3 3asyMan skrev:
IT-Säkerhet ja, men man vill både i vårat eget land och EU ha möjlighet att digitalt spåra medborgare. Det enda de värnar om är att de personuppgifter och den data som samlas inte lämnar EU.
Det stämmer inte. EU har en lagstiftning som syftar till att skydda medborgarna, dvs individer från att bli exploaterade av såväl utländska som inhemska särintressen. Att FB blev av med 2 miljarder är bara ett exempel.
P Patrik Öster skrev:
IT-säkerhet och övervakning är ju inte samma sak. IT-säkerhet är något vi verkligen behöver och kommer behöva ännu mer av framöver. Övervakning däremot, vill du ha specifika exempel inom EU så är de tyvärr lätta att hitta.
Jämför t ex hur EU pushar för att vi ska införa digital valuta, i Sverige kallad e-krona. Vilken vinst finns det för enskilda medborgare med det? Sådant bjuder bara in till ännu mer kontroll och övervakning.
För att inte nämna Ylva Johanssons lagförslag om datainsamling Chat control. [länk]
Läs på hur EU ser på saken. Via nedanstående länk kan man konstatera att det försvann 5.5 miljarder euro globalt under 2021.
Det blir väl SEK 80 miljarder i vår valuta som hamnade i Nordkorea och andra skurkstater.
Att hålla koll på dom ekonomiska systemen är ju vitalt för att ett samhälle ska fungera.
Det betyder ut med frilansare som bitcoin etc och in med övervakning.

https://www.europarl.europa.eu/news...ott-sa-funkar-eu-s-nya-lagar-om-cybersakerhet
 
R RogerHql skrev:
Det var väl en generalisering++
lagar kan inte missbrukas.
Bryter man mot dom får man problem i ett civiliserat samhälle.
Annat är det i en Diktatur men där ser ju lagarna ut om i Ryssland också.
Där räcker det med att skriva "Putin är en idiot" så blir det 10 års fängelse.
Det finns en "lag" för det numera.
Strider förstås mot Yttrandefrihetsprincipen.
Läs på hur en europeisk Demokrati fungerar och sen kan du återkomma!
Visst kan lagar missbrukas. Titta tex på knivlagen, som mest används som en "Vi satte fast honom för någon liten grej och vill sätta dit honom hårdare. Oops, han hade en liten fällkniv i handskfacket, vi lägger på det på åtalspunkterna...", en allmän förstärkningslag.

Eller ta förslaget med visitationszoner. Gissa om polisen kommer att missbruka det.

Avlyssningslagar som politikerna dyrt och heligt lovade att de bara skulle användas mot terrorism och övergrepp mot barn, men som i praktiken bara används för att jaga fildelare?

Makt strävar efter mer makt, och makt missbrukas.
 
  • Gilla
  • Haha
7b4solar och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
T Troberg skrev:
Visst kan lagar missbrukas. Titta tex på knivlagen, som mest används som en "Vi satte fast honom för någon liten grej och vill sätta dit honom hårdare. Oops, han hade en liten fällkniv i handskfacket, vi lägger på det på åtalspunkterna...", en allmän förstärkningslag
Har du exempel på detta?
De fåtal nyheter/händelser som dykt upp i media som jag läst har rört sig om yrkeskriminella, eller åtmonstonde personer med många punkter i belastningsrefistret, som beskrivs i tidningen som "hantverkare" eller "jägare".

Syftet med tex knivlagen måste väl vara att kriminella inte ska springa runt med kniv snarare än att klämma dit exempelvis yrkesfolk, så den verkar ju åtminstone delvis fungera som tänkt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Visst kan lagar missbrukas. Titta tex på knivlagen, som mest används som en "Vi satte fast honom för någon liten grej och vill sätta dit honom hårdare. Oops, han hade en liten fällkniv i handskfacket, vi lägger på det på åtalspunkterna...", en allmän förstärkningslag.

Eller ta förslaget med visitationszoner. Gissa om polisen kommer att missbruka det.

Avlyssningslagar som politikerna dyrt och heligt lovade att de bara skulle användas mot terrorism och övergrepp mot barn, men som i praktiken bara används för att jaga fildelare?

