Dags att ta tag i ett av husets glömda utrymmen. En mindre utrymme om ca 4 kvm nere i källaren som tidigare använts som badrum. I takt med ökat vinintresse finns ett behov av ett mörkt utrymme utan starka vibrationer, med lagom luftfuktighet och stabil temperatur, dvs en plats att spara undan inköp till bättre tider.

Budgeten är rätt snäv. Vill hellre lägga pengar på vin än på vinkällaren. Med det sagt kommer källarens naturliga temperatur (som är några grader över optimalt) få råda. Ligger runt 16 grader på vintern och 18-19 under sommaren. Sånt man kan leva med. Vinerna lär utvecklas lite snabbare och bli lite ofinare i kanten. Fördelen är ju att vi får uppleva vinernas mognad lite snabbare.

Tänker mig att gjuta igen golvet. Avlopp och vatten som är indraget får ligga. Det är pluggat och ej inkopplat i andra änden. Golvet ska flytspacklas, väggarna putsas om och vinförvaring byggas. Lite färg. Murrig belysning. Funderar även på att ta ut toalettstolen (både gamla och nya) 😄

Så här ser det ut idag:

Renoveringsbehov på toalett: gammal toalettstol, skadat golv, fuktskador på vägg, kartong med VVS-material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Tjuvstartade projektet redan för ett gäng veckor sen med att rensa bort gammalt bös. Sen knacka puts med bom. Och så mer knackande. Och så liiiite till. Eftersom tegel är rätt fint (och typ obligatoriskt i vinkällare) får det vara kvar, även fast den här typen av tegel kanske inte är menat att synas. Kanske nån form av stenolja för att dammbinda fogen lite? Framtiden får utvisa.

Gropen i golvet är numera ett minne blott. Hittade en säck skumglas i förrådet som fyllde upp dugligt. Sen ett några säckar betong på det. Källare under renovering med betongväggar, vattensamling på golvet och konstruktionsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var det här som sagt ett litet tag sen, och betongen brunnit som bara den, så jag och sambon primade och flytspacklade i veckan. Inser också att det här projektet får agera läromedel/lekstuga för oss. Som relativt nyblivna husägare är det svårt att veta exakt hur saker ska göras, så vi behöver ha nånstans att träna och göra fel. Det är också anledningen till att jag funderar på att mura en sockel av lecablock längs vänsterväggen. Vem vill inte testa på att mura liksom? Bra att ha gjort det tidigare den dagen sambon kommer på att hon vill ha ett orangeri med putsad sockel. I alla fall: Hittills har övingen inte medfört några större komplikationer, annat än nån blåsa från putsknackandet och stresspåslag vid flytspacklandet. Notera gamla gjutjärnsavloppet längst in (som är helt bortkopplat). Det var jag för lat för att bila bort, så kan bli lecablock för att täcka det. Eller låta det vara synligt för att påminna om svunna tider. Här är jag nu i projektet:
Tomt hörnrum med tegel och betongväggar samt nylagt epoxigolv, känsla av ett källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Vart har du någon luft in i rummet då eller Sitter de vid dörren ?
 
R Rickard.lj skrev:
Vart har du någon luft in i rummet då eller Sitter de vid dörren ?
Precis, sitter ventilation bredvid dörren.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Blir skoj å se hur detta blir när de blir klart
 
  • Gilla
Gräsand
  • Laddar…
Fritzl keller
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Vi har kört med betongolja för att binda puts/tegel så det inte dammar med bra resultat
 
  • Gilla
V123456 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Du skulle lämnat en mugg därinne så hade du aldrig behövt lämna vinkällaren. Utveckla mörkersyn och leva på limrester från gamla etiketter.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 27 till
  • Laddar…
Snyggt! Visste du att det var snyggt tegel bakom eller kom det som en överraskning?
 
Kul projekt!
Om du inte redan hittat dit är ett konto på finewines.se att rekommendera. Förutom diskussion om viner finns flera bra trådar om byggande av vinrum i hus. Kontentan brukar bli ”om du har bergvärme, titta på att använda frikyla. Det är ofta billigare än man tror…”. Typ.
Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Häftigt, kul att följa projektet.
Gjorde själv vinrum av en matkällare vi har i källaren ifjol, men jag körde bara in hyllor som det var trots ojämnheter. Nu blir man inspirerad att ta tag i det lite mer.

