M
J jocke31 skrev:
Ja, jag betalar över 8 000 kr/mån för min för tillfället. Men då har den extrautrustning för ca 1000 kr/mån och 1500 mil år. Men det där är ändå en mycket bättre deal än vad jag har. Motsvarande min bil skulle kosta ca 6 000 kr/mån med den här kampanjen. Så jag ska invänta att mitt avtal löper ut och sedan blir det förstås bättre deal för mig.

MG:n tror jag ligger på 3 400 kr/mån med 1500 mil/år, så den är fortfarande billig.
Vad fort det svängde ändå! Från att alla skulle ha elbil till att ingen ville ha och med den prisbilden som följde. Okej pris med bonus till tokdyrt och nu pressas det nedåt igen trots hög ränta.
 
Kretikos Kretikos skrev:
Och nu ett inlägg som knyter an till trådens ämne. Vi tillhör skaran som lyckats drälla fram fler än tre barn (4), vilket gör att vi blir låsta till bilar som har sex eller sju säten. Historiskt har det inte varit några större bekymmer men nu är det ett litet glapp i marknaden gällande detta. Vårt körmönster är väl ganska vanligt för folk i storstad. Bor i Spånga i Stockholm. Vi cyklar till jobb om det inte är katastrofväder. Jag till gamla stan och min fru till Barkarby. Tar tåg om det inte går att cykla. Bilen går 1g/v till mataffären (under 2km tor) och kanske till nån träning/match vintertid och ev utflykt, tippen eller nåt annat på helgen. Utöver detta så pendlar vi till vår stuga i härjedalen ca 8-12 ggr/år ca 60 mil enkel väg och vartannat år rullar vi ner i Europa. Vi behöver 4-rull för att ta oss till stugan. Vi har sedan barn 2 och 3 (tvillingar) kört 7-sits. Först en grand Picasso, sjukt bekväm bil, och därefter En drös Sharaner med automat och 4motion som förmånsbilar. När denna togs bort ur modellprogrammet som förmånsbil köpte vi en likadan beggad. Den dog älgdöden så vi fick köpa en till likadan. Blev iofs en Alhambra. Sharanen måste vara den ultimata bilen om man behöver fler än 5 platser. Inte så bussig att köra. Lastar fantastiskt. Fanns med 4motion. Automatiska skjutdörrar!
Så.. Vad kommer ersätta denna I framtiden? Inga nya tillverkas längre (vilket också syns på begagnatpriserna). Model X skulle funka. Har individuella säten på andra raden och går att få med 4-rull. Men priset gör att den skjuter ut sig samt idiotdörrarna. Vi har alltid takbox och ofta cykelhållare på draget när vi kör hela familjen. Finns nån/några elsuv:ar med 7-sits men de är väldigt trånga jämförelsevis och onödigt dyra. Här finns ett klart hål i utbudet och det känns lite trist att behöva vänta minst tre till fem år innan man kan byta till el och då till nåt som rullat kanske 2-3 år redan. ID-Buzz gtx är väl egentligen den enda som verkar vara på gång.
Instämmer! Vi tog med oss våran amerikanska laddhybrid-minibuss till Sverige nu när vi flyttade. Suveränt praktiska bilar, enormt lastutrymme och batteriräckvidden räcker för vår dagliga körning. Tyvärr verkar det ju inte vara någon populär typ i Europa. SUV-smittan har fastnat här också...
 
M Markarbetaren skrev:
Vad fort det svängde ändå! Från att alla skulle ha elbil till att ingen ville ha och med den prisbilden som följde. Okej pris med bonus till tokdyrt och nu pressas det nedåt igen trots hög ränta.
Ja, det är intressant. Nu är ju elpriset lågt också.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Full tank blir väl 60-70 kilo till.
Som mest skulle det då vara max 100kg mera för en elbil?
Bensin väger 0,74kg/l, diesel 0,82kg/l så ca 50kg för en full tank på en V70.
33kg på en Kia Niro bensin

Men det bör ju läggas till.
Skiljer ju också i vikt mellan en 3 cylindrig bensinare i de mindre bilarna och en gjutgärns diesel 6a


Batterivikten är från Tesla model 3 LR, en del andra och LFP är tyngre. 200kg skillnad verkar rimligt ändå och sen med solid state-batteri blir elbilarna lättare än de fossila.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
M Markarbetaren skrev:
Vad fort det svängde ändå! Från att alla skulle ha elbil till att ingen ville ha och med den prisbilden som följde. Okej pris med bonus till tokdyrt och nu pressas det nedåt igen trots hög ränta.
Jag vet inte det, tycker det är många premiumbilsköpare som fortfarande väljer elbil men jag tror du har rätt i att försäljningen av mellanklassen fått stryk. Nu är ju folk intalade att fossilt är bra, fortsatta subventioner är förmodligen att vänta, lite inspo från Venezuela kanske och det skulle inte förvåna mig om både katalysator och partikelfilter förbjuds 2025
 
M Markarbetaren skrev:
Vad fort det svängde ändå! Från att alla skulle ha elbil till att ingen ville ha och med den prisbilden som följde. Okej pris med bonus till tokdyrt och nu pressas det nedåt igen trots hög ränta.
Är faktiskt vanligt när något nytt introduceras, först en stor efterfrågan, sedan lugnar det ner sig, innan en tillväxt sakta men säkert kommer igång igen. Sedan är ju en bil i regel den dyraste produkten en privatperson köper som ny, i många fall även begagnad, och även konjunkturkänslig.
 
Att försäljningen av elbilar har gått i botten i EU har förstås inget med att det går dåligt ekonomiskt för typ hela EU just nu🤪.
 
  • Gilla
  • Haha
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Tror det är för många som för mig. Kör gärna elbil då körningen är snällare mot miljön och mindre risk att något går sönder, men Total cost of ownership måste ändå vara som sämst likvärdig och med låg risk för begränsningar i form av räckvidd, storlek och lastbarhet/drag.
Höga priset och försäkringskostnad (Tesla M3) sabbar kalkylen då värdeminskningen blir förväntat hög.

Om det är samma månadskostnad, och betydligt lägre uppbundet kapital är det klart lägre ekonomisk risk med en gammal fossilare.

Golf kombi för 170' och Kia Niro för 270' har ungefär samma TCO i min kalkyl. Tesla M3 har ca dubbla försäkringskostnaden som Golfen. Så den är sämre än Niro bara på grund av försäkringen.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
D
G Greger_08 skrev:
Att försäljningen av elbilar har gått i botten i EU har förstås inget med att det går dåligt ekonomiskt för typ hela EU just nu🤪.
Förmodligen inte, kikade lite snabbt på nyregistreringar i Sverige och det har tom september registrerats fler nya bilar än motsvarande period 2022.

Däremot tydlig fossilsatsning och slopandet av elbilsstödet spelar nog in.
 
G Greger_08 skrev:
Att försäljningen av elbilar har gått i botten i EU har förstås inget med att det går dåligt ekonomiskt för typ hela EU just nu🤪.
Var har du läst det? Om försäljningen inte kollapsat de senaste 2,5 månaderna så säger siffrorna tvärt om.

Den europeiska bilmarknaden har stadigt vuxit under året. Branschorganisationen ACEA har nu summerat siffrorna för hela EU fram till och med juli. I juli steg den med 15,2 procent jämfört med samma period i fjol i EU. Det är den 12:e månaden på raken med en positiv utveckling och ett tecken på att bilindustrin återhämtar sig från fjolårens komponentbrister och kriser.

Från januari till juli 2023 ökade registreringarna av nya bilar i EU med 17,6 procent till totalt 6,3 miljoner fordon. Det som sticker ut och driver på ökningen är elbilar. Under perioden stod andelen elbilar för 13 procent av alla nya bilar.


Källa: https://alltomelbil.se/bilmarknaden-rusar-820-000-nya-elbilar-i-eu-hittills-i-ar/
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är egentligen inte så konstigt, om du betalar 3500kr för en hyrbil och kör 200mil så kostar det 17,50/mil, det kör du inte egen bil för, nästan oavsett ålder. Ta tex deras Stockholmsresor, ofta en helg och då finns det ganska ofta erbjudande på ca 1500kr, köra man då 140mil så hamnar du på 11kr/mil, igen superbilligt.
Fast när man hyr en bil har de allra flesta fortfarande kvar en väldigt stor del av kostnaden för bilen som står hemma. T ex skatt, försäkring, ev ränta ska ju ändå betalas på den befintliga bilen.

Så 11 eller 17,50 för en hyrbil kan inte jämföras med totalkostnaden per mil för en bil utan ska snarare jämföras med den extra kostnaden för att köra sin befintliga bil 140 eller 200 mil extra.

Då är det inte alls lika säkert att det är så billigt med 11 eller 17,50 kr milen.

/Krille
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
D
K Krille4 skrev:
Fast när man hyr en bil har de allra flesta fortfarande kvar en väldigt stor del av kostnaden för bilen som står hemma. T ex skatt, försäkring, ev ränta ska ju ändå betalas på den befintliga bilen.

Så 11 eller 17,50 för en hyrbil kan inte jämföras med totalkostnaden per mil för en bil utan ska snarare jämföras med den extra kostnaden för att köra sin befintliga bil 140 eller 200 mil extra.

Då är det inte alls lika säkert att det är så billigt med 11 eller 17,50 kr milen.

/Krille
Det är det, däck, service, slitage, värdeminskning, m m är väsentligt högre än så.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Värdeminskning spelar bara roll om man tänkt sälja bilen relativt snart, med tiden förlorar alla bilar i princip allt värde. Och att handla nya bilar hela tiden, oavsett ICE eller el, är ju inget bra sätt att minska varken miljöpåverkan eller totalkostnad. Själv har jag tänkt ha bilen så länge att jag inte räknar med något andrahandsvärde i kalkylen.
 
D
lutorm lutorm skrev:
Värdeminskning spelar bara roll om man tänkt sälja bilen relativt snart, med tiden förlorar alla bilar i princip allt värde. Och att handla nya bilar hela tiden, oavsett ICE eller el, är ju inget bra sätt att minska varken miljöpåverkan eller totalkostnad. Själv har jag tänkt ha bilen så länge att jag inte räknar med något andrahandsvärde i kalkylen.
Alla bilar förlorar värde, köper du en för 10.000kr och skrotar efter två år så har du förlorat dina pengar, undantaget är såklart att du får bilen gratis.

Sen blir det högre standard på en hyrbil än denna fiktiva bil för 10.000
 
D djac skrev:
Det är det, däck, service, slitage, värdeminskning, m m är väsentligt högre än så.
Värdeminskning är lurig, utifrån bilens inköpspris/ålder och mil/år så kan den minska lika mycket i värde oberoende av om den körs 1000 eller 1500 mil/år, faktiskt även om den inte körs någon mil. Och så även slitagekostnad på lågmilare. Även service om vi tar vår som exempel som har 3000 mil eller färre mil blir det en service/år, kan dock skilja lite utifrån någon enstaka filter som byts utifrån mil.
Speciellt med nyare bilar där värdeminskning är stor kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.