P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Tunnelbanan är stor och lång. 🙈

Skämt och sido undrar jag hur stor kostnad det skulle vara att energieffektivisera de 15% sämsta husen till A-klass.
Det borde ju finnas en hel del hus det inte finns ekonomi i att fixa. Blir det då förbjudet att bo i dessa?
Den svenska modellen är att staten står för kostnaderna om inte ägarna klarar det. Vi som redan har energieffektiviserat får alltså betala för de som inte har gjort det i tid och därför inte har råd senare.

Vi gjorde energieffektivisering för ett år sen av ekonomiska skäl. Det tror jag att fler gjorde och kommer att göra. Ekonomiska incitament är starkare än klimatmässiga. Ganska många s.k. klimatskeptiker kommer nog att vilja energieffektivisera sina hur när de inser att de kan spara pengar på lång sikt. Klimatet skiter de i.
 
P
B buffyin skrev:
Det är jag också, med elstödet (ändra ju marknaden) gjorde så jag förlora på min energi effektivisering samt skulle vi ha fler effektivare bostäder skulle vi haft lägre elpris kris vintern och mindre elstödet.
Att elstödet var hål i huvet betyder inte att det vore bra med fler hål.
 
P pmd skrev:
Jag kraftig motståndare till att (vissa) politikers dumhet ska behöva kosta mig pengar i onödan. Visst behövs energieffektiviseringar för att världen ska nå klimatmålen, men knappast i Sverige. Det behövs dock inte statlig planekonomi för att energieffektivisera småhus.
Jo och energieffektiviseringar måste ju ställas emot tillgänglig energi och nuvarande förslag är ju kraftigt infekterat av fossilgasländer, läs Tyskland som då lagt ner sin kärnkraft.
Vi var även dumma nog att stänga några reaktorer.

Sen är jag ganska säker på att vi redan ligger i EU topp med att spara energi men av någon anledning så hittar jag ingen statistik från föregående vinter.
 
P
P paralun skrev:
Sen är jag ganska säker på att vi redan ligger i EU topp med att spara energi men av någon anledning så hittar jag ingen statistik från föregående vinter.
Vår elförbrukning 2022 var 25 % lägre än 2021.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att elstödet var hål i huvet betyder inte att det vore bra med fler hål.
Där håller jag inte med. Då det är hållning huvudet att ta hushål som slukar mängd energi helt i onödan i våra belastade nät.
Men vi tycker olika.
 
P
Lägg mer resurser på att bygga ut elnätet än på att tvinga folk att renovera sina hus. Det verkar vara något fel på Svenska Kraftnät som inte kan få tummen ur och börja bygga.

Att dränera SVK på pengar för att betala ut elbidrag hjälper inte heller i det avseendet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Skymag Skymag skrev:
När jag går in och läser EU's egen pressrelease på förslaget som fortfarande är uppe för diskussion och revidering så verkar Villaägarna ha delvis fel, alternativt har förslaget förändrats sen den artikeln skrevs. Se länk till EU's pressrelease längst ner.

Enligt EU förslaget ska alla NYA byggnader vara klimatneutrala från och med år 2028 samt också vara utrustade med solpaneler.

Från år 2030 måste alla bostäder minst uppnå energiklass E. Från år 2033 måste bostäder minst uppnå energiklass D.

Från år 2035 får inga bostäder primärt värmas upp med fossila bränslen (vilket förmodligen inte är ett större problem i Sverige).


[länk]
Vad menar dom med klimatneutrala? Är det att om man har betong så måste man ha trä eller nå växtbaserad isolering som motsvarar utsläppen från betongen.
 
P
Bjor Bjor skrev:
Vad menar dom med klimatneutrala? Är det att om man har betong så måste man ha trä eller nå växtbaserad isolering som motsvarar utsläppen från betongen.
Nej, man måste förstås byta ut alla material i huset mot nya material som ger mindre CO2-utsläpp när de tillverkas. 😎
 
P pmd skrev:
Lägg mer resurser på att bygga ut elnätet än på att tvinga folk att renovera sina hus. Det verkar vara något fel på Svenska Kraftnät som inte kan få tummen ur och börja bygga.

Att dränera SVK på pengar för att betala ut elbidrag hjälper inte heller i det avseendet.
Jo men SvK har ju huset fullt med 8 års gröna (samt röda) dogmer och det tar tid att städa ut all goja som släpats in. Sen i dagens Sverige så tar allt "sju svåra år" innan man kan sätta spaden i marken.
 
