Har betongplatta som ligger i källaren. Rivit loss gammal plastmatta och slipat betongen.

Det är för dyrt i dagsläget att lägga klinker så jag tänkte bara måla för att det ska se lite bättre ut.

Vad tänker ni om denna färg?
 
  • En hand håller en hink med Beckers golvvärg plus mot en råbetongbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D d..s.. skrev:
Har betongplatta som ligger i källaren. Rivit loss gammal plastmatta och slipat betongen.

Det är för dyrt i dagsläget att lägga klinker så jag tänkte bara måla för att det ska se lite bättre ut.

Vad tänker ni om denna färg?
Nej nej…inte måla och täta plattan. Spara lite pengar och köp billig klinker. Kolla på youtube och lägg själv. Framför allt nu när du gjort detta jobba innan.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Nej nej…inte måla och täta plattan. Spara lite pengar och köp billig klinker. Kolla på youtube och lägg själv. Framför allt nu när du gjort detta jobba innan.
Enligt försäljare på bauhaus var den typen av färg lämpad för källargolv "den andas". Det stämmer inte?
 
O
D d..s.. skrev:
Har betongplatta som ligger i källaren. Rivit loss gammal plastmatta och slipat betongen.

Det är för dyrt i dagsläget att lägga klinker så jag tänkte bara måla för att det ska se lite bättre ut.

Vad tänker ni om denna färg?
Kan funka men det beror på hur fukt rör sig i ditt golv och hur genomsläpplig färgen är. Om du senare vill lägga klinkers får du slipa bort färgen.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
D d..s.. skrev:
Enligt försäljare på bauhaus var den typen av färg lämpad för källargolv "den andas". Det stämmer inte?
D d..s.. skrev:
Enligt försäljare på bauhaus var den typen av färg lämpad för källargolv "den andas". Det stämmer inte?
Att den är gjord för betong behöver inte betyda att den kan släppa igenom ånga/fukt. Är mycket tveksam. Finns säkert flera experter här. Skulle inte lita på Bauhaus experter.😉
 
M
Klart det funkar, jag har målat mitt golv i källaren med grå golvfärg från Biltema.
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
K
Har du tänkt att lägga klingergolv i framtiden så kan du ju testa att lägga in en heltäckande altanmatta på källargolvet.
Lätt att ta bort i framtiden och blir, i mitt tycke, bättre än målat källargolv.
 
K K. L skrev:
Har du tänkt att lägga klingergolv i framtiden så kan du ju testa att lägga in en heltäckande altanmatta på källargolvet.
Lätt att ta bort i framtiden och blir, i mitt tycke, bättre än målat källargolv.
Inget organiskt eller plast har jag fått lära mig. Kan en sådan matta "spärra in" fukt?
 
BirgitS
Altan- och balkongmattor är gjorda för att släppa igenom fukt.
 
K
D d..s.. skrev:
Inget organiskt eller plast har jag fått lära mig. Kan en sådan matta "spärra in" fukt?
Altanmattor " andas" och släpper igenom fukt, de är gjorda för det
De brukar ha nabbar på undersidan.
Jag har såna i källaren och har inga problem med att de spärrar in fukt.
 
Tejpa plastfolie på golvet och se ifall det blir kondens.
Ingen/lite fukt-Måla med diffusöppen färg.
Om målarfärgen efter tid släpper, lägg klinker ist.
Beckers färgen ska funka (givet normal fuktnivå) annars är det bara att reklamera.
Personligen tycker jag man får bästa råden och garantier ifrån kunniga i Färgbutiker och ej på ”stormarknaderna”.
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
BirgitS
Roga1337 Roga1337 skrev:
Tejpa plastfolie på golvet och se ifall det blir kondens.
Ingen/lite fukt-Måla med diffusöppen färg.
Då bör man ju också ha plastfolien där när det är som blötast under huset, typ efter snösmältningen eller efter en mycket regnig period som i augusti i år.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då bör man ju också ha plastfolien där när det är som blötast under huset, typ efter snösmältningen eller efter en mycket regnig period som i augusti i år.
BirgitS BirgitS skrev:
Då bör man ju också ha plastfolien där när det är som blötast under huset, typ efter snösmältningen eller efter en mycket regnig period som i augusti i år.
ja, antingen så har man bott ett tag och kan då märka förändringarna i källarmiljön under tid. Om man är nyinflyttad så kan man välja att mäta eller göra folietestet under 1års tid om man så vill eller så undersöker man plastmattan/byggmaterialet som troligtvis suttit ett tag….uppenbara fuktproblem behöver man inte vara Anticimex-utbildad för att upptäcka.
 
Microcement kanske?
 
D d..s.. skrev:
Har betongplatta som ligger i källaren. Rivit loss gammal plastmatta och slipat betongen.

Det är för dyrt i dagsläget att lägga klinker så jag tänkte bara måla för att det ska se lite bättre ut.

Vad tänker ni om denna färg?
Ett helt annat förslag, ta in en firma som slipar/polerar golvet, blir jättefint, lite dyrare men mycket fint mönster i slipad btg-platta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.