Så grunden skall vara öppen på vinterhalvåret och stängd på sommarhalvåret lite enkelt förklarat?
 
F
D Dr Benz skrev:
Så grunden skall vara öppen på vinterhalvåret och stängd på sommarhalvåret lite enkelt förklarat?
Viktigast att mäta och hålla koll både före, under och efter åtgärder.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Jo… men har flyttat in precis efter sommaren och har köpt väderstation för att mäta temp och fukt i grund och vind. Har gjort en ingång som jag grävt från utsidan för att komma åt och den har varit öppen tills för några dagar sedan. Så nu har jag satt igen den för jag tänkte att det var rätt sak att göra.

Just nu är där 15 grader och 74%.

Den gick upp några procent men vet inte om det beror på fuktigt klimat eller minimerad ventilation.

Har försökt läsa mig till men det är en hel vetenskap.

Kan man säga generellt när det börjar bli dåligt klimat i en grund?
 
F
D Dr Benz skrev:
Jo… men har flyttat in precis efter sommaren och har köpt väderstation för att mäta temp och fukt i grund och vind. Har gjort en ingång som jag grävt från utsidan för att komma åt och den har varit öppen tills för några dagar sedan. Så nu har jag satt igen den för jag tänkte att det var rätt sak att göra.

Just nu är där 15 grader och 74%.

Den gick upp några procent men vet inte om det beror på fuktigt klimat eller minimerad ventilation.

Har försökt läsa mig till men det är en hel vetenskap.

Kan man säga generellt när det börjar bli dåligt klimat i en grund?
Diagram visar mögelrisk beroende på relativ luftfuktighet, temperatur, tid. Färgområden indikerar risknivåer. Zooma för detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där har du lite data. Oftast bäst att ligga under 72% oavsett temp för då är man ganska safe. Tänk också på att du bara ser luftfuktigheten där du mäter. Dvs du kan ju ha ännu högre på andra platser i krypgrunden.
 
D Dr Benz skrev:
Så grunden skall vara öppen på vinterhalvåret och stängd på sommarhalvåret lite enkelt förklarat?
Tycker det rådet är lite märkligt i artikeln. På många håll södra Sverige är vintrarna milda och det kan regna en hel del och vara ganska fuktigt och en del plusgrader. Inte givet att det då är bra att öppna grunden. Det säkraste och det som rekommenderas brett är sluten grund och avfuktning.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
Älvsbyhus använda värmeslingor tidigare, men det var ganska längesedan. Anledningen till att de slutade, om man läser bla här på forumet, verkar vara att det funkade ganska dåligt. Numera kör de med sluten grund och avfuktare, vilket är ett säkrare.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
[bild]

Där har du lite data. Oftast bäst att ligga under 72% oavsett temp för då är man ganska safe. Tänk också på att du bara ser luftfuktigheten där du mäter. Dvs du kan ju ha ännu högre på andra platser i krypgrunden.
Yes jag är helt med på den. Tyvärr är det mellan 20-45 cm höjd så det är äckligt jobbigt att krypa runt. Det har funkat i 70 år och om värdena känns ok där den är så får jag gå på det. Kan man klara en vecka eller två med värden över säg 70%?
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Yes jag är helt med på den. Tyvärr är det mellan 20-45 cm höjd så det är äckligt jobbigt att krypa runt. Det har funkat i 70 år och om värdena känns ok där den är så får jag gå på det. Kan man klara en vecka eller två med värden över säg 70%?
Har huset stått i 70 år utan avfuktare?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Skåning82 skrev:
Tycker det rådet är lite märkligt i artikeln. På många håll södra Sverige är vintrarna milda och det kan regna en hel del och vara ganska fuktigt och en del plusgrader. Inte givet att det då är bra att öppna grunden. Det säkraste och det som rekommenderas brett är sluten grund och avfuktning.
Japp så har jag också förstått.
Sista 5 åren har det varit just så men avfuktaren stod mitt i en dörröppning som vi behövde. Så den skall tillbaka och in i grunden men jag har inte tid att göra det just nu.

Finns alldeles för mkt annat som tex ventilation till huset och isolering av vind..
 
  • Gilla
Skåning82 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har huset stått i 70 år utan avfuktare?
Såvitt jag vet så satte föregående ägare in avfuktaren (2018) Oklart varför, men då satte han igen alla ventiler. Jag var tvungen att flytta på den då den stod i tvättstugan och kopplad ner under grunden.

Planen är att flytta in den i grunden men till våren.
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har huset stått i 70 år utan avfuktare?
Jag hade nog inte haft någon panik. Men man ska också tänka på att vi har klimatförändringar som kan påverka idag och i framtiden. 😅
 
Huset är byggt på torpardrömmen med plast på marken.

Sen har man tillbyggt tvättstuga och garage på gjuten platta.

Där har man gjort hål in i grunden och kopplat avfuktaren. Då den stod dumt till så var vi tvungna att byta plats på den.

Planen var att förhoppningsvis klara vintern utan avfuktning
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Såvitt jag vet så satte föregående ägare in avfuktaren (2018) Oklart varför, men då satte han igen alla ventiler. Jag var tvungen att flytta på den då den stod i tvättstugan och kopplad ner under grunden.

Planen är att flytta in den i grunden men till våren.
Kan hända att Fd ägaren blev itutad något av en säljare, möjligtvis från ett bolag som börjar på A och slutar på nticimex! Många tusen svennebananer kör avfuktare utan att det behövs, slöseri på pengar och energi :(
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
S Skåning82 skrev:
Tycker det rådet är lite märkligt i artikeln. På många håll södra Sverige är vintrarna milda och det kan regna en hel del och vara ganska fuktigt och en del plusgrader. Inte givet att det då är bra att öppna grunden. Det säkraste och det som rekommenderas brett är sluten grund och avfuktning.
Det är väldigt sällan som det är varmare ute än i krypgrunden under det kalla halvåret och även om det är det under korta perioder så är skillnaden mindre än under sommaren.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.