P pmd skrev:
Nej, man måste förstås byta ut alla material i huset mot nya material som ger mindre CO2-utsläpp när de tillverkas. 😎
Alltså inge betång längre. Och inte så mycket fönster och metaller. Då måste byggindustrin äntligen börja tänka om 😃 tänk inge minimalull längre 😁
 
P pmd skrev:
Vår elförbrukning 2022 var 25 % lägre än 2021.
Var har du siffran ifrån om jag får fråga? (Ärligt menad fråga.) Jag hittar den här rapporten från Energimyndigheten och där läser jag att vår användning av el inom landet minskade med 4,7% 2022, till 2021. Vidare så sammanfattar de:

"Totalt under året var elproduktionen cirka 170 TWh och elanvändningen 137 TWh. Det motsvarar en ökning av produktionen med cirka 1 procent och minskning av elanvändningen med cirka 5 procent jämfört mot 2021."

Ur tabellen så säger de bostäder/service m.m. temperaturkorrigerat -4%. (Utan temp korrigering -6,2%) Vilket torde vara det vi pratar om i den här tråden.

Jag vet att jag sett siffran -25% förut, men tycker inte den håller för ett "smell test". Det är en mycket stor minskning sett till totalen. Det krävs nästan samhällskollaps ala Sovjetunionen för att komma därhän. (Men en mindre andel av elsektorn kan naturligtvis minska med dessa siffror.)

Så jag är lite intresserad av ifall någon vet var den kommer ifrån, och vad den skall antas avse?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Om man gillar kärnkraft så är det minst 8-10år bort. Att rensa 15% sämsta husen till dess inte fel i vårt överbelastade nät.
Om man har ett hus med englasfönster, masonitväggar utan isolering och oljeeldad panna, typ en gigantisk kolonistuga. Då kommer man nog, om man värmer upp den, ändå att göra några åtgärder för sin egen skull.

Att "rensa bort" hus, där många troligen är torp som mest används sommartid och det låga energivärdet ofta korrelerar med högt kulturvärde tycker jag är en mycket tråkig inställning. Troligen används dessa hur på ett sådant sätt att miljöbelastningen är mycket liten. Ungefär som att veteranbilar i snitt går nåt tiotal mil per år. Det är fel sak att fokusera på.

Släng hellre ut eller förbjud alla jäv-a spabad och pooler som står och kostar massor av el. Men egentligen tycker jag samma sak här. Se till att de som har en pool bygger solvärmare och värmepumpar. Ge förf-n inte bidrag för att det hushållet förbrukar mycket el. Samma sak med de som köper en Cayenne SUV med V8. Låt de betala för att den drar mycket bensin så kommer det reglera sig självt.

Så låt alla klara sig själva och lägg en skatt som är rimlig och något högre på de energislag som man vill få bort, olja, kol etc. så kommer folk frivilligt och med egna pengar (utan behov av bidrag) att bygga bort det värsta.

Sen finns det alltid nån "Tom Cruise" som har råd att sitta ensam på ett jetplan och flyga runt jorden flera gånger i veckan, lösningen på det är nåt annat. Men för "vanligt folk" så kommer energipriset att ordna upp saken självt.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
TRJBerg
Om det här går igenom på värsta sättet kommer en del av de som typ "har ett torp i skogen" råka ut för att torpet mysteriöst brinner ner.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
U
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Var har du siffran ifrån om jag får fråga? (Ärligt menad fråga.) Jag hittar den här rapporten från Energimyndigheten och där läser jag att vår användning av el inom landet minskade med 4,7% 2022, till 2021. Vidare så sammanfattar de:

"Totalt under året var elproduktionen cirka 170 TWh och elanvändningen 137 TWh. Det motsvarar en ökning av produktionen med cirka 1 procent och minskning av elanvändningen med cirka 5 procent jämfört mot 2021."

Ur tabellen så säger de bostäder/service m.m. temperaturkorrigerat -4%. (Utan temp korrigering -6,2%) Vilket torde vara det vi pratar om i den här tråden.

Jag vet att jag sett siffran -25% förut, men tycker inte den håller för ett "smell test". Det är en mycket stor minskning sett till totalen. Det krävs nästan samhällskollaps ala Sovjetunionen för att komma därhän. (Men en mindre andel av elsektorn kan naturligtvis minska med dessa siffror.)

Så jag är lite intresserad av ifall någon vet var den kommer ifrån, och vad den skall antas avse?
Jo jag har också läst siffran ~20%
Däremot handlade det då om hushållens minskade konsumtion och inte nationellt.
 
P
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Var har du siffran ifrån om jag får fråga?
Från våra elräkningar. 😉
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.