Hej, har läst tidigare diskussioner i ämnet men hittar inget som riktigt passar in på mitt problem då det rör ett åretruntboende (villa) och det är kommunen som äger träden.

Vår söderfasad vetter emot en väg som på 70/80-talet stängdes av och blev till gång/cykelväg.(Det är en hörntomt så vi har infart från annat håll.) Marken sluttar nedåt så huset har ett lite högre läge med ca 20 meter tomt mellan hus och ned till gångvägen.
En balkong löper på 2 vån längs hela huset, det är vår viktigaste uteplats.

Så småningom började sly växa upp längs vägen, som smalnats av och fått en ”parkyta” längs vägen. Asp, al, björk tilläts växa fritt och eftersom det dessutom ligger en obebyggd tomt med lite våtmark och träd (också ägd av kommunen) nedanför gångvägen började träden tävla i höjd och nu 50-60 år senare är det gigantiska tätt stående träd, 3 gånger lyktstolparnas höjd, som fortfarande växer och nu skuggar hela dagen från morgon till sent på em.

Bara under de ljusaste månaderna maj-juli når solen ner på tomten, medan balkongen får sol lite längre, men inte mycket.

Jag vill hävda att det är en betydande olägenhet att tomt och balkong skuggas mer än halva året och vill att kommunen gallrar och tar ned åtminstone några träd. Då skulle mindre (befintliga) träd få ljus och kunna växa men stå glesare och därmed inte växa lika fort.

Hur länge lever lövträd?

Jag har frågat kommunen men de kommer ju inte och tittar utan svarar bara att de är rädda om sina träd.

Finns det någon som fått rätt i liknande ärende? Lagrum att hänvisa till?
 
Redigerat av moderator:
Du kan inte bestämma över mark och träd som du inte äger, acceptera växtligheten och skuggan eller flytta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Detta är en knepig sak, du har ju inte rådighet över träden. Du har redan försökt kommunicera med markägaren kommunens företrädare och de verkar vara ointresserade av att hjälpa dig att lösa frågan. Förutom att försöka fortsätta övertyga markägaren om din sak så är den formella vägen framåt tvådelad:

1. Gå till tingsrätten så att kommunen stäms så får frågan avgöras rättsligt. Grunden skulle vara jordabalkens allmänna hänsynsregler (3 kap 1 § jordabalken), d v s att kommunen genom att låta marken förfalla och slya igen inte har visat det ansvar som åligger den som markägare och granne. Jag tror att det är svårt att ha framgång här men kanske upplever kommunjuristen att den är enklare och billigare att gallra i träden än att dra detta rättsligt? Risken är ju uppenbart att du förlorar och det kostar dig en massa pengar. Å andra sidan om marken t ex är detaljplanerad som allmän plats med ändamålet gata så tycker jag du har ett case, kommunen som markägare uppfyller knappast sina skyldigheter enligt jordabalken genom att låta en gata slya igen och bli skog.

2. Den andra vägen är lagrummet i PBL och vad detaljplanen säger. Vad är marken detaljplanerad som om den ens är de? Det är kommunens byggnadsnämnd som har tillsynsansvaret, d v s de kan ta gatu- och parkförvaltningens folk i örat om de inte sköter kommunens ålägganden vid förvaltningen av sin mark, sina tomter och andra fastigheter som kommunen äger. Beroende på omständighterna så finns det möjlighet att anmäla kommunen till byggnadsnämnden för tillsyn i frågan. Men då får du ge mer information. Som det är nu har du bara berättat att marken ägs av kommunen men inte om det är detaljplanerad och i så fall för vilket ändamål och med vilket huvudmannaskap (kommunalt eller enskilt?).
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Tack för väldigt bra och konstruktivt svar. Med detta i ryggen kan jag ta en förnyad och förhoppningsvis fördjupad diskussion med kommunen!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vem på kommunen har du frågat? Det borde ligga i kommunens intresse att det är snyggt och prydligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du kan inte bestämma över mark och träd som du inte äger, acceptera växtligheten och skuggan eller flytta.
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Vem på kommunen har du frågat? Det borde ligga i kommunens intresse att det är snyggt och prydligt.
Numera får allt ”förfalla”, dvs träd som faller får ligga kvar, sådant som av säkerhetsskäl måste fällas får också ligga - bra för den biologiska mångfalden (och billigare för kommunen).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om det är igenväxt med sly etc. erbjud dig att gallra, det höjer ju värdet på marken. Kommunen brukar kunna vara tillmötesgående om dom själva inte behöver lyfta ett finger.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M Marielisan skrev:
Hej, har läst tidigare diskussioner i ämnet men hittar inget som riktigt passar in på mitt problem då det rör ett åretruntboende (villa) och det är kommunen som äger träden.
Vår söderfasad vetter emot en väg som på 70/80-talet stängdes av och blev till gång/cykelväg.(Det är en hörntomt så vi har infart från annat håll.) Marken sluttar nedåt så huset har ett lite högre läge med ca 20 meter tomt mellan hus och ned till gångvägen. En balkong löper på 2 vån längs hela huset, det är vår viktigaste uteplats. Så småningom började sly växa upp längs vägen, som smalnats av och fått en ”parkyta” längs vägen. Asp, al, björk tilläts växa fritt och eftersom det dessutom ligger en obebyggd tomt med lite våtmark och träd (också ägd av kommunen) nedanför gångvägen började träden tävla i höjd och nu 50-60 år senare är det gigantiska tätt stående träd, 3 gånger lyktstolparnas höjd, som fortfarande växer och nu skuggar hela dagen från morgon till sent på em. Bara under de ljusaste månaderna maj-juli når solen ner på tomten, medan balkongen får sol lite längre, men inte mycket.
Jag vill hävda att det är en betydande olägenhet att tomt och balkong skuggas mer än halva året och vill att kommunen gallrar och tar ned åtminstone några träd. Då skulle mindre (befintliga) träd få ljus och kunna växa men stå glesare och därmed inte växa lika fort. Hur länge lever lövträd?
Jag har frågat kommunen men de kommer ju inte och tittar utan svarar bara att de är rädda om sina träd.
Finns det någon som fått rätt i liknande ärende? Lagrum att hänvisa till?
Du skulle röjt det när det var sly, ingen hade brytt sig.

