Mikael_L
TorpAnders TorpAnders skrev:
Nej dom köper den för att spara pengar eftersom soppan är så dyr!

Och några för att man vill vare lite "cool" och kanske några till som är helt ointresserade av fordon och motorer, jag vet inte, men de som jag pratar med gör det för att soppan är för dyr eller för miljön.

Men miljön vet vi redan att man inte gynnar, hur är det då med soppan, räknar man hem den, nja tillåt mig tvivla..

ELias köper en ID3 för ca 500 000:-
Han kör 2000 mil om året, vilket förbrukar 3000 kWh a 3:-
9000/2000 = 4,50:-/mil
Utslaget på fem år ger det 500 000/10 000 = 50:-/ mil + 4,50:-
Totalt 54,50:-/milen eller 545 000:- på 5 år
Restvärde efter 5 år ca 200 000:-
Total kostnad 345 000:- eller 5750:-/månad

Total kostnad 5 år

Diesel doris köper en V90 D4 2017 för 200 000:- (Nypris 380 000)
Han kör 2000 mil om året, vilket förbrukar 1000 liter diesel a 25:-
25000/2000 = 12,50:-/mil
Utslaget på fem år ger det 200 000/10 000 = 20:-/ mil + 12,50:-
Totalt 32,50:-/milen eller 325 000:- på 5 år.
Restvärde efter 5 år 120 000:-
Total kostnad 205 000:- eller 3417;./månad

Exemplet är inte komplett då jag inte räknat med servicekostnad och reparationer då det är något man själv kan styra över till mycket stor del beroende på intresse och talang.Men oavsett detta så vill jag påstå att det inte går att räkna hem en elbil ekonomiskt eller miljömässigt om man kör som medelsvensson.

Och inte minst en V90 är fan så mycket mer bil än en ID låda i alla praktiska avseenden.😉
Varför jämför du en ny elbil med en begagnad diesel?
Varför tänker du att man ska tanka elbilen för 3kr/kWh?
Går en V90 diesel så snålt som 0,5lit/mil?
Du har inte räknat med fordonsskatten.

Det var några saker jag tänkte på såhär i brådrasket.
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
S
Storsockret Storsockret skrev:
Jag kan inget om timpris, spotpris osv så det är fullt möjligt att det är glädjesiffror men enligt min effektvakt så kostar elöverföring just nu 10 öre SE2. Sen vet jag inte vad som tillkommer på det.
Om jag laddade bilen nu skulle det kosta 7,49 öre (spotpris), elcertifikat (6 öre tror jag), energiskatt 49 öre, och elöverföring 62,35 öre. Års-/månadsavgift ej medräknat. Det blir 125 öre /kWh plus fasta avgifter.

Månadsmedelvärdet i september var för mig 34,78 öre
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Storsockret
S sinuslinus skrev:
Om jag laddade bilen nu skulle det kosta 7,49 öre (spotpris), elcertifikat (6 öre tror jag), energiskatt 49 öre, och elöverföring 62,35 öre. Års-/månadsavgift ej medräknat. Det blir 125 öre /kWh plus fasta avgifter.

Månadsmedelvärdet i september var för mig 34,78 öre
Är inte 62 i överföringsavgift mycket då? Så här ser det ut för mig (+ moms)

Elräkning med poster för säkringsavgift, överföringsavgift och energiskatt, inklusive enhetspriser och avdrag.
 
Storsockret
TorpAnders TorpAnders skrev:
ELias köper en ID3 för ca 500 000:-
Kan inte Elias köpa en beggad ID3 för strax över 300' istället då? :)
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
S
Storsockret Storsockret skrev:
Är inte 62 i överföringsavgift mycket då? Så här ser det ut för mig (+ moms)

[bild]
Dina priser verkar vara utan moms.
Kollade prislistan nu och det verkar kosta 62 öre vid förbrukning undet8000k kl i ut hh
 
S
S sinuslinus skrev:
Dina priser verkar vara utan moms.
Kollade prislistan nu och det verkar kosta 62 öre vid förbrukning undet8000k kl i ut hh
Dina priser verkar vara utan moms.
Kollade prislistan nu och det verkar kosta 62 öre vid förbrukning under 8000 kWh/år.

13,80 öre/kWh om man förbrukar mer än 8000 kWh. Jag visste inte att det var så stor skillnad.
 
G Guzzen1 skrev:
Är det? Varför köper man i så fall en elbil vars klinatavtryck är bra mycket högre än en stenåldersbil? Det är i skuggan av klimathetsen och den tidigare bonusen som folk sprang benen av sig för bluffen.
Men folk, speciellt den som köper en 6-8 år gammal elbil kommer nog att bli besvikna.

Och förresten så är det utsläpp och klimat de flesta elbilsägare jag träffat anger som argument. Jag tror inte att dom avviker så speciellt mycket från alla andra elbilsåkare.
det är väl lika med utsläppen! el/fossil!
enda skillnaden är väl att 50milj människor har dött o länder fått frihet av usa i jakten på olja!
köpte elbil för kunna köra billigt o smidigheten!
 
@
S sinuslinus skrev:
Hur får du till 80 öre /kWh?
Bara nätavgiften är ju högre än så.
Den beror på var du bor. Låste elen på 40 öre/kWh (inkl allt) resten är nätavgiften....
 