Makt strävar efter mer makt, och makt missbrukas.
Kan du ge ett konkret exempel på när knivlagen missbrukas? Hur tänker du att visitstionszoner kommer att missbrukas?

/Krille
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Visst kan lagar missbrukas. Titta tex på knivlagen, som mest används som en "Vi satte fast honom för någon liten grej och vill sätta dit honom hårdare. Oops, han hade en liten fällkniv i handskfacket, vi lägger på det på åtalspunkterna...", en allmän förstärkningslag.

Eller ta förslaget med visitationszoner. Gissa om polisen kommer att missbruka det.

Avlyssningslagar som politikerna dyrt och heligt lovade att de bara skulle användas mot terrorism och övergrepp mot barn, men som i praktiken bara används för att jaga fildelare?

Makt strävar efter mer makt, och makt missbrukas.
Det var ju bra då att vi lever i en Demokrati där Makt-delning är en av grundstenarna.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du exempel på detta?
De fåtal nyheter/händelser som dykt upp i media som jag läst har rört sig om yrkeskriminella, eller åtmonstonde personer med många punkter i belastningsrefistret, som beskrivs i tidningen som "hantverkare" eller "jägare".

Syftet med tex knivlagen måste väl vara att kriminella inte ska springa runt med kniv snarare än att klämma dit exempelvis yrkesfolk, så den verkar ju åtminstone delvis fungera som tänkt.
Syftet är sådant (delvis, man försöker fortfarande klämma åt yrkesmördare), men den används mycket som "plussa på lite på straffet-lag".

K Krille4 skrev:
Hur tänker du att visitstionszoner kommer att missbrukas?
Tja, poliser är poliser, så jag väntar mig att man kommer att se en distinkt skillnad i hudfärg på de som visiteras och de som slipper. De använder dessutom redan saker som "Du ser lite torr i munnen ut, kanske vi ska ta in dig till stationen och kolla efter narkotika" på folk de inte gillar, hur tror du att de skulle använda visitation utan misstanke om brott?

R RogerHql skrev:
Det var ju bra då att vi lever i en Demokrati där Makt-delning är en av grundstenarna.
Så om vi hade haft folkomröstning om varenda lag, så skulle vi haft samma lagbok som idag? Don't think so.
 
T Troberg skrev:
Syftet är sådant (delvis, man försöker fortfarande klämma åt yrkesmördare), men den används mycket som "plussa på lite på straffet-lag".


Tja, poliser är poliser, så jag väntar mig att man kommer att se en distinkt skillnad i hudfärg på de som visiteras och de som slipper. De använder dessutom redan saker som "Du ser lite torr i munnen ut, kanske vi ska ta in dig till stationen och kolla efter narkotika" på folk de inte gillar, hur tror du att de skulle använda visitation utan misstanke om brott?


Så om vi hade haft folkomröstning om varenda lag, så skulle vi haft samma lagbok som idag? Don't think so.
Har inget emot att yrkeskriminella "drabbas" av "plussa på lite på straffet-lag" om de springer omkring med kniv. Vill man inte bli straffad för brott mot knivlagen är det nog klokt att lämna kniven hemma - speciellt om man begår brott.

Gällande visitation så tror jag att den svenska underbemannade poliskåren inte har tid att springa runt och visitera "folk de inte gillar".

/Krille
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Har inget emot att yrkeskriminella "drabbas" av "plussa på lite på straffet-lag" om de springer omkring med kniv. Vill man inte bli straffad för brott mot knivlagen är det nog klokt att lämna kniven hemma - speciellt om man begår brott.

Gällande visitation så tror jag att den svenska underbemannade poliskåren inte har tid att springa runt och visitera "folk de inte gillar".
Jag har problem med att lagen blir godtycklig och polisers tyckande ska ha effekt på hur folk döms. Sedan, specifikt för knivlagen, så har folk blivit dömda för små multiverktygsknivar, något som jag tycker bara är ansvarsfullt att bära med sig.

Angående visitation: Polisen skiter i var de gör mest nytta, de gör det som de vill.
 