Du kanske skulle erbjuda kommunen att köpa träden?
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Hänger grenar in på din tomt? Om inte är det bara acceptera träden och försöka tänka positivt. Det är skönt med skugga så du slipper markiser eller ac de varma sommarmånaderna. Du får insynsskydd. Tar ner ljudnivån. Fåglar och andra djur tycker det är trevligt.

Hänger grenar in har du ett case. Då kommer kommunen (el du) att slutligen se till att grenarna avlägsnas. På kommunens bekostnad. Finns otaliga trådar om hur detta bör gå till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Min uppfattning är att kommuner är restriktiva på att börja skoga och fälla träd efter påpekande från kommuninnevånare. En del personer älskar "lummigt och grön" och ser inget fel i vildvuxna träd och buskar, andra önskar fälla träd för bättre utsikt och sol.
Det hade inte funkat om kommunen hade agerat på synpunkter om sol/skugga etc. imho.

Däremot om grenar och växter skymmer sikt vid vägar eller hänger ner över gångbanor osv då brukar dom agera snabbt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M Marielisan skrev:
Hej, har läst tidigare diskussioner i ämnet men hittar inget som riktigt passar in på mitt problem då det rör ett åretruntboende (villa) och det är kommunen som äger träden.
Vår söderfasad vetter emot en väg som på 70/80-talet stängdes av och blev till gång/cykelväg.(Det är en hörntomt så vi har infart från annat håll.) Marken sluttar nedåt så huset har ett lite högre läge med ca 20 meter tomt mellan hus och ned till gångvägen. En balkong löper på 2 vån längs hela huset, det är vår viktigaste uteplats. Så småningom började sly växa upp längs vägen, som smalnats av och fått en ”parkyta” längs vägen. Asp, al, björk tilläts växa fritt och eftersom det dessutom ligger en obebyggd tomt med lite våtmark och träd (också ägd av kommunen) nedanför gångvägen började träden tävla i höjd och nu 50-60 år senare är det gigantiska tätt stående träd, 3 gånger lyktstolparnas höjd, som fortfarande växer och nu skuggar hela dagen från morgon till sent på em. Bara under de ljusaste månaderna maj-juli når solen ner på tomten, medan balkongen får sol lite längre, men inte mycket.
Jag vill hävda att det är en betydande olägenhet att tomt och balkong skuggas mer än halva året och vill att kommunen gallrar och tar ned åtminstone några träd. Då skulle mindre (befintliga) träd få ljus och kunna växa men stå glesare och därmed inte växa lika fort. Hur länge lever lövträd?
Jag har frågat kommunen men de kommer ju inte och tittar utan svarar bara att de är rädda om sina träd.
Finns det någon som fått rätt i liknande ärende? Lagrum att hänvisa till?
Lagrum.. Innan du börjar svinga yxan med paragrafer så ring dem och var trevlig. Jag gjorde så om ett ett gäng tallar som skräpade ner hängrännor och tomt. Det var väldigt tillmötesgående och kom och tog ner. De går till värmeverket.

Ringde dem igen när jag skulle bygga en redskapsbod 2.5 meter från deras tomtmark. Först om jag fick bygga så nära samt om jag fick plocka ner 3 stora granar som stod lite illa till. Granarna fick jag ta ner mot en liten summa på 500:- för veden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Trevlighet kommer man långt med. Men @Marielisan har du inte redan testat den vägen, att informellt och trevligt prata med gatukontorets folk?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trevlighet kommer man långt med. Men @Marielisan har du inte redan testat den vägen, att informellt och trevligt prata med gatukontorets folk?
Jo, men det var rätt länge sedan och det kan ha kommit nytt folk. Ett problem är att de numera har ”kundmottagare” som är väldigt trevliga som filter mellan invånare och tjänstemän. Gäller att komma i direkt kontakt med någon som kan ta beslut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Marielisan skrev:
Jo, men det var rätt länge sedan och det kan ha kommit nytt folk. Ett problem är att de numera har ”kundmottagare” som är väldigt trevliga som filter mellan invånare och tjänstemän. Gäller att komma i direkt kontakt med någon som kan ta beslut.
Jag tror du tänker helt rätt här, att försöka runda skyddsvallarna mot oss medlemmar i kommunen. "Kundservice" är ett otyg i kommuner för de har ju som du säger ingen makt alls och kommuner är inga företag och har inga kunder.

Att få någon typ av rätt den juridiska vägen mot en kommun är en lång och svår backe som sällan går att ta sig upp på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Finns det inte på nätet. Jag ringde direkt till chefen för park och mark vill jag minnas. Trevlig herre som kom ut och kika också, är dock 9 år sedan.
Underlättar ju också om de har egna gubbar samt värmeverk i kommunen som kan elda.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.