G Gräsand skrev:
Starka misstankar snarare än faktiskt vetande. Har dock märkt att gamla hus brukar kunna vara bjussiga med överraskningar, både positiva och negativa.
Vad är det för årtal på huset? Har tittat in i ventilationen från vårt hus från 1970 och ser lite tegelstenar så man blir sugen på att göra samma sak i vår matkällare!
 
  • Gilla
Abyss
  • Laddar…
G Gräsand skrev:
Jättesnyggt! Och du ser ut att ha tagit i med förvaring, vilket jag har förstått att man bör göra. Tack för inspon. Jag har tänkt bygga hyllor själv. Sen får vi väl se hur snabbt jag tar mig an det hela. Har lite andra projekt som rullar på här hemma och förstår jag sambon rätt är vinkällaren inte det mest akuta på "att göra-listan".

Har varit inne på allt möjligt. Alltifrån att svetsa ihop två armeringsmattor och en konstruktion med gängstänger och muttrar, till att mura hela väggen med fack i olika storlekar. Lutar dock åt trä (helst ek, men plånboken skriker furu). Luftfuktigheten är helt ok, ligger runt RF 55-60 %, så vad jag förstår borde det inte bli knepigt med hyllor i trä. Får ju upp dem ca 60 cm från golvet genom lecasockeln som ska muras, så kommer bort från tillskjutande fukt från plattan. Än så länge är jag dock öppen för tankar och idéer, så sitter du på något briljant: Hojta!
Det låter som du har bra koll, så det här kommer bli bra! Är själv nyfiken på hur vi kan göra. Vi har rensat vår 100 år gamla källare på allt organiskt, (på 70talet spikades furu upp, bastu installerades, för gillestugemys...)har grävt bort växtlighet utmed längsta väggen och satt isodrän och fyllt upp med bärlager 0-30 samt makadam 8-16 närmast vägg. Vi har nu bra luft och håller fukten i schack väl. Är dock rädda att åter bära ned eller bygga upp med organiskt mtrl. Dina tankar på armeringsjärn, gängstänger eller att mura upp nåt låter spännande....
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G Gräsand skrev:
Jättesnyggt! Och du ser ut att ha tagit i med förvaring, vilket jag har förstått att man bör göra. Tack för inspon. Jag har tänkt bygga hyllor själv. Sen får vi väl se hur snabbt jag tar mig an det hela. Har lite andra projekt som rullar på här hemma och förstår jag sambon rätt är vinkällaren inte det mest akuta på "att göra-listan".

Har varit inne på allt möjligt. Alltifrån att svetsa ihop två armeringsmattor och en konstruktion med gängstänger och muttrar, till att mura hela väggen med fack i olika storlekar. Lutar dock åt trä (helst ek, men plånboken skriker furu). Luftfuktigheten är helt ok, ligger runt RF 55-60 %, så vad jag förstår borde det inte bli knepigt med hyllor i trä. Får ju upp dem ca 60 cm från golvet genom lecasockeln som ska muras, så kommer bort från tillskjutande fukt från plattan. Än så länge är jag dock öppen för tankar och idéer, så sitter du på något briljant: Hojta!
Jag har funderingar på ett liknande projekt vilken dag som helst. Har sparat den här bilden som inspiration, tänkte att det kan se snyggt ut med sån här förvaring när man blandar olika varianter (som bilden nere till höger). Men bygger nog själv för att få mått som passar mitt rum.
Sen tänkte jag ha lådor längst ner, det brukar alltid finnas behov av att kunna lägga undan prylar och ev ha lite glas ifall man ska kunna ha provsmakning i vinkällaren.
Trävinhylla, klar för 24 flaskor, korsformade fack, produktförpackning, företagslogo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dennan4
  • Laddar…
Kul med ett aktuellt projekt !! Jag ligger precis i startgroparna för att bygga en vinkällare, fast i ett värmeisolerat garage, vi har ej källare på huset.
Garaget är isolerat på gjuten bottenplatta som jag TROR har ngn form av isolering mot mark.
Tanken är att regla av en bit av förrådet, isolera samt sätta en "wine cooler" för att sköta tempen.
På golvet skall det in tegel och på väggar troligtvis väggtegel av den tunnare typen.
Lite orolig för fukten, tänker primärt gipsskiva den våtrumsfärg sen väggtegel ?! Eller skall man på våtrumsgips och skippa färgen ?
Ventilation blir självdrag. Dörren har jag inte tänkt på än, men förslaget om altandörr var ju lite festligt.
Inredningen är ju satans dyr, tänker jag bygger först sedan inreder....
Wineandbarrells.se har ett bar ritverklyg online som man kan rita sin vinkällare och inreda..

Tacksam för lite åsikter kring mitt bygge
Svårt att hitta info om vinkällare ovan mark....
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag har funderingar på ett liknande projekt vilken dag som helst. Har sparat den här bilden som inspiration, tänkte att det kan se snyggt ut med sån här förvaring när man blandar olika varianter (som bilden nere till höger). Men bygger nog själv för att få mått som passar mitt rum.
Sen tänkte jag ha lådor längst ner, det brukar alltid finnas behov av att kunna lägga undan prylar och ev ha lite glas ifall man ska kunna ha provsmakning i vinkällaren.
[bild]
De som sparar vin på de här nivån vill inte röra/flytta flaskor annat än i absolut nödfall, men det är helt klart en utrymmessnål modell som passar mig som bara handlar för de närmaste månaderna. Skall fundera på att byta mina utrymmeskrävande vinställ - för oss räcker det lite oliks katagorier (tungt -> lätt rött, vitt o rosé).
 