T Troberg skrev:
Jag har problem med att lagen blir godtycklig och polisers tyckande ska ha effekt på hur folk döms. Sedan, specifikt för knivlagen, så har folk blivit dömda för små multiverktygsknivar, något som jag tycker bara är ansvarsfullt att bära med sig.

Angående visitation: Polisen skiter i var de gör mest nytta, de gör det som de vill.
Kan du visa på något exempel på när någon blivit dömd enbart för att ha burit med sig en multiverktygskniv? De "historier" jag har läst om "oskyldiga knivbärare" har snabbt fallerat så snart någon skrapat på ytan.

/Krille
 
För att återgå till ämnet så kan man ju fundera på om man vill ha utrustning uppkopplsd till ert land som fostrar sina invånare att spionera på utlänningar och utländska företag.

Kinas plan: 1,4 miljarder spioner
https://www.aftonbladet.se/a/pQ5W8j
 
K Krille4 skrev:
Kan du visa på något exempel på när någon blivit dömd enbart för att ha burit med sig en multiverktygskniv? De "historier" jag har läst om "oskyldiga knivbärare" har snabbt fallerat så snart någon skrapat på ytan.
Som jag skrev, inte enbart, men om de har något annat på en person så använder man det som förstärkning, alternativt som "Vi vill verkligen sätta dit honom, men kan inte bevisa något stort, så vi tar det här".
 
T Troberg skrev:
Som jag skrev, inte enbart, men om de har något annat på en person så använder man det som förstärkning, alternativt som "Vi vill verkligen sätta dit honom, men kan inte bevisa något stort, så vi tar det här".
Kan inte någonsin tänka mig att det hänt för att någon burit en vanlig liten multiverktygskniv. Visa gärna ett enda exempel på det. Känns som en myt som vid närmare granskning visar att i själva verket rörde sig om en "fällkniv" med 20 cm blad 😉
 
Unikt namn
T Troberg skrev:
Jag har problem med att lagen blir godtycklig och polisers tyckande ska ha effekt på hur folk döms. Sedan, specifikt för knivlagen, så har folk blivit dömda för små multiverktygsknivar, något som jag tycker bara är ansvarsfullt att bära med sig.

Angående visitation: Polisen skiter i var de gör mest nytta, de gör det som de vill.
Vi lever inte i någon Hollywoodfilm där korrupta poliser åker runt och haffar oskyldiga enligt sin egna moraliska kompass och skipar (o)rättvisa.
Även om denna bild ibland målas upp av media som försöker sälja lösnummer eller få några "VA FAN?!"-klick och möjligtvis desinformatörer.

Vidare är det domstolar som dömer ut straff efter en rättegång. Under denna ges knivbäraren möjlighet, med hjälp av en dyr advokat, att presentera sin bild av situationen.

Det är som sagt inte olagligt att bära kniv om rätten gör bedömningen att det finns sannolik laglig anledning till detta.
K Krille4 skrev:
Kan inte någonsin tänka mig att det hänt för att någon burit en vanlig liten multiverktygskniv. Visa gärna ett enda exempel på det. Känns som en myt som vid närmare granskning visar att i själva verket rörde sig om en "fällkniv" med 20 cm blad 😉
Multi-funktionen kanske är att du kan både hugga och skära vid "självförsvar"?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Lars-Åke H Lars-Åke H skrev:
Hej
Vill du vara oberoende av omvärlden så ska Du nästan inte göra någon ting. Är Din produktion ”hemlig”, för vem - kineser ? Eller ???.
Underligt resonemang för mig !
Det pågår ett ständigt IT-krig eller IT-spioneri på nätet där ”övervakning” spelar mindre roll. Vad man är ute efter är att infiltrera samhällskritiska system typ energiförsörjning eller bankväsendet eller dess stödsystem i syfte att slå till i en konfliktsituation. Att ”slå till” kan man göra på många olika sätt, bla genom att infiltrera och fjärrstyra till synes oskyldiga saker som solpanelssystem. Antingen utnyttjar man systemet för att störa elförsörjningen eller så använder man bara IT-delen för att störa tex bankväsendet!
Då kan det vara viktigt hur nära det shanghajade systemet är i förhållande till Target.
Inom landets gränser?
Då lönar det sig inte att klippa fiberkabel till utlandet för att häva attacken.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.