Hej!

Köpte en äldre golvlampa på Stadsmissionen för några månader sen. I min förra lägenhet hade jag ojordad uttag i mitt vardagsrum så där funkade allt som det ska, men jag har nu flyttat och här finns endast jordade uttag.

Stickproppen på lampan är ojordad. Där inne finns en svart och en blå sladd. Lampan har detaljer i metall, men jag vet inte om den är dubbelisolerad.

Följande märkningar finns på stickproppen.

KB
S (detta har jag hittat info om, en Sverigeanpassad märkning)
D
3017
10/16 250 (detta har jag hittat info om, ampere och volt)

Nån som kan säga vad resten betyder och om jag kan be min pappa som är civilingenjör inom el coacha mig att byta till en europropp eller om den måste till ett proffs?

Tack på förhand.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det går inte att bara byta stickkontakt, man behöver "bygga om" lampan till något av följande, skyddsjordad, dubbelisolerad eller klenspänning.

Ta och läs Bo Siltbergs artikel,
[länk]
Tack för ditt svar. Som sagt så misstänkte jag ju att något måste göras och jag tackar för länken, kanon. Dock hade jag hoppats få reda på vad märkningarna på den existerande stickproppen betydde för att ha all tänkbar information.
 
Det skulle jag inte säga så kategoriskt utan att ha sett den.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Elisabeth80 Elisabeth80 skrev:
Tack för ditt svar. Som sagt så misstänkte jag ju att något måste göras och jag tackar för länken, kanon. Dock hade jag hoppats få reda på vad märkningarna på den existerande stickproppen betydde för att ha all tänkbar information.
Tips!

Bild/bilder på det du behöver hjälp med underlättar enormt för alla oss som vill hjälpa dig 🙂.
 
Elisabeth80 Elisabeth80 skrev:
Hej!

Köpte en äldre golvlampa på Stadsmissionen för några månader sen. I min förra lägenhet hade jag ojordad uttag i mitt vardagsrum så där funkade allt som det ska, men jag har nu flyttat och här finns endast jordade uttag.

Stickproppen på lampan är ojordad. Där inne finns en svart och en blå sladd. Lampan har detaljer i metall, men jag vet inte om den är dubbelisolerad.

Följande märkningar finns på stickproppen.

KB
S (detta har jag hittat info om, en Sverigeanpassad märkning)
D
3017
10/16 250 (detta har jag hittat info om, ampere och volt)

Nån som kan säga vad resten betyder och om jag kan be min pappa som är civilingenjör inom el coacha mig att byta till en europropp eller om den måste till ett proffs?

Tack på förhand.
KB är tillverkaren av kontakten, Konstruktionsbakelit i Örkelljunga.
S är S-märket som sattes på elprylar kontrollerade av SEMKO.
10/16 250 är specifikationer på vad kontakten är kontrollerad/godkänd för (10/16 A, 250 V).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
K Kampf skrev:
Tips!

Bild/bilder på det du behöver hjälp med underlättar enormt för alla oss som vill hjälpa dig 🙂.
Jag förstår det :) Här kommer bilder på allt som jag kan tänka mig kan vara intressant!
 
  • Golvstående lampa med stort skärm, mönstrad matta, gröna växter, inomhusmiljö, ombonad atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad lampa med vit energisparlampa och marmordetaljer; använd och oren i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En lampa med vit plastsockel och mässingsdetalj på ett marmort ställ, dragströmbrytare synlig. Behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person håller en vit elektrisk komponent, förmodligen en plint eller kontakt, med text och nummer på den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person håller ett vitt plastobjekt med symboler och bokstäver, kanske en bärbar spelare eller enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elisabeth80 Elisabeth80 skrev:
Jag förstår det :) Här kommer bilder på allt som jag kan tänka mig kan vara intressant!
Uppe vid lampfästet är det som är instansar följande:

- 7000/HT
- En cirkel med en inverterad triangel där jag tror det står följande bokstäver inom triangeln VML och kanske z på sidorna (jag försöker zooma in och lägga upp en bättre bild på den)
- 2/250
 
  • Gravyr av symboler och tecken i en cirkel, troligen ett sigill eller stämpel, på en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en avskalad elledning med exponerade koppartrådar. Farlig, bör hanteras försiktigt. Reparation behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att finnas goda chanser att betrakta denna golvlampa som dubbelisolerad. Det skulle troligen räcka med att montera en dubbelisolerad stickpropp. Men tyvärr finns inte "lösa" sådana, utan du får köpa ett sladdställ och byta. Det är en enkel operation i denna lampa. Fördelen är att då får du chansen att inspektera att allt ser bra ut i lampsockeln. Den bör vara enkel att gänga av. Gör ett försök och ta mer bilder.

Vit elkabel med oisolerade ändar och en europeisk stickkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elisabeth80 och 3 till
  • Laddar…
Det kan behöva kompletteras med en "isolersvamp":

343011-e56e14670021db1c8b168e231d487bd9.jpg
 
  • Gilla
Elisabeth80 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ser ut att finnas goda chanser att betrakta denna golvlampa som dubbelisolerad. Det skulle troligen räcka med att montera en dubbelisolerad stickpropp. Men tyvärr finns inte "lösa" sådana, utan du får köpa ett sladdställ och byta. Det är en enkel operation i denna lampa. Fördelen är att då får du chansen att inspektera att allt ser bra ut i lampsockeln. Den bör vara enkel att gänga av. Gör ett försök och ta mer bilder.

[bild]
Okej, bara så jag förstår rätt. Jag kan inte koppla ihop sladdstället med sladdarna (svart och blå) som tidigare satt fast i den gamla stickproppen utan jag måste dra ur hela den existerande sladden från sockeln hela vägen ner till kontakt? 😬

Jag har skruvat loss glödlampa, de plastdelar som går att lossa och sedan själva sockeln, men när jag gjort detta så sitter sladden som går från sockeln ned genom "röret" som berget.

