Har lite svårt att förhålla mig till om vi denna vintern ska byta till timpris eller fortsätta med det rörliga månadssnittet vi har? Baserat på ett års förbrukning så hade vi ju fått det dyrare med timpris men det är ju ganska självklart. I och med att vi har haft rörligt månadssnitt så har vi ju inte behövt bry oss så att säga.

Familj med 2 barn, mkt träning så många duschar runt 18-snåret och middagslagning sker alltid på peaktimmar. Uppvärmning en luft/vatten Mitsubishi som med antingen en extern prenumarationstjänst eller hacka själv via HA skulle gå att automatisera styrningen på. Hus från 60-talet, otätt så det förslår...

Vad är er tankar?

Många menar ju att elpriset i vinter inte blir lika högt som i vintras. Då blir kanske också möjlig insparing mindre? Samtidigt var det ju en mild vinter. Bor i SE4 och här påverkas priset mer av vädret i danmark/tyskland än av vattennivåer i norr känns det som.



Mellan 2022-10-17 00:00 och 2023-10-17 00:00 förbrukade du 9 362 kWh.

Medeltimspotpriset på Nord Pool för perioden var 0,96 kr per kWh och det viktade spotpriset för SE4 under samma period var 1,173 kr per kWh. Din totalkostnad med viktat spotpris hade varit 10 982 kr.

Med timavräkning hade det kostat 11 349 kr och ditt snittpris för perioden hade varit 1,212 kr per kWh.

46,5% av din förbrukning (4 354 kWh) skedde när spotpriset var lägre än medelpriset för dagen.

Sammanställning för perioden​

Din användning9 362 kWh
Snittpris Nord Pool96,00 öre per kWh
Viktat spotpris*117,30 öre per kWh
Snittpris med timavräkning/spotpris121,20 öre per kWh
Kostnad med viktat spotpris10 982 kr
Kostnad med timavräkning/spotpris11 349 kr
Samtliga priser är exklusive moms, nätavgifter, elcertifikat, energiskatt, ursprungsgarantier och eventuella påslag från elleverantören.
 
Hej, jag skulle i ert fall hålla mig till rörliga månadssnittet. Då det inte är så många stora laster som ni kan flyttas över till lågpris och blir mindre stress med barna. Flytta tvätt o Disk räcker inte som viss reklamer föreslår.Hade en kollega med timpris som inte alls tjäna på det. Han hade knappt styr om något.

Vi har timpris själva, men styr om golvvärme (har LLVP som komplement), SPA pool och Elbil till billiga timmar. Vi testade styra om innan Elbilen (hade kvar rörlig månads) för att se om det funka innan vi slog till.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Det deppiga är ju att fasta avgifterna vida överstiger själva kwh kostanden. Under sommarmånaderna har vi haft ca 400-600kr i kostnad för själva förbrukningen men mer än det dubbla gentemot nätägaren.

Skulle den dra iväg än mer om man nu säg förbrukar mer fast till en billigare kWh kostnad? Eller tänker jag fel? Tycker det här är krångligt som tusan. Vet också en annan som också upplevde att de hade för lite att spara, känns som bör typ ha elbil för att ”passa in” i profilen som kan spara mkt men så svårt att veta
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Har du många liter varmvatten så att du kan plocka ut 2-3 duschar utan att värma på?

Planer på laddbar bil?

Om nej på båda ovan så tror jag inte du kommer spara så mkt att det är värt mödan...

Vi har sparat 48% såhär långt i okt i se3. Främst genom att ladda bilarna billiga dagar. Varmvatten produktion också flyttad...

Skärmdump av mobilapp, visar elanvändning, kostnad, spotpris. Graf över tid, informationstext på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har du många liter varmvatten så att du kan plocka ut 2-3 duschar utan att värma på?

Planer på laddbar bil?

Om nej på båda ovan så tror jag inte du kommer spara så mkt att det är värt mödan...

Vi har sparat 48% såhär långt i okt i se3. Främst genom att ladda bilarna billiga dagar. Varmvatten produktion också flyttad...

