fast en liten lindrig påväxt ger inga mögelproblem. Man brukar se ganska fort åt vilket håll det leder åt.
 
S Stefan1972 skrev:
fast en liten lindrig påväxt ger inga mögelproblem. Man brukar se ganska fort åt vilket håll det leder åt.
Du läser inte riktigt vad jag skriver…?

Det är inte genomförbart att okulärt hålla koll på bjälklaget.
Dessutom är mitten avdelad med en betongregel genom hela huset.
Så det finns bara ”access” fysiskt till halva biten. Annars får jag gräva ett hål till.

Men vi är olika, vissa reagerar och vissa förebygger..
 
Jo jag läser det du skriver men jag menade inte att du ska kontrollera varenda fläck. Det brukar synas ganska fort genom vilken glugg som helst. Det är ju oftast lika fuktigt under hela så påverkan blir ju likartad. Sen är ju detta grejen med avfuktare. Folk är livrädda för minsta lilla så de kör gärna dylika året runt och intalar sig att de förebygger och man slipper problem. Men det är ju det som är hela grejen att problemen man föreställer sig ska komma kanske aldrig kommer.........
Men det berättar ju aldrig försäljare av dylika apparater..........
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jo jag läser det du skriver men jag menade inte att du ska kontrollera varenda fläck. Det brukar synas ganska fort genom vilken glugg som helst. Det är ju oftast lika fuktigt under hela så påverkan blir ju likartad. Sen är ju detta grejen med avfuktare. Folk är livrädda för minsta lilla så de kör gärna dylika året runt och intalar sig att de förebygger och man slipper problem. Men det är ju det som är hela grejen att problemen man föreställer sig ska komma kanske aldrig kommer.........
Men det berättar ju aldrig försäljare av dylika apparater..........
Jag har inte avfuktare i grunden nu.
Jag är inte livrädd
Grunden är stängd, det finns inte några gluggar att kika igenom
Jag vill bara veta om jag kan/skall köra med grunden stängd (behagligast för golven) eller öppen till våren.

Bjälklaget är mest troligt tryckt/ behandlat med något grönt och börjar vi dra igång den karusellen så blir man inte av med lukten (som jag har förstått det).

Avfuktaren har inte gått något mycket för tidigare ägare så den kanske inte ens behövs. Men jag vet inte detta i nuläget (och inte någon annan heller). Så därför är frågan vad som är rätt väg framåt med minimal risk.

Accessen in är en grop som jag har grävt under grundmuren där jag får böja mig som en banan för att komma åt och den övningen tänker jag mig att göra högst 2ggr/ år
 
  • Två män, grävarbete vid husfundament, en i grop, en sitter ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Skåning82
  • Laddar…
Grattis, det låter som om du har samma typ av hus som jag. LB-hus från -68, krypgrund och cuprinolbehandlad syll...

Låt mig gissa att det inte luktar hallon i bjälklagsisoleringen?
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Jag har cuprinolbehandlat bjälklag (krypgrund), luktar nada.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Grattis, det låter som om du har samma typ av hus som jag. LB-hus från -68, krypgrund och cuprinolbehandlad syll...

Låt mig gissa att det inte luktar hallon i bjälklagsisoleringen?
Haha japp. Från -65

Dock ingen lukt alls i huset. Varken grunden eller vinden. Vill gärna behålla det så.
 
  • Gilla
Davidbagare och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har cuprinolbehandlat bjälklag (krypgrund), luktar nada.
Samma här. Vill fortsätta hålla det så..
Nu är det bara bjälklaget som är trä.

Trossbotten är eternit, grundmuren betong. Så ytmässigt är det inte mkt trä där nere.
 
  • Gilla
Skåning82 och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Jag har inte avfuktare i grunden nu.
Jag är inte livrädd
Grunden är stängd, det finns inte några gluggar att kika igenom
Jag vill bara veta om jag kan/skall köra med grunden stängd (behagligast för golven) eller öppen till våren.

Bjälklaget är mest troligt tryckt/ behandlat med något grönt och börjar vi dra igång den karusellen så blir man inte av med lukten (som jag har förstått det).

Avfuktaren har inte gått något mycket för tidigare ägare så den kanske inte ens behövs. Men jag vet inte detta i nuläget (och inte någon annan heller). Så därför är frågan vad som är rätt väg framåt med minimal risk.

Accessen in är en grop som jag har grävt under grundmuren där jag får böja mig som en banan för att komma åt och den övningen tänker jag mig att göra högst 2ggr/ år
Tycker du gör helt rätt som angriper det proaktivt. Det är väl bättre än att invänta ev problem. Jag är nere och inspekterar min grund iaf 1ggr/år men pga att det är välgjort vet jag att det inte är hela världen om jag inte går ner dit ett år. Det är ganska skönt att grunden är så pass bekymmersfri.
 
