MathiasS MathiasS skrev:
Det som inte framgår av tabellen är att körkortet flyger iväg också, vid någon nivå. Enligt denna länk vid 30%.

[länk]
Det låter ju som att man pratar om vad lätta lastbilar klarar att lägga på flaket (dvs. överlast av vad den lastbärande enheten klarar), hade varit intressant om någon visste hur det påverkar oss som har småbilar och kör runt med "byggladornas" för tunga släp, men där släpet i sig inte bär mer än det tål?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det låter ju som att man pratar om vad lätta lastbilar klarar att lägga på flaket (dvs. överlast av vad den lastbärande enheten klarar), hade varit intressant om någon visste hur det påverkar oss som har småbilar och kör runt med "byggladornas" för tunga släp, men där släpet i sig inte bär mer än det tål?
Vad menar du med "för tunga släp"? Det låter som olovlig körning om du inte har behörighet.

Har du behörighet men har lastat för mycket är det överlast och, antar jag, enligt tabellen.

Har du behörighet men får inte lasta släpet fullt så kommer du ju kliva över totalvikten och överlast-% börjar ticka.....
 
RoTe
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det låter ju som att man pratar om vad lätta lastbilar klarar att lägga på flaket (dvs. överlast av vad den lastbärande enheten klarar), hade varit intressant om någon visste hur det påverkar oss som har småbilar och kör runt med "byggladornas" för tunga släp, men där släpet i sig inte bär mer än det tål?
Du pratar alltså om olovlig körning eller?
 
Ja, det har ni ju rätt i.. vi hamnar direkt i "olovlig körning" ...🫣
 
Kortet rök för min kompis 33% övervikt...

Tycker man ska börja dela ut dryga böter till företagen som systematisk överlastar alternativt att dom har våg på sin anlägning

Han har två val lita på transportchefen eller gå igenom alla leveranser och (kan ju stå fel vikt på dom också) så det är ju inte helt säket också.
 
Det här med vikt och paketbilar.
Jag var och jobbade på ett fruktföretag (Det som brann upp i helgen)
Det var då säsong för vattenmeloner, de levereras i höga förstärkta pappkartonger på pall, en sån väger 8-900 kg !!!
Man kan alltså bara köra en pall i en lätt lastbil.
 
Sålde min bil idag, för andra gången på 43 år äger jag ingen bil !!! senast var för 2,5 år sen, då var jag billös en vecka, nu hoppas jag kunna köpa en ny på fredag.

Notering 2 på bilfronten är att jag i morgon åker med firmabilen till Umeå (66 mil) och hämtar en kompis på flygplatsen 16.30, sen åker vi till Arjeplog (36 mil) 50 cm snö dit vi ska, så vinterdäcken åkte på nu.
Det finns ingen mat där vi ska jobba, men kollat upp att Coop i Arvidsjaur har öppet till 23, så vi borde hinna....för jag åker fosilbil och behöver inte ladda 13 gånger 😉
 
  • Gilla
galento och 4 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Kör ni blankdiesel i era bilar och märker ni isåfall nån skillnad?
Provat en tank och bilen en V60 D5 kom ner i 0.45/mil, har inte kollat så noga tidigare så vet inte riktigt vad den dragit på långkörning
Min drog ca 5% mindre förra sommaren när jag tankade i Danmark och åkte runt i Tyskland.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Min drog ca 5% mindre förra sommaren när jag tankade i Danmark och åkte runt i Tyskland.
Ok, passerar en tapp med blankdiesel ganska regelbundet så det får nog bli att tanka där dom gångerna det stämmer.
Många verkar vara nöjda med det iaf, sämre än den vanliga lär det ju inte vara
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Blankdiesel är väll hållbarare. Pga mindre risk för bakterietillväxt. Om jag fattat saken rätt.
Så i bilar som står oanvända länge kan nog blankdiesel göra skillnad.
 
En dum fråga kanske men hur vet man vad de har för diesel i pumpen?
 
R roli skrev:
En dum fråga kanske men hur vet man vad de har för diesel i pumpen?
Du kan titta på blankdiesel.se för att se var det finns och vilka kort dom tar.
B0 tror jag det heter
 
Funderat om jag ska måla plåtfälgarna till vinterdäcken eller ej, ser lite väl trista och rostiga ut. Testar lite i photoshop, kanske för mycket bling bling?

qysRSKC.png
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.