RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker helt tvärtemot nämligen att Sverige ska värna om sin offentlighetsprincip
Det skeppet har seglat. Sverige kommer aldrig någonsin tillbaka till det trygga tillitsamhället vi en gång hade.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Troligen på grund av "Till främjande av ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande ska var och en ha rätt att ta del av allmänna handlingar", vilket är en ganska grundläggande del i vår lagstiftning, och att det finns starka skydd mot att efterforska vem som nyttjar denna rätt.
Men någonstans går ju gränsen. Jag har ingen rätt att ta del av andras läkarjournaler eller veta vad mina barns förskolekompisars föräldrar heter utan medgivande. Det är väl inte av naturen givet att boendeadresser måste vara fullständiga offentliga utan minsta motprestation. Vad är den stora nyttan för samhället när man väger det mot säkerheten för de långt över 1000 personer som enligt NOA kan ses som direkta måltavlor i nuvarande konflikter, många helt oskyldiga? Hellre att de kan gå och lägga sig och känna sig någorlunda mer trygga om kvällarna även om det är på bekostnad av att jag kan få veta var kändis x bor med ett knapptryck eller mellannamnet på gubben i lägenheten ovanför. Jag ser begränsad demokratisk nytta med just denna information om jag skall vara ärlig.
 
M Maria_G skrev:
veta vad mina barns förskolekompisars föräldrar heter utan medgivande.
Det behövs inget medgivande av någon för att få reda på vem som är föräldrar eller barn till en viss person.

M Maria_G skrev:
Jag ser begränsad demokratisk nytta med just denna information om jag skall vara ärlig.
Vi får nog konstatera att vi har helt olika syn i denna fråga.
 
RoTe RoTe skrev:
Sverige kommer aldrig någonsin tillbaka till det trygga tillitsamhället vi en gång hade.
Nej troligen inte men det har jag heller inte påstått.
 
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Nej troligen inte men det har jag heller inte påstått.
Jag påstår dock att din ställning inte är hållbar längre och kommer aldrig vara hållbar någonsin igen i det här landet.
 
  • Gilla
Riverground
  • Laddar…
De uppgifter du vill skydda kommer ändå inte att vara särskilt svåra att få tag i. Det blir med andra ord en falsk säkerhet och ett mindre öppet samhälle.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag påstår dock att din ställning inte är hållbar längre och kommer aldrig vara hållbar någonsin igen i det här landet.
Min ställning är inte mer kontroversiell är att jag är nöjd med nuvarande grundlagar.
 
RoTe
D Daniel 109 skrev:
De uppgifter du vill skydda kommer ändå inte att vara särskilt svåra att få tag i. Det blir med andra ord en falsk säkerhet och ett mindre öppet samhälle.
Så det är enkelt att ta reda på vem som äger en bil i de länder som inte har ett öppet och offentligt bilregister t.ex?
 
D Daniel 109 skrev:
De uppgifter du vill skydda kommer ändå inte att vara särskilt svåra att få tag i. Det blir med andra ord en falsk säkerhet och ett mindre öppet samhälle.
Bevisläget är ju dock mycket bättre om man aktivt behöver gå och be om personuppgifterna dock. Lite som att det är tryggare att ringa taxibolaget och be om en taxi än att bara hoppa in i första bästa i mörkret, även om man i båda fallen teoretiskt kan bli ivägförd till skogen.
 
Kontakter med märkesverkstad är en metod. Att helt enkelt skugga bilen är en annan. Men lättare än ju att sätta en airtag på den. Register av diverse slag kommer ju att finnas lite överallt ändå.
 
RoTe
D Daniel 109 skrev:
Kontakter med märkesverkstad är en metod. Att helt enkelt skugga bilen är en annan. Men lättare än ju att sätta en airtag på den. Register av diverse slag kommer ju att finnas lite överallt ändå.
Jo men idag kollar ju ligorna långtidsparkeringarna och gör inbrott i bilägarnas hem utan att ens blinka typ.
 
Tror de att de skulle sluta göra inbrott om bilregistret blev hemligt?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M Maria_G skrev:
Bevisläget är ju dock mycket bättre om man aktivt behöver gå och be om personuppgifterna dock.
Jag förstår inte vad du menar med detta.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår inte vad du menar med detta.
Om gärningsmannen måste ge sig till känna för att begå brottet så är tröskeln högre. Och bevisläget bättre.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M Maria_G skrev:
Om gärningsmannen måste ge sig till känna för att begå brottet så är tröskeln högre. Och bevisläget bättre.
Tittar man på dessa dårar som springer runt och skjuter folk nu så bryr de sig inte ett dugg om att det skulle vara lättare att bevisa att de sökt på en person. Det är ändå inte samma sak som att de skjutit och oavsett så verkar det inte direkt som att det skulle vara avskräckande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.