  • Gilla
Davidbagare och 2 till
  • Laddar…
Hmm alltid hört man ska stänga vinter när RH är som lägst, för håller man öppet så kyler man ner krypgrunden mer. Sen vist sommaren är fuktig men värme också upp krypgrunden
 
boihus123 boihus123 skrev:
Hmm alltid hört man ska stänga vinter när RH är som lägst, för håller man öppet så kyler man ner krypgrunden mer. Sen vist sommaren är fuktig men värme också upp krypgrunden
Förstår inte riktigt vad argumentet är. Problemet på sommaren är ju att grunden ofta (till och med alltid) är kallare än utomhusluften. Ju högre temperatur desto mer fukt håller luften. Vädrar man då in varm utomhusluft i en kall grund får man kondens. På vintern råder det ofta omvända förhållanden, dvs luften i grunden är varmare och kan hålla mer fukt än den kalla utomhusluften. Då får man inte kondens, snarare byts luften i grunden ut mot torrare luft om det är öppet och grunden torkar ut. Har man väldigt milda vintrar med mycket regn och typ 10-15 grader tidvis så tycker jag inte det är givet att det är bra att ha öppet på vintern. Även om risken är mindre än på sommaren.
 
Jag sitter i ett hus ett par mil innåt landet från Piteå som har stått här i mer än 100 år.
Det enda jag kan kolla visuellt är att sticka in en digitalkamera genom ventilationsluggarna, då grundmuren består av 30-40cm breda granitblock och så vitt jag kan bedömma så ser allt fint ut.

Nu ska jag under vintern börja med att mäta/logga temperatur och fukt. Jag tänker mej att sticka in givare monterade på ca 2m långa brädor genom ventillationsgluggarna.

Mina tankar är att så småningom ordna forcerad ventillation med frånluftfläktar.

Styrningen har jag tänkt lägga up så när det är torrare OCH varmare utomhus, då ska fläktarna gå. Detta borde höja temperaturen i grunden samtidigt som det tillförs torrare luft.

Det viktiga med den styrningen är att beräkna absoluta fukthalten i luften då %RF är starkt temperaturberoende. Vid 20° och 40% RF så motsvarar det vid 10° ca 73% RF, så därför går det inte att rakt av styra fläktarna bara på %RF.

Sedan finns det en luring till, åtminstone med kapacitiva givare. Dom lider av ett fenomen som kallas "drift". När dom under längre perioder utsätts för höga fukthalter (över ca 65-70 %RF) så driver mätvärdet iväg. För att nollställa "driften" så behöver givaren antingen värmas upp eller placeras i torr luft under ett antal timmar. Nu har jag hittat givare som har ett inbyggt litet värmeelement som jag räknar med att slå på och värma upp givaren till ca 85° en gång per dygn om givaren sitter fuktigt till.

Tankar och funderingar på det mottages tacksamt då jag är amatör på fuktstyrning.
 
Anders Björk Anders Björk skrev:
Jag sitter i ett hus ett par mil innåt landet från Piteå som har stått här i mer än 100 år.
Det enda jag kan kolla visuellt är att sticka in en digitalkamera genom ventilationsluggarna, då grundmuren består av 30-40cm breda granitblock och så vitt jag kan bedömma så ser allt fint ut.

Nu ska jag under vintern börja med att mäta/logga temperatur och fukt. Jag tänker mej att sticka in givare monterade på ca 2m långa brädor genom ventillationsgluggarna.

Mina tankar är att så småningom ordna forcerad ventillation med frånluftfläktar.

Styrningen har jag tänkt lägga up så när det är torrare OCH varmare utomhus, då ska fläktarna gå. Detta borde höja temperaturen i grunden samtidigt som det tillförs torrare luft.

Det viktiga med den styrningen är att beräkna absoluta fukthalten i luften då %RF är starkt temperaturberoende. Vid 20° och 40% RF så motsvarar det vid 10° ca 73% RF, så därför går det inte att rakt av styra fläktarna bara på %RF.

Sedan finns det en luring till, åtminstone med kapacitiva givare. Dom lider av ett fenomen som kallas "drift". När dom under längre perioder utsätts för höga fukthalter (över ca 65-70 %RF) så driver mätvärdet iväg. För att nollställa "driften" så behöver givaren antingen värmas upp eller placeras i torr luft under ett antal timmar. Nu har jag hittat givare som har ett inbyggt litet värmeelement som jag räknar med att slå på och värma upp givaren till ca 85° en gång per dygn om givaren sitter fuktigt till.

Tankar och funderingar på det mottages tacksamt då jag är amatör på fuktstyrning.
Why?
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Why?
Det är väl roligt med teknik? Kan man använda tekniken för att skapa ett problem och sen ännu mer teknik för att lösa det blir det ännu roligare.
 
useless useless skrev:
Det är väl roligt med teknik? Kan man använda tekniken för att skapa ett problem och sen ännu mer teknik för att lösa det blir det ännu roligare.
Aha, då förstår jag. Eller så har en lessnat på livet…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.