fått en siktlinje igenom hela huset.
 
J Jarlsgård skrev:
Jag hade nog tsgit en funderare på om det inte vore bättre att bara söka ett nytt bygglov, istället för att anpassa efter satta ramar.

I det stora hela lär merkostnaden vara försumbar.

Eftersom huset är gavelställt så hade jag placerat entren på den gaveln, dels för att det blir mer naturligt från gatan, men också för att man då fått en siktlinje igenom hela huset.
Det är tiden och inte kostnaden som är mest begränsade i detta. Oavsett så kollade vi faktiskt just efter att byta hus i veckan, men de har ingen bättre passande hustyp som också passar in på tomten, så gick bet där.

Hade varit bäst med ingången på gaveln, absolut, men verken jag eller arkitekten fick till det utan att förlora yta/funktion. Flyttar man trappan borde det gå dock.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Det är tiden och inte kostnaden som är mest begränsade i detta. Oavsett så kollade vi faktiskt just efter att byta hus i veckan, men de har ingen bättre passande hustyp som också passar in på tomten, så gick bet där.

Hade varit bäst med ingången på gaveln, absolut, men verken jag eller arkitekten fick till det utan att förlora yta/funktion. Flyttar man trappan borde det gå dock.
Låter märkligt, skulle snarare säga att en entre på gaveln hade optimerat planlösningen mer och skapat bättre förutsättningar :)

Ska se om jag kan skissa upp sen hur jag tänker
 
B
Gäster uppskattar om toan är nära. Lättare o hitta på främmande ställe samt kortare sträcka att smyga på för att slippa störa
 
Jag skulle ta en funderare runt förvaring, tex vart ska ni lägga alla kuddar till utemöblerna? Inget kul å ha det i tvättstugan.. Om möjligt är det alltid trevligt att ha lite förvaringsutrymmen på varje våningsplan.

Fundera också på sovrumsstorleken ordentligt, våra små sovrum är på 10-11kvm och jag upplever dem som ganska små
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Z zep skrev:
Jag skulle ta en funderare runt förvaring, tex vart ska ni lägga alla kuddar till utemöblerna? Inget kul å ha det i tvättstugan.. Om möjligt är det alltid trevligt att ha lite förvaringsutrymmen på varje våningsplan.

Fundera också på sovrumsstorleken ordentligt, våra små sovrum är på 10-11kvm och jag upplever dem som ganska små
Exakt. Det blir ett garage till detta, med förråd. Samt att ett av de lilla sovrummet uppe är egentligen över och lär bli en del förvaring.

De tre stora sovrummen på övervåningen är de som används det där nere blir kontor.
 
När barnen blir äldre och kanske har kompisar hemma längre/senare på kvällen än vad ni vill vara vakna så vill jag iaf ha förldrarsovrummet och tillhörande badrum lite åtskilt.
 
O olofh skrev:
När barnen blir äldre och kanske har kompisar hemma längre/senare på kvällen än vad ni vill vara vakna så vill jag iaf ha förldrarsovrummet och tillhörande badrum lite åtskilt.
Exakt, har inte fått till det, än i alla fall.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Exakt, har inte fått till det, än i alla fall.
Just pga detta och ökad efterfrågan på badrums och tvättstugeyta som vi själva sitter och ritar på en tillbyggnad så kan ni fånga det redan från början så är det bra. Trist att annars behöva skissa på tillbyggnad på ett nybyggt hus
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Jag förstår tanken med att ha utgång från bastu/dusch, men hade inte uppskattat att ha ytterligare en dörr så nära när jag är i badrummet. En dörr som dessutom om så bara i teorin går att öppna utifrån även om den är låst.
Måste den dörren öppnas mot baksidan eller går det att öppna den mot gaveln? I så fall kanske det går att trixa till någon mindre kaklad/frostad glasvägg åtminstone mot toaletten vilket för många hade varit uppskattat.
 
O olofh skrev:
Just pga detta och ökad efterfrågan på badrums och tvättstugeyta som vi själva sitter och ritar på en tillbyggnad så kan ni fånga det redan från början så är det bra. Trist att annars behöva skissa på tillbyggnad på ett nybyggt hus
Aj, ja det vill man slippa. Det är ju inte vägg i vägg i alla fall, men helst hade vi haft vårat sovrum där nere av den anledningen. Vi kommer i och gör sig ha en Attefallare, får väl skicka ut de i värsta fall.
 
BirgitS
Vispen74 Vispen74 skrev:
Hade varit bäst med ingången på gaveln, absolut, men verken jag eller arkitekten fick till det utan att förlora yta/funktion. Flyttar man trappan borde det gå dock.
Ja, och övervåningen verkade ju bli betydligt bättre med Grisbackas förslag på trapplacering.
Handritad skiss av rumsuppdelning med anteckningar och mått, inklusive kök, bad, tvätt och kontor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Jag förstår tanken med att ha utgång från bastu/dusch, men hade inte uppskattat att ha ytterligare en dörr så nära när jag är i badrummet. En dörr som dessutom om så bara i teorin går att öppna utifrån även om den är låst.
Måste den dörren öppnas mot baksidan eller går det att öppna den mot gaveln? I så fall kanske det går att trixa till någon mindre kaklad/frostad glasvägg åtminstone mot toaletten vilket för många hade varit uppskattat.
Vi har haft exakt så här i vårt förra hus, och det funkar fint. Dörren ut på långsidan står aldrig öppen från badrummet, utan öppnas bara när man ska in/ut från utebadet, och då är ingen på toa. Behöver nån gå på toan i sällskapet får man regla dörren under tiden helt enkelt så ingen kommer in av misstag, och att man kan inte se toan från bastun då duschväggarna skymmer är viktigt. Gaveln är framsidan så det vill man inte.
Men helt rätt, sånt här ska man tänka på så det inte blir knas sedan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, och övervåningen verkade ju bli betydligt bättre med Grisbackas förslag på trapplacering.
[bild]
Precis, ska sätta mig vid millimeterblocket och skissa vidare utifrån detta 👍
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.