Allt ser helt ut, men jag hoppas att jag missförstått och att jag bara kan tvinna sladdarna nedtill och att det räcker 🙃

(jag inser nu när jag tog bilden under lampan att det kanske är därför den sitter som berget och jag ska testa att lossa den och återkommer)
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ser ut att finnas goda chanser att betrakta denna golvlampa som dubbelisolerad. Det skulle troligen räcka med att montera en dubbelisolerad stickpropp. Men tyvärr finns inte "lösa" sådana, utan du får köpa ett sladdställ och byta. Det är en enkel operation i denna lampa. Fördelen är att då får du chansen att inspektera att allt ser bra ut i lampsockeln. Den bör vara enkel att gänga av. Gör ett försök och ta mer bilder.

[bild]
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ser ut att finnas goda chanser att betrakta denna golvlampa som dubbelisolerad. Det skulle troligen räcka med att montera en dubbelisolerad stickpropp. Men tyvärr finns inte "lösa" sådana, utan du får köpa ett sladdställ och byta. Det är en enkel operation i denna lampa. Fördelen är att då får du chansen att inspektera att allt ser bra ut i lampsockeln. Den bör vara enkel att gänga av. Gör ett försök och ta mer bilder.

[bild]
 
  • En glödlampa ovanför en lampfot, trådar hänger ut, smutsig yta, mässingdetaljer, närbild, elektriska reparationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Topp av elektronisk cigarett med öppnad tank, synlig spole och veke, mot bakgrund av växt och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En elförsörjd, upphängd anordning med sladd och metallfäste, antagligen del av en ljusinstallation eller apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ser ut att finnas goda chanser att betrakta denna golvlampa som dubbelisolerad. Det skulle troligen räcka med att montera en dubbelisolerad stickpropp. Men tyvärr finns inte "lösa" sådana, utan du får köpa ett sladdställ och byta. Det är en enkel operation i denna lampa. Fördelen är att då får du chansen att inspektera att allt ser bra ut i lampsockeln. Den bör vara enkel att gänga av. Gör ett försök och ta mer bilder.

[bild]
Okej, jag har skruvat loss under lampfoten nu och det går absolut att dra ut sladden hela väggen. När jag köper nytt, ska jag alltså köpa ett helt nytt sladdställ inklusive sockel, montera loss stickkontakten, föra ner sladden genom "röret" och sen sätta dit kontakten igen? Hur sjutton gör jag isf för att föra sladden igenom hela utan att den ska fastna nånstans på vägen? Finns det några knep?

Jag trodde inte man kunde ta loss eurokontakten, men det blir ju svårt att föra den igenom lampan utan att endera ta bort sockeln eller kontakten?

Bilden du laddade upp saknade sockel, så kanske tänker du att jag ska sätta dit sladdstället i den nuvarande sockeln?

Förlåt, så många frågor men jag lär mig gärna så jag kan göra det själv!
 
Du måste lossa sladden i lampsockeln och trä upp kabeln via lampfoten upp till lampsockeln.
 
Elisabeth80 Elisabeth80 skrev:
Okej, bara så jag förstår rätt. Jag kan inte koppla ihop sladdstället med sladdarna (svart och blå) som tidigare satt fast i den gamla stickproppen
Jo men hur? Det blir en ful skarv på sladden.
Elisabeth80 Elisabeth80 skrev:
Hur sjutton gör jag isf för att föra sladden igenom hela utan att den ska fastna nånstans på vägen? Finns det några knep?
Du kan använda befintlig sladd. Knåpa ihop den med den nya och dra upp.
Elisabeth80 Elisabeth80 skrev:
Bilden du laddade upp saknade sockel, så kanske tänker du att jag ska sätta dit sladdstället i den nuvarande sockeln?
Ja, jag tycker den ser bra ut. Den är nog bytt på senare år. Det sitter en dragströmbrytare på den och dessa brukar ge upp med tiden. Men funkar den idag så kan du behålla den lampsockeln. Annars finns nya att köpa.

Vid montering av den nya sladden så får du se till att ledarna innanför den vita manteln på sladden inte kommer i kontakt med röret i metall. Den där "trumpeten" Fotografen har bild på kan underlätta. Finns på Clas.
 
  • Gilla
Elisabeth80
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo men hur? Det blir en ful skarv på sladden.

Du kan använda befintlig sladd. Knåpa ihop den med den nya och dra upp.

Ja, jag tycker den ser bra ut. Den är nog bytt på senare år. Det sitter en dragströmbrytare på den och dessa brukar ge upp med tiden. Men funkar den idag så kan du behålla den lampsockeln. Annars finns nya att köpa.

Vid montering av den nya sladden så får du se till att ledarna innanför den vita manteln på sladden inte kommer i kontakt med röret i metall. Den där "trumpeten" Fotografen har bild på kan underlätta. Finns på Clas.
Okej, men tekniskt sett skulle det gå att bara koppla ihop vid stickkontakten utan att byta hela sladden - bara att det blir mindre estetiskt tilltalande? Sladden kommer nog ligga bakom min soffa, så utseendet spelar egentligen ingen roll. Skulle jag alltså kunna tvinna ihop ändarna på den nuvarande sladden med en ny eurokontakt (antar att det blir att använda sladdställ bara att jag egentligen bara behöver en mycket kortare sladd) och se till att isolera med eltejp eller något som kanske är ännu bättre och allt skulle vara okej (minus lite fulare resultat)?

Eller har jag missförstått?

Tack så mycket för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.