Fairlane
G Guzzen1 skrev:
Håller med. Men dessa siffror är som att svära i kyrkan. Ett modernare uttryck är klimatförnekare. Det är bråttom. Sverige måste halvera sina utsläpp, 1 4 promille globalt. Det är givetvis våra utsläpp som tippar klimatet.
Därför måste alla givetvis köpa elbil.
Rena tokerier. Klimatet hjälper det inte.
Bra redovisat.
Du håller med om ett inlägg som skriver om miljö och tror att det är samma sak som klimat? Tips, klimat och miljö är olika saker. En åtgärd kan vara bra för miljön, samtidigt som den är dålig för klimatet eller tvärtom.

Det verkar rätt uppenbart att du inte vet vad du talar om.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Nissens
G Guzzen1 skrev:
Håller med. Men dessa siffror är som att svära i kyrkan. Ett modernare uttryck är klimatförnekare. Det är bråttom. Sverige måste halvera sina utsläpp, 1 4 promille globalt. Det är givetvis våra utsläpp som tippar klimatet.
Därför måste alla givetvis köpa elbil.
Rena tokerier. Klimatet hjälper det inte.
Bra redovisat.
Förutom att du blandar klimat och miljö så undrar jag vad du tror att det gör för skillnad att ett av de renaste och mindra länderna i världen (sett till befolkningsstorleken) halverar sina utsläpp?
Åk till Asien eller Anerika. Där hittar du länder som kan göra skillnad.

Om Sverige skulle försvinna helt i morgon skulle det inte påverka någonting…
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag får inte ihop detta med dom som springer iväg och köper en elbil, bäst för miljön är ju att INTE köpa en ny bil oavsett el eller fossil, varför går så många på detta scam?
Politikerna går i fronten och alla stoppar huvudet under armen och springer efter, men jisses...låt tekniken mogna och bestämma takten istället för miljömupparna.

Det är lika sjukt som köksbytartrenden som de flesta verkar ha fastnat i, bytas för bytandes skull , sinnes,,
Du har i grunden rätt att om du menar att slit och släng är dåligt för miljön. Det är det ofta frågan om när folk byter ut ett relativt nytt fullt fungerande kök mot ett nytt. Då slängs ofta det gamla vilket är dåligt miljömässigt.

Så fungerar det inte riktigt när det gäller bilar. Där slänger man inte sin 5 år gamla bil när man köper en ny, utan den tas över av nästa person. Det är ingen skillnad miljömässigt på om alla köper nya bilar och kör de in 20 år mot att några köper nya bilar och kör de i några år och sen säljer de vidare som begagnade. Bilarna rullar lika många år och lika långt innan de skrotas.

Sen finns det även miljömässiga skäl att byta ut fungerande bilar i förtid ibland. Om alla skulle underhållit sina gamla katalysatorfria bilar t ex så hade det varit dåligt för miljön och troligen även för klimatet då dagens bilar är förbrukar mindre.
 
  • Gilla
lutorm och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Förutom att du blandar klimat och miljö så undrar jag vad du tror att det gör för skillnad att ett av de renaste och mindra länderna i världen (sett till befolkningsstorleken) halverar sina utsläpp?
Åk till Asien eller Anerika. Där hittar du länder som kan göra skillnad.

Om Sverige skulle försvinna helt i morgon skulle det inte påverka någonting…
Nu är det ju så att Sverige ligger mitt i ligan som toppar klimatförstörnade utsläpp per capita, så det spelar lika stor roll vad du och jag gör som vad Mr Adams och Herr Schmidt och Madame Bernad gör.
 
  • Gilla
ajn82 och 5 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Kan inte Elias köpa en beggad ID3 för strax över 300' istället då? :)
Det här handlade om hur folk tänker och är två faktiska fall bland mina kollegor, dom körde båda hyggligt moderna Volvo kombibilar V70 och V90, båda har sedan kriget började gnällt om dieselkostanden, dom pendlar båda till jobbet från grannbyn så dom har ca 40 km om dagen tur och retur. En köpte en ID den andra leasade den till ännu värre månadskostnad så den tar jag inte ens upp här!

Så dom satt på mitt ena exempel och gick till det andra, blev det billigare för dom?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför jämför du en ny elbil med en begagnad diesel?
Varför tänker du att man ska tanka elbilen för 3kr/kWh?
Går en V90 diesel så snålt som 0,5lit/mil?
Du har inte räknat med fordonsskatten.

Det var några saker jag tänkte på såhär i brådrasket.
Det här handlade om hur folk tänker och är två faktiska fall bland mina kollegor, dom körde båda hyggligt moderna Volvo kombibilar V70 och V90, båda har sedan kriget började gnällt om dieselkostanden, dom pendlar båda till jobbet från grannbyn så dom har ca 40 km om dagen tur och retur. En köpte en ID den andra leasade den till ännu värre månadskostnad så den tar jag inte ens upp här!

Så dom satt på mitt ena exempel och gick till det andra, blev det billigare för dom?

3:- kW är vad dom betalar när dom laddar på jobbet, för i byn finns ingen laddning i lägenheten så dom måste ställa sig på en station någonstans.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Det här handlade om hur folk tänker och är två faktiska fall bland mina kollegor, dom körde båda hyggligt moderna Volvo kombibilar V70 och V90, båda har sedan kriget började gnällt om dieselkostanden, dom pendlar båda till jobbet från grannbyn så dom har ca 40 km om dagen tur och retur. En köpte en ID den andra leasade den till ännu värre månadskostnad så den tar jag inte ens upp här!

Så dom satt på mitt ena exempel och gick till det andra, blev det billigare för dom?
Du får fråga dina vänner, hur ska vi kunna svara på det? Killgissar inte billigare i dessa två fall. Det hade räckt med en beg elbil med mindre batteri om de pendlar ca 4mil per dag.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.