Exostor Exostor skrev:
Jag skulle definitivt köra timpris, men lägg undan en buffert på 20 papp till elräkningen i vinter.

Sen behöver man inte duscha varje dag om man inte jobbar med något skitigt, jag sitter med kontorsjobb och duschar en gång i veckan, men två gånger kan man ju duscha också utan att spräcka budget. Barnen duschar på gympan och sen en gång på helgen. Dusch drar rätt mycket energi.

Det andra är torktumlare, drar typ 6kwh att torka en tvätt om du har en skapligt modern modell. Men den går att köra på timer på natten när det är billigare.

Sänk värmen ett par grader. Vi sänkte från 20 till 18, märks knappt och vi sparar flera tusenlappar.

Sista grejen är diskmaskin och tvättmaskin, ca 2kwh. Försök köra dem på natten också.

Matlagning är inga pengar alls såvida du inte kör långkok och bakar hela dagen, men det kan man ju ta dagar när priserna är låga.
Det låter mer som ni har anpassat er livsstil efter timpris än att flytta förbrukning. Vi vill bara flytta förbrukning och undviker topparna för vissa aktiviteter.

Dock att ha 20k i extra buffert känns ganska hårt för just el (man borde alltid ha en buffert). TS har likande förbrukning (per år) men oktober 2022- mars 2023 (6månader) kosta oss totalt 16 400 kr totalt, hade inte tim pris då (el, el överföring, skatt och abonnemang).

Ny modern torktumlare (värmepumps variant) drar inte mer 1 kwh per gång.


O olofh skrev:
Vi har lite olika preferenser för personlig hygien men visst. Kul att det funkar för er
Just rådet att tvätta, diska, och torktumlare räcker för timpris motsätter jag mig ganska mycket.
Vi bränner lika mycket på TV som vi gör på alla dessa saker. Sett flera bolag prata just om dessa sakerna med timpris tyvärr. Vi undviker topperna och kan sätta delay på vissa av dem. TV är mest på kvällen och lite eftermiddagen, så den är svårare att styra om!


Vår förbrukning hittills i oktober (har shelly på alla)
FLVP: 153 kwh
LLVP: 47kwh
TV: 22,86kwh

Diskmaskin: 10,33kwh (1.8kwh per gång)
Tvättmaskin:5,01 kwh (0,6kwh per gång)
Torktumlare: 4,2kwh (0,95-0,4kwh per gång, olika program)
Kaffebryggare: 2.85kwh (0,15kwh per gång)
 
För många behöver man inte ändra något alls för att timpris ska vara lönsamt.
 
D Daniel 109 skrev:
För många behöver man inte ändra något alls för att timpris ska vara lönsamt.
Kan hålla med att för många blir det liknade priser +-5%. Men man får huvudvärken att hålla koll på förbrukning och kan lätt bli dyrare.

Den rörliga förbrukningen brukar överstämma med pris topparna som gör det dyrare (samma anledning då nästan ingen i lägenhet kör det).
Detta blir en hävstångs effekt.

Här är en dag då nattlig förbrukning krävs att kontra prisstoppen på kvällen. Mat, tv.
Diagram som jämför timkostnad och förbrukning av el den 27 september 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rent statistiskt borde hälften få det billigare med timpris. Du ser det som en stress att ha koll på elpriset. Jag ser det som värre att inte kunna ha koll. I början av månaden har man ingen aning om vad elen man förbrukar kostar.
 
D Daniel 109 skrev:
Rent statistiskt borde hälften få det billigare med timpris. Du ser det som en stress att ha koll på elpriset. Jag ser det som värre att inte kunna ha koll. I början av månaden har man ingen aning om vad elen man förbrukar kostar.
så skulle det varit om priserna endast gick på hushåll. Har industri och företag med i priset.
Men kan ändå hålla med ditt resonemang.

Jag tror du missförstår mig, stressen att spara 5% är ju inte värt det. Starta ugnen fel tillfälle och besparingen kan vara bort.

Jag kör själv Tim pris, har full koll på vår förbrukning och produktion. Men för någon som inte har det kan det lätt bli en fälla (som jag själv upplevt med kollegor). Men kan man flytta en stor last eller två så har man en störe besparing och kan leva som vanligt.
 
Jag vet inte hur vanligt det är att industrin ligger på månadsavräkning. Gör de det?

Man behöver inte bry sig om aktuellt elpris mer för att man har timavräkning. Men sticket priset iväg så har man möjlighet att göra något. Det har man inte med månadsavräkning.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag vet inte hur vanligt det är att industrin ligger på månadsavräkning. Gör de det?

Man behöver inte bry sig om aktuellt elpris mer för att man har timavräkning. Men sticket priset iväg så har man möjlighet att göra något. Det har man inte med månadsavräkning.
Ingen aning, min gissning ligger på fasta avtal (lättare att budgetera). Syfta på att månads medel är av hushåll och industri/företag och inte endast hushåll.
Så att säga att 50% ska ha det, skulle stämma om priset endast sattes av hushållen.