[bild]
200l tank så bör väl gå. Dock inga planer på ny bil närmsta 2-3åren
 
O olofh skrev:
Det deppiga är ju att fasta avgifterna vida överstiger själva kwh kostanden. Under sommarmånaderna har vi haft ca 400-600kr i kostnad för själva förbrukningen men mer än det dubbla gentemot nätägaren.

Skulle den dra iväg än mer om man nu säg förbrukar mer fast till en billigare kWh kostnad? Eller tänker jag fel? Tycker det här är krångligt som tusan. Vet också en annan som också upplevde att de hade för lite att spara, känns som bör typ ha elbil för att ”passa in” i profilen som kan spara mkt men så svårt att veta
Nu har ni under 10000kwh som inte är så mycket. Och det stämmer att med flytta last kan det krävas mer kWh.

Man kan tjäna även utan elbil, men den hjälper. det är ju svårare för barnfamiljer och än två ensamstående med.

Jag skulle som sagt inte gå in i det utan att testa flytta förbrukning först.
 
Attitudeswe
Det är knappast självklart att timpris är dyrare om man inte flyttar förbrukning. För typ hälften av de som har månadspris skulle det löna sig att byta.
 
  • Gilla
Marleek och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har din VVB en mekanisk ratt för termostaten så kan du prova [länk]

Var det en LVVP så kan du prova att förbjuda eltillsats 07-10 samt 16-22 och känna hur det funkar med varmvattnet när ute temp kryper ner...
Nej. mitsubishi LVVP är lite stökiga att automatisera men det går genom att använda homeassistant alternativt köpa en prenumerationstjänst av en privatperson som lyckats utveckla en tjänst som ska funka bra för ca 100kr / månad.
 
Tack för alla era tankar. En fråga bara, om man går över till timpris. Är det då möjligt att gå tillbaks till månadssnitt om man ångrar sig?
 
Attitudeswe
O olofh skrev:
Tack för alla era tankar. En fråga bara, om man går över till timpris. Är det då möjligt att gå tillbaks till månadssnitt om man ångrar sig?
Det är olika hos de olika elhandlarna som jag förstått det.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Med det lilla ni gör av med på ett år i ett otätt hus så hade jag nog haft kvar månadspris. Väldigt lite med tanke på ålder på hus, duschar osv.
Bra jobbat.
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Med det lilla ni gör av med på ett år i ett otätt hus så hade jag nog haft kvar månadspris. Väldigt lite med tanke på ålder på hus, duschar osv.
Bra jobbat.
Tack. vinterhalvåret som gick ströp vi ju ner rätt mkt. Nog för mkt så kommer gå lite varmare inomhus denna vinter men den stora grejen var ju när vi senhösten 2018 satte in LVVP. Innan var det bara elpatron som värmde vattentanken...


Stapeldiagram, årlig elförbrukning i kWh, minskande trend, period 2017-2023, toppår 2018.
Vintern 2021 (rosa staplar) hade vi mkt varmare inomhus än 2022/23 och så körde vi mer med luftvärmepumpen på sommaren för att värma poolen. Den var knappt igång i somras. Poolvärmen hade vi ju nog kunnat tjäna en hel del på genom att gå på timpris och köra på sommarnätterna när det är riktigt billigt
Stapeldiagram visar elförbrukning i kilowattimmar (kWh) månadsvis under 2022, jämfört med tidigare år.
 
Har du inte en elbil, pool som behöver värmas, eller direktverkande el som du kan styra så stanna kvar på månadsmedel.
 
  • Gilla
pl2
  • Laddar…
Att göra besparingar med hjälp av timpris är väl lika inne som att spela padel. Tänk utanför boxen här kommer lite tips: elda dina sopor i badkaret, byt ut helglunchen mot svält, tvinga dina husdjur att söka jobb eller varför inte knacka dörr i kvarteret och erbjuda dig själv som julklapp mot en slant. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.