Ska bli intressant att följa. Jag byggde om ett gammalt badrum till vinkällare och fyllde på med vinställ härifrån https://kitcha.se/produkt-kategori/twr/
Det du kommer att märka efterhand är att hur mycket förvaring du än bygger så blir det för lite 😆
 
  • Gilla
MasterP och 3 till
  • Laddar…
E
Dennan4 Dennan4 skrev:
Häftigt, kul att följa projektet.
Gjorde själv vinrum av en matkällare vi har i källaren ifjol, men jag körde bara in hyllor som det var trots ojämnheter. Nu blir man inspirerad att ta tag i det lite mer.

Bygger du hyllor själv senare eller tänker du köpa 'färdiga'?

Bild från mitt 1.5x2m rum:
Underbart. Ser mycket större ut.
 
G Gräsand skrev:
Alltifrån att svetsa ihop två armeringsmattor och en konstruktion med gängstänger och muttrar
Jag gjorde detta med armeringsnät ekplan och gängstång
. Vinflaskor lagrade horisontellt på ett metallställ med trähyllor, bild tagen i svagt ljus, ser ut att vara upp och ned.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag gjorde detta med armeringsnät ekplan och gängstång
.[bild]
Inte helt olikt idén jag gått runt och klurat på. Tack för bra exempel! Hur funkar det i praktiken? Något särskilt att tänka på?
 
Mina nät var först för ostabila(men de enda jag hittade med rätt hålstorlek) så satte 2 stycken först, blev för vingligt så satte 1 till med fler infästningar. Hela hyllan tar 175 flaskor och är väldigt stabil även när den är full nu.
 
  • Gilla
Gräsand
  • Laddar…
O
G Gräsand skrev:
Tjuvstartade projektet redan för ett gäng veckor sen med att rensa bort gammalt bös. Sen knacka puts med bom. Och så mer knackande. Och så liiiite till. Eftersom tegel är rätt fint (och typ obligatoriskt i vinkällare) får det vara kvar, även fast den här typen av tegel kanske inte är menat att synas. Kanske nån form av stenolja för att dammbinda fogen lite? Framtiden får utvisa.

Gropen i golvet är numera ett minne blott. Hittade en säck skumglas i förrådet som fyllde upp dugligt. Sen ett några säckar betong på det.[bild]

Nu var det här som sagt ett litet tag sen, och betongen brunnit som bara den, så jag och sambon primade och flytspacklade i veckan. Inser också att det här projektet får agera läromedel/lekstuga för oss. Som relativt nyblivna husägare är det svårt att veta exakt hur saker ska göras, så vi behöver ha nånstans att träna och göra fel. Det är också anledningen till att jag funderar på att mura en sockel av lecablock längs vänsterväggen. Vem vill inte testa på att mura liksom? Bra att ha gjort det tidigare den dagen sambon kommer på att hon vill ha ett orangeri med putsad sockel. I alla fall: Hittills har övingen inte medfört några större komplikationer, annat än nån blåsa från putsknackandet och stresspåslag vid flytspacklandet. Notera gamla gjutjärnsavloppet längst in (som är helt bortkopplat). Det var jag för lat för att bila bort, så kan bli lecablock för att täcka det. Eller låta det vara synligt för att påminna om svunna tider. Här är jag nu i projektet:
[bild]
Skoj projekt! Hade önskat jag kunde göra något liknande i framtiden.

I min research angående vinkällare har jag märkt en sak, det är så otroligt viktigt med ljussättningen för att få det gå från ”utrymmet” till ”lyxigt vinrum”.

En som gör riktigt fina sådana är det här Instagramkontot.
https://instagram.com/niklas.c_design?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ett enkelt sätt att få "mjukt" ljus är att tänka indirekt ljus. Dvs lägg ljuskällan bakom eller ovanpå hyllorna, reflektionen i taket eller väggen kommer lysa upp utrymmet. Gärna dimbart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Roligt projekt :) Jag fick direkt en vision om att sätta ek-ribbor med springor mellan på den nedre delen av väggen som är av betong, så att betongen syns igenom. Sen jobba med punktbelysning antingen mot ribborna, eller belysning mellan ribbor och betongvägg.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Skoj projekt! Hade önskat jag kunde göra något liknande i framtiden.

I min research angående vinkällare har jag märkt en sak, det är så otroligt viktigt med ljussättningen för att få det gå från ”utrymmet” till ”lyxigt vinrum”.

En som gör riktigt fina sådana är det här Instagramkontot.
[länk]
Verkligen! Var för ett tag sen nere i Champagne och besökte några hus. Fick massor av inspiration av ljussättningen som ju gör hela grejen. Inte för att jag försöker bygga den typen av kommersiellt jippo i min skrubb, men ändå 😂
 
  • Vinflaskor lagrade i långa hyllor underjordisk vinkällare, belyst gång, årgångsskyltar, atmosfärisk och traditionell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinvalv med stenvalv, belysning, vinflaskor i regaler och spiraltrappa. Warm atmosfär och historisk arkitektur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
TRJBerg
Dennan4 Dennan4 skrev:
Häftigt, kul att följa projektet.
Gjorde själv vinrum av en matkällare vi har i källaren ifjol, men jag körde bara in hyllor som det var trots ojämnheter. Nu blir man inspirerad att ta tag i det lite mer.

Bygger du hyllor själv senare eller tänker du köpa 'färdiga'?

Bild från mitt 1.5x2m rum:
Törstig.
 
  • Gilla
Ryberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.