Tyvärr så motsäger du dig själva i samma mening, man måste ju hålla koll på aktuella elpriset för att veta om priset sticker iväg. För en stor majoritet vet det knapp vad rörlig pris var en månad.

TS gjorde en uträkning på sin historiska förbrukning och blev inte billigare. Som nog de flesta kommer se.
Jag är inte emot Timpris men har setts folk (med för lite kunskap, intresse eller tid) blivit lurade att tro att det kan bli billigare.
 
O olofh skrev:
Vi har lite olika preferenser för personlig hygien men visst. Kul att det funkar för er
Jag ser det mer som en bra ursäkt när någon tycker man luktar illa: "det är Miljöpartiets fel, inget jag kan göra något åt" 😁
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi kör timpris nu enbart föratt testa. Grannen har månadssnitt pris så vi jämförde september räkning och utfallet blev. Vi bor i radhus och vi har gavelhus

Jag:
443kW/h och faktura på 101kr (Laddar även en hybrid vid billigt pris)
förutsättningar är på spot timpriset
Inköpspåslag: 14.71öre
Moms 25%
Påslag 4.00öre
Rabatt 21.5öre/kW/h

Grannen:
ca.300kW/h och faktura på ca 200kr
vet ej vilka påslag dom har.

Ganska mycke billigare blev det för oss.
Det vi gjort är att starta diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare när det varit nära 0 priser eller -priser.
Har inte varit så jobbigt då det oftast varit att man fått vänta en timme eller 2 med att starta nåt av maskinerna och man har widget på startskärmen för aktuell pris.
 
H
Strip Strip skrev:
Oskicket med månadsmedel och att prislappen sätts efter man förbrukat borde vara olagligt. Tänk om priserna på Ica sattes först när månaden är slut... 😂
Nja, priset sätts ju dagen innan för alla som har rörligt. Om alla skulle förbruka mindre på de dyra timmarna och mer på de billiga så skulle ju månadsmedlet bli lägre. Problemet är ju att det är betydligt svårare att övertyga alla att styra sin förbrukning än att bara komma överens med de i sitt eget hushåll 🙂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hellplant skrev:
Nja, priset sätts ju dagen innan för alla som har rörligt. Om alla skulle förbruka mindre på de dyra timmarna och mer på de billiga så skulle ju månadsmedlet bli lägre. Problemet är ju att det är betydligt svårare att övertyga alla att styra sin förbrukning än att bara komma överens med de i sitt eget hushåll 🙂
Fast om den som betalar månadsmedel gör ett storbak hela dagen den 1:a december, förgyller kvällen med badtunna och några timmar i bastun. Men den 2:e stänger Frankrike ner alla sina kärnkraftverk för att laga pumpar, Sverige har som vanligt planerat all service till kalla månader, nån spränger en bunt gaslager och greta blockerar alla kolkraftverk i Tyskland. Resten av månaden hamnar spotpriset på trettifem spänn, vilket gör det där storbaket och badtunnan ganska kostsamt, även om spotpriset just den dagen var på minussidan.
Jag däremot, som har timpris, vet att exakt just den här kilowattimmen kostar exakt så här mycket, oavsett vad priset blir sen, imorgon eller nästa vecka.
 
  • Haha
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
H
Strip Strip skrev:
Fast om den som betalar månadsmedel gör ett storbak hela dagen den 1:a december, förgyller kvällen med badtunna och några timmar i bastun. Men den 2:e stänger Frankrike ner alla sina kärnkraftverk för att laga pumpar, Sverige har som vanligt planerat all service till kalla månader, nån spränger en bunt gaslager och greta blockerar alla kolkraftverk i Tyskland. Resten av månaden hamnar spotpriset på trettifem spänn, vilket gör det där storbaket och badtunnan ganska kostsamt, även om spotpriset just den dagen var på minussidan.
Jag däremot, som har timpris, vet att exakt just den här kilowattimmen kostar exakt så här mycket, oavsett vad priset blir sen, imorgon eller nästa vecka.
Det jag menar är att om du ligger på månadsmedelpris så måste du övertyga hela Sverige att basta, bada och baka samtidigt den 1 december och se till så att alla håller igen resten av månaden för att hålla månadsmedelpriset nere.
Så tekniskt sett kan kollektivet sänka sin kostnad om de agerar för kollektivets bästa men det kommer ju aldrig att ske.
 
Jag ser inte hur TS skulle kunna spara nämnvärt på att ha månadsrörligt, så jag hade valt timpris för säkerhets skull. Ifall det skulle bli galna priser i vinter. Och först i så fall börja bry sig om priset.
 
Vi har timpris, men min sambo håller koll på elpriset.
Jobbigt ibland när barnens kläder måste tvättas och behövs nästa dag men elpriset är högt (som han påpekar....)
 
P pl2 skrev:
Vi har timpris, men min sambo håller koll på elpriset.
Jobbigt ibland när barnens kläder måste tvättas och behövs nästa dag men elpriset är högt (som han påpekar....)
Hur gör ni då? Tvättat eller inte? Är i samma sits rätt ofta, typ fotobollskläder som måste köras till träningen i efm eller liknande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.