F
F FritzFram skrev:
Att göra besparingar med hjälp av timpris är väl lika inne som att spela padel. Tänk utanför boxen här kommer lite tips: elda dina sopor i badkaret, byt ut helglunchen mot svält, tvinga dina husdjur att söka jobb eller varför inte knacka dörr i kvarteret och erbjuda dig själv som julklapp mot en slant. Lycka till!
1. Padel är rätt populärt
2. Skall man spara nåt på elräkningen genom att flytta laster så gör man det med timpris, det finns inga andra alternativ. Idag varierar elpriset mellan 7,9 öre och 179,3 öre. Det var ännu värre igår. Tror du det finns potential att göra nån besparing med timpris med den variationen?
 
O olofh skrev:
Har lite svårt att förhålla mig till om vi denna vintern ska byta till timpris eller fortsätta med det rörliga månadssnittet vi har?
Vi har timpris sen ett år, alltid haft bundet tidigare.
Efter ett år kan jag bara säga att för mig är din fråga en nobrainer! Om vi spar nåt skiter jag egentligen i (fast nu har vi ju faktiskt sparat en del) men den stora fördelen med timpris är att priset sätts innan jag förbrukar. Oskicket med månadsmedel och att prislappen sätts efter man förbrukat borde vara olagligt. Tänk om priserna på Ica sattes först när månaden är slut... 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Skopan och 2 till
  • Laddar…
Om det ska vara värt att gå över till timdebiterat skulle jag påstå att du som MINST behöver kunna styra om uppvärmning av värme/vatten till billiga timmar. (ofta nattetid, vilket gör att har du uppvärmd platta som är ett trögt system kan man bränna på nattetid och sedan ha den värmen tillgodo under dagen. Har du däremot element eller luftvärmepump kan du inte spara värmen på något vis)

Har du sedan elbil och kanske uppvärmd Pool så är det ytterligare ett plus för att gå över till timdebiterat.

Ju mer kilowatt du kan styra om desto mer tjänar du på det helt enkelt.

I ditt fall tror jag inte det är lönt!
 
Om du har månadsdebitering får du ett medelpris för alla dom har det. Det skulle således löna sig för ca hälften att ha timdebitering. Det utan att ändra på något alls.
 
Attitudeswe
C crazytok skrev:
Om det ska vara värt att gå över till timdebiterat skulle jag påstå att du som MINST behöver kunna styra om uppvärmning av värme/vatten till billiga timmar. (ofta nattetid, vilket gör att har du uppvärmd platta som är ett trögt system kan man bränna på nattetid och sedan ha den värmen tillgodo under dagen. Har du däremot element eller luftvärmepump kan du inte spara värmen på något vis)

Har du sedan elbil och kanske uppvärmd Pool så är det ytterligare ett plus för att gå över till timdebiterat.

Ju mer kilowatt du kan styra om desto mer tjänar du på det helt enkelt.

I ditt fall tror jag inte det är lönt!
Kan man tänka sig att frysa när det är dyrt eller elda ved så kan det också löna sig. Ovärt att behöva frysa hela december bara för att det är dyrt första 10 dagarna...
 
Attitudeswe
D Daniel 109 skrev:
Om du har månadsdebitering får du ett medelpris för alla dom har det. Det skulle således löna sig för ca hälften att ha timdebitering. Det utan att ändra på något alls.
Och ju fler som inser det desto mindre fördelaktigt att stanna i kollektivet. Hade Tibber 1M kunder nu?
 
Även andra får större andel på timavtal. Jag har timavtal men inte Tibber. Jag tycker inte om deras sätt.
 
Vi har timdebitering och lever vanligt svenneliv, dvs konsumerar mest när det är dyrt. Vi har lagt så varmvattenberedaren kör på natten och det gör att vi sparar ett par procent relativt månadspris. Hade vi inte gjort det hade vi förlorat några procent. Jag ser det lite som en försäkring om elpriset blir vidrigt dyrt en kortare period, typ 6+ kronor. Då har man iaf en liten möjlighet att skademinimera.
 
  • Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Vi har timdebitering och lever vanligt svenneliv, dvs konsumerar mest när det är dyrt. Vi har lagt så varmvattenberedaren kör på natten och det gör att vi sparar ett par procent relativt månadspris. Hade vi inte gjort det hade vi förlorat några procent. Jag ser det lite som en försäkring om elpriset blir vidrigt dyrt en kortare period, typ 6+ kronor. Då har man iaf en liten möjlighet att skademinimera.
Bra input och nog något jag var mest orolig för den gångna vintern. De flesta tippar väl på något mer sansade priser denna vinter. Redan aug 22 drog det väl iväg rätt ordentligt och hittills har det om jag förstår det rätt inte varit riktigt samma crazy nivåer
 
C crazytok skrev:
Om det ska vara värt att gå över till timdebiterat skulle jag påstå att du som MINST behöver kunna styra om uppvärmning av värme/vatten till billiga timmar. (ofta nattetid, vilket gör att har du uppvärmd platta som är ett trögt system kan man bränna på nattetid och sedan ha den värmen tillgodo under dagen. Har du däremot element eller luftvärmepump kan du inte spara värmen på något vis)

Har du sedan elbil och kanske uppvärmd Pool så är det ytterligare ett plus för att gå över till timdebiterat.

Ju mer kilowatt du kan styra om desto mer tjänar du på det helt enkelt.

I ditt fall tror jag inte det är lönt!
Har lvvp med golvvärme så skulle gå att styra mot natten. Och jo, en liten pool som vi kör värme till via egen luftvärmepump under sommarlovet. Men inga större andra förbrukare.
 
O olofh skrev:
Bra input och nog något jag var mest orolig för den gångna vintern. De flesta tippar väl på något mer sansade priser denna vinter. Redan aug 22 drog det väl iväg rätt ordentligt och hittills har det om jag förstår det rätt inte varit riktigt samma crazy nivåer
Sep i år va det mest minus priser, vi gjorde av med 400kwh och vårat elbolag brydde sig inte ens om att skicka ut räkningen på hela 27kr för månaden 😁
Kommer på nästa faktura.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Sep i år va det mest minus priser, vi gjorde av med 400kwh och vårat elbolag brydde sig inte ens om att skicka ut räkningen på hela 27kr för månaden 😁
Kommer på nästa faktura.
Härligt! Den blir man ju lite avis på

Iof kostade sept bara ca 400kr för oss. Den stora kostnaden är ju tyvärr fasta avgifter gentemot elnätsbolaget
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
O olofh skrev:
Härligt! Den blir man ju lite avis på

Iof kostade sept bara ca 400kr för oss. Den stora kostnaden är ju tyvärr fasta avgifter gentemot elnätsbolaget
Ja, jo, dom fast kostnaderna kommer man inte undan dom får vi allt betala.
 
Jag skulle definitivt köra timpris, men lägg undan en buffert på 20 papp till elräkningen i vinter.

Sen behöver man inte duscha varje dag om man inte jobbar med något skitigt, jag sitter med kontorsjobb och duschar en gång i veckan, men två gånger kan man ju duscha också utan att spräcka budget. Barnen duschar på gympan och sen en gång på helgen. Dusch drar rätt mycket energi.

Det andra är torktumlare, drar typ 6kwh att torka en tvätt om du har en skapligt modern modell. Men den går att köra på timer på natten när det är billigare.

Sänk värmen ett par grader. Vi sänkte från 20 till 18, märks knappt och vi sparar flera tusenlappar.

Sista grejen är diskmaskin och tvättmaskin, ca 2kwh. Försök köra dem på natten också.

Matlagning är inga pengar alls såvida du inte kör långkok och bakar hela dagen, men det kan man ju ta dagar när priserna är låga.
 
Vi har lite olika preferenser för personlig hygien men visst. Kul att det funkar för er
 
  • Gilla
Husgubbe och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.