Bygger du hyllor själv senare eller tänker du köpa 'färdiga'?

Bild från mitt 1.5x2m rum:
 
  • Vinkällare med trähyllor fulla av flaskor i olika positioner. Terrakottagolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Roger Fundin och 36 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du skulle lämnat en mugg därinne så hade du aldrig behövt lämna vinkällaren. Utveckla mörkersyn och leva på limrester från gamla etiketter.
Lägger förslaget i byrålådan. Alltid skönt att ha krisberedskapsplanen färdig 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
G Gräsand skrev:
Tjuvstartade projektet redan för ett gäng veckor sen med att rensa bort gammalt bös. Sen knacka puts med bom. Och så mer knackande. Och så liiiite till. Eftersom tegel är rätt fint (och typ obligatoriskt i vinkällare) får det vara kvar, även fast den här typen av tegel kanske inte är menat att synas. Kanske nån form av stenolja för att dammbinda fogen lite? Framtiden får utvisa.

Gropen i golvet är numera ett minne blott. Hittade en säck skumglas i förrådet som fyllde upp dugligt. Sen ett några säckar betong på det.[bild]

Nu var det här som sagt ett litet tag sen, och betongen brunnit som bara den, så jag och sambon primade och flytspacklade i veckan. Inser också att det här projektet får agera läromedel/lekstuga för oss. Som relativt nyblivna husägare är det svårt att veta exakt hur saker ska göras, så vi behöver ha nånstans att träna och göra fel. Det är också anledningen till att jag funderar på att mura en sockel av lecablock längs vänsterväggen. Vem vill inte testa på att mura liksom? Bra att ha gjort det tidigare den dagen sambon kommer på att hon vill ha ett orangeri med putsad sockel. I alla fall: Hittills har övingen inte medfört några större komplikationer, annat än nån blåsa från putsknackandet och stresspåslag vid flytspacklandet. Notera gamla gjutjärnsavloppet längst in (som är helt bortkopplat). Det var jag för lat för att bila bort, så kan bli lecablock för att täcka det. Eller låta det vara synligt för att påminna om svunna tider. Här är jag nu i projektet:
[bild]
Kommer du förvara vinet i trähyllor eller ska du undvika organiska material i källaren? Jag vet ej hur luft/fukt ser ut i övrigt.😁
 
  • Gilla
chralm
  • Laddar…
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Snyggt! Visste du att det var snyggt tegel bakom eller kom det som en överraskning?
Starka misstankar snarare än faktiskt vetande. Har dock märkt att gamla hus brukar kunna vara bjussiga med överraskningar, både positiva och negativa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dennan4 Dennan4 skrev:
Häftigt, kul att följa projektet.
Gjorde själv vinrum av en matkällare vi har i källaren ifjol, men jag körde bara in hyllor som det var trots ojämnheter. Nu blir man inspirerad att ta tag i det lite mer.

Bygger du hyllor själv senare eller tänker du köpa 'färdiga'?

Bild från mitt 1.5x2m rum:
Jättesnyggt! Och du ser ut att ha tagit i med förvaring, vilket jag har förstått att man bör göra. Tack för inspon. Jag har tänkt bygga hyllor själv. Sen får vi väl se hur snabbt jag tar mig an det hela. Har lite andra projekt som rullar på här hemma och förstår jag sambon rätt är vinkällaren inte det mest akuta på "att göra-listan".
P mattiasalm skrev:
Kommer du förvara vinet i trähyllor eller ska du undvika organiska material i källaren? Jag vet ej hur luft/fukt ser ut i övrigt.😁
Har varit inne på allt möjligt. Alltifrån att svetsa ihop två armeringsmattor och en konstruktion med gängstänger och muttrar, till att mura hela väggen med fack i olika storlekar. Lutar dock åt trä (helst ek, men plånboken skriker furu). Luftfuktigheten är helt ok, ligger runt RF 55-60 %, så vad jag förstår borde det inte bli knepigt med hyllor i trä. Får ju upp dem ca 60 cm från golvet genom lecasockeln som ska muras, så kommer bort från tillskjutande fukt från plattan. Än så länge är jag dock öppen för tankar och idéer, så sitter du på något briljant: